Pelicanul sau babița

Publicat în Dilema Veche nr. 839 din 19 - 25 martie 2020
Pelicanul sau babița jpeg

● Afară, departe, pe cîmp, scenariu dramatic de Cătălin Ștefănescu, cu fragmente din Urmuz, Ionathan X. Uranus, Sesto Pals, Grigore Cugler, Sașa Pană, Benjamin Fundoianu; regia și scenografia: Alexandru Dabija; asistent regie: Dorina Chiriac. Cu: Dorina Chiriac, Ilona Brezoianu, Andreea Samson, Bogdan Cotleț, Dan Rădulescu, Dragoș Huluba, Liviu Pintileasa, Anghel Damian. Teatrul de Comedie.

Avangarda românească a fost puțin reprezentată în teatru. Dintre regizori, Alexadru Dabija a avut constant un interes pentru absurd și suprarealism. A montat textele lui Gellu Naum (Florența sînt eu…, Cel mai mare Gulliver), iar seria basmelor și cea a literaturii clasice, de la Alecsandri la Creangă, pe care Dabija le-a dezvoltat într-unul dintre cele mai articulate programe ale unui regizor, au tușe absurde. Era în firea lucrurilor ca tot Dabija să facă un spectacol despre avangardă.

Afară, departe, pe cîmp arată încă din titlu locul în care s-a plasat avangarda în raport cu literatura mainstream. Scenariul lui Cătălin Ștefănescu are texte din Urmuz și Tristan Tzara, dar și din mai puțin cunoscutele opere ale lui Benjamin Fondane și Sașa Pană și din marginalii Ionathan X. Uranus, Sesto Pals, Grigore Cugler, Ion Călugăru. Spectacolul contopește opera cu viața scriitorilor, realizînd conexiunea necesară între contextul literar, social și politic al vremurilor și apariția avangardei. Literatura eșuase într-un tradiționalism lipsit de vigoare, de unde și reacția avangardei prin crearea antiliteraturii, adică a unor texte care parazitau, prin aruncarea în nonsens și derizoriu, mecanismul literar cunoscut. Nici contextul social nu era de admirat. În ciuda imaginii idealizate pe care o are astăzi interbelicul românesc, discrepanțele de nivel de trai între burghezie și restul populației erau mari. Iar politic, lucrurile se așezau și mai rău: naționalismul generat de Unirea de la 1918, cînd românii s-au văzut o națiune independentă și unitară, a înflorit în contextul ascensiunii europene a fascismului, resimțit local prin acțiunile Mișcării Legionare, înființată în 1927. Nu e întîmplător că mare parte dintre avangardiștii români erau de origine evreiască, literatura fiind modul în care aceștia își exprimau angoasa față de antisemitismul tot mai virulent și violent care cuprindea Europa și România. Dabija identifică resorturile avangardei la intersecția acestor contexte.

rosencrantz foto 2 mihnea irimia jpg jpeg

Spectacolul începe cu reprezentanții unor culte, o călugăriță catolică, un călugăr ortodox și un rabin, configurînd compozitul eclectic al populației și autoritatea instituțiilor religioase în societate. Ce îi reușește bine regizorului este crearea unor situații scenice coerente dramatic pentru textele absurde care sînt fie fragmente originale, fie scrise de Cătălin Ștefănescu în maniera avangardei. Pentru debutul revistei literare unu, avangardiștii sînt portretizați ca oameni ai străzii (excelenți Dorina Chiriac, Ilona Brezoianu, Bogdan Cotleț), stabilindu-li-se astfel statutul literar marginal. O altă scenă, scrisă integral de Ștefănescu (și savuros jucată de Liviu Pintileasa, Dan Rădulescu, Andreea Samson), vizează o critică sarcastică a mizeriei contemporane, metaforizate în fecalele de pe plaje. Bîntuie umbra lui Kafka, sub forma unui gîndac imens, și cea a lui Beckett, prin variante de Estragon și Vladimir – personajele Algazy – Dan Rădulescu și Grummer – Anghel Damian asistă la sinuciderea autorului lor, Urmuz (Dragoș Huluba), portetizat ca Godot (ideea unui Dumnezeu mort traversează mai tîrziu și poemele suprarealiste ale lui Paul Celan). Se face o hartă a geografiei avangardei (Dorohoi, Iași, Moinești, București), spațiu provincial intelectual și mizer social, cu o importantă populație evreiască, motiv să devină și un spațiu al pogromurilor. Tînărul evreu care își neagă identitatea românească pentru că i se impune ca singura acceptabilă – aici este citat un text despre „problema evreiască“ al lui Ion. V Gruia, ministrul Justiției în guvernul de extremă dreapta al lui Ion Gigurtu (1940) – prefigurează destinul tragic al lui Benjamin Fondane, ucis la Auschwitz. Avangarda și ulterior suprarealismul au fost marcate de experiența lagărelor și de sinucideri (Urmuz, Fondane, Celan, Gherasim Luca), iar presentimentul violenței, sublimat în sarcasm și nonsens, devine o caracteristică literară.

Jucat cu seriozitatea și dezinvoltura nebunilor care sabotează limitele „normalului“, spectacolul nu s-a vrut doar o recuperare istorică a avangardei, ci și o conectare cu realitatea contemporană. Doar că unele conexiuni sînt stîngace. Într-o scenă care descrie teatrul actual, divizat între vulgaritate și activism (opinia creatorilor), textul devine sexist și gros. Și pentru că s-a nimerit să se potrivească lexical, este amestecat gratuit și Centrul de Teatru Educațional Replika (feministelor „să le dăm dreptul la replica“ – specificul Centrului Replika nu este feminismul, probabil el este aici doar un simbol pentru teatrul de atitudine). Cîntecul de final, La moară la Hîrța Pîrța (presupun că sînt versuri nou create, varianta muzicală originală fiind Am un leu și vreau să-l beu, prelucrată de George Enescu la începutul Rapsodiei Române I) este explicit vulgar. Poate e o critică a peisajului teatral local, în care spectacolul de artă nu și-ar găsi locul, după cum zic autorii („lasă-mă și pe mine să fac teatrul meu“ – citat aproximativ), și a unor excese ale feminismului (discutabil). Poate e o critică a patriarhatului căci, în timp ce cîntă, actorii își pun bărbi impunătoare (evreiești? călugărești/rabinice?), sugerînd că viziunea sexistă ar aparține masculinității în general, nu autorilor. Însă rama e prea subtilă și nu se citește, dimpotrivă, scena validează perspectiva machistă. Critica, înțeleg, este exprimată în stil avangardist, descojită de pudoare, dar ea devine pur sexistă prin umorul rudimentar, de cîrciumă (nu de berărie, ca al lui Caragiale), care nu are altă miză decît să provoace un rîs zdravăn, pe care îl și obține de la partea masculină a publicului. Într-o țară în care violența domestică este flagel național și mentalitatea este covîrșitor patriarhală, misoginismul grobian, afișat ca atare (femeile sînt fie isterice, dacă sînt feministe, fie imorale și nimfomane), este cel puțin deplasat. În plus, este dezamăgitor că acest comic bolovănos vine din partea unui regizor rafinat ca Dabija, al cărui umor inteligent și obraznic urzică în multe dintre creațiile sale, dar, pînă acum, nu a jignit.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Mihnea Irimia

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Nicu Sârghea, toboșarul trupei VUNK Foto   Vunk   Facebook jpg
Toboşarul trupei VUNK a murit la vârsta de 48 de ani. „Lumea noastră a devenit mai tăcută”
Nicu Sârghea, toboşarul trupei VUNK, a murit joi, 12 decembrie, la vârsta de 48 de ani. „Îi vom simți mereu ritmul în fiecare cântec și îi vom purta amintirea în suflete”, au scris colegii de trupă pe pagina de Facebook.
71031783 1004 webp
România a fost admisă pe deplin în spațiul Schengen
Consiliul JAI, reuniunea miniștrilor de Interne din UE, a decis în această dimineață aderarea totală a României și Bulgariei la spațiul Schengen de la 1 ianuarie 2025. Austria și Țările de Jos au renunțat la veto.
georgescu iohannis foto EPA + FB jpg
Klaus Iohannis și Călin Georgescu s-au întâlnit pe vremea când președintele României era primar al Sibiului. În ce context s-au cunoscut cei doi
Un articol din 2003, recent scos la lumină, dezvăluie un moment semnificativ din carierele publice ale lui Klaus Iohannis și Călin Georgescu.
Accident mortal Foto   Info Trafic 24 jpg
Șoferul care a murit în timpul unei întreceri a avut permisul suspendat de polițiști pentru conducere agresivă. Noi informații din dosar
Noi informații în cazul accidentului din Ploiești, de marți seară, în care au murit doi tineri. Șoferul care și-a piedut viața în timpul cursei a avut permisul suspendat de polițiști. În cauză a fost audiat și celălalt tânăr care a participat la întrecere.
WhatsApp Image 2024 12 12 at 21 42 31 9c8f791e jpg
Cine este americanul dispărut care a fost găsit în Siria. A fost ţinut în închisoare, după ce a intrat în ţară ca pelerin
Un american, care a fost dat dispărut, a fost găsit în Siria. El spune că a fost ţinut în închisoare luni de zile după ce a intrat în ţară ca pelerin. Localnicii l-au văzut mergând desculţ pe străzile din sudul Damascului.
image png
Nicu Sârghea și-a prevestit sfârșitul! Ce a putut să spună cu doar o seară înainte de tragedie
Industria muzicală românească este în doliu după ce Nicu Sârghea, toboșarul trupei Vunk, s-a stins din viață la doar 48 de ani. Moartea lui fulgerătoare a iscat doar lacrimi și suferință în rândul familiei, al colegilor de breaslă și al fanilor lui. Artistul a fost activ pe rețelele de socializare c
112 jpeg
O fetiţă de 9 ani s-a curentat pe patinoarul din centrul Ploieştiului, după ce a atins un indicator rutier
Un tată a reclamat că fetiţa lui, de 9 ani, s-a curentat pe patinoarul din centrul Ploieştiului, după ce a atins un indicator rutier, amplasat la mică distanţă. Polițiștii au găsit deficienţe la instalaţia electrică.
Grupul de Luptă NATO dislocat în Cincu Foto Ministerul Apărării Naționale   Facebook jpg
Grupul de Luptă NATO de la Cincu va fi ridicat la nivel de brigadă. Belgia va crește contribuția cu trupe
Oficialii belgieni au precizat că, în anul 2025, numărul trupelor belgiene va crește pentru a susține exercițiile la nivel de brigadă de la Grupul de Luptă NATO de la Cincu, din județul Brașov.
avion f 16 ucrainean jpg
Rușii susțin că avioanele F 16 ucrainene operează de pe baze din țări membre NATO
Deși nu au fost confirmate oficial, informațiile venite dinspre surse pro-Kremlin sugerează că avioanele F-16 ale Ucrainei efectuează misiuni de luptă de pe o bază aeriană NATO din Polonia.