Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului

Publicat în Dilema Veche nr. 1036 din 15 februarie – 21 februarie 2024
Compozitie pe tema Paladistei, 1945
Compozitie pe tema Paladistei, 1945

La începutul anilor 1940, André Breton propune crearea unui nou mit, cel al Marilor Transparenţi, imaginînd existenţa unor „fiinţe“ care populează spaţiul insesizabil al unei lumi tenebroase, confuze sau misterioase, un spaţiu intermediar aflat între real şi imaginar: „În jurul nostru circulă, probabil, fiinţe construite în acelaşi plan cu noi, dar diferite…“ (André Breton, Prolégomènes à un troisième manifeste du surréalisme ou non, 1942). Creația suprarealistă, literară sau plastică, este populată de ființe care interacționează între lumile reală și imaginară, între natură și univers, într-o existență „alta“. Reflectînd „viaţa interioară“ în continuă transformare, creația lui Victor Brauner este, la începutul anilor 1940, oglindirea unei lumi schimbătoare, ale cărei „faţete“ dezvăluie stări emoţionale. Folosind un procedeu de substituție, artistul nu pictează lucrul aşa cum este, ci imaginea care invocă, în chip poetic, impresia pe care obiectul i-o produce. Brauner inventează figuri şi obiecte, grefînd pe corpul lor părţi eterogene şi atribute surprinzătoare. Ele trec prin metamorfoze ce se multiplică în variații fără de sfîrșit, dînd naștere unor mereu reînnoite combinații sau permutări de elemente, componente ale ființelor hibride imaginate de artist. În 1941, seria de desene avînd ca temă Conglomerul – sau „ființa multiplă“ asemănătoare unui robot uman – este prefigurarea „androginului timpurilor moderne“ a cărui introducere în poetica suprarealistă e considerată de Breton de primă necesitate. Dotarea cu mai multe brațe și picioare a două sau mai multe corpuri îngemănate sugerează multiplele posibilități de explorare a spațiului de către o ființă asemănătoare unei mașini perfecționate care ar putea să se miște în mai multe direcții deodată. Conglomerul este văzut ca o ființă înzestrată cu viață proprie sau ca un „conglomerat de ființe“ care gravitează în jurul unui cap unic. Capul uriaș este susținut de un trup de femeie și două trupuri de bărbat în desenul intitulat Conglomeros își face toaleta care-i va servi artistului drept proiect al sculpturii în ghips pe care o realizează în anul 1945. Conglomerul trimite la ideea inventării unui aparat sau a unei mașini hibride, un fel de model sau o matrice alcătuită din elemente diferite (uman, animal, vegetal) subordonate unui „aparat central“ dotat cu inteligență. 

Proiect pentru Paladista, 1943
Proiect pentru Paladista, 1943

Tablourile anilor 1939-1942 reprezintă figuri spectrale (apariţii), care descind dintr-o lume crepusculară, sau fiinţe concrete, care dispar într-o lume „nebuloasă“, imaginară: „Iată aici și metamorfozele, firește într-o manieră întru totul liberă, omul se transformă în plantă, animal, metal, piatră, arbore, conform necesității poetice, cu o precizie dintre cele mai derutante“, îi scrie Brauner prietenului Sylvain Itkine în anul 1942 (Arhiva Bibliotecii Kandinsky, Centrul Pompidou, Paris). Pictura dezvăluie o lume stranie, pendulînd între real şi ireal, între vizibil şi invizibil, între angoasă şi vis. Aparţinînd unei lumi ce ne apare bizară, elementele realului sînt supuse unui proces de descompunere/recompunere, prin care este prefigurat „spaţiul interior“ supus legilor necontrolabile ale visului şi ale viziunii. Realitatea imaginată este aceea a unui „posibil“, în care elementele componente sînt recognoscibile ca făcînd parte din realitatea imediată. Dînd naştere „scînteii divine“ (der göttliche Funke), alăturarea întîmplătoare a elementelor disparate duce la contactul lor neaşteptat, din care „noul“ ia fiinţă, corespondent al unui model al fanteziei şi componentă a creaţiei suprarealiste. O nouă serie de desene din anul 1943 înfățișează un personaj feminin, Paladista, care amintește de Păpușa creată de Hans Bellmer ale cărei brațe și picioare se lasă dezmembrate și combinate din nou într-un straniu joc al fanteziei. Ea trimite totodată la seria de desene intitulată Anatomia dorinței realizată de Victor Brauner între anii 1935 și 1937, în care figurilor reale le sînt adăugate elemente imprevizibile, surprinzătoare sau anarhice, pentru a dezvălui principiul după care pictorul se ghidează: totul este permis, totul este posibil... Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade. Fizicul uman apare ca un univers compus din elemente disparate ce poate fi reconstituit în funcție de criteriile imaginate de artist. Desparte și îmbină, formula folosită în practica alchimiei, este deviza pe care Victor Brauner o adoptă pentru a explica felul în care concepe surprinzătoarele personaje hibride din seria Paladistei a căror asamblare amintește de scrierile lui Paracelsus. Negație a oricăror legi anatomice, ea are membrele separate de trunchi, iar irealitatea corpului este transformată în semn pentru a sugera grafia literei și posibilitatea transpunerii în imagine a unei „formule magice“. Brauner o descrie în notele consemnate într-un carnet: „O femeie care, deși are toate elementele umane obișnuite, este altfel alcătuită. Capul, tot din profil ca întotdeauna, cu nasul și bărbia proeminente, lasă să se întrevadă în păr un al doilea ochi, ceea ce îi dă înfățișarea unui chip. Corpul este compact, cu sînii unul peste altul. Între picioare, în locul unde se află de obicei sexul, rămîne brațul drept și, pentru a continua brațul stîng, el se formează pe piciorul stîng. Sexul este vizibil în locul unde se termină brațul drept și atinge capătul piciorului stîng“ (Carnet long noir, 1943-1946, Arhiva Bibliotecii Kandinsky, Centrul Pompidou, Paris). Titlul tabloului Compoziție pe tema Paladistei (1943-1945) este inspirat de denumirea dată în antichitate unor mici statuete care aveau rolul de a proteja casele de incendii. Apollonius din Tyana și legendarul Hermes Trismegistul ar fi confecționat astfel de statui cu caracter magic (Mihaela Petrov, Victor Brauner. Cuvîntul scris și opera plastică / 1934-1965, Humanitas, 2012). Paladista din tabloul Suflet democratic este descrisă și ea în notele consemnate de artist. Un alt tablou, intitulat Portretul luciferian al domnișoarei Margiotta Demonico (1943), trimite în chip ironic la volumul consacrat de Domenico Margiotta în anul 1895 „paladismului“, un cult luciferian acuzat de practicarea vrăjitoriei. „Pictura suprarealistă“ – explică artistul în notele consemnate într-un carnet – „utilizează frecvent titlul, denumirea unui tablou. Acesta are ca scop să-l umple de stupoare pe cel care îl citește și să provoace o trezire a imaginației din amorțeala sensibilității, în realitatea privitorului“(Victor Brauner, Golfe Juan, iulie 1953). Înrudiți cu ConglomeriiPaladienii din tablourile lui Victor Brauner se transformă în semnele unei scrieri criptate, litere ale unui alfabet posibil prin care artistul consemnează și transmite, în mod poetic, mesajele unei lumi intermediare. Reprezentări fantastice, Paladienii devin „intercesorii“ unui spațiu median aflat la confluența dintre lumea exterioară și lumea invizibilă a cărei „realitate“ nu poate fi percepută decît cu ajutorul imaginației. Pentru Victor Brauner, pictura este o călătorie magică într-o lume nouă, o lume unde „frontierele negre ale realității“ pot fi depășite, în care secretele cele mai ascunse ale fiecăruia pot fi dezvăluite datorită imaginației, fantasticului și miraculosului. Intitulat inițial Militanta (La Militante), tabloul Compoziție pe tema Paladistei este menționat în descrierile lucrărilor pe care Brauner le face în răstimpul petrecut la Celliers-de-Rousset între anii 1943 și 1945: „Dacă s-ar face simțită o ambianță favorabilă în care penelul să-mi fie credincios, aș putea termina cu ușurință marele meu tablou cu Militanta. N-ar fi vorba decît de acel echilibru al voinței pentru a umple suprafețele mari, șerpii și apoi cele două corpuri“, notează pictorul pe 16 aprilie 1944 într-un carnet (Petit carnet long noir, 1943-1946). Lucrarea, care face parte din colecția Centrului Pompidou din Paris, se numără printre tablourile expuse la Muzeul Național de Artă al României pînă la sfîrșitul lunii aprilie.

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Parteneri

pirvulescu jpg
Un candidat unic la prezidențiale este o mare greșeală, susține Cristian Pîrvulescu. Ce spune despre Crin Antonescu
Un candidat comun al partidelor pro-europene ar însemna ”un cadou” pentru tabăra suveranistă, care automat îşi va trimite candidatul în turul doi, a avertizat politologul Cristian Pîrvulescu. Acesta a mai susținut că prezența lui Crin Antonescu în spațiul public nu este întâmplătoare.
mircea diaconu jpg
Ce pensie și ce avere avea Mircea Diaconu, actorul care a candidat la prezidențiale. A dus o viață fără griji
Mircea Diaconu, actorul și fostul candidat la funcția de președinte al României, a încetat din viață sâmbătă, 14 decembrie, la vârsta de 74 de ani, din cauza unui cancer la colon.
tigru zoo pitesti 02 foto Primaria Pitesti jpg
Acuzații grave aduse de fiica bărbatului ucis de tigru la Grădina Zoologică. „Nu aveau echipamente necesare”
Detalii șocante în cazul îngrijitorului de la Grădina Zoologică din Pitești, care a fost atacat și sfâșiat de un tigru. Familia acestuia aduce acuzații grave la adresa conducerii instituției susținând că ar fi aflat vestea tragică de pe internet.
Parlamentul European si Iohannis   sala goala FOTO Radu Eremia jpg
Un român are cele mai mari venituri din Parlamentul European: 657.000 de euro pe an
Un raport realizat de Transparency International EU scoate în evidență câștigurile fabuloase ale unora dintre eurodeputați, obținute pe lângă salariile și indemnizațiile de bază oferite de Parlamentul European.
romania tragere la sorti captura tv jpg
mircea diaconu film profetul aurul si ardelenii jpeg
Cariera impresionantă a marelui actor Mircea Diaconu și rolurile care l-au consacrat
Mircea Diaconu a avut o carieră impresionantă în teatrul și cinematografia din România. Marele actor s-a stins din viață sâmbătă la 74 de ani, după ce s-a confruntat cu o boală grea.
banner mircea diaconu 2 png
Locul care a rămas mereu în sufletul actorului Mircea Diaconu. Visa să-și trăiască acolo bătrânețile iar în ultima vreme îl vizita tot mai des
Actorul Mircea Diaconu s-a luptat în ultimii ani cu o boală cumplită, cancerul de colon. De altfel, actorul stătea tot mai mult la casa părintească de la țară.
Autoturism de lux căutat de autoritățile din Polonia, descoperit de poliţiştii de frontieră în Portul Constanța Foto Poliția de Frontieră jpg
Autoturism în valoare de un milion de lei, căutat de autoritățile din Polonia, descoperit în Portul Constanța. Cine era șoferul vehiculului de lux
Poliţiştii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă au descoperit, pe 12 decembrie, în Portul Constanța un autoturism de lux căutat de către autoritățile din Polonia. Autovehiculul este evaluat la aproximativ 200.000 de euro.
image png
Dorel Vișan deplânge moartea lui Mircea Diaconu: „Marii artiști se duc și nimeni nu mai spune un cuvânt despre ei”
Dorel Vișan, afectat de moartea colegului său de breaslă și prieten Mircea Diaconu! Remarcabilul actor a acceptat să stea de vorbă cu Click! și să ofere o primă reacție legată de trecerea în neființă a lui Mircea Diaconu.