Liric & ludic

22 februarie 2024
image

 Marú7 păcate neîmpăcate, 2024.

 Ada Milea, Schitze după Chiritze, 2023.

Doi dintre poeții de vază crescuți pe malurile Siretului se văd transferați în muzică de către două artiste ale ludicului. Ada Milea și Marú i-au răstălmăcit muzical pe Alecsandri (cu Coana Chirița), respectiv pe Iv cel Naiv (cu Uibire și alte jocuri lirice).

Iv cel Naiv își construiește notorietatea prin încăpățînarea de a rămîne anonim, deși nu se dă înapoi de la expunere media, iar cu ocazia albumului lui Marú pășește premeditat în lumea muzicală. Și-a dat versurile pe mîini bune – Marú e o tînără absolventă de Conservator vienez (chitară), forjată în industria românească sub mentoratul lui Smiley, compozitoare a unor piese popularizate de Andra ori de Monica Anghel. Albumul are tot ce îi trebuie ca s-o propulseze, s-o scoată din ucenicie pe scenele mari – pe lîngă versurile inginerului-poet Iv, un număr de actori participă cu vocea și prezența video în suita de clipuri care se lansează săptămînal as we speak: Florin Piersic Jr., Vlad Logigan, István Tèglás, Aylin Cadîr, Alina Teianu-Cocioran și-au investit încrederea în ipoteza că materialul va fi unul din albumele importante ale anului.

Tot ce se poate, și asta nu doar datorită profilului colaboratorilor care pun osul, ci în primul rînd datorită priceperii protagonistei – un mix de experiență tehnică antrenată formal, voce vibrantă și sensibilitate emoțională peste care vin ca o mănușă (de catifea) jocurile de cuvinte candide ale lui Iv cel Fictiv. Piesele testează mai multe viteze, nu se limitează la balade, dar toate rămîn în cadrul pop-folk. Esența oscilează între melancolie și idealism romantic, ghidate de spiritul liric al sursei de inspirație, cu șapte titluri ce răstălmăcesc păcatele capitale în șapte deziderate emoționale.

image

De cealaltă parte, în cel mai recent material al său, Ada Milea se folosește, împreună cu Anca Hanu, de Coana Chirița (plus cîteva texte de Matei Millo), continuînd obiceiul exploatărilor literare în siajul unor materiale inspirate de Caragiale, Gellu Naum, Lewis Carroll, Marin Sorescu și alții, unele realizate în contextul unor spectacole de teatru. Cu muzica Adei Milea am avut o relație indecisă – fiind contemporani la același liceu, am intrat devreme în contact cu muzica ei din anii ’90, pe care am perceput-o însă drept „neserioasă” sub aspect muzical (atunci ascultam doom-metal față de care și „Ave, Maria” era neserioasă). La Cluj însă nu poți scăpa de spectacolele grupului ei, care îi mai include pe Anca Hanu, Cristi Rigman și Bobo Burlăcianu (Fără Zahăr) – o colaborare cu teatrul clujean care îi menține activ microbul dramaturgic. 

Reconectîndu-mă la muzica ei mai recentă, descopăr conexiuni care mi-au scăpat multă vreme – e aici miza teatrală de la The Tiger Lillies, satira lui Aurelio Voltaire, atitudinea de farsori pop a celor de la Sparks și, esențial, un devotament în a promova duhul lui Alexandru Andrieș. Producția noilor albume nu mai e doar înregistrarea de apartament a unor glume muzicale cu chitară sporadică, ci un design ingineresc al suprapunerilor și decalajelor de silabe peste „incidente” instrumentale atent temporizate, explorînd contraste umoristice între tehnica/tonalitatea vocală și semantica vorbelor. 

Persistența cu care Ada Milea și-a manifestat „neseriozitatea” a dus la o identitate artistică bine cristalizată, a unuia din puținii artiști de la noi care lucrează temeinic la intersecția dintre musical, cabaret și folk. Echipa de pe album își asumă numeroase libertăți ca să surprindă cu caraghioslîcuri liric-muzicale ingenioase acolo unde ne-am fi așteptat ca Schitze pentru Chiritze să se bizuie doar pe manierismele personajelor excesiv rostogolite prin teatru (sau prin materia de Bac).

Aron Biro este autorul blog-ului https://aronbiro.blogspot.com.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
INTERVIU EXCLUSIV Nuami Dinescu, despre complexul de a fi „mică și grasă“ și povara rolului Tanța GALERIE
Chiar dacă umbra Tanța a urmat-o ani de zile și i-a pus piedici, Nuami Dinescu a reușit să își pună numele în locul personajului.
image
Santorini „made in China”: Imagini surprinzătoare cu o copie perfectă a insulei grecești VIDEO
O tiktokeriță a dezvăluit că a vizitat cea mai emblematică insulă a Greciei la peste 7.000 de kilometri distanță - în China. Yasmin von Roon, în vârstă de 27 de ani, a rămas uluită când a descoperit stațiunea Dali’s Ideal State - o copie fidelă a insulei Santorini.
image
Instalația bizară care a supraviețuit din Primul Război Mondial. La ce folosea staţia de despăduchere „Larga” de la intrarea în Galați
Rămășițele unei stații de despăduchere pe linia ferată, din perioada Primului Război Mondial, pot fi văzute la marginea orașului Galați. Pe vreme aceea, călătorii care ajungeau din Rusia, dar şi vagoanele, erau supuse dezinfectării cu insecticidul acum interzis DDT.

HIstoria.ro

image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.
image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor.