Alma Redlinger – expoziție la Muzeul Național de Artă Contemporană (parter) – 31 octombrie 2023 – 31 martie 2024. Curator: Călin Dan –

Maria ZINTZ
Publicat în Dilema Veche nr. 1038 din 29 februarie – 6 martie 2024
image

Sînt convinsă că vizitatorii expoziției Almei Redlinger de la MNAC, privindu-i lucrările, se încarcă cu o energie pozitivă, pentru că ele transmit optimism datorită raportului echilibrat între rigoarea, siguranța desenului și culoarea vie, adesea saturată de lumină sau în vagi penumbre ale intimității atelierului de creație, cu sonorități ce ne amintesc de pictura franceză și românească din perioada interbelică pe care o continuă, dar care, bineînțeles, au amprenta personalității sale. Artista a filtrat prin sensibilitatea proprie influențele interbelice și cele ale avangardei și postavangardei europene, incluzîndu-i firesc pe reprezentanții din România care s-au sincronizat cu confrații lor mai vestici. 

Pentru cei care nu-i cunosc creația, notez succint că Alma Redlinger (1924-2017) și-a început studiile în artă în anul 1941, pe cînd avea doar 16 ani, la Școala de Arte pentru Evrei înființată de M.H. Maxy, un reprezentant marcant al avangardei în România, care întemeiase integralismul, varianta românească a constructivismului. Era o secție a Conservatorului particular de muzică și artă înființat din cauza legilor rasiale din 1941, cînd și în România profesorii și elevii evrei au fost alungați din școli și universități. Împreună cu Alma Redlinger au studiat la Academia lui Maxy și Tia Pelz, Mimi Șaraga Maxy, Sonia Natra, Anca Arghir,  Lucian Bergman, Marius Copan-Coppelman, Dorel Pascal, Pita Rubin, Wilma Badian, Bill Juster, Mihai Leibovici Danu, Mihail Caffé, Emma Mișosniky, Leon Mişosniky și alții, dar și prietenele de o viață Yvonne Hasan, Eva Cerbu, Lelia Zuaf David, Maria Constantin, artiști care mai apoi s-au afirmat plenar creator. Au rămas prietene, s-au admirat și susținut reciproc, iar în anul 2005 au organizat o expoziție comună, numită După 60 de ani.

În 1976, cînd Alma Redlinger ajunsese la maturitatea creatoare, criticul de artă Octavian Barbossa afirma că artista „și-a clădit de la început o carieră avangardistă prin esența ei. De o înaltă valoare, creația artistei probează o coerență excepțională. Alma Redlinger face parte din generația care asigură continuitatea între pictura interbelică și pictura contemporană”. Lucrările din expoziția de la Muzeul Național de Artă Contemporană din București au fost selectate doar din colecția bogată a familiei, modul de expunere fiind unul interesant, la prima vedere insolit: panotate nu doar muzeografic. Pe un perete în gri, lucrările sînt așezate astfel încît să se creeze o mare compoziție, ca într-un puzzle, privitorul descoperind însă acel „ceva” ce definește creația artistei prin mulțimea tablourilor așezate, desigur, deloc aleatoriu, conceptul fiind datorat curatorului expoziției, Călin Dan, captînd atenția privitorului implicat astfel – nu numai cuprins – în universul creator al Almei Redlinger. Este ceva ce-mi amintește de ceea ce spunea Picasso: „Toată lumea vrea să înțeleagă pictura. De ce nu încercăm să înțelegem cîntecul păsărilor? De ce iubim o noapte, o floare, tot ceea ce înconjoară omul, fără să le înțelegem?”. La întrebarea de ce ne simțim bine în preajma lucrărilor Almei Redlinger, eu aș răspunde: pentru modul personal de preluare și „topire” a unor influențe ale unor curente din prima jumătate a secolului al XX-lea (fovism, cubism, constructivism și chiar expresionism) cu aspecte ale avangardismului, ale contemporaneității, într-o viziune în care rigoarea și fantezia se îmbină măiestrit. Surprindem o lumină specială și o cromatică caracteristice picturii românești interbelice românești și europene. În unele tablouri a folosit chiar „citate” din creația unor pictori celebri: Pablo Picasso, Georges Braque, Fernand Léger, Henri Matisse, Theodor Pallady, Ion Țuculescu și, desigur, M.H. Maxy, profesorul și – după cîțiva ani – prieten al familiei Alma și Ladislau Redlinger.

Poate și pentru că Alma Redlinger și-a petrecut mult timp în atelierul său de creație, prezent în majoritatea lucrărilor sale cu ambianța lui primitoare, locuit de asemenea de familie – soțul, Ladislau Redlinger, primul critic al creației sale, cele două fiice, Daria și Ileana, și apoi nepotul Ștefan Simion. A fost vizitată în atelier de numeroase prietene, de reprezentanți de seamă ai artei din România, tot atîția „subiecți” ai unor admirabile lucrări de pictură și grafică.

Vedem obiecte ce aveau o anume semnificație, florile, nelipsite din ambianța casei, ce se regăsesc în numeroase lucrări, în diferite relaționări ce modifică de fiecare dată expresivitatea acestora, fiind construite centre de interes. „Materialitatea este un amănunt esențial, percepută de la distanță, imaginea are coerențele sale de mozaic sau de frescă zgrafitată. Apropierea de suport deconspiră savante frotiuri, combinări de tehnică și textură, împăstări și suprafețe calme, alcătuiri eteroclite” (Călin Dan).

A rămas fidelă unor modalități de exprimare cubist-constructiviste, unui joc de descompunere și compunere a formelor, invitînd și privitorul să urmărească și să contribuie la unificarea compozițională pentru a surprinde esențialul, dar și emoțiile exprimate firesc. Remarc dialogul subtil ce implică o îmbinare a percepției intelectuale cu cea a sensibilității între structuri cromatice și construcțiile grafice, în care tensiunile se acumulează fără deznodăminte dramatice. Privindu-i lucrările, observăm matricea stilistică coerentă, îmbogățită pe nesimțite prin firească alăturare. Se evidențiază statornice momente creatoare, cu schimbări lente, cu treceri subtile de la figurativ la nonfigurativ, fiind vorba de o armonioasă conjuncție între modernitate și postmodernism la nivelul viziunii formale și clasicism la nivelul selecției de teme și motive, cu atașament și față de avangardă și modernism în sens larg. Acordurile cromatice, chiar și atunci cînd sînt intense, emanînd o energie puternică, în alăturări inedite, nu anulează rigoarea formală, nu împing imaginile spre neliniști expresioniste. Se dezvăluie un preaplin existențial ce-l surprinde pe privitor prin forța expresiei, iar apropierea față de Maxy ca pictor ce apela la ambivalența figurativ-abstract, pe care a cultivat-o chiar de la început, i-a stimulat preocuparea pentru un sintetism ce transpare în abstracte abrevieri de planuri, în deconstrucția și construcția în mental sub semnul constructivismului în sens larg. De altfel, integralismul lui Maxy viza tocmai o sinteză a curentelor moderne, dar și o cuprindere a tonalității existenței. Aș observa încă o dată lumina tablourilor Almei Redlinger ce ține de o anumită atmosferă meridională, înnobilată și prin valențe secrete, adeseori grafic-decorative, ce-i conferă ceva special, o lumină uneori filtrată prin subtile osmoze în viața formelor, ca și prin magia culorilor, realizîndu-se o remarcabilă unitate de viziune ce se păstrează într-un prețios accent de confesiune prin pictură. Există o inteligență plastică în care intuiția lucidă organizează viziunea fără să ajungă cerebrală. O expoziție binemeritată la Muzeul Național de Artă Contemporană din București, care marchează și centenarul Alma Redlinger.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.