Teatru de cartier

Publicat în Dilema Veche nr. 1036 din 15 februarie – 21 februarie 2024
„Summit” / foto: Florin Stănescu
„Summit” / foto: Florin Stănescu

Dada pe Bulevardul Virtuții

Summit este o punere în mișcare și sunet a ideilor și energiei dadaismului așa cum apar în manifestele dadaiste scrise de Tristan Tzara cu un secol în urmă. Spectacol creat la Teatrul Masca de Florin Fieroiu (concept, coregrafie), Vlaicu Golcea (muzica), Cristina Milea (scenografia) și Cosmina Croitoru (asistentă scenografie), Summit pare un extraterestru pe Bulevardul Virtuții din Capitală, unde este sediul teatrului. Diferit de spectacolele produse de instituție pînă acum – preponderent, dar nu exclusiv, spectacole în aer liber, cu statui vivante, o estetică precisă, în care jocul actorilor era limitat la un anumit format performativ –, Summit păstrează componenta de mișcare și gest specifică acestui teatru, dar anunță și o schimbare de viziune artistică. Odată cu venirea ca directoare interimară a regizoarei Catinca Drăgănescu, se diversifică și esteticile spectaculare, și activitățile instituției, fără a pierde caracteristicile de bază, de teatru de mișcare. Summit funcționează ca o ars dramatica, un manifest artistic sau o declarație de intenție pentru ce va urma. Coregraful Florin Fieroiu ia manifestele lui Tzara și le plasează într-un spațiu umbros, fulgerat din cînd în cînd de reflexiile luminii pe cortinele mobile argintii, manipulate de performeri. Costumele lor cenușii capătă, la un moment dat, minunate extensii fanteziste, Cristina Milea creează niște instalații om-obiect prin plasarea unor excrescențe – aripi, pălării etc. – pe hainele terne ale actorilor, de aici rezultînd personaje noi. De fapt, e o formă de a arăta că revolta împotriva artei convenționale generează limbaje artistice noi. Actorii – Anamaria Pîslaru, Sorin Dinculescu, Dora Iftode, Alina Crăiță, Valentin Mihalache, Laura Dumitrașcu-Duică și Mădălin Mladinovici – funcționează pe de o parte distructiv, negînd elementele convenționale ale artei în stilul dada, cu anti-logica și anti-muzica, prin refuzul narativității și psihologizării personajelor. Ei nu construiesc caractere, ci idei în mișcare. Pe de altă parte, actorii funcționează activ, încearcă să extragă spectatorul din inerția privitului, a aprobării mecanice, lipsite de o critică a actului artistic, îndemnîndu-l să se revolte, adică să fie critic. Dada este un mix între demolarea convenției artistice (și, prin ricoșeu, și a celei sociale) și folosirea revoltei ca un canal de expresie artistică. În spectacolul lui Fieroiu & echipa, textele, coregrafia, imaginile reflectă istoria dadaismului ca mișcare artistică, însoțită de o oarecare contextualizare istorică, dar în același timp vorbește foarte clar despre azi și aici, despre pulverizarea convenționalului în teatru și scoaterea publicului din confortul de spectator, despre revitalizare performativă și restart teatral. Nu știu cum va fi primit spectacolul pe termen lung – educarea publicului durează –, dar el va rămîne, cred, punctul de cotitură artistică al teatrului din sectorul 6 al Capitalei.  

„Caracatița” / foto: Bogdan Botofei
„Caracatița” / foto: Bogdan Botofei

Generația Z și părinții toxici 

Tot la Teatrul Masca, spectacolul Caracatița de Catinca Drăgănescu (concept și regie) este o incursiune în universul părinților toxici ai generației Z. Spectacolul pornește de la un caz real – tînărul care a accidentat mortal alți doi tineri la 2 Mai în vara trecută – și îl ficționalizează, îndepărtîndu-se de datele realității pentru a explora modul în care părinții toxici, profesorii lipsiți de autoritate, accesul facil la droguri, toate conduc împreună la dezintegrarea fizică, emoțională și mentală a unei generații. Se identifică o tipologie de părinți cu comportament nociv: membri ai clasei de mijloc, cu venituri consistente, însă fără disponibilitatea de a se ocupa de copii și care consideră că banii pot cumpăra orice. Sînt părinți care nu investesc în legătura emoțională cu copilul, dar îi oferă bani și îi pretind rezultate școlare, îl apără vocal în public și îl umilesc acasă. În galeria adulților (in)voluntar nocivi intră și profesorii intimidați de părinți, care nu reușesc nici ei să stabilească o relație reală cu copiii. Bullying-ul generalizat, proximitatea drogurilor și a găștilor sînt factori care definitivează lumea în care crește o parte din generația Z. Vulnerabili emoțional, acești tineri învață să-și calmeze anxietățile cu droguri, să cumpere prieteniile cu bani, să relaționeze agresiv, copiind comportamentul părinților. Pentru personajul David, spirala acestui comportament autodistructiv are consecințe tragice. Chipurile redate prin măști supradimensionate (Laura Duică, Cătălina Rudeanu), pe care adolescentul le vede în halucinațiile induse de droguri, sînt ale adulților care ar fi trebuit să aibă grijă de el, dar care îl îngrozesc. Ce e monstruos în comportamentul acestora ține de neglijență, egoism, indiferență, abuz verbal și psihologic – în general, eșecul de a fi părinte, cu grave consecințe asupra copilului. Spectacolul are un univers sonor (Andrei Dinescu, Andrei Raicu) cu o dublă perspectivă, atît exterioară, materializînd auditiv scufundarea în singurătatea anxioasă a lui David prin muzica electronică (cu vocea lui Andrei Dinescu), cît și interioară, prin pasaje de trap (combinații de beat-uri hip-hop, electro și rap). 

Spectacolul este jucat alert de șase actori care, cu excepția lui Dragoș Stoica (foarte bun la debut) în rolul lui David, au partituri multiple (Voicu Aaniței, Mara Bugarin, Nicoleta Hâncu, Corina Moise, Ionuț Toader). Derulat într-un spațiu modular cu mai multe funcțiuni (scenografie Ruxandra Preda) și construit pe narațiune fragmentară (dramaturgie Mara Căruțașu, Catinca Drăgănescu), Caracatița chestionează mai multe fenomene ale generației Z, încercînd să puncteze și care este responsabilitatea adulților. Asta face ca narațiunea să fie arborescentă (de unde și titlul) și să integreze fire narative secundare: povestea iubitei lui David, o fată dintr-o familie monoparentală precară, care rămîne însărcinată; povestea familiei tatălui lui David, cu cea de-a doua soție și copilul lor; povestea colegului hărțuit la școală etc. Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers, căci lungește spectacolul și îl aglomerează. El rămîne totuși solid ancorat în realitate și cred că pentru tineri poate avea efect terapeutic, iar pentru părinții lor ar putea fi un semnal pentru a-și chestiona propria relație cu copiii.

Oana Stoica este critic de teatru.

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Typhoon FGR4 FOTO Shutterstock jpg
Avioanele britanice Typhoon, din nou în alertă: interceptări succesive ale aeronavelor rusești în spațiul aerian NATO
În mai puțin de 48 de ore, avioanele de luptă ale Forțelor Aeriene Regale britanice (RAF) au fost ridicate de două ori de la sol pentru a intercepta aeronave rusești care s-au apropiat periculos de granițele spațiului aerian NATO.
WhatsApp Image 2025 04 20 at 13 20 11 64742e15 jpg
Papa a apărut la balconul de la Vatican, în ziua de Paște, în uralele a zeci de mii de credincioși catolici
Papa Francisc a apărut în Duminica Paștelui în Piața Sfântul Petru de la Vatican, pentru a oferi binecuvântarea tradițională „Urbi et Orbi”. Zeci de mii de catolici au venit pentru slujba de Paște.
mirela vaida mihaela tatu jpg
Ce se întâmpla pe holurile Antenei 1 între Mirela Vaida și Mihaela Tatu, atunci când se întâlneau: „Nu suntem prietene”
Mirela Vaida a oferit declarații legate de una dintre cele mai discutate schimbări recente din televiziunea românească: înlocuirea Mihaelei Tatu la cârma emisiunii „În direct cu România”. După doar câteva ediții, a fost retrasă din proiect, iar postul său a fost preluat de Mirela Vaida, o mutare car
Vladimir Putin biserica jpg
„Armistițiul de Paște” al lui Putin, o victorie diplomatică ușoară pentru Kremlin
La final de săptămână, într-un gest orchestrat cu atenție și livrat cu aparentă bunăvoință, Kremlinul a anunțat un „armistițiu de Paște” – 30 de ore în care, oficial, armele ar fi trebuit să tacă.
fabrica pexels jpg
Concedieri pe bandă rulantă în Germania! Un singur domeniu face excepție și caută zeci de mii de oameni
Din păcate, piața muncii din Germania devine din ce în ce mai complicată, iar tot mai mulți oameni rămân fără serviciu în ultima perioadă. Peste o treime din companiile din această țară au anunțat că doresc să își reducă personalul în acest an, însă există și o excepție.
Go9cXfYXcAAnfnh jpeg
Gafă de proporții la televiziunea apropiată lui Donald Trump: A plasat Kievul în Rusia. Ucrainenii solicită scuze oficiale și anchetă
Ucraina cere postului TV Fox News să prezinte scuze publice pentru o eroare de difuzare. Postul american a confundat Kievul cu un oraș rusesc. „Ar trebui să existe scuze și o anchetă cu privire la cine a făcut greșeala”, susțin oficialii ucraineni.
capsula osiris rex orbitând asteroidul bennu ilustratie amu tv  jpg
Elementele descoperite în asteroidul Bennu ar fi putut duce la apariţia vieţii pe Pământ, cred oamenii de știință
Rocile extraterestre, aduse recent de o sondă spațială de pe asteroidul Bennu, ar putea răspunde la marile întrebări despre formele de viață extraterestre și existența umană pe Pământ.
Mark Burns ucraina jpg
Diplomație spirituală. Cum lucrează liderii religioși în spatele scenei războiului din Ucraina
Într-o lume în care diplomația tradițională e tot mai fragmentată, o nouă formă de influență își face simțită prezența: diplomația spirituală.
lumina sfanta avion jpg
Un preot român critică aducerea „luminii sfinte” de la Ierusalim: „Lumina aia bună ajunge la domnii mari, iar copiii noștri primesc lumină proastă”
Ioan-Florin Florescu, preot ortodox misionar în Scoția, este cunoscut pentru abordarea curajoasă a unor subiecte controversate. El critică aducea „luminii sfinte” de la Ierusalim de Înviere, arătând că este „o improvizație făcută doar pentru impresia maselor.”