Spectacol culinar

Publicat în Dilema Veche nr. 1037 din 22 februarie – 28 februarie 2024
image

# La Passion de Dodin Bouffant Dragoste la foc mic (Franța, 2023), de Trân Anh Hùng.

De unde a apărut acest Dragoste la foc mic? Cu inactualitatea lui aparentă, La Passion de Dodin Bouffant Dragoste la foc mic e o surpriză. El ia doi mari actori – Juliette Binoche și Benoît Magimel, care și-a demonstrat capacitățile în Pacifiction (2022) – și îi aruncă într-un decor vag de epocă: o bucătărie, o plită, o masă. De fapt, între cabinetul de curiozități și natura moartă cu alimente luxuriante, reputatul cineast Trân Anh Hùng dezvoltă o privire pentru care o bucată de carne, o legătură de pătrunjel sau un sos bechamel ascund în ele bogăția inepuizabilă a pămîntului. Ingenioasă afacere: printr-un fir narativ de-a dreptul minimal – o poveste de dragoste ca toate celelalte –, filmul reușește să joace atît pe frontul egalității de gen și al respectului în artă (ce e acest chef care decide să inverseze ierarhiile uzuale, punîndu-și toată priceperea într-un preparat adresat bucătăresei sale, dacă nu un exponent al raporturilor de putere contemporane?), cît și pe cel al ecologiei. Și asta fără să alunece vreo clipă în zona activismului.

Primele douăzeci de minute ale filmului se aștern asupra noastră cu o grație bizară. Vedem acolo, lăbărțat și gurmand, cum se pregătește o masă concepută nu pentru a umple stomacul, ci pentru a răsfăța simțurile – genul de moment acompaniat (după cum ne arată filmul mai deloc ironic) de „oh”-uri și „mmm”-uri, de delicieux” și merveilleux”rostite de niște burți aristocratice satisfăcute. În preocuparea sa materială pentru aliment și preparat, Dragoste la foc mic e aproape straniu. A-i trasa genealogia înseamnă a-l plasa dincolo de experimente scatologic-revoltate precum La Grande Bouffe (Marco Ferreri, 1973), unde mîncarea era agentul perturbator care făcea pur și simplu să crape pîntecul, și mai aproape de reel-ul din social media – de toate acele pasaje video concentrate în care o rețetă este lucrată în fața noastră, accelerată și aranjată în funcție de momentele sale forte. Deși plasat la final de secol XIX, filmul își revendică inspirația estetică perfect contemporană, plasîndu-ne în compania mîncărurilor filmate prelung, exclusiv pentru efectul lor estetic. Raportat la standardele cinema-ului, acest estetism zboară destul de jos: nu depășește niciodată simpla senzație de bucurie vizuală, chemată să ne ațîțe strict scenografic ochiul asaltat de o voluptate calofilă.

Acestea fiind zise, pariul filmului rămîne interesant. Nu doar pentru că își racordează aspectele de suprafață, care trimit la trecut, la o sensibilitate actuală. Ci și pentru că, jucîndu-se cu frivolitatea – look-ul unei rumeneli reușite, de pildă – de dragul unei anumite profunzimi, se transformă într-un fel de rețetar à l’ancienne. Preparatul, aici, e protagonist. Oamenii, în schimb, sînt doar niște mîini care taie în bucăți, secționează, mută de colo-colo. Pe scurt, servescpreparatului. Ce poate face un actor în aceste circumstanțe? Nu prea multe. Deja pentru că povestea în sine e cît se poate de banală, dacă nu chiar fușerită – e umplutura dintre două mese. Dar există un moment în care filmul atinge o culme emoțională. E după ce, cît se poate de previzibil, Eugénie (Juliette Binoche) moare, iar gourmet-ul rămîne singur și neconsolat. Încercase pînă atunci să accelereze lucrurile, realizînd că ele sînt grave, și să se căsătorească cu această femeie care nu a făcut decît să reziste angajamentelor sale formale. După deces, îl vedem alături de ucenica lui – o fată abia intrată în pubertate –, căreia îi propune să gătească împreună un pot-au-feu, reinventîndu-l: preparat simplu și „decăzut”, care fusese mai demult proiectul său cu Eugénie. Fetei nu îi place la gust: nu „simte” măduva.

Atunci, bărbatul îi spune că nu e suficient de matură. Mai tîrziu, îl vedem lăudînd entuziast un vin anume, căreia fetei, desigur, îi e perfect opac. Abia în acea clipă resimțim nu doar singurătatea – ci și pasiunea, marea pasiune care a fost turnată în interiorul acelei colaborări încheiate brutal, prin moarte. Tristețea, pentru Dodin, e să nu poată fi înțeles la nivelul acela de intensitate aproape molecular al lui Eugénie. Magimel ține secvența respectivă ireproșabil: în spatele feței sale șmecheroase intuim, în sfîrșit, o mare tulburare, o neputință dincolo de toate mondenitățile în care e angajat, dincolo de etichetă și cunoaștere snoabă, așa cum împărtășesc cunoscuții săi. Pînă în acel punct jocul său a fost oarecum artificial, robotic – aici, în schimb, de nicăieri țîșnește un adevăr trăit, deșertul care te cuprinde atunci cînd se sfărîmă o mare complicitate amoros-intelectuală. Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.

Dragoste la foc mic rulează în cinematografe începînd cu 23 februarie.

Victor Morozov este critic de film.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
INTERVIU EXCLUSIV Nuami Dinescu, despre complexul de a fi „mică și grasă“ și povara rolului Tanța GALERIE
Chiar dacă umbra Tanța a urmat-o ani de zile și i-a pus piedici, Nuami Dinescu a reușit să își pună numele în locul personajului.
image
Santorini „made in China”: Imagini surprinzătoare cu o copie perfectă a insulei grecești VIDEO
O tiktokeriță a dezvăluit că a vizitat cea mai emblematică insulă a Greciei la peste 7.000 de kilometri distanță - în China. Yasmin von Roon, în vârstă de 27 de ani, a rămas uluită când a descoperit stațiunea Dali’s Ideal State - o copie fidelă a insulei Santorini.
image
Instalația bizară care a supraviețuit din Primul Război Mondial. La ce folosea staţia de despăduchere „Larga” de la intrarea în Galați
Rămășițele unei stații de despăduchere pe linia ferată, din perioada Primului Război Mondial, pot fi văzute la marginea orașului Galați. Pe vreme aceea, călătorii care ajungeau din Rusia, dar şi vagoanele, erau supuse dezinfectării cu insecticidul acum interzis DDT.

HIstoria.ro

image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.
image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor.