⬆
ARTE PERFORMATIVE
Pagina 2
„Plugarul și moartea”: un dialog nesfîrșit
Părăseam sala reconciliat cu acest teatru simplu, esențial, teatru existențial care mă consolase la ceas de eliberare temporară, de tranziție repede contrariată.
Teatru politic în aer liber
În România, teatrul are o inerție (sper că nu o rezistență) mai mare la actualizarea formatelor și a conținutului artistic.
Parabolele lui Eugenio Barba
Parabolele stabilesc legătura directă, imediat perceptibilă cu auditorii conferințelor sale, cu cei care astfel se hrănesc și se îmbogățesc.
Ce am moștenit de la mama
Un text despre moștenirea mamelor: ce model de feminitate preiau fiicele, ce tipare de femei există astăzi în societate și cum ne raportăm la ele.
Traumatismul viorii și gesturile durerii
A nu accepta distrugerea și a viza „repararea” e un act de rezistență. Și totodată de speranță în ciuda încercărilor trăite. De „reînviere”.
Cum a petrecut Chirița pandemia
Chiritza este chintesența nefardată a națiunii și nu doar în latura sa negativă, ci și în fragilitățile ei – este victima unei înșelăciuni realizate prin explotarea nevoii sale de afecțiune, nevoie acutizată de restricționarea apropierii.
Animale, memorii, portrete
Teatrul și-a reînviat „memoria” atît de discreditată a înregistrărilor de altădată, a arhivelor rar consultate, a ruinelor pe care acum, adesea, le-am revizitat.
Avignon 2021 sau dreptul la speranță
Tema festivalului este „Se souvenir de l’avenir”. Să ne amintim de viitor...
Deziluzia fascinației
Unde au dus glumele antisemite și confuzia dintre libertatea de expresie și hate speech știm cu toții.
O moștenire de familie: „vina” de a fi fată
Gen, roz e un spectacol care ar trebui văzut și dezbătut cu toate adolescentele. Ca să învețe să nu mai tacă.
Căsnicie. Jocurile furiei
Cum facem teatru, pentru cine și cu ce mize, acum, cînd a trecut aproape un an pandemic?
Parabolele regăsite
Parabolele se activează în contexte extreme și doar atunci le resimțim și le recunoaștem puterea.
Teatrul față în față cu pandemia
Seismograf al cotidianului, teatrul a preluat problemele pandemiei – teama, singurătatea, moartea.
„Este foarte tristă folosirea teatrului în lupta politică” – interviu cu Gianina CĂRBUNARIU
Există și acest tip de a face politică cu parul și făclia în mînă, acest tip de presiune conservatoare care, în cazul de față, coagulează niște energii locale.
„Are ceva bun și online-ul ăsta” – observații pe marginea Festivalului Național de Teatru, ediția 2020
„Online-ul ăsta“, cînd e corect realizat și nu deteriorează spectacolul, se definește printr-o natură dublă, aceea de prezență/absență.
Fără minte. Fără corp. Mai este acesta un om?
Două spectacole vizionate online ridică problema a ceea ce definește identitatea umană – ce rămîne din om dacă dispare memoria sau corpul?
Dansul, dansurile
Plasat într-o galerie-bibliotecă, spectacolul conţine personaje cu afecţiuni psihice care le handicapează social.
Teatrul curge prin urechi
Folosirea sunetului ca mijloc principal de construcție performativă a generat rezultate spectaculoase.
Măști de altundeva, măști de altcîndva
Umanitatea e azi mascată. Cînd ne vom revedea fără măștile sanitare? Căci, secrete, cele interioare nu vor dispărea odată cu pandemia.
După-amiezele unor asasini plătiți
Filmat în diferite spații, în alb-negru, Tom și Jerry 2.0 redă relația de mentorat dintre doi asasini plătiți, evoluția lor profesională și maturizarea în viața personală.
Cum să păstrezi sau să domesticești visul - din nou la Avignon, cu orice preț
A fost creat un proiect solidar, Avignon Online, pentru a reda o viață virtuală Festivalului OFF, cu fragmente de video și programul teatrelor.
Două personaje împotriva autorilor
Pînă la urmă, ca să te găsești pe tine trebuie să ieși din zona de confort a realității.
Live și virtual despre limitele performativității
Spectacolul virtual este o altă artă decît teatrul.
Teatrul politic al lui Milo Rau (2) – Cum se construiește un spectacol
Reprezentarea cazului se face prin reenactment, o repetare (de unde și titlul) exploratorie a realității performate.
Teatrul politic al lui Milo Rau (1) – Lenin: să-l jupuim și să-l facem drapel!
Cum ajunge o ideologie umanistă și egalitaristă să fie baza pe care se instalează dictatura?
Feminismul lui Katie Mitchell (2) – Arhitecturi simfonice
Poveștile personale a trei femei, mama, fiica, nepoata, prin care se studiază transmiterea transgenerațională a traumelor, sînt prezentate în paralel, ca spațiu și timp, într-o arhitectură dramatică clasică.
Feminismul lui Katie Mitchell (1) – Arhitecturi fluide
Mitchell conectează genul cu dorința și investighează relația dintre ele, atît la nivel interior, cît și la nivelul moralei sociale.
Playlist cu songuri afrimiene
Un univers spectacular luxuriant, decadent, în care tușele poetice, grotești și suprarealiste se suprapun într-o bizară și seducătoare armonie.
Globalizarea virală a teatrului
Noi căutăm „teatrul peste tot”, oriunde în lume. Și astfel ne constituim într-un ansamblu securitar pe timpuri de însingurare – o consolare!
Teatrul online. Revizitare și nostalgie
Dragostea e mută, moartea e încremenită și viața pulsează în jurul lor cu o intensitate agresivă.
O constantă universală: trauma familială
Sînt spectacole care rămîn în memorie nu atît prin narațiuni sau construcții scenice, cît prin emoții.
Dilemele canapelei. Cum a fost luat teatrul pe nepregătite de pandemie
Onorariile pentru prestațiile din spectacolele online ar fi o gură de oxigen pentru acești artiști, dar asta nu se întîmplă.
Acești artiști minunați și spectacolele lor uimitoare
Teatrul este vehiculul perfect pentru interogarea lipsei de sens.
Teatru de văzut acasă
Am ales cîteva recomandări din puzderia de show-uri care abundă acum pe Internet, în special spectacole ingenioase în demontarea mecanismului scenic și cu oarecare conexiune (involuntară) cu actualitatea acestor zile.
Supa sonoră. Istorii ale migrației
Situația migranților s-a schimbat dramatic: în contextul pandemiei COVID-19, mulți și-au pierdut locul de muncă sau au rămas fără locuință.
Pelicanul sau babița
Avangarda românească a fost puțin reprezentată în teatru. Dintre regizori, Alexadru Dabija a avut constant un interes pentru absurd și suprarealism.
Cînd zidurile cad și se deschide cerul…
Venit din teatru, cu un pasaj recent în cinema ca realizator de film, Eugen Jebeleanu semnează prima sa regie de operă, „I was looking to the ceiling and then I saw the sky”.
Pe podea, covrig ne facem*
Copiii învață să-și controleze emoțiile și să supraviețuiască prăbușirii lumilor personale prin solidaritate și creativitate.
România în oglindă
Combinația dintre panoramă socială și intrigă de tip polițist, cu un joc actoricesc de calitate, va face, probabil, din „Vinovat. Nevinovat” un spectacol de succes.
Splendoarea și mizeria dansului contemporan
Dansul nu are nevoie de traducere, deci este un ambasador perfect peste hotare și o bună carte de vizită pentru turiștii care ne vizitează.
Singurătatea victimei de cursă lungă
Violența domestică și abuzul au o incidență foarte mare în România, cazurile grave, care ajung în presă, devenind aproape cotidiene.
Cinci ani de Replika
Pe 13 februarie, Centrul de Teatru Educaţional Replika a împlinit cinci ani.
Formidabilul Jurjac şi fascinantul Pynx
George Enescu apare de curînd în două creaţii parţial complementare, ambele menite să apropie geniul muzical al României de noile generaţii: spectacolul Jurjac al Trupei Frilensăr, la Teatrul LUNI de la Green Hours, şi cartea lui Dan Coman Enescu.
Amintiri din gulag
Problema spectacolului ţine de estetică şi de ton. Spectacular, construcţia dramatică este greoaie, cu o teatralitate desuetă.
Lady Blue şi Mr. Showman
Spectacolul este un monolog interactiv, performat cu participarea publicului.
Corpurile necunoscute ale oraşului
Spectacolul este un poem urban „transcris“ ca performance şi/sau instalaţie performativă.
Pînă la Lună şi înapoi
„In Event Of Moon Disaster“ – aşa începe discursul de rezervă scris de William Safire în 1969 pentru preşedintele Nixon, care ar fi trebuit rostit în cazul în care aterizarea pe Lună ar fi fost un eşec şi cei doi astronauţi, Neil Armstrong şi Edwin Aldrin, nu s-ar mai fi întors pe Pămînt.
Nesurorile
„Trei surori” este un construct vizual, sonor, performativ, un poem de trei ore care curge în ritmul negrăbit al gîndurilor.
Discursurile pietrei
Performate simultan, aceste două reprezentări imateriale ale lucrărilor brâncuşiene, una vizuală şi alta sonoră, şi ale arhivei lor de memorii, semnificaţii şi discursuri pe care le conţin, intră în dialog una cu alta.