Pe podea, covrig ne facem*

Publicat în Dilema Veche nr. 838 din 12 - 18 martie 2020
Pe podea, covrig ne facem* jpeg

● Beginners de Tim Crouch, traducerea: Silvia Năstasie, Andrei Marinescu, regia: Bobi Pricop, asistent regie: Andreea Lucaci, scenografia: Nikola Toromanov, asistent scenografie: Gabi Albu, muzica și mișcarea scenică: Eduard Gabia, desen și animații: Dan Basu. Cu: Raluca Aprodu, Ada Galeș, Alexandru Potocean, Istvan Teglas, Ciprian Nicula și copiii Chloe Basu / Eva-Ilinca Crudu / Maria Moustache, Maria Luana Colica / Erica Mihaela Tanasov, Rareș Gheorghe / Victor Vasilescu, Radu Anghelina / Ștefan Popa. TNB.

Maturizarea copiilor este un proces dificil, uneori traumatizant, pentru că presupune conștientizarea unor probleme din universul intim (de exemplu, conflicte între părinți) și revelația unor legi ale existenței greu de acceptat (precum caracterul muritor al ființei). Tim Crouch, unul dintre cei mai provocatori dramaturgi contemporani, își plasează piesa Beginners în mijlocul procesului de maturizare a patru copii. Personajele au 9-10 ani, dar se maturizează accelerat, în contextul unor schimbări majore și parțial dramatice legate de părinți; unii divorțează și se recăsătoresc, alții se îmbolnăvesc grav, sînt pe moarte sau au murit, și aproape nici unul dintre ei nu are timpul sau disponibilitatea de a se (pre)ocupa de nevoile, în special emoționale, ale copiilor. Joy (Ada Galeș – deprimată din cauza bolii mamei), Lucy (Raluca Aprodu – temerara care le spune părinților pe nume), Nigel (Alexandru Potocean – fanfaronul care ascunde dorul de sora sa) și Bart (Istvan Teglas – străinul care încearcă să treacă peste complexul nou-venitului) sînt forțați să se descurce singuri, să își înfrunte fricile și să învingă, dacă nu moartea, măcar teama de ea. Aflați împreună cu părinții într-o vacanță de o săptămînă, devenită tradițională, copiii (care nu sînt frați „buni“) învață să facă față împreună apocalipselor familiale.

Tim Crouch este un dramaturg surprinzător prin modul în care fluidizează mecanismele spectacolului. Dramaturgul sabotează convenția în scopuri bine determinate. În acest caz, printr-o narațiune cu suspans, se produce un joc legat de reprezentare și de vîrstă: copiii sînt interpretați de adulți, inițial dînd senzația unor personaje adulte, apoi, pe măsură ce povestea se derulează și identitatea personajelor începe să se lămurească, ei devin tot mai „copii“ pentru ca, în final, să fie jucați chiar de actori-copii. Asta asigură o dublă perspectivă, a adulților asupra lumii copiilor și invers, a copiilor asupra adulților, dar generează și un joc cu timpul, și o trimitere la forțarea maturizării care ucide copilăria, și o alta, la copilul interior, pe care fiecare adult îl poartă cu sine (umbrele copiilor însoțesc sporadic personajele „adulte“ pînă cînd le iau locul). Crouch tulbură scena și cu un personaj-cîine, Sandy, interpretat însă de un actor, și care, pe lîngă funcția de prieten cel mai bun al omului (cîinelui îi revine sarcina de a alina și îmbrățișa copiii în momente de criză), este și vocea rațiunii, chiar dacă vorbește într-o limbă „cîinească“. Animalul este o femelă interpretată de Ciprian Nicula – jocul cu reprezentările nu se oprește la vîrstă –, cel care interpretează rolul principal într-un spectacol anterior al lui Bobi Pricop, O întîmplare ciudată cu un cîine la miezul nopții, tot la TNB.

Copiii învață să-și controleze emoțiile și să supraviețuiască prăbușirii lumilor personale prin solidaritate – grija de celălalt, integrarea străinului etc. – și creativitate. Crearea unui spectacol de teatru, cu o poveste care metaforizează realitatea, este terapeutică, îi ajută să își asume problemele și le oferă speranță: un final fericit, în care copiii-supereroi înving moartea. Un părinte mort reapare ca erou dintr-un imaginar accesibil copiilor (Darth Vader), iar un altul, bolnav, le este alături, singurul adult care le înțelege traumele.

Finalul acestui drum al maturizării vine într-o cheie diferită de restul spectacolului. Cît timp copiii au fost „maturi“, spațiul creat de scenograful Nikola Toromanov, delimitat în fundal de un perete și în față de o perdea de ploaie, este cenușiu. Fereastra-zid este acoperită cu desene, care sînt animate și reflectă vremea, nu neapărat pe cea reală, exterioară (vacanța este afectată de ploaie care îi ține pe toți închiși în casă, cu suferințele și gîndurile lor), cît tumultul interior. Copiii preiau problemele și comportamentele adulților (singura perspectivă în spectacol este a copiilor) și asta se materializează în austeritatea spațiului. E un sfîrșit de lume în această încăpere sumbră, dar ea redevine o cameră a copiilor, luminoasă și veselă, atunci cînd aceștia își recapătă, dacă nu copilăria, măcar o oarecare seninătate. Prin spectacolul în spectacol, copiii colorează griul cu umor și inocență, rupînd ritmul și picturalitatea sobră de pînă atunci. Basmul lor despre moartea albinelor reimaginează cataclismele personale într-o apocalipsă planetară. Dispar lumile individuale, dar și Lumea, însă copiii pot să reînceapă viața, căci ei sînt pionierii unei lumi noi.

rosencrantz beginners foto andrei gindac 49 jpg jpeg

La a treia montare a unui text de Crouch, regizorul Bobi Pricop creează un construct performativ complex în care elemente de copilărie și maturitate, existente în identitatea personajelor, și atmosfera de sfîrșit de lume se regăsesc și în spațiul de joc, și în muzica lui Edi Gabia, secționată de pasaje din Beatles, și în desenele animate ale lui Dan Basu. Bobi Pricop face un spectacol despre maturizare, internalizarea suferinței și supraviețuire, despre fragilitatea și regenerarea copilăriei, despre arta ca terapie și funcțiile reprezentării. Actorii adulți știu să oprească infantilizarea personajelor la limita caricaturii, astfel încît acestea să nu fie privite cu condescendența adultului. Dar vedetele sînt copiii-actori, care revigorează convenția prestabilită și dau spectacolului vibrația onestității performative, a candorii, creînd o emoție de-a dreptul dezarmantă și momente de un comic savuros.

Spectacol inteligent ca mecanism dramatic și emoționant ca temă, Beginners consolidează identitatea artistică a lui Bobi Pricop, orientată spre texte care chestionează sau răstoarnă dispozitivele spectaculare convenționale și spre o estetică mai degrabă conceptuală și funcțională decît luxuriantă vizual.

* Titlul reprezintă o replică din concluzia existențială a lui Sandy.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Andrei Gîndac

afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.
event seara de film 28 August Bucuresti 02 jpg
ZILELE SOFIA NĂDEJDE 2022 - SCURTMETRAJE REALIZATE DE FEMEI Proiecție la București – 28 august ora 19.00 MNLR
Duminică, 28 august, în cadrul evenimentului Zilele Sofia Nădejde – ediția a V-a, în Sala Iosif Naghiu a MNLR (Calea Griviței 64), va avea loc o proiecție de scurtmetraje românești regizate de femei.
958 16 Avanpremiera jpg
Librarul din Florența
Vespasiano n-a făcut el toate cele 200 de manuscrise pentru biblioteca abației din Fiesole, așa cum avea să susțină. Cosimo a cumpărat 20 dintre ele printr-un alt librar florentin, Zanobi di Mariano.
p 17 jpg
O dispariție
Însă această fetiță nu reprezintă, în film, doar tropul copilașului gingaș care e de ajuns să respire pentru a emoționa durabil.

Adevarul.ro

Hadis Najafi Foto Profimedia
O tânără împușcată de șase ori în timpul protestelor din Iran devine un nou simbol al sfidării VIDEO
Najafi a fost împușcată de șase ori și ucisă miercuri în orașul Karaj de către forțele de securitate iraniene, fiind rănită în abdomen, gât, inimă și mână.
Roger Waters FOTO EPA EFE jpg
Roger Waters, scrisoare deschisă către Putin: „Dacă vrei asta, du-te dracului!”
Roger Waters, co-fondatorul trupei Pink Floyd, i-a adresat o scrisoare deschisă președintelui rus Vladimir Putin, în care îl îndeamnă să se angajeze la o încetare a focului și la o înțelegere diplomatică pentru a pune capăt actualui război în Ucraina.
Soldati rusi in regiunea Herson FOTO Profimedia
Un cetățean al Republicii Moldova a fost reţinut de forțele ruse în Herson
Este vorba de un șofer de camion din Republica Moldova, care transporta marfă. Bărbatul a fost reţinut de soldații ruși pe străzile orașului Kahovka, situat în Herson, regiune ocupată de Federația Rusă.

HIstoria.ro

image
Cine a fost „Îngerul de la Ploiești”?
O prinţesă furată de propriul tată și dusă la orfelinat, regăsită la 13 ani de familia din partea mamei, una dintre cele mai bogate din România – bunicul era supranumit „Nababul“.
image
Cum era la ora de istorie ținută de I.L. Caragiale?
Ca mulţi alţi literaţi, Ion Luca Caragiale a avut o pasiune pentru istorie, inclusiv pentru cea naţională. Blamat de unii încă din timpul vieţii pentru că, în scrierile sale, s-ar fi relevat drept anti-român, el a avut, uneori, o viziune romantică (dacă nu chiar idilică) asupra trecutului neaoș.
image
Aristide Blank, finanțistul camarilei lui Carol al II-lea
Aristide Blank (1883-1961) a fost o personalitate complexă, care după ce a studiat dreptul și filosofia, s-a implicat în lumea financiară națională și internațională, reușind astfel să influențeze major viața politică românească dintre cele două războaie mondiale.