Pelicanul sau babița

Publicat în Dilema Veche nr. 839 din 19 - 25 martie 2020
Pelicanul sau babița jpeg

● Afară, departe, pe cîmp, scenariu dramatic de Cătălin Ștefănescu, cu fragmente din Urmuz, Ionathan X. Uranus, Sesto Pals, Grigore Cugler, Sașa Pană, Benjamin Fundoianu; regia și scenografia: Alexandru Dabija; asistent regie: Dorina Chiriac. Cu: Dorina Chiriac, Ilona Brezoianu, Andreea Samson, Bogdan Cotleț, Dan Rădulescu, Dragoș Huluba, Liviu Pintileasa, Anghel Damian. Teatrul de Comedie.

Avangarda românească a fost puțin reprezentată în teatru. Dintre regizori, Alexadru Dabija a avut constant un interes pentru absurd și suprarealism. A montat textele lui Gellu Naum (Florența sînt eu…, Cel mai mare Gulliver), iar seria basmelor și cea a literaturii clasice, de la Alecsandri la Creangă, pe care Dabija le-a dezvoltat într-unul dintre cele mai articulate programe ale unui regizor, au tușe absurde. Era în firea lucrurilor ca tot Dabija să facă un spectacol despre avangardă.

Afară, departe, pe cîmp arată încă din titlu locul în care s-a plasat avangarda în raport cu literatura mainstream. Scenariul lui Cătălin Ștefănescu are texte din Urmuz și Tristan Tzara, dar și din mai puțin cunoscutele opere ale lui Benjamin Fondane și Sașa Pană și din marginalii Ionathan X. Uranus, Sesto Pals, Grigore Cugler, Ion Călugăru. Spectacolul contopește opera cu viața scriitorilor, realizînd conexiunea necesară între contextul literar, social și politic al vremurilor și apariția avangardei. Literatura eșuase într-un tradiționalism lipsit de vigoare, de unde și reacția avangardei prin crearea antiliteraturii, adică a unor texte care parazitau, prin aruncarea în nonsens și derizoriu, mecanismul literar cunoscut. Nici contextul social nu era de admirat. În ciuda imaginii idealizate pe care o are astăzi interbelicul românesc, discrepanțele de nivel de trai între burghezie și restul populației erau mari. Iar politic, lucrurile se așezau și mai rău: naționalismul generat de Unirea de la 1918, cînd românii s-au văzut o națiune independentă și unitară, a înflorit în contextul ascensiunii europene a fascismului, resimțit local prin acțiunile Mișcării Legionare, înființată în 1927. Nu e întîmplător că mare parte dintre avangardiștii români erau de origine evreiască, literatura fiind modul în care aceștia își exprimau angoasa față de antisemitismul tot mai virulent și violent care cuprindea Europa și România. Dabija identifică resorturile avangardei la intersecția acestor contexte.

rosencrantz foto 2 mihnea irimia jpg jpeg

Spectacolul începe cu reprezentanții unor culte, o călugăriță catolică, un călugăr ortodox și un rabin, configurînd compozitul eclectic al populației și autoritatea instituțiilor religioase în societate. Ce îi reușește bine regizorului este crearea unor situații scenice coerente dramatic pentru textele absurde care sînt fie fragmente originale, fie scrise de Cătălin Ștefănescu în maniera avangardei. Pentru debutul revistei literare unu, avangardiștii sînt portretizați ca oameni ai străzii (excelenți Dorina Chiriac, Ilona Brezoianu, Bogdan Cotleț), stabilindu-li-se astfel statutul literar marginal. O altă scenă, scrisă integral de Ștefănescu (și savuros jucată de Liviu Pintileasa, Dan Rădulescu, Andreea Samson), vizează o critică sarcastică a mizeriei contemporane, metaforizate în fecalele de pe plaje. Bîntuie umbra lui Kafka, sub forma unui gîndac imens, și cea a lui Beckett, prin variante de Estragon și Vladimir – personajele Algazy – Dan Rădulescu și Grummer – Anghel Damian asistă la sinuciderea autorului lor, Urmuz (Dragoș Huluba), portetizat ca Godot (ideea unui Dumnezeu mort traversează mai tîrziu și poemele suprarealiste ale lui Paul Celan). Se face o hartă a geografiei avangardei (Dorohoi, Iași, Moinești, București), spațiu provincial intelectual și mizer social, cu o importantă populație evreiască, motiv să devină și un spațiu al pogromurilor. Tînărul evreu care își neagă identitatea românească pentru că i se impune ca singura acceptabilă – aici este citat un text despre „problema evreiască“ al lui Ion. V Gruia, ministrul Justiției în guvernul de extremă dreapta al lui Ion Gigurtu (1940) – prefigurează destinul tragic al lui Benjamin Fondane, ucis la Auschwitz. Avangarda și ulterior suprarealismul au fost marcate de experiența lagărelor și de sinucideri (Urmuz, Fondane, Celan, Gherasim Luca), iar presentimentul violenței, sublimat în sarcasm și nonsens, devine o caracteristică literară.

Jucat cu seriozitatea și dezinvoltura nebunilor care sabotează limitele „normalului“, spectacolul nu s-a vrut doar o recuperare istorică a avangardei, ci și o conectare cu realitatea contemporană. Doar că unele conexiuni sînt stîngace. Într-o scenă care descrie teatrul actual, divizat între vulgaritate și activism (opinia creatorilor), textul devine sexist și gros. Și pentru că s-a nimerit să se potrivească lexical, este amestecat gratuit și Centrul de Teatru Educațional Replika (feministelor „să le dăm dreptul la replica“ – specificul Centrului Replika nu este feminismul, probabil el este aici doar un simbol pentru teatrul de atitudine). Cîntecul de final, La moară la Hîrța Pîrța (presupun că sînt versuri nou create, varianta muzicală originală fiind Am un leu și vreau să-l beu, prelucrată de George Enescu la începutul Rapsodiei Române I) este explicit vulgar. Poate e o critică a peisajului teatral local, în care spectacolul de artă nu și-ar găsi locul, după cum zic autorii („lasă-mă și pe mine să fac teatrul meu“ – citat aproximativ), și a unor excese ale feminismului (discutabil). Poate e o critică a patriarhatului căci, în timp ce cîntă, actorii își pun bărbi impunătoare (evreiești? călugărești/rabinice?), sugerînd că viziunea sexistă ar aparține masculinității în general, nu autorilor. Însă rama e prea subtilă și nu se citește, dimpotrivă, scena validează perspectiva machistă. Critica, înțeleg, este exprimată în stil avangardist, descojită de pudoare, dar ea devine pur sexistă prin umorul rudimentar, de cîrciumă (nu de berărie, ca al lui Caragiale), care nu are altă miză decît să provoace un rîs zdravăn, pe care îl și obține de la partea masculină a publicului. Într-o țară în care violența domestică este flagel național și mentalitatea este covîrșitor patriarhală, misoginismul grobian, afișat ca atare (femeile sînt fie isterice, dacă sînt feministe, fie imorale și nimfomane), este cel puțin deplasat. În plus, este dezamăgitor că acest comic bolovănos vine din partea unui regizor rafinat ca Dabija, al cărui umor inteligent și obraznic urzică în multe dintre creațiile sale, dar, pînă acum, nu a jignit.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Mihnea Irimia

973 15 Banu Walter Sickert, The Old Bedford jpg
Rătăciri pariziene
Rătăcirile pariziene m-au condus către un alt pictor, Walter Sickert, puțin cunoscut, descoperit în ultimii ani și prezent la Petit Palais.
973 16 coperta1 jpg
Poezia LGBT+ – dincolo de manifestul identitar –
În literatură totul este important, doar dominanta se schimbă periodic.
p 17 2 jpg
Misterul Lisabonei
O scenă de club e frumoasă fără să inspire la dans sau hormoni; o scenă de la filmare nu mizează deloc pe virtuozitatea mizanscenei încîlcite în camere și cabluri.
973 17 Biro coperta1 jpg
Plictis & angoasă
Ambii artiști sînt specializați în conținut inerent plictisitor ce eludează percepții superficiale, dar în același timp angoasează ca muzică în surdină.
317464034 503814775101509 8297660474908428773 n jpg
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre Platon – Opera integrală, volumul III
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre al treilea volum din seria operei integrale a lui Platon.
5680565535 553329df21 k jpg
„Străinătate” (fragment)
Marea sculptată în tavan era tot acolo, valuri albe, bleu, bleu închis și gri, care rămăseseră cu crestele încremenite, în așteptare.
Afis 7 dec 2022 Sala Radio jpg
„GLORIA” de VIVALDI: atmosfera sacră a Crăciunului la Sala Radio
Miercuri, 7 decembrie 2022 (de la 19:00), veți asculta lucrarea lui Vivaldi la Sala Radio
972 16 coperta jpg
Iași, România
„Ce-i cu fatalismul ăsta mioritic? Nu-i chiar așa.”
972 17 Cabinele foto D  Ivan jpg
3 x FNT 2022
Este arta (literatura, teatrul, muzica) o formă de comunicare între două sau mai multe părți sau se consumă în intimitate?
MNLR dezbatere 25noiembrie 2022 png
Sociologul Gelu Duminică, scriitorul Vasile Ernu și experta în politici de gen și minorități Fatma Yilmaz dezbat pe tema identității etnice
Muzeul Național al Literaturii Române își propune să continue și să dezvolte proiectul, organizînd noi ediții dedicate și altor minorități etnice.
Afis 25 nov 2022 Sala Radio jpg
Uverturi celebre din opere și aniversarea a 70 de ani de la inaugurarea clădirii Radio România
Evenimentul din data de 25 noiembrie punctează și o aniversare specială a Sălii Radio
p 16 Fernando Pessoa WC jpg
De ce moare, totuși, Ricardo Reis?
Ricardo Reis se întrupează din adîncurile mării, vine din străfundurile apelor, purtat de o navă fantomă, pentru a se incarna.
p 17 1 jpg
Departe de tot
O casă pe buza sălbăticiei. O pădure care promite tihnă și de fapt ascunde belele. O protagonistă care fuge zadarnic de propriul trecut
971 17 Breazu jpeg
Rebelă cu mai multe cauze
Chiar dacă punch-ul primelor albume a rămas în urmă, în 2022 M.I.A. propune tot o formulă a insurgenței.
Afis 18 nov Sala Radio jpg
Cîștigător al celebrului Concurs de dirijat Gustav Mahler - FINNEGAN DOWNIE DEAR - invitat la Sala Radio
Cîștigător al celebrului Concurs Internațional de Dirijat Gustav Mahler, Germania - 2020, FINNEGAN DOWNIE DEAR, care va debuta în noua stagiune la Staatsoper Berlin.
970 16 coperta Chirita jpg
Uciderea unei metafore
Thomas Hobbes descrie, în Leviatanul, apariția gîndurilor din mici mișcări mecanice care au loc în interiorul creierului.
p 17 jpg
Eșuat pe mal
Insula e un buchet de mici intuiții care se chinuie din greu să se coaguleze în ceva rotund.
970 17 Biro coperta1 jpg
Muzici cu tronc
Jazz-ul postmodern se întoarce în cluburile noastre după o spectaculoasă ofertă de festivaluri de peste vară; să fim o piață așa primitoare chiar și cu cele mai elitiste nișe?
970 21 Ioana jpg
Un film cu mize mari înecat în derizoriu
Din punct de vedere imagistic, filmul este ireproșabil, însă nu rezistă nici sub raportul construcției narative, nici al construcției personajelor și nici măcar al criticii pe care se angajează să o facă.
green hours lives   square jpg
Green Hours celebrează cei aproape 30 de ani de activitate printr-o expoziție multimedia imersivă
Experiență culturală imersivă – 30 de ani de Green Hours relevați în cadrul unei instalații gîndite sub forma unui parcurs – expoziție
Afis Sala Radio 11 nov 2022 jpg
CHRISTIAN LINDBERG - desemnat artistul anului în 2016 - este invitat la Sala Radio
Desemnat în 2016 „Artistul anului” în cadrul galei International Classical Music Awards, trombonistul, dirijorul și compozitorul suedez CHRISTIAN LINDBERG este invitat special la SALA RADIO
comunicat noutati anansi noiembrie png
Noutăți în colecția ANANSI: integrala operei poetice a lui César Vallejo, un nou roman de Gheorghi Gospodinov și una dintre cărțile-revelație ale ultimilor ani, semnată de chilianul Benjamín Labatut
Trei noi titluri din portofoliul literaturii universale au fost publicate recent în traducere în cadrul îndrăgitei colecții Anansi. World Fiction de la Editura Pandora M.
Afis Sala Radio 10 nov 2022 jpg
Concert spectaculos de electro-swing: Big Band-ul Radio și Alice Francis
Joi, 10 noiembrie 2022, BIG BAND-UL RADIO dirijat de SIMONA STRUNGARU va susține la SALA RADIO un concert de electro-swing, invitată specială a serii fiind solista vocală ALICE FRANCIS.
Online MarkLetteri jpg
Jazz post-modern - Mark Lettieri, The Baritone Sessions vol. 2, Leopard (6) Records, 2022 -
Mark Lettieri Group vor concerta în Clubul Control din București pe 7 noiembrie.

Adevarul.ro

GYORPLUSZ jpg
Presa maghiară, cucerită de fanii Rapidului la meciul cu Gyor. Cum i-a comparat cu fanii Japoniei de la Mondial
Presa maghiară a fost impresionată de comportamentul fanilor giuleșteni din timpul partidei dintre Gyor și Rapid, încheiată cu scorul de 32-30, în grupa B a Ligii Campionilor la handbal feminin.
7538113 jpg
B-21 Raider – bombardierul care lovește oriunde în lume a fost lansat VIDEO
Primul avion de generația a VI-a de serie din lume, noul bombardier intercontinental cu capabilități stealth (invizibil pentru radar) B-21 Raider a fost dezvăluit publicului în urmă cu câteva zile de producătorul Northrop Grumman și beneficiarul US Air Force.
Oraș plutitor Foto AT Design Office via The sun webp
Planuri uimitoare pentru un oraș plutitor, cu străzi subacvatice. Unde ar urma să fie construit cel mai ambițios proiect din istorie
Planurile pentru un proiect de oraș plutitor pe apă în largul coastelor Chinei ar fi, dacă ar fi construit, cel mai ambițios proiect urban din toate timpurile.

HIstoria.ro

image
Una dintre cele mai spectaculoase descoperiri arheologice ale tuturor timpurilor
Fără îndoială, una dintre cele mai spectaculoase descoperiri arheologice ale tuturor timpurilor a fost scoaterea de sub cenușă a orașului roman Pompeii, redus la tăcere în vara lui 79 de erupția vulcanului Vezuviu.
image
Drumul spre Alba Iulia: Cum au ajuns românii la Marea Adunare Națională
Așa cum se înfățișează din literatura memorialistică, majoritatea delegaților ori participanților sosesc la Alba Iulia cu trenul. Numai cei din așezările aflate la distanțe mici călătoresc cu alte mijloace de transport.
image
Noiembrie 1918: O lume în revoluție
1918, așa cum este creionat de literatura memorialistică, este anul unei lumi în plină revoluție. Desfășurată de la un capăt la celălalt al continentului european, revoluția este inegală și îmbracă diverse forme.