Deziluzia fascinației

Publicat în Dilema Veche nr. 888 din 15 - 21 aprilie 2021
Deziluzia fascinației jpeg

● Yellow. The Sorrows of Belgium II: REX, text: Peter van Kraaij, Steven Heene, Margit Niederhuber. Regia: Luk Perceval. Muzica: Sam Gysel. Scenografia: Annette Kurz. Filmare și editare: Daniel Demoustier. Cu: Peter Seynaeve, Chris Thys, Lien Wildemeersch, Bert Luppes, Maria Shulga, Oscar Van Rompay, Philip Leonhard Kelz, Valéry Warnotte. Nederlands Toneel Gent, Belgia (NTGent).

Atacurile recente la adresa actriței Maia Morgenstern și a Teatrului Evreiesc de Stat (TES) au readus în atenție recrudescența discursului fascist în societatea românească (atacurile au fost precedate de prima condamnare în România pentru negarea Holocaustului, a lui Vasile Zărnescu, și de inaugurarea la Iași a bustului poetului Octavian Goga, cel care, în calitate de prim-ministru al României, în 1938, a retras cetățenia română a peste 200.000 evrei). TES a reacționat prin difuzarea gratuită a înregistrării spectacolului O lecție de bune maniere de Jean-Claude Grumberg, regia Alexandru Berceanu, care inventariază retorica antisemită în literatura și presa începutului de secol al XX-lea. Arhiva de texte sinistre și în bună parte absurde, care a pregătit calea fascismului, este prezentată sub forma unei lecții oferite de o profesoară (Maia Morgenstern). Rigidă și pedantă, fără a exclude însă o doză de cabotinism, ea devine un personaj caricaturizat, deformat de discurs și de emoțiile din spatele acestuia (ura), iar asta o face, într-o oarecare măsură, comică. Acest comic degrevează discursul de încărcătura lui dramatică, îi maschează potențialul periculos în malițiozitate inofensivă. Unde au dus glumele antisemite și confuzia dintre libertatea de expresie și hate speech știm cu toții.

888 17 rosencrantz yellow foto maria shulga jpg jpeg

Am vizionat online de curînd un spectacol creat de regizorul Luk Perceval despre fascism (următoarea vizionare online va fi pe 12 mai, bilete pe www.ntgent.be, cost 12 euro, subtitrare anunțată deocamdată în limbile germană și neerlandeză, posibil să fie adăugată și cea în limba engleză). Perceval a fost comisionat de NTGent (teatru belgian condus din 2018 de regizorul elvețian Milo Rau) pentru o trilogie privind momentele inconfortabile din trecutul Belgiei. Prima parte, Black. The Sorrows of Belgium I: Congo, vizează trecutul colonial al țării, cu dezastrul umanitar produs în Congo sub domnia regelui Leopold al II-lea. Cea de-a doua parte, Yellow. The Sorrows of Belgium II: Rex, vorbește despre fascinația nazistă a flamanzilor în timpul celui de-al doilea război mondial, materializată prin Rex (Rexist Party), un partid naționalist catolic. Cea de-a treia parte, Red, care analizează atacurile teroriste din Bruxelles în 2016, nu a fost încă creată. Cum teatrele au fost mai mult închise în ultimul an, Yellow a fost prezentat online, în format cinematografic (Perceval spune că varianta pentru scenă va fi semnificativ diferită de cea înregistrată), mai mult film decît teatru, foarte intens vizual. Cea mai mare parte din film este alb-negru, o expresie a distanței istorice (unghiul din care se privește e plasat în prezent), dar și o sugestie a tranșării rigide a lucrurilor, fără nuanțe. Finalul filmului, care tratează prezentul, este color. Piesa lui Peter van Kraaij ficționalizează cazuri reale, creînd o poveste narativ coerentă despre o familie flamandă, susținătoare a nazismului. Fiul pleacă pe frontul de Est în armata germană, sora are un iubit soldat, tatăl și mama sînt cuceriți de ideologia nazistă. Fratele tatălui adăpostește însă o evreică și aici se rupe coerența adeziunii familiei la nazism. Filmul e plin de simboluri: steagurile (fără zvastică, Perceval nu agreează explicitarea imaginilor) flutură în vînt, multe și la unison, ninsoarea cade monoton și continuu, adunîndu-se în timp și îngropînd totul sub ea (trimitere la Rusia, unde armata germană a eșuat, dar și la curgerea timpului care arhivează informații și determină schimbarea perspectivei asupra evenimentelor), o coregrafie corală, cu un step bătut milităros, care amintește de paradele armatei germane (muzica originală este cîntată live în spectacol și bine conectată la dramaturgia de scenă, de la elementele repetitive, sacadate, care însoțesc narațiunile militare, la un sound hipnotic pentru glorificarea fascismului). Perceval setează relația dintre flamanzi și nazism în termenii fascinației care excede rațiunii (aici este discutabilă această abordare: se poate pune fascismul pe seama fascinației și dacă da, asta nu înseamnă că se acordă circumstanțe atenuante celor care au ucis în numele acestei ideologii?). Otto Skorzeny, ofițer SS austriac, și Léon Degrelle, șeful Rex, discută despre întîlnirea cu Hitler. Raportarea la Hitler este una de adorație pură prin care se subliniază „umanismul” personajului idolatrizat. Actorii Philip Leonhard Kelz și Valéry Warnotte sînt excepționali în precizia adorației – ochii umezi, vocea ușor tremurată, o oarecare stîngăcie în a vorbi despre idol, dar și nevoia de a se declara contaminați de „măreția” acestuia, iar scena din saună, în care unul îl masează pe celălalt în timp ce vorbesc despre Hitler, este de-a dreptul senzuală. Acest tip de relație între cetățean și Putere, setată erotic, implică o adeziune totală care se fracturează pe măsură ce soldații flamanzi descoperă că sînt tratați ca persoane de categoria a doua în armata nazistă (nu primesc echipament de iarnă pentru a face față climei din Rusia), ba chiar sînt agresați (umiliți, hărțuiți, torturați – pedepsiți cu consecințe fizice grave – pentru „vina” de a fi de altă etnie decît cea germană). Dezvrăjirea are loc treptat, este însoțită de rușine și de sentimentul eșecului. Perspectiva finală, a prezentului, aduce în imagini colorate aceleași personaje așezate în jurul unei mese (țara/identitatea), gîrbovite, înfrînte de istorie. „Acum știm că a fost greșit”, șoptește unul dintre ele. Spectacolul debutează cu imnul Germaniei, Deutschland, Deutschland über alles, cîntat întîi cu infinită și „dreaptă” adorație, ulterior din ce în ce mai disonant și agresiv, și se încheie cu imnul flamand îngînat, o timidă tentativă de recuperare a identității naționale și a demnității personale. Yellow este spectacolul deziluziei unei națiuni, al recunoașterii orbirii.

Retorica extremistă și discursul urii se fac tot mai auzite în ultimii ani. Dacă am uitat istoria,  poate că e timpul să ne-o reamintim.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Oana Monica Nae - O lecție de bune maniere (sus), Maria Shulga - Yellow (jos)

comunicat anansi traducere goncourt2021 jpg
Romanul laureat cu Premiul Goncourt 2021, publicat în timp record în ediție românească în colecția ANANSI
„Cea mai tainică amintire a oamenilor” de Mohamed Mbougar Sarr, romanul recompensat în 2021 cu Prix Goncourt, cea mai importantă distincție literară din Franța, a apărut recent în ediție românească, la mai puțin de jumătate de an de la anunțarea premiului în Hexagon.
Explorers of the Multiverse 1 jpg
„Am vrut să ștergem granița dintre real și virtual, dintre obiect și reflexie” – interviu cu membrii echipei H3, creatorii instalației „Explorers of the Multiverse”, prezentată de IQOS la Romanian Design Week
Instalația interactivă „Explorers of the Multiverse” este realizată de studioul de artă și tehnologie H3, în parteneriat cu IQOS, și propune o experiență multisenzorială imersivă, prin care vizitatorii sînt invitați la un proces de autocunoaștere.
Rețeaua Jane, r  Phyllis Nagy jpg
O poveste despre femei care au schimbat lumea deschide TIFF 2022: „Rețeaua Jane”
„Rețeaua Jane”, o poveste curajoasă despre drepturile femeilor, inspirată din realitățile Americii de la finalul anilor ’60, deschide cea de-a 21-a ediție TIFF, cu o proiecție de Gală organizată vineri, pe 17 iunie, de la ora 20:45, în Piața Unirii din Cluj-Napoca.
MRM 9iun landscape 1920x1080 png
„Moștenitorii României muzicale”. Recital susținut de pianistul Cristian Sandrin
Un eveniment la Sala Radio: Variațiunile Goldberg de Johann Sebastian Bach, interpretate de pianistul Cristian Sandrin, în cadrul proiectului „Moștenitorii României muzicale”, organizat de Radio România Muzical și Rotary Club Pipera, joi, 9 iunie, ora 19.00.
Utama, r  Alejandro Loayza Grisi jpg
12 „ficțiuni despre viață” în Competiția Oficială TIFF 2022
12 producții din toată lumea, printre care și două filme românești, intră în cursa pentru Trofeul Transilvania la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania.
QT Headshot   Photo Credit is art streiber JPG
„A fost odată la Hollywood”, debutul literar al marelui regizor Quentin Tarantino, cartea-eveniment în luna mai la Humanitas Fiction
Cartea va fi lansată miercuri, 25 mai, ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr.38) și sîmbătă, 4 iunie, ora 12.00, în cadrul Salonului Internațional de Carte Bookfest (Romexpo, Pavilion B2, standul Editurii Humanitas).
Clipboard01 jpg
Actrița Maia Morgenstern, Premiul de Excelență la TIFF 2022
Actrița Maia Morgenstern va fi omagiată la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca).
945 16 sus Romila jpg
Combinagii și vieți paralele
În „Șoferul din Oz” se asociază fericit umorul, ironia, tandrețea, caracterele hiperbolizate și inevitabila tentație a parabolei socio-politice cu priză imediată.
945 16 jos Iamandi jpg
Insațiabila nemulțumire a lui Stalin
Bolșevismul a fost exportabil și a produs rezultate „cvasiidentice” peste tot.
p 17 2 jpg
Dulce provincie
Găsim orășelul mic și netulburat în care toată lumea se cunoaște cu toată lumea, găsim jocul de putere aparent blajin între localnici și intrușii „de la centru”, găsim briza ușoară de nefericire care traversează, din direcții diferite.
945 17 Biro jpg
Aniversar
Gărîna. În materie de legende care eludează genurile, concertul Soft Machine s-ar putea să fie cel mai important concert al vremurilor recente pe teritoriul nostru.
TIFF 2022 Make Films Not War jpg
Îndemn la pace în campania de imagine TIFF 2022: Make Films, Not War!
Campania vizuală a celei de-a 21-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca) transmite un mesaj lipsit de orice urmă de echivoc: Make Films, Not War!
Afis Sala Radio 20 mai 2022 jpg
Violonistul Gabriel Croitoru interpretează unul dintre cele mai frumoase concerte de vioară compuse vreodată
Bruch se temea de succesul a ceea ce avea curînd să devină unul dintre cele mai des cîntate concerte de vioară compuse vreodată: Concertul nr. 1 în sol minor pentru vioară și orchestră.
Festivalul Filmului Francez ne invită să privim mai departe! jpeg
Festivalul Filmului Francez ne invită să privim mai departe!
Între 1 și 12 iunie 2022, la București şi în alte zece oraşe din ţară – Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Brăila, Brașov, Constanța, Sfîntu Gheorghe, Sibiu, Suceava şi Tîrgu Mureș – cinefilii sînt invitați la întîlnirea anuală cu cele mai recente și remarcabile filme franceze.
Koba înainte de moarte jpeg
Koba înainte de moarte
Romanul poate fi citit chiar așa: stalinismul explicat copiilor de 10 ani.
Metonimiile biograficului jpeg
Metonimiile biograficului
Poezia Laurei Francisca Pavel pare un construct format din prefabricate dispuse într-un flux bine controlat. Important, textele nu sună deloc fals, nimic nu pare artificial, nelalocul lui.
Poate fi România „acasă” pentru migranți? jpeg
Poate fi România „acasă” pentru migranți?
Corpurile sînt grele, teama, deznădejdea, dar și mîngîierea însoțesc un drum care pornește dintr-un acasă spre nu se știe unde.
Victor Brauner, Pablo Picasso și „artele primare“ jpeg
Victor Brauner, Pablo Picasso și „artele primare“
„L-am văzut pe Picasso asamblînd obiecte aparent neînsemnate și aceste obiecte, odată așezate de către el într-o anumită ordine, capătă viață.”
Vocea: ţipete sau şoapte jpeg
Rîs și surîs
Degradarea rîsului se produce atunci cînd spectacolele îl cultivă sistematic.
Viață de cuplu jpeg
Viață de cuplu
Filmului îi reușesc mult mai bine scenele de criză, cele în care intensitatea e dată pe minus, iar cadrul se lasă măturat de un crivăț emoțional.
Hardcore jpeg
Hardcore
Melanjul acela brizant de muzică și politică este transplantat de cei doi Vylani și pe cel mai nou album al lor.
„Culturi cinematografice contemporane”, dezbatere organizată de Editura UNATC PRESS jpeg
„Culturi cinematografice contemporane”, dezbatere organizată de Editura UNATC PRESS
Vineri, 6 mai, începînd cu ora 16:00, la sediul instituției din strada Matei Voievod 75-77
Artă împotriva războiului – expoziția „Stop the War (in Ukraine)” jpeg
Artă împotriva războiului – expoziția „Stop the War (in Ukraine)”
Între 29 aprilie și 28 mai, în Piața Regelui Mihai din București, va putea fi vizitată expoziția Stop the War (in Ukraine), prin care opt artiști români și o serie de artiști ucraineni continuă să ia atitudine împotriva războiului din Ucraina și să militeze pentru pace, folosindu-se de arta lor pentru a mișca, a motiva și a împinge la acțiune.
Căsătoria lui Teofil jpeg
Căsătoria lui Teofil
La fel ca Irina, Maria și Teofana înaintea ei, Teodora s-a văzut transformată din „nimeni” în cel mai de seamă personaj feminin din imperiu.

Adevarul.ro

image
Implicaţiile distrugerii crucişătorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagră | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.