ARTE PERFORMATIVE

973 15 Banu Walter Sickert, The Old Bedford jpg
Rătăciri pariziene
Rătăcirile pariziene m-au condus către un alt pictor, Walter Sickert, puțin cunoscut, descoperit în ultimii ani și prezent la Petit Palais.
972 17 Cabinele foto D  Ivan jpg
3 x FNT 2022
Este arta (literatura, teatrul, muzica) o formă de comunicare între două sau mai multe părți sau se consumă în intimitate?
969 15 Banu1 jpg
„Eu, eu, eu… ce plictis” (Cioran)
Eul e pernicios cînd se constituie în focar prioritar al artei, dar el nu intervine monoton, căci manifestările îi sînt multiple și ele reclamă evaluări diverse.
968 17 Tatal foto Cosmin Ardeleanu2 jpg
Dincolo de sine
Tatăl este un spectacol despre o problemă serioasă a umanității – pierderea identității umane din motive medicale
965 15 Regele Lear foto J  L  Fernandez jpg
Bătrînețea: reacționară sau asumată?
Aceste gînduri sînt inspirate de propria-mi vîrstă, ca și de un recent spectacol cu Regele Lear semnat de Thomas Ostermeier la Comedia Franceză.
964 17 Va urma  Pe planeta Oglinda foto Marius Sumlea 1 jpg
La 146 km de război. Teatru la Piatra Neamț
Ce regăsesc la fiecare ediție a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamț este un efort de adecvare la problematicile momentului, la crizele lumii și la ideile ce se dezbat, un efort care face festivalul viu, vibrant, departe de formatul obosit de „vitrină” teatrală.
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
956 15 Banu1 jpg
Ultima dată
Festivalurile sînt alcooluri tari. Intense, contagioase, dar și periculoase.
956 17 foto1 Ciprian Zinca jpg
„Proud Ladies”. O istorie dansată a rock-ului feminin
Rock, dans contemporan și o tușă feministă – așa s-ar putea descrie spectacolul lui Jean-Claude Gallotta.
952 17 foto Oana Monica Nae jpg
Cîntă, zeiță, mînia ce-aprinse pe Venus Actrița
„Fur” este un spectacol despre relația de putere dintre bărbați și femei în mediul artistic și are la bază un roman, „Venus im Pelz” (1870), al scriitorului austriac Leopold Ritter von Sacher-Masoch,
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioară, scrinul femeilor
Femeile au constituit adevărate constelații de socialitate. Dacă nu dispuneau de puterea economică sau politică, ele și-au exercitat, în schimb, geniul animînd viața capitalei pe fond de „plăcere” a spiritului comun împărtășită.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul minții și palatul de păpuși
Rosencrantz și Guilderstern sînt „jucați” de Hamlet care, în „nebunia” lui, inventează o scenetă.
948 15 afis craiova jpg
Poate fi România „acasă” pentru migranți? jpeg
Poate fi România „acasă” pentru migranți?
Corpurile sînt grele, teama, deznădejdea, dar și mîngîierea însoțesc un drum care pornește dintr-un acasă spre nu se știe unde.
Vocea: ţipete sau şoapte jpeg
Rîs și surîs
Degradarea rîsului se produce atunci cînd spectacolele îl cultivă sistematic.
DJ Cupidon & The Love Hoarders jpeg
DJ Cupidon & The Love Hoarders
Scena centrală a spectacolului este o masă în familie, în care disensiunile pornesc lent, cu ironii aparent inofensive.
Shakespeare și avatarurile puterii jpeg
Shakespeare și avatarurile puterii
Prospero e ultimul mare rol imaginat de Shakespeare. El e un alter ego al artistului care își ia rămas-bun.
Teatru în vremuri de război jpeg
Teatru în vremuri de război
Există vreun „acasă“ pentru oamenii care își părăsesc țările de nevoie?
Cînd lumea își iese din țîțîni, teatrul păstrează speranța jpeg
Cînd lumea își iese din țîțîni, teatrul păstrează speranța
Cum să trăim împreună? Ce loc rezervăm migranților, refugiaților politici?
„Teatrul devine o necesitate cînd acompaniază trăirea și gîndirea” – interviu cu regizorul Alexander HAUSVATER jpeg
„Teatrul devine o necesitate cînd acompaniază trăirea și gîndirea” – interviu cu regizorul Alexander HAUSVATER
„Artistul povestitor ia și trăitul și netrăitul, le topește într-un conținut și le dă o formă.”
Impactul excesului – sculptura și teatrul jpeg
Impactul excesului – sculptura și teatrul
Teatrul este o mărturie fără constrîngeri, și de aceea Zholdak îl preferă operei, unde muzica interzice asemenea libertăți extreme.
Pasărea derviș jpeg
Pasărea-derviș
Pentru comunitatea romă, spectacolul poate fi vindecător căci oferă un exemplu de ieșire din cercul vicios al stigmatizării și precarității.
Unica Angélica jpeg
Unica Angélica
Vizionat într-o înregistrare, spectacolul își păstrează forța incandescentă în ciuda distanței impuse de camera de filmat.
Aceasta este realitatea  Sau nu jpeg
Aceasta este realitatea. Sau nu
Frljić descrie dezorientarea cetățeanului aflat la intersecția unor idei, teorii și discursuri contradictorii, căci adevărul și realitatea devin fluide în vremuri convulsive.
Caramitru, la tinerețe jpeg
Caramitru, la tinerețe
El ne privește pe noi, în sală, și, profund melancolic, murmură somnambulic cuvîntul: Mîine.
Spații închise și ferestre către lume – Festivalul Național de Teatru, ediția 2021 jpeg
Spații închise și ferestre către lume – Festivalul Național de Teatru, ediția 2021
Pandemia a trecut peste oraș ca un fluture gras și negru, ne spune unul dintre spectacolele cele mai bogate stilistic din festival, semnat de Radu Afrim, de un sarcasm tandru și în același timp plin de speranță.
Teatru online / offline jpeg
Teatru online / offline
Avem controlul asupra trăirilor și deciziilor noastre sau ele sînt rezultatul unor procese chimice influențate de diverși factori externi?
Vocea: ţipete sau şoapte jpeg
Singurătate și memorie
„Niciodată singur” (Editura Polirom), acesta e titlul cărții în care Andrei Șerban își evocă prieteni, parteneri sau colaboratori.
O insulă de sunete jpeg
O insulă de sunete
Dacă Shakespeare a lăsat în Furtuna vreo concluzie privind, hai să zicem cu vorbe mari, înțelesul vieții, aceasta ar fi că viața este o iluzie.
Afinități și reînvieri jpeg
Afinități și reînvieri
Spectacolul I was sitting seduce prin perfecțiunea „design”-ului scenografic și prin rafinamentul luminilor care, ulterior, vor deveni marca identitară a esteticii lui Wilson.
Splendide exemplare de paraziți sociali jpeg
Splendide exemplare de paraziți sociali
Titlul pare ironic: e o casă a durerii, aluzie la calea suferinței (via dolorosa), dar una autoprovocată, ba chiar un pic imaginară.
Aceasta nu este o cronică jpeg
Aceasta nu este o cronică
Lipsește fibra de artist care dă cu tiparele de pereți ca să își găsească propria voce.
„Plugarul și moartea”: un dialog nesfîrșit jpeg
„Plugarul și moartea”: un dialog nesfîrșit
Părăseam sala reconciliat cu acest teatru simplu, esențial, teatru existențial care mă consolase la ceas de eliberare temporară, de tranziție repede contrariată.
Teatru politic în aer liber jpeg
Teatru politic în aer liber
În România, teatrul are o inerție (sper că nu o rezistență) mai mare la actualizarea formatelor și a conținutului artistic.
Parabolele lui Eugenio Barba jpeg
Parabolele lui Eugenio Barba
Parabolele stabilesc legătura directă, imediat perceptibilă cu auditorii conferințelor sale, cu cei care astfel se hrănesc și se îmbogățesc.
Ce am moștenit de la mama jpeg
Ce am moștenit de la mama
Un text despre moștenirea mamelor: ce model de feminitate preiau fiicele, ce tipare de femei există astăzi în societate și cum ne raportăm la ele.
Traumatismul viorii și gesturile durerii jpeg
Traumatismul viorii și gesturile durerii
A nu accepta distrugerea și a viza „repararea” e un act de rezistență. Și totodată de speranță în ciuda încercărilor trăite. De „reînviere”.
Cum a petrecut Chirița pandemia jpeg
Cum a petrecut Chirița pandemia
Chiritza este chintesența nefardată a națiunii și nu doar în latura sa negativă, ci și în fragilitățile ei – este victima unei înșelăciuni realizate prin explotarea nevoii sale de afecțiune, nevoie acutizată de restricționarea apropierii.
Animale, memorii, portrete jpeg
Animale, memorii, portrete
Teatrul și-a reînviat „memoria” atît de discreditată a înregistrărilor de altădată, a arhivelor rar consultate, a ruinelor pe care acum, adesea, le-am revizitat.
Avignon 2021 sau dreptul la speranță jpeg
Avignon 2021 sau dreptul la speranță
Tema festivalului este  „Se souvenir de l’avenir”. Să ne amintim de viitor...
Deziluzia fascinației jpeg
Deziluzia fascinației
Unde au dus glumele antisemite și confuzia dintre libertatea de expresie și hate speech știm cu toții.
O moștenire de familie: „vina” de a fi fată jpeg
O moștenire de familie: „vina” de a fi fată
Gen, roz e un spectacol care ar trebui văzut și dezbătut cu toate adolescentele. Ca să învețe să nu mai tacă.
Căsnicie  Jocurile furiei jpeg
Căsnicie. Jocurile furiei
Cum facem teatru, pentru cine și cu ce mize, acum, cînd a trecut aproape un an pandemic?
Parabolele  regăsite jpeg
Parabolele regăsite
Parabolele se activează în contexte extreme și doar atunci le resimțim și le recunoaștem puterea.
Ochelarii de teatru jpeg
Ochelarii de teatru
Practic, VR întreține iluzia spațiului și a apropierii.
Teatrul față în față cu pandemia jpeg
Teatrul față în față cu pandemia
Seismograf al cotidianului, teatrul a preluat problemele pandemiei – teama, singurătatea, moartea.
„Este foarte tristă folosirea teatrului în lupta politică” – interviu cu Gianina CĂRBUNARIU jpeg
„Este foarte tristă folosirea teatrului în lupta politică” – interviu cu Gianina CĂRBUNARIU
Există și acest tip de a face politică cu parul și făclia în mînă, acest tip de presiune conservatoare care, în cazul de față, coagulează niște energii locale.
„Are ceva bun și online ul ăsta” – observații pe marginea Festivalului Național de Teatru, ediția 2020 jpeg
„Are ceva bun și online-ul ăsta” – observații pe marginea Festivalului Național de Teatru, ediția 2020
„Online-ul ăsta“, cînd e corect realizat și nu deteriorează spectacolul, se definește printr-o natură dublă, aceea de prezență/absență.
Fără minte  Fără corp  Mai este acesta un om? jpeg
Fără minte. Fără corp. Mai este acesta un om?
Două spectacole vizionate online ridică problema a ceea ce definește identitatea umană – ce rămîne din om dacă dispare memoria sau corpul?