Plăcerea complotului

Publicat în Dilema Veche nr. 1035 din 8 februarie – 14 februarie 2024
image

Le Parfum vert (Franța-Belgia, 2022), de Nicolas Pariser.

Le Parfum vert al lui Nicolas Pariser funcționează pe două niveluri: la suprafață e o comedie aventuroasă despre Martin (Vincent Lacoste), tînăr actor la Comedia Franceză prins fără voia sa în miezul unui scandal de spionaj care implică niște personaje dubioase, cîteva nume de cod inevitabile și o viziune întunecată asupra viitorului planetei; în subteran, însă, se dezvăluie o revizitare cinefilă a unor tropi de gen, pe fondul unei anxietăți justificate cu privire la condiția umanității. Între Hergé și Hitchcock cel din North by Northwest (1959) și nu numai – filmul se deschide cu priveliștea celui mai vertigoian coc feminin posibil –, Le Parfum vert își stabilește o genealogie clară, în care codurile ce anticipează franciza „James Bond” se văd rescrise în lumina unei sensibilități ceva mai puțin cheltuitoare, care să ancoreze imaginile filmului printr-un decupaj riguros, în același timp în care să își păstreze deschiderea dincolo de granițe fixe.

Să notăm din capul locului că Pariser – un cineast hiper-cinefil, cu o cunoaștere care se mișcă facil printre heist moviesși Sacha Guitry-uri – știe foarte bine ce face. Filmul degajă la tot pasul o remarcabilă îndemînare. Grea misie: între citate explicite, împrumuturi mai mult sau mai puțin subtile și originalitatea propriei voci, această poveste circulă pe o coardă fragilă, suspendată deasupra unei prăpăstii – una care, în cuvintele geniale ale lui Jean-Claude Biette, poartă numele de „cinema filmat”. Conform lui, cinema-ul filmat e atunci cînd „munca cineastului constă în prelevarea efectelor din filmele vechi, în încercarea de a le reproduce, de a le da un lustru modern mînjindu-le cu o lumină ostentativă, în agățarea unor sonerii culturale la turul pantalonilor fiecărui personaj...”. Riscul e, desigur, perfect conștientizat de Pariser, care își asumă gestul pe deplin – și tocmai de aceea îl umanizează, îl smulge din această tentație strict oportunistă și îl conduce într-un teritoriu în care operele vechi sînt recitite cu senzualitate, haz, inteligență critică. Nici un ascunziș aici: datoria față de ele e atît de evidentă încît se transformă în gag. Dar asta nu înseamnă că îi putem ierta cu totul premisa limitată: ar fi fost nevoie de ceva mai ambițios, o emancipare care să scoată filmul de pe șinele prea stabile care îi cer cineastului să fie rezonabil, să facă pe elevul silitor, în loc să se revolte împotriva adecvării absolute la tradiție.

E vorba că Le Parfum vert e pîndit de academism. Totul se simte prea corect aici. Fundalul său nu e o criză actuală – să zicem, de exemplu, avîntul partidelor de extremă dreapta în toată Europa, la care filmul face aluzie explicită într-unul dintre cele mai grozave momente ale sale, cu Hartz, creierul negru al conspirației fascistoide, deplîngînd cu oarecare emoție actuala condiție a tinerilor, generație sacrificată, în fața unui Martin care moare de somn. Fundalul său, de fapt, sînt imaginile de odinioară. Pariser pare prea speriat pentru a face orice pas fără validarea înaintașilor. Chiar și secvențele care se recomandă ca fiind „ale lui” – mai cu seamă finalul grandios, pierdut între Jacques Rozier și Mission Impossible, în care un spectacol după Corneille jucat la Budapesta se dovedește focarul nebuniei – poartă amintirea altor filme, a altor gesturi. 

Le Parfum vert e, în fond, întîlnirea dintre două filme: primul e alcătuit din imaginile sale veritabile, unele care comunică deschis cu teatrul, banda desenată, literatura; al doilea scînteiază intermitent, ca într-o supraimpresiune, de fiecare dată (sînt multe astfel de dăți) cînd cadrele lui ni se înfățișează, asumat, a doua oară. Ce e mai previzibil, în logica filmului de spionaj post-hitchcockian, decît o secvență derulată într-un vagon de tren, noaptea? Pariser nu uită asta: el își construiește filmul știind că, într-un fel, acesta a mai fost văzut odată, demult, și uitat în mare parte.

În această lume a mizelor obscure și a falselor identități, pe care Pariser o scutură de orice element kitsch – nici un gadget extravagant în film –, prinde să se deseneze o elegie pentru o anumită idee asupra Europei. La un moment dat, Martin discută îndelung cu partenera sa improvizată, o autoare de BD care îl însoțește pe nepusă masă în aceste peripeții. Femeia e evreică, la fel ca el, dar și proaspăt întoarsă din Israel, unde a locuit douăzeci de ani. Ce a determinat-o să revină? „Cred că de fapt mi s-a făcut dor de Europa. Europa ca loc de dezbatere. Ca spațiu intelectual, emoțional, politic.” Le Parfum vert acceptă că vine de două ori după: nu doar după imaginile acestui gen puternic codificat și strîns legat de un context, ci și după acel moment istoric al renașterii post-Holocaust, cînd filmul de spionaj, pe fondul Războiului Rece, și-a atins apogeul. 

Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași. A merge cu trenul, azi, înseamnă, printre altele, să împarți vagonul cu un tată debordat de fiica sa prea ageră, după cum vedem într-o secvență de umor blînd. Tot filmul e străbătut de un aer contradictoriu, ceva între nostalgie pentru o formă cinematografică de acțiune pură, instinctivă, ca și pentru o Europă politizată în jurul unor idei mai ferme, și un prozaism de mare actualitate, care dezumflă fiecare scenă într-o fîsîială aproape burlescă. Vezi momentul în care cei doi aventurieri ajung la Gara de Nord din Paris, cu plecare spre Bruxelles – acea deschidere către zona vintage cu parfum de Tintin –, grație unor biciclete închiriabile (căzătura caraghioasă e un passage obligé). Filmul cedează adesea unei patine retro, care îl apropie de sfera exercițiului de stil fără altă finalitate decît propria consumare într-o miriadă de plăceri cinefile cu bătaie scurtă; pe de altă parte, morala sa e mai complexă. Aceasta e, de fapt, lecția vechilor filme de aventuri ticsite de turnúri improbabile – un mod fals destins de a vorbi despre tot ceea ce, în actualitate, e trecut sub tăcere.

Le Parfum vert este disponibil pentru vizionare online, pe platforma MUBI.

Victor Morozov este critic de film. 

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Emigrarea este o decizie dificilă pentru multi romani  Foto Freepik com jpg
Țările din Vest unde românii ezită să se întoarcă: „Cei mai mulți sunt nostalgici. Vorbesc numai despre pământul matern”
Anual, peste 200.000 de români părăsesc țara ca emigranți. Mulți dintre cei întorși după câțiva ani susțin că, în ciuda unui nivel de trai mai ridicat, nu au reușit să se adapteze societăților occidentale, mai ales în comunități în care numărul românilor este redus.
masini second hand jpeg
Cât de des își schimbă românii mașinile. Din ce țări ar trebui să evitați să le cumpărați
O mașină care și-a schimbat proprietarul de prea multe ori nu va mai fi foarte căutată pe piața second-hand, existând posibilitatea să fi fost prost întreținut sau să ascundă defecte tehnice pe care foștii proprietari nu doreau să le rezolve.
Imperiul rus
Rusia și obsesia imperiului. De ce Kremlinul nu renunță la războaiele de expansiune
Mulți observatori ai Rusiei continuă să spere că statul rus va ajunge să se comporte ca un actor responsabil pe scena internațională. Evoluțiile recente sugerează însă că impulsul imperial rămâne o constantă dificil de abandonat.
portofel digital
Tinerii de până în 30 de ani tratează banii cash ca pe o glumă
Dacă ai un tânăr de până în 30 de ani în apropiere, poate ar fi bine să renunți la ideea de a-i face cadou clasicul portofel, pentru că nu-l va folosi. Tinerii tratează banii cash ca pe o glumă, folosindu-i doar pentru mici răsfățuri, de parcă n-ar mai avea valoare, scrie presa internațională.
inteligenta artificiala foto shutterstock png
Românii, extrem de sceptici în folosirea AI, deși le-ar putea crește productivitatea și creativitatea
Angajații din România sunt printre cei mai puțin entuziasmați de impactul inteligenței artificiale asupra muncii lor, doar o treime declarându-se astfel, sub media globală de 41%.
Bani castig FOTO Shutterstock jpg
Cum să economisești ca un milionar. Sfaturi simple de urmat în noul an
Mentalitatea face diferența în modul în care ne gestionăm banii. Psihologii spun că optimismul și poveștile scurte care explică concepte financiare complexe pot transforma economisirea dintr-o corvoadă într-un obicei natural, chiar și pentru cei cu venituri mai mici.
Grasi obezi care fac sport miscare alergare parc slabire FOTO Shutterstock
De ce e important să faci mișcare zi de zi? Exercițiile ușoare care fac minuni pentru creier și te mențin energic și după 60 de ani
Chiar și mișcarea ușoară, făcută regulat, poate avea efecte surprinzătoare asupra creierului tău. Pașii mici, plimbările scurte sau câteva minute de stretching nu doar că aduc energie corpului, dar pot reduce cu până la 45% riscul de demență mai târziu în viață.
summit ue jpg
O săptămână decisivă pentru UE. Poate demonstra Europa că nu este „slabă” în fața lui Trump?
Uniunea Europeană se află într-un moment critic, încercând să dovedească faptul că este mai mult decât un actor secundar pe scena geopolitică.
muncitori brasov 1987 FOTO memorialsighet ro jpg
Primii români care au avut curajul să strige „Jos Ceaușescu”. Revolta anticomunistă care a prefigurat Revoluția din 1989
Prima mare revoltă a românilor contra regimului comunist a avut loc, de fapt, cu doi ani mai devreme față de evenimentele din 1989. Este vorba despre protestele de mare amploare ale muncitorilor de la Uzinele „Steagul Roșu” din Brașov, aspru reprimate de Securitate.