Teatru de cartier

Publicat în Dilema Veche nr. 1036 din 15 februarie – 21 februarie 2024
„Summit” / foto: Florin Stănescu
„Summit” / foto: Florin Stănescu

Dada pe Bulevardul Virtuții

Summit este o punere în mișcare și sunet a ideilor și energiei dadaismului așa cum apar în manifestele dadaiste scrise de Tristan Tzara cu un secol în urmă. Spectacol creat la Teatrul Masca de Florin Fieroiu (concept, coregrafie), Vlaicu Golcea (muzica), Cristina Milea (scenografia) și Cosmina Croitoru (asistentă scenografie), Summit pare un extraterestru pe Bulevardul Virtuții din Capitală, unde este sediul teatrului. Diferit de spectacolele produse de instituție pînă acum – preponderent, dar nu exclusiv, spectacole în aer liber, cu statui vivante, o estetică precisă, în care jocul actorilor era limitat la un anumit format performativ –, Summit păstrează componenta de mișcare și gest specifică acestui teatru, dar anunță și o schimbare de viziune artistică. Odată cu venirea ca directoare interimară a regizoarei Catinca Drăgănescu, se diversifică și esteticile spectaculare, și activitățile instituției, fără a pierde caracteristicile de bază, de teatru de mișcare. Summit funcționează ca o ars dramatica, un manifest artistic sau o declarație de intenție pentru ce va urma. Coregraful Florin Fieroiu ia manifestele lui Tzara și le plasează într-un spațiu umbros, fulgerat din cînd în cînd de reflexiile luminii pe cortinele mobile argintii, manipulate de performeri. Costumele lor cenușii capătă, la un moment dat, minunate extensii fanteziste, Cristina Milea creează niște instalații om-obiect prin plasarea unor excrescențe – aripi, pălării etc. – pe hainele terne ale actorilor, de aici rezultînd personaje noi. De fapt, e o formă de a arăta că revolta împotriva artei convenționale generează limbaje artistice noi. Actorii – Anamaria Pîslaru, Sorin Dinculescu, Dora Iftode, Alina Crăiță, Valentin Mihalache, Laura Dumitrașcu-Duică și Mădălin Mladinovici – funcționează pe de o parte distructiv, negînd elementele convenționale ale artei în stilul dada, cu anti-logica și anti-muzica, prin refuzul narativității și psihologizării personajelor. Ei nu construiesc caractere, ci idei în mișcare. Pe de altă parte, actorii funcționează activ, încearcă să extragă spectatorul din inerția privitului, a aprobării mecanice, lipsite de o critică a actului artistic, îndemnîndu-l să se revolte, adică să fie critic. Dada este un mix între demolarea convenției artistice (și, prin ricoșeu, și a celei sociale) și folosirea revoltei ca un canal de expresie artistică. În spectacolul lui Fieroiu & echipa, textele, coregrafia, imaginile reflectă istoria dadaismului ca mișcare artistică, însoțită de o oarecare contextualizare istorică, dar în același timp vorbește foarte clar despre azi și aici, despre pulverizarea convenționalului în teatru și scoaterea publicului din confortul de spectator, despre revitalizare performativă și restart teatral. Nu știu cum va fi primit spectacolul pe termen lung – educarea publicului durează –, dar el va rămîne, cred, punctul de cotitură artistică al teatrului din sectorul 6 al Capitalei.  

„Caracatița” / foto: Bogdan Botofei
„Caracatița” / foto: Bogdan Botofei

Generația Z și părinții toxici 

Tot la Teatrul Masca, spectacolul Caracatița de Catinca Drăgănescu (concept și regie) este o incursiune în universul părinților toxici ai generației Z. Spectacolul pornește de la un caz real – tînărul care a accidentat mortal alți doi tineri la 2 Mai în vara trecută – și îl ficționalizează, îndepărtîndu-se de datele realității pentru a explora modul în care părinții toxici, profesorii lipsiți de autoritate, accesul facil la droguri, toate conduc împreună la dezintegrarea fizică, emoțională și mentală a unei generații. Se identifică o tipologie de părinți cu comportament nociv: membri ai clasei de mijloc, cu venituri consistente, însă fără disponibilitatea de a se ocupa de copii și care consideră că banii pot cumpăra orice. Sînt părinți care nu investesc în legătura emoțională cu copilul, dar îi oferă bani și îi pretind rezultate școlare, îl apără vocal în public și îl umilesc acasă. În galeria adulților (in)voluntar nocivi intră și profesorii intimidați de părinți, care nu reușesc nici ei să stabilească o relație reală cu copiii. Bullying-ul generalizat, proximitatea drogurilor și a găștilor sînt factori care definitivează lumea în care crește o parte din generația Z. Vulnerabili emoțional, acești tineri învață să-și calmeze anxietățile cu droguri, să cumpere prieteniile cu bani, să relaționeze agresiv, copiind comportamentul părinților. Pentru personajul David, spirala acestui comportament autodistructiv are consecințe tragice. Chipurile redate prin măști supradimensionate (Laura Duică, Cătălina Rudeanu), pe care adolescentul le vede în halucinațiile induse de droguri, sînt ale adulților care ar fi trebuit să aibă grijă de el, dar care îl îngrozesc. Ce e monstruos în comportamentul acestora ține de neglijență, egoism, indiferență, abuz verbal și psihologic – în general, eșecul de a fi părinte, cu grave consecințe asupra copilului. Spectacolul are un univers sonor (Andrei Dinescu, Andrei Raicu) cu o dublă perspectivă, atît exterioară, materializînd auditiv scufundarea în singurătatea anxioasă a lui David prin muzica electronică (cu vocea lui Andrei Dinescu), cît și interioară, prin pasaje de trap (combinații de beat-uri hip-hop, electro și rap). 

Spectacolul este jucat alert de șase actori care, cu excepția lui Dragoș Stoica (foarte bun la debut) în rolul lui David, au partituri multiple (Voicu Aaniței, Mara Bugarin, Nicoleta Hâncu, Corina Moise, Ionuț Toader). Derulat într-un spațiu modular cu mai multe funcțiuni (scenografie Ruxandra Preda) și construit pe narațiune fragmentară (dramaturgie Mara Căruțașu, Catinca Drăgănescu), Caracatița chestionează mai multe fenomene ale generației Z, încercînd să puncteze și care este responsabilitatea adulților. Asta face ca narațiunea să fie arborescentă (de unde și titlul) și să integreze fire narative secundare: povestea iubitei lui David, o fată dintr-o familie monoparentală precară, care rămîne însărcinată; povestea familiei tatălui lui David, cu cea de-a doua soție și copilul lor; povestea colegului hărțuit la școală etc. Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers, căci lungește spectacolul și îl aglomerează. El rămîne totuși solid ancorat în realitate și cred că pentru tineri poate avea efect terapeutic, iar pentru părinții lor ar putea fi un semnal pentru a-și chestiona propria relație cu copiii.

Oana Stoica este critic de teatru.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.