Singurătate și memorie

Publicat în Dilema Veche nr. 917 din 4 – 10 noiembrie 2021
Vocea: ţipete sau şoapte jpeg

Niciodată singur (Editura Polirom), acesta e titlul cărții în care Andrei Șerban își evocă prieteni, parteneri sau colaboratori. Astfel își precizează condiția de artist ce se împlinește în comunitate și nu în singurătate, ca a oricărui om de teatru. El a cultivat-o și a dezvoltat-o cu un talent unic căci și-a manifestat constant capacitatea de contaminare energică și artistică a unor grupuri de vîrste, culturi sau istorii diferite. Ceea ce Andrei Șerban își asumă ca statut a fost profund penalizat de criza COVID-ului. De aceea regizorii au fost cei mai destabilizați prin izolarea impusă drastic ce i-a frustrat tocmai de regimul lor de lucru și, grav răniți, și-au căutat sau găsit soluții de compensație. Ca Andrei Șerban care, condamnat la solitudine, și-a revizitat prin scris colegii de o viață sau artiștii care l-au sedus, le-a făcut portrete cu precizie și afecțiune autobiografică, reunindu-i într-o carte scrisă tocmai departe de ei și de fervoarea agitată a repetițiilor. Descindere în timp tocmai pentru că a fost văduvit de prezentul comunitar. Pentru că a fost „singur“ s-a consacrat acestei expediții retrospective și a realizat acest muzeu personal. Fenomenul însingurării nu e unic, ci generalizat. Aceasta explică aparițiile multiple de „memorii“, cu tot ce comportă ele ca revizitare a trecutului și animare a unor fantome persistente, dar cărora, pentru a reveni, le era necesară retragerea domestică și sacrificarea socialității. Însingurarea a suscitat o adevărată pasiune mnemonică și a determinat expediții proustiene în căutarea „timpului“ nu neapărat „pierdut“, dar „trăit“, consumat.  Brusc, în lumea vitezei și a comunicării planetare s-au instaurat lentoarea și izolarea care au provocat numeroase vocații memoriale. Eu însumi am fost claustrat în mijlocul Parisului ca într-un peisaj pustiu de Giorgio de Chirico și, de la balconul meu minuscul, am privit zile întregi la Rue de Rivoli de obicei agitată, dar de astă dată fără oameni și nici vehicule. Atunci, orfan de spectacole, am început să convoc la o adunare imaginară marile figuri de regizori pe care, o viață, i-am frecventat. Le-am regăsit vorbele, le-am schițat portretele și i-am reunit în Povestirile lui Horatio (Editura Tracus Arte). Andreea Nanu, pe fondul izolării, s-a dedicat unor exerciții de arheologie a spectacolelor și a petrecut ore întregi pentru a reconstitui și a studia vechi reprezentații ale lui Andrei Șerban. Rezultatele acestui șantier se regăsesc într-un emoționant volum, Eternitatea și încă o zi (Editura Eikon). Și astfel, ea a reactivat evenimente deseori șterse sau uitate, un destin al spectacolelor căruia, prin acest gest de afecțiune și de cercetare, i s-au diminuat parțial consecințele. Voiaj printre umbrele teatrului – cîtă plăcere mi-au procurat și descoperirile Andreei Nanu, dar și propriile mele seri petrecute de unul singur, privind reprezentații mitice pe care nu le văzusem, dar de mult le dorisem. În fața ochilor mi se derulau fragmente din mitologia teatrului european. „Are ceva bun și online-ul ăsta“, a scris o prietenă, Amalia Dumitrescu.

Pe de altă parte, figuri reputate ale vieții pariziene, figuri mondene ca Pierre Nora, celebru editor și istoric amator, sau Michel Schneider, intelectual de renume, s-au dedicat aceluiași efort de prospecție mnemonică. Dispersați în condițiile obișnuite ale cotidianului parizian, ei s-au repliat asupra propriilor parcursuri istorice și biografice, scriind texte de o implicare personală care, înainte, le era străină. Însingurarea le-a fost propice pentru afirmarea de sine. Ca și unei prietene scriitoare, Florence Delay, care s-a consacrat unei restituiri fictive, dar explicit autobiografice a vacanțelor fericite de odinioară, dintr-un timp reînviat cu emoție și bucurie. Oh les beaux jours… Pe fond de singurătate, trecutul se trezește în mod aproape contagios. Memoriile o confirmă.

Proust a „regasit timpul“ cînd a resimțit alienarea „timpului pierdut“ și, în urma acestei revelații, a închis ușile, și-a izolat apartamentul cu panouri de plută și s-a lansat în „căutarea“ timpului. Căutarea, la recherche, este fructul însingurării. Azi, un factor obiectiv a determinat‑o și nu doar decizii personale. Însingurarea colectiv impusă a produs modificări de comportament și frustrări involuntare care s-au convertit însă în expediții nebănuite, în regăsiri binevenite reunite în cărți scrise pe vremuri de pandemie. Iată un efect benefic al virusului. El merită semnalat. COVID-ul a determinat fecunde însingurări „proustiene“ și a valorizat tezaurul depreciat al memoriei personale. „E bun și COVID-ul la ceva“, pentru a o parafraza pe Amalia. Pe vremuri dominate de gestul imediat și de ficțiunea prospectivă, el a determinat, ca Angelus Novus la Paul Klee, revenirea la drumul spre un illo tempore a cărui regăsire a determinat vocația mnemonică actuală.

p 15 paul klee angelus novus wc 1 jpg jpeg

                                                         Paul Klee - Angelus Novus

Grecii distingeau între „arhiva“ care presupune conservarea impersonală și „memorie“, care poartă amprenta individuală a celui care o posedă. Dar, spuneau tot ei, memoria reînvie în austeritatea unei chilii întunecate, în singurătatea celui care se angajează obstinat în căutarea ei. O legătură indisociabilă se stabilește între memorie și singurătate, ele își sînt indispensabile. Exemplele abundă, de la ducele de Saint-Simon la marchizul de Sade, de la  Soljenițîn la N. Steinhardt: însingurare decisă sau însingurare impusă, nu contează motivația, căci însingurarea este propice rememorării. Azi, COVID-ul i-a revelat virtuțile.

Însingurarea nu e propice tuturor, e chiar un test. Suspendarea ei oficială a declanșat, la Paris sau Roma, efer­ves­cența unui public mai entuziast ca niciodată, abundența vizitatorilor în sălile de expoziție sau aglutinarea tinerilor în cafenelele care au invadat orașele ca ciupercile după ploaie. Ea nu le e necesară lor, iar eliminarea sa e percepută ca o victorie a socialității, ca o restabilire a vechilor relații comunitare. Satisfacție generală. Dar să nu uităm cîte spectacole de excepție a produs solitudinea căci artiști ca Warlikowski, Luk Perceval, Stéphane Braunschweig, pentru a cita doar cîțiva, au fost mai concentrați ca nicicînd, cîte cărți de memorii n-au fost redactate datorită claustrării forțate impuse de COVID. Cine și-ar fi închipuit? Iată fructele bolii.

În multe locuri viața pare să-și fi reluat cursul normal, dar dacă – e poate un sentiment propriu – manifestările o confirmă, energia lor nu dispune de aceeași intensitate. Sîntem convalescenții COVID-ului și uneori constatăm persistența unui alt simptom, căci dacă înainte sufeream de claustrofobie, azi, din cînd în cînd, mulți sîntem cei care suferim de claustrofilie. Să o regretăm sau să profităm de acest reziduu de însingurare? Și să nu ne întrebăm, ca Sorescu odinioară, „De ce plecăm de acasă?“, ci „De ce rămînem acasă?“. Un efect secundar al COVID-ului a fost și acesta: protecția securitară a domiciliului și repulsia pentru comunitate. E consecința pandemiei.

Sub impactul COVID-ului, mulți și-au reparat casele, alții și-au scris memoriile și, în sfîrșit, numeroși sînt cei care au sucombat deprimării. Reacții disparate la însingurarea care s-a abătut peste lume. Dar ea nu a produs nici urmă de seducție pentru viitor.

George Banu este critic de teatru. Cea mai recentă publicație a sa: Povestirile lui Horatio, Editura Tracus Arte.

Coperta Muzeul jpg
Carte nouă la Charmides: „Muzeul convorbirilor întrerupte” de Anda Docea
Vă prezentăm un fragment din „Muzeul convorbirilor întrerupte” de Anda Docea, volum de versuri publicat de curînd la Editura Charmides.
p 17 2 jpg
Singurătate
Fassbinderul actorului Oliver Masucci e convingător pentru că, înainte de a ne ameți cu panseuri spirituale, se impune în calitatea sa de corp fără rușine.
951 17 Breazu jpeg
Capsule de timp
Considerate atunci prea bizare, vor fi lansate, din nou, 30 de ani mai tîrziu, devenind un fel de dioramă a felului în care a putut naviga o fabuloasă formație uitată a anilor ’80 prin soundscape-ul începutului deceniului următor.
951 21 Pavilionul SUA   Simone Leigh jpg
Laptele viselor la Veneția
Ediția din acest an nu e, din fericire, grandioasă și nici sentimentul de parc de distracție nu mai e la dispoziția ta, ca pînă acum.
TIFF anunță Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anunță prima ediție SUNSCREEN, un nou festival de film la Constanța
Între 8 și 11 septembrie, spectatorii din Constanța vor putea urmări pe marele ecran zeci de filme de succes și se vor bucura de întîlniri cu invitați speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombardării) Berlinului
În goana după supravieţuire nu mai e timp de reforme şi revoltă.
p 17 2 jpg
Pe holurile facultății
Dragoș Hanciu îl filmează aici pe Gheorghe Blondă (zis și „nea Jorj”), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului în pragul pensionării.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am lămurit încă dacă există un gen muzical LGBT, ori dacă ideea de gen mai are vreo noimă în general, însă sesizăm o propagare a sexualității alternative în zone muzicale conservator-tradiționaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu viața lipsită de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
Începînd cu anii 1939-1940, creația pictorului este influențată de literatura romantică și de ezoterism, îndreptîndu-se cu deosebire către scrierile lui Novalis în care artistul consideră a fi găsit ecoul propriei sensibilităţi.
Piața Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii sînt așteptați la un eveniment impresionant, care ia startul în Piața Unirii din Cluj-Napoca
Pînă pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din România va aduce în orașul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiecții.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dacă veniți la cea de-a 21-a ediție de TIFF exclusiv pentru filme, iată 21 de titluri care s-ar putea să vă placă.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru visători & imigranți.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu „radiografiază” decît prin ricoșeu fragmentele de real care s-au nimerit în cadru, fiindcă adevăratul lor subiect, universal și incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu cîntă „Anotimpurile” lui Vivaldi
„Anotimpurile” lui Vivaldi sînt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, în concertul ce închide stagiunea Orchestrei de Cameră Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate bucătării ale lumii și poveștile oamenilor care îndrăznesc să testeze limitele convenționalului se întorc în secțiunea Film Food la Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicată cinefililor pasionați de experiențe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioară, scrinul femeilor
Femeile au constituit adevărate constelații de socialitate. Dacă nu dispuneau de puterea economică sau politică, ele și-au exercitat, în schimb, geniul animînd viața capitalei pe fond de „plăcere” a spiritului comun împărtășită.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre viața lui Nichita Stănescu a scris Bogdan Crețu, ci una despre un mare poet și moartea lui apropiată.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vieții, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imaginația din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o funcție integrativă a realității, tot așa cum visul (structura visului) potențează atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul minții și palatul de păpuși
Rosencrantz și Guilderstern sînt „jucați” de Hamlet care, în „nebunia” lui, inventează o scenetă.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, veți avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Cameră Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lansează opționalul de educație cinematografică pentru elevi
Programul EducaTIFF continuă să se dezvolte la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie).

Adevarul.ro

image
Atacul rechinilor. Ce spun biologii marini despre cazul turistei românce ucise în Marea Roşie a Egiptului
Periodic, rechinii atacă turiştii în Marea Roşie. Ultima victimă este o româncă de 40 de ani din Suceava. Aceasta nu a avut nicio şansă în faţa Marelui Alb care la doar 600 de metri distanţă mai ucisese o turistă din Austria.
image
Factură de aproape 15.000 de euro la telefonul mobil, după accesarea unui link necunoscut
Este păţania unei familii din Sighetu Marmaţiei, după ce fiul lor a deschis un link necunoscut. Apelurile au început să curgă, ajungând la câte 500, zilnic. Factura uriaşă de peste 70.000 de lei va trebui achitată de către titularul abonamentului.
image
Amantele criminale din Bihor, trimise în judecată. Victima, care era soţul uneia, le  „agasa“ pentru că voia sex cu nevasta
Cele două femei din Bihor care i-au plătit 40.000 lei unui interlop, ca să-l ucidă pe soţul uneia dintre ele, au fost trimise în judecată, procurorii susţinând că acestea aveau o relaţie amoroasă, iar soţia victimei se simţea agasată de faptul că el voia să facă sex.

HIstoria.ro

image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru România, prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat după obținerea independenței a fost stabilirea graniței cu Bulgaria.
image
Controversele romanizării: Teritoriile care nu au fost romanizate, deși au aparținut Imperiului Roman
Oponenții romanizării aduc mereu în discuție, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au aparținut Imperiului Roman și care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie împărțite în două categorii: acelea unde romanizarea într-adevăr nu a pătruns și nu „a prins” și acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe rând.
image
SUA și Republica Dominicană - Cum a eșuat o anexare dorită de (mai) toată lumea
Pe 2 decembrie 1823, într-o vreme când majoritatea coloniilor spaniole din Americi își declaraseră independența sau erau pe cale s-o câștige, președintele SUA, James Monroe, a proclamat doctrina care-i poartă numele și care a devenit unul dintre documentele emblematice ale istoriei politice a SUA și a lumii.