Un spectacol ubicuu

Publicat în Dilema Veche nr. 960 din 1 septembrie – 7 septembrie 2022
image

 #acedesiguranță. Regia: Bobi Pricop. Dramaturgia: Ionuț Sociu. Scenografia: Oana Micu. Muzica și coregrafia: Eduard Gabia. Imagine și montaj: Iustin Surpanelu. Cu adolescenții Alexandra Francu, Jacqueline-Alessia Crăciun, Raluca Tender, Adrian Săpăceanu, Andrei Sava, Cristian Corbu, Matei Stăncuța și actorii George Albert Costea / Ramona Drăgulescu / Cătălin-Mihai Miculeasa / Claudiu Mihail / Romaniţa Ionescu / Vlad Udrescu, Costi Apostol / Anca Pitaru / Anna Maria Popa, Ecaterina Lupu / Florin Aioane / Andrei Bibire / Cătălin Bucur / Cătălina Mihai / Ștefan Mihai / Theodor Șoptelea / Cristiana Luca, Ioana Cheregi / Bianco Erdei / Roxana Fînață / Andrei Gîjulete / Raluca Mara / Alexandra Odoroagă / Andrei Stan. Coproducție Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova, Teatrul „Andrei Mureșanu” din Sfîntu Gheorghe, Teatrul de Stat din Constanța, Teatrul de Nord din Satu Mare.

Pandemia a lăsat urme în teatru, bune și rele. Dintre cele bune, integrarea mediului virtual în spectacol este explorată în formule diverse, atît ca modalitate de difuzare, dar mai ales ca element cu diferite funcționalități în arhitectura spectacolului. În cei doi ani de funcționare restrictivă a teatrului, regizorul Bobi Pricop a fost unul dintre cei mai activi creatori români în găsirea unor formate de spectacole care să spargă bariera spațiului convențional de joc, inaccesibil în această perioadă. Regizorul nu a vizat doar o extindere a spectacolului de pe scenă în mediul online, transformînd platforma Zoom într-o sală virtuală de teatru (Work. No Travel, Centrul de Teatru Educațional Replika) sau filmarea unor scene derulate în exterior și integrarea lor în timp real în spectacol (Ziua Z, Teatrul de Stat Constanța), ci și ieșirea efectivă a teatrului în stradă (Exeunt, Reactor de Creație și Experiment, Cluj-Napoca), în vitrinele instituțiilor, ca spații de expunere a performerilor, transformați în „obiecte” mobile de artă, care interoghează spectatorul prin ipoteticul al patrulea perete, aici transparent (de sticlă), dar materializat (INT. EXT, Teatrelli, București). Lucrurile au funcționat bine sau mai puțin bine în aceste producții, mai mult instalații și performance-uri căci ele au depășit standardele teatrului și au interferat cu forme performative neregulate. La Bobi Pricop este vizibilă nevoia de a căuta formate noi de spectacol, cu „ingrediente” neobișnuite sau folosite într-un mod diferit (altfel, nici mediul virtual, nici transmisia unor scene exterioare în timp real în spectacol nu sînt noutăți). Pentru regizor, asemenea evadări din formatul convențional de spectacol sînt importante nu atît (sau deloc) în sine, ca atracție pentru public, ci ca materiale de construcție spectaculară care pot genera idei. Instalația performativă #acedesiguranță este un exemplu în acest sens. 

La #acedesiguranță, formula de reprezentare este inedită: spectacolul are loc în patru teatre simultan, Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova, Teatrul „Andrei Mureșanu” din Sfîntu Gheorghe, Teatrul de Stat din Constanța, Teatrul de Nord din Satu Mare, și online, în rețeaua TikTok. Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol. Fiecare actor „lucrează” cu șapte spectatori. Ce încearcă actorii și spectatorii, ambele categorii adulte (milenialii Y, generația X, chiar Baby Boomers), este să cunoască mai bine generația Z, adolescenții de azi, născuți în vremea rețelelor sociale. În mod neobișnuit, nu am văzut (nici nu aveam cum) „întregul” spectacol, ba mai mult, am vizionat exclusiv partea virtuală, „care adună materialele video postate pe TikTok de adolescenți, lucrate împreună cu echipa, montate într-un cadru narativ care contextualizează demersul”, după cum mi-a explicat regizorul. Din această frîntură de spectacol se deduc cîteva lucruri. 

image

Cei șapte adolescenți între 16 și 18 ani vorbesc despre sine și despre lucrurile care îi preocupă. De la identitate, inclusiv de gen, la bullying, inclusiv online, de la autocunoaștere la nevoia de validare, de la probleme cu propriul corp la cele cu propriile sentimente, multe dintre lucrurile pe care ei le povestesc arată un cadru de dezvoltare dificil, bîntuit încă de prejudecăți și discriminări. Anxietatea este unul dintre cuvintele care se repetă des, un disconfort de a trăi combinat cu teama de a-și dezvolta personalitatea, uneori anormativă. Fragilitatea acestei generații se amplifică pe fondul delegării unei laturi din existența ei în mediul online, pe rețelele de socializare, unde tinerii își exteriorizează uneori lucruri ascunse în viața reală, își satisfac nevoia de validare, dar se expun și unui fenomen pe care generațiile anterioare nu l-au trăit, cyberbullying (hărțuire, intimidare, hate speech, în general acțiuni agresive menite să sperie victima sau să îi distrugă reputația). De remarcat că fundalul social, și el generator de discriminări, are un impact considerabil asupra tinerilor.

Dramaturgul Ionuț Sociu face o bună caracterizare acestei generații, mult mai tolerantă decît precedentele, interesată de climă, funcționînd digital, dar cu tendințe depresive. De altfel, echipa lui Bobi Pricop, verificată și în alte producții, s-a închegat bine. Sociu este unul dintre cei mai activi dramaturgi în anii pandemici, are fler pentru teme nebătătorite și o scriitură proaspătă și profundă. Scenografa Oana Micu creează spații în care contemporanul se combină cu poeticul – aici, camera unui adolescent în care aglomerează elemente din spațiul fizic și din imaginarul/emoționalul acestuia (de exemplu, rochia vaporoasă roșie pe care o poartă Adrian, pasionat de vogue). Eduard Gabia, coregraf și muzician, creează un soundal intimității traversat de universul sonor, important în identitatea proprie, a fiecărui protagonist.

Între generațiile X și Y și generația Z există o diferență serioasă de mentalitate și o fractură de comunicare. Ar fi bine să încercăm să le depășim pentru că ei sînt generația care ar putea salva planeta.

Oana Stoica este critic de teatru.

afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.
event seara de film 28 August Bucuresti 02 jpg
ZILELE SOFIA NĂDEJDE 2022 - SCURTMETRAJE REALIZATE DE FEMEI Proiecție la București – 28 august ora 19.00 MNLR
Duminică, 28 august, în cadrul evenimentului Zilele Sofia Nădejde – ediția a V-a, în Sala Iosif Naghiu a MNLR (Calea Griviței 64), va avea loc o proiecție de scurtmetraje românești regizate de femei.
958 16 Avanpremiera jpg
Librarul din Florența
Vespasiano n-a făcut el toate cele 200 de manuscrise pentru biblioteca abației din Fiesole, așa cum avea să susțină. Cosimo a cumpărat 20 dintre ele printr-un alt librar florentin, Zanobi di Mariano.
p 17 jpg
O dispariție
Însă această fetiță nu reprezintă, în film, doar tropul copilașului gingaș care e de ajuns să respire pentru a emoționa durabil.

Adevarul.ro

Mircea Badea jpg
Antena 3 a devenit Antena 3 CNN: postul și-a schimbat numele și sigla. Ce discurs a ținut Mircea Badea VIDEO
Marți, 26 septembrie, Mihai Gâdea și Rani Raad, președinte CNN Worldwide Commercial, au semnat la București acordul de parteneriat.
Retezat  Foto Daniel Guță ADEVĂRUL (3) JPG
Secretele Retezatului. Teritoriul din inima munților interzis complet turiștilor încă din anii ´50
Un teritoriu de aproape 2.000 de hectare din Parcul Național Retezat a rămas complet interzis turiștilor, însă din anii ´50, când autoritățile au decis să rămână neatins.
panouri fotovoltaice
Zeci de mii de panouri fotovoltaice stau nefolosite în depozitele din Europa. De ce nu sunt instalate
Zeci de mii de panouri fotovoltaice stau nefolosite în depozitele din Europa, tocmai când continentul se confruntă cu o criză energetică fără precedent.

HIstoria.ro

image
Cine a fost „Îngerul de la Ploiești”?
O prinţesă furată de propriul tată și dusă la orfelinat, regăsită la 13 ani de familia din partea mamei, una dintre cele mai bogate din România – bunicul era supranumit „Nababul“.
image
Cum era la ora de istorie ținută de I.L. Caragiale?
Ca mulţi alţi literaţi, Ion Luca Caragiale a avut o pasiune pentru istorie, inclusiv pentru cea naţională. Blamat de unii încă din timpul vieţii pentru că, în scrierile sale, s-ar fi relevat drept anti-român, el a avut, uneori, o viziune romantică (dacă nu chiar idilică) asupra trecutului neaoș.
image
Aristide Blank, finanțistul camarilei lui Carol al II-lea
Aristide Blank (1883-1961) a fost o personalitate complexă, care după ce a studiat dreptul și filosofia, s-a implicat în lumea financiară națională și internațională, reușind astfel să influențeze major viața politică românească dintre cele două războaie mondiale.