ARTE PERFORMATIVE

Pagina 2
„Este foarte tristă folosirea teatrului în lupta politică” – interviu cu Gianina CĂRBUNARIU jpeg
„Este foarte tristă folosirea teatrului în lupta politică” – interviu cu Gianina CĂRBUNARIU
Există și acest tip de a face politică cu parul și făclia în mînă, acest tip de presiune conservatoare care, în cazul de față, coagulează niște energii locale.
„Are ceva bun și online ul ăsta” – observații pe marginea Festivalului Național de Teatru, ediția 2020 jpeg
„Are ceva bun și online-ul ăsta” – observații pe marginea Festivalului Național de Teatru, ediția 2020
„Online-ul ăsta“, cînd e corect realizat și nu deteriorează spectacolul, se definește printr-o natură dublă, aceea de prezență/absență.
Fără minte  Fără corp  Mai este acesta un om? jpeg
Fără minte. Fără corp. Mai este acesta un om?
Două spectacole vizionate online ridică problema a ceea ce definește identitatea umană – ce rămîne din om dacă dispare memoria sau corpul?
Dansul, dansurile jpeg
Dansul, dansurile
Plasat într-o galerie-bibliotecă, spectacolul conţine personaje cu afecţiuni psihice care le handicapează social.
Teatrul curge prin urechi jpeg
Teatrul curge prin urechi
Folosirea sunetului ca mijloc principal de construcție performativă a generat rezultate spectaculoase.
Măști de altundeva, măști de altcîndva jpeg
Măști de altundeva, măști de altcîndva
Umanitatea e azi mascată. Cînd ne vom revedea fără măștile sanitare? Căci, secrete, cele interioare nu vor dispărea odată cu pandemia.
După amiezele unor asasini plătiți jpeg
După-amiezele unor asasini plătiți
Filmat în diferite spații, în alb-negru, Tom și Jerry 2.0 redă relația de mentorat dintre doi asasini plătiți, evoluția lor profesională și maturizarea în viața personală.
Cum să păstrezi sau să domesticești visul   din nou la Avignon, cu orice preț jpeg
Cum să păstrezi sau să domesticești visul - din nou la Avignon, cu orice preț
A fost creat un proiect solidar, Avignon Online, pentru a reda o viață virtuală Festivalului OFF, cu  fragmente de video și programul teatrelor.
Două personaje împotriva autorilor jpeg
Două personaje împotriva autorilor
Pînă la urmă, ca să te găsești pe tine trebuie să ieși din zona de confort a realității.
Live și virtual despre limitele performativității jpeg
Live și virtual despre limitele performativității
Spectacolul virtual este o altă artă decît teatrul.
Teatrul politic al lui Milo Rau (2) – Cum se construiește un spectacol jpeg
Teatrul politic al lui Milo Rau (2) – Cum se construiește un spectacol
Reprezentarea cazului se face prin reenactment, o repetare (de unde și titlul) exploratorie a realității performate.
Teatrul politic al lui Milo Rau (1) – Lenin: să l jupuim și să l facem drapel! jpeg
Teatrul politic al lui Milo Rau (1) – Lenin: să-l jupuim și să-l facem drapel!
Cum ajunge o ideologie umanistă și egalitaristă să fie baza pe care se instalează dictatura?
Feminismul lui Katie Mitchell (2) – Arhitecturi simfonice jpeg
Feminismul lui Katie Mitchell (2) – Arhitecturi simfonice
Poveștile personale a trei femei, mama, fiica, nepoata, prin care se studiază transmiterea transgenerațională a traumelor, sînt prezentate în paralel, ca spațiu și timp, într-o arhitectură dramatică clasică.
Feminismul lui Katie Mitchell (1) – Arhitecturi fluide jpeg
Feminismul lui Katie Mitchell (1) – Arhitecturi fluide
Mitchell conectează genul cu dorința și investighează relația dintre ele, atît la nivel interior, cît și la nivelul moralei sociale.
Playlist cu songuri afrimiene jpeg
Playlist cu songuri afrimiene
Un univers spectacular luxuriant, decadent, în care tușele poetice, grotești și suprarealiste se suprapun într-o bizară și seducătoare armonie.
Vocea: ţipete sau şoapte jpeg
Globalizarea virală a teatrului
Noi căutăm „teatrul peste tot”, oriunde în lume. Și astfel ne constituim într-un ansamblu securitar pe timpuri de însingurare – o consolare!
Teatrul online  Revizitare și nostalgie jpeg
Teatrul online. Revizitare și nostalgie
Dragostea e mută, moartea e încremenită și viața pulsează în jurul lor cu o intensitate agresivă.
O constantă universală: trauma familială jpeg
O constantă universală: trauma familială
Sînt spectacole care rămîn în memorie nu atît prin narațiuni sau construcții scenice, cît prin emoții.
Dilemele canapelei  Cum a fost luat teatrul pe nepregătite de pandemie jpeg
Dilemele canapelei. Cum a fost luat teatrul pe nepregătite de pandemie
Onorariile pentru prestațiile din spectacolele online ar fi o gură de oxigen pentru acești artiști, dar asta nu se întîmplă.
Acești artiști minunați și spectacolele lor uimitoare jpeg
Acești artiști minunați și spectacolele lor uimitoare
Teatrul este vehiculul perfect pentru interogarea lipsei de sens.
Teatru de văzut acasă jpeg
Teatru de văzut acasă
Am ales cîteva recomandări din puzderia de show-uri care abundă acum pe Internet, în special spectacole ingenioase în demontarea mecanismului scenic și cu oarecare conexiune (involuntară) cu actualitatea acestor zile.
Supa sonoră  Istorii ale migrației jpeg
Supa sonoră. Istorii ale migrației
Situația migranților s-a schimbat dramatic: în contextul pandemiei COVID-19, mulți și-au pierdut locul de muncă sau au rămas fără locuință.
Pelicanul sau babița jpeg
Pelicanul sau babița
Avangarda românească a fost puțin reprezentată în teatru. Dintre regizori, Alexadru Dabija a avut constant un interes pentru absurd și suprarealism.
Cînd zidurile cad și se deschide cerul… jpeg
Cînd zidurile cad și se deschide cerul…
Venit din teatru, cu un pasaj recent în cinema ca realizator de film, Eugen Jebeleanu semnează prima sa regie de operă, „I was looking to the ceiling and then I saw the sky”.
Pe podea, covrig ne facem* jpeg
Pe podea, covrig ne facem*
Copiii învață să-și controleze emoțiile și să supraviețuiască prăbușirii lumilor personale prin solidaritate și creativitate.
România în oglindă jpeg
România în oglindă
Combinația dintre panoramă socială și intrigă de tip polițist, cu un joc actoricesc de calitate, va face, probabil, din „Vinovat. Nevinovat” un spectacol de succes.
Splendoarea și mizeria dansului contemporan jpeg
Splendoarea și mizeria dansului contemporan
Dansul nu are nevoie de traducere, deci este un ambasador perfect peste hotare și o bună carte de vizită pentru turiștii care ne vizitează.
Singurătatea victimei de cursă lungă jpeg
Singurătatea victimei de cursă lungă
Violența domestică și abuzul au o incidență foarte mare în România, cazurile grave, care ajung în presă, devenind aproape cotidiene.
Cinci ani de Replika jpeg
Cinci ani de Replika
Pe 13 februarie, Centrul de Teatru Educaţional Replika a împlinit cinci ani.
Formidabilul Jurjac şi fascinantul Pynx jpeg
Formidabilul Jurjac şi fascinantul Pynx
George Enescu apare de curînd în două creaţii parţial complementare, ambele menite să apropie geniul muzical al României de noile generaţii: spectacolul Jurjac al Trupei Frilensăr, la Teatrul LUNI de la Green Hours, şi cartea lui Dan Coman Enescu.
Amintiri din gulag jpeg
Amintiri din gulag
Problema spectacolului ţine de estetică şi de ton. Spectacular, construcţia dramatică este greoaie, cu o teatralitate desuetă.
Lady Blue şi Mr  Showman jpeg
Lady Blue şi Mr. Showman
Spectacolul este un monolog interactiv, performat cu participarea publicului.
Corpurile necunoscute ale oraşului jpeg
Corpurile necunoscute ale oraşului
Spectacolul este un poem urban „transcris“ ca performance şi/sau instalaţie performativă.
Pînă la Lună şi înapoi jpeg
Pînă la Lună şi înapoi
„In Event Of Moon Disaster“ – aşa începe discursul de rezervă scris de William Safire în 1969 pentru preşedintele Nixon, care ar fi trebuit rostit în cazul în care aterizarea pe Lună ar fi fost un eşec şi cei doi astronauţi, Neil Armstrong şi Edwin Aldrin, nu s-ar mai fi întors pe Pămînt.
Nesurorile jpeg
Nesurorile
„Trei surori” este un construct vizual, sonor, performativ, un poem de trei ore care curge în ritmul negrăbit al gîndurilor.
Discursurile pietrei jpeg
Discursurile pietrei
Performate simultan, aceste două reprezentări imateriale ale lucrărilor brâncuşiene, una vizuală şi alta sonoră, şi ale arhivei lor de memorii, semnificaţii şi discursuri pe care le conţin, intră în dialog una cu alta.
Vizuina şacalului jpeg
Vizuina şacalului
„Ținutul din miezul verii” de Tracy Letts, traducere: Smaranda Nicolau, regie: Vlad Massaci, scenografie şi light design: Iuliana Vîlsan, muzică originală şi ilustraţie muzicală: Bibi Vongehr, producător delegat: Teodora Petre. Cu: Rodica Negrea, Andreea Grămoșteanu, Valentina Popa, Diana Cavallioti/Mădălina Ciotea, Mihai Călin/Virgil Aioanei, Dana Dembinski Medeleanu, Silvana Mihai, Claudiu Istodor, Ionuţ Vişan, Cuzin Toma, Cezar Grumăzescu/Tudor Aron Istodor, Viorica Mureşanu. Teatrul Mic.
Evanghelia după Iisus jpeg
Evanghelia după Iisus
Spectacolul vorbeşte despre vulnerabili şi vulnerabilităţi, despre cum abuzatul devine abuzator sub presiunea unei societăţi care extrage profit din orice, inclusiv din suferinţă.
Infernul de la Piteşti jpeg
Infernul de la Piteşti
Producţia „Pe ei!”, creată de un grup de artişti conduşi de actorul Ionuţ Caras, intră pe un teren complex şi delicat al recuperării istorice: fenomenul Piteşti.
Mall ul Armătura din Zalău jpeg
Mall-ul Armătura din Zalău
Fabrici şi uzine este un spectacol de văzut de generaţiile pierdute pe drumul spre profitul cu orice preţ, ca să recupereze un sentiment de solidaritate socială, dar şi de generaţiile tinere, ca să afle sau să nu uite cum a fost. Cred că în asta stă miza acestor spectacole, în redarea, dacă nu a demnităţii, măcar a vocii unor persoane strivite de tăvălugul istoriei. Ca să ştim ce am fost şi să ne gîndim încotro ne ducem.
Festival de criză jpeg
Festival de criză
Unul dintre festivalurile care se luptă pentru vizibilitate în octombrie este FESTin pe Bulevard, organizat de Teatrul Nottara. Pe fondul reducerilor bugetare din domeniul cultural, festivalurile din acest an au funcţionat la cotă de avarie, motivaţia derulării lor în aceste condiţii ţinînd de continuitate (menţinerea atenţiei publice etc.).
O întoarcere jpeg
O întoarcere
Zilele prezenței mele în Timișoara au coincis cu ultimele zile ale Festivalului Dramaturgiei Românești – „FDR“ (cît de mult iubim prescurtările de toate felurile și în toate domeniile!). Am vizionat, în Sala Teatrului și în noua clădire numită „Sala 2“, teoretic, patru spectacole.
Trei surori din Gheorgheni jpeg
Trei surori din Gheorgheni
Figura Stúdió din Gheorgheni, Harghita, a prezentat Trei surori, regia István Albu, un show care a cotropit aproape tot Teatrul Naţional din București. Spectacolul necesită patru spaţii de joc, cîte unul pentru fiecare act, ordonate ascendent, de la parter pînă pe acoperiş, în Amfiteatru.
Cu Boris Elţîn pe poante jpeg
Cu Boris Elţîn pe poante
Evgheni Oneghin, coregrafiat de Boris Eifman (şi produs de Eifman Ballet, Sankt Petersburg, Rusia), este un balet mixat cu elemente de show de tip Broadway. Muzica lui Ceaikovski este tăiată din cînd în cînd de rock-ul (anii 1980-’90) lui Alexander Sitkovetski. Romanul în versuri al lui Puşkin, scris în secolul al XIX-lea, este transferat în perioada zbuciumată de după căderea Zidului Berlinului, cînd Uniunea Sovietică se spărgea în zeci de cioburi.
Cîteva clipe magice ale teatrului – FNT 2019 jpeg
Cîteva clipe magice ale teatrului – FNT 2019
Subtitlul acestei ediții a FNT a fost „Teatrul, clipa magică a istoriei“ și ne a ghidat gîndurile încă de la bun început prin cîteva întîlniri la HUB FNT ARCUB, ca aceea dedicată Europei Libere,
După 30 de ani jpeg
După 30 de ani
Cu Jurnal de România. Timişoara, al treilea episod (după Sfîntu Gheorghe şi Constanţa) dintr-o serie de spectacole multidisciplinare despre oameni, locuri şi istoria dintre ei, Carmen Lidia Vidu face o radiografie a oraşului de pe Bega, viitoare Capitală Culturală Europeană în 2021, promotoare a unui discurs autoflatant: o comunitate urbană multietnică şi multic
Revoluţia revoluţiilor jpeg
Revoluţia revoluţiilor
Compania independentă Auăleu din Timişoara a prezentat HUOOOOO!!! (text & înscenare de Ovidiu Mihăiţă), o anatomie a protestului postdecembrist în două personaje emblem
„O societate sănătoasă nu poate funcționa fără dialog“ – interviu cu Marina CONSTANTINESCU jpeg
„O societate sănătoasă nu poate funcționa fără dialog“ – interviu cu Marina CONSTANTINESCU
Bineînțeles, nu e normal ca în fiecare an să fiu nevoită să reiau același traseu, să fiu și să fim supuși, întreaga echipă, la aceleași necunoscute financiare. Indiferent de cine ar fi la putere, este inadmisibil să nu existe, pînă azi, o lege de finanţare multianuală, prin care proiecte precum Festivalul Național de Teatru, de pildă, care și-au dovedit robustețea și valoa
„Ce produse culturale sînt posibile cînd natura este în criză?“ – interviu cu coregraful şi performerul Sergiu MATIȘ jpeg
„Ce produse culturale sînt posibile cînd natura este în criză?“ – interviu cu coregraful şi performerul Sergiu MATIȘ
Exact, dar există şi frumuseţea dezastrelor, se estetizează enorm: se fotografiază teritorii degradate, foste mine, lacuri de cianură, peisaje urbane extinse în detrimentul naturii. Ne-am uitat un pic la estetizarea dezastrului. Cine ne poate cînta
Cu capul în zid jpeg
Cu capul în zid
Cu acest spectacol bine gîndit, Gianina Cărbunariu îşi reconfirmă un diagnostic pus într-un interviu din 2011: „Statul român şi-a abandonat cetăţenii“.