Forme libere
● The Smile, Wall of Eyes, XL Recordings, 2024.
„He means you no harm / Behind the wall of eyes.” În ziarul care acompania cele două viniluri de 10 inci, format sub care era lansat atunci, într-un îndepărtat 2011, The King of Limbs, cel de-al optulea album de studio al grupului englez Radiohead, aceste două versuri deschideau un poem – „It’s not too late, it’s never too late“. În fond, nimic nou pentru Thom Yorke și Jonny Greenwood – doi dintre membrii formației înființate acum aproape patruzeci de ani în Abingdon-on-Thames, aceiași doi care s-au înhămat la acest proiect muzical numit The Smile – în a reșapa ariile criptice ale propriilor referințe pentru a arunca plase enigmatice prezentului. Au făcut-o adesea cu Radiohead, o fac și acum, cu acest al doilea LP al unui band forjat în timpul pandemiei din impulsul creativ al lui Greenwood, căruia i s-a alăturat Yorke, dar nu și Ed O’Brien, Colin Greenwood și Philip Selway. În stream-ul concertului-surpriză de la Glastonbury 2021, celor doi li se adăuga, la tobe, Tom Skinner, trecut printr-un cvartet de fusion, Sons of Kemet, aflat pe calea disoluției în acel moment.
Formula se va păstra și pe albumul pe care The Smile îl va lansa în mai 2022, A Light for Attracting Attention, produs de nimeni altul decît Nigel Godrich, bibeloul de porțelan din spatele întregului eșafodaj discografic al Radiohead, dar și al aventurilor solistice ale lui Thom Yorke. Albumul acela ieșea din canonul Radiohead – aveam în față trei muzicieni care-și permiteau/doreau să acteze într-un spațiu sonor mai liber, mai deconceptualizat, într-un fel de explorare a unor teritorii totuși cunoscute, dar parcurse parcă-n zigzag. Uneori redundant și repetitiv, plasînd compozițiile pentru chitară ale lui Jonny Greenwood în chiar miezul său, ALfAA orbitează în jurul sound-urilor istorice ale Radiohead, dar nu e lăsat niciodată să ajungă acolo de drumming-ul lui Skinner, care are totuși un background jazzist, iar nu indie rock. Senzația e și mai apăsată – dar și mai reconfortantă – pe noul LP al trioului The Smile, Wall of Eyes, lansat la sfîrșit de ianuarie 2024.
Chiar de la prima piesă a albumului, cea care-i dă și titlul – și care trimite, cum spuneam la începutul textului, către un moment din 2011 –, imboldul acela explorativ se instalează confortabil în faldurile unei bossa nova hipnotice, intime și stranii, precum videoclipul regizat de Paul Thomas Anderson. Accentele garage de pe A Light for Attracting Attentionsînt șterse de o intenție atmosferică. Wall of Eyes are un alt focus, un alt suflu, un alt dozaj, mai multă carne narativă bîntuitoare. Nimeni nu se grăbește aici – „And time is kind of frozen / As you’re gazing at the view” –, în puzzle-ul ăsta compus din disonanțe și motorik-uri, din vaietul lui Yorke, adeseori încolăcit în jurul mai știu eu cărui fragment instrumental, și magnetismul lui Tom Skinner, din doxa glisantă a lui Greenwod și amintirea incongruentă a unei formații numite Radiohead.
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20. Evenimentul, organizat de BestMusic Live, va face parte din turneul de lansare a noului album, Wall of Eyes. Găsiți mai multe informații despre desfășurarea acestuia pe site-ul promotorului, bestmusiclive.ro.
Paul Breazu este jurnalist.