Globalizarea viral─â a teatrului

9 mai 2020
Vocea: ┼úipete sau ┼čoapte jpeg

T├«rziu, ├«n noapte, telefonez unei prietene de la Sibiu care, agitat─â, ├«mi m─ârturise╚Öte c─â mi-a ascultat doar intermitent o conferin╚Ť─â c─âci voia s─â vad─â ╚Öi un spectacol al lui Lev Dodi, ╚Öi reluarea Lec╚Ťiei lui Ionesco pus─â ├«n scen─â de Mihai M─âniu╚Ťiu, cu Constantin Chiriac ╚Öi Ofelia Popii, c─â apoi s-a uitat la un spectacol de dans israelian transmis de la Paris ╚Öi c─â, momentan, nu dorea s─â prelungeasc─â abuziv conversa╚Ťia cu mine fiindc─â ├«n c├«teva minute ├«ncepea un concert de oper─â de la MetropolitanÔÇŽ ÔÇ×Doar ├«n timpul festivalului interna╚Ťional mai am a╚Öa un ritm!ÔÇŁ Ce pl─âcere! Felix Alexa ├«mi m─ârturise╚Öte regretul de a nu-i fi reamintit Antigona ├«n regia lui Lefteris Voyatzis care deschidea manifesta╚Ťiile online de la Epidaur, dar ├«l consolez anun╚Ť├«ndu-i capodopera lui Robert Wilson, Sonetele lui Shakespeare, la Teatrul Na╚Ťional din Craiova, un prieten m─â sun─â pentru a m─â informa c─â am ╚Öansa s─â v─âd dou─â spectacole de la Schaub├╝hne pe care ╚Ötia de  mai demult c─â le-am ratat. Cu Andrei ╚śerban, mai prezent ca niciodat─â ├«n fa╚Ťa ecranului, schimb─âm link-uri pe care Dana Dima le deschide cu dexteritate. Niky Wolcz ├«mi solicit─â informa╚ŤiiÔÇŽ el, care voiajeaz─â pe net ca un virtuoz! Astfel se formeaz─â adev─ârate re╚Ťele planetare reunind pe cei care, ca mine sau al╚Ťi prieteni apropia╚Ťi, opteaz─â pentru o asemenea solu╚Ťie. Noi c─âut─âm ÔÇ×teatrul peste totÔÇŁ, oriunde ├«n lume. ╚śi astfel ne constituim ├«ntr-un ansamblu securitar pe timpuri de ├«nsingurare ÔÇô o consolare!

Teatrul e, aser╚Ťiune cunoscut─â, o art─â a prezen╚Ťei. Prezen╚Ť─â ├«mp─ârt─â╚Öit─â, la bine ╚Öi la r─âu, c─âci s─â nu exager─âm mitologic: de c├«te ori n-am vrut s─â p─âr─âsim o sal─â, s─â fugim de la un spectacol, dar de c├«te ori nu ne-a delectat intimitatea cu publicul, rela╚Ťia cu el ca adunare efervescent─â? Ea nu e, cum ├«mi replica un prieten, sinonim─â cu fluxul inform al vizitatorilor unei expozi╚Ťii, nici cu sala haotic─â a unui concert de rock. Dimpotriv─â, ea se prezint─â ca un ansamblu organizat care ├«╚Öi p─âstreaz─â dreptul la o identitate individual─â ├«n contextul unei comunit─â╚Ťi. ╚śi de aceea satisfac╚Ťia provine totodat─â din recunoa╚Öterea de sine ╚Öi din asocierea cu partenerii de sal─â. ÔÇ×Singur printre ceilal╚Ťi.ÔÇŁ Aceasta explic─â de ce, ├«n fa╚Ťa ecranelor, regret c─â ne lipsesc imaginile publicului. Mai ales ├«n marile locuri unde el are o importan╚Ť─â deosebit─â. ├Än splendidul teatru de la Epidaur nu vedem dec├«t actorii, ca ╚Öi pe stadionul de la Berlin unde Gr├╝ber a pus ├«n scen─â C─âl─âtorie de iarn─âÔÇŽ spectatorii, ca ansamblu, lipsesc. Camera ├«i ignor─â, ├«i exclude, uit├«nd c─â gra╚Ťie lor actul teatral se afirm─â ca dialogic. ╚śi nu doar scenic monologal. 

Aceast─â multiplicare a retransmisiilor e un r─âspuns improvizat la suspendarea brutal─â a teatrului c─âreia i se caut─â un paliativ prin reactivarea mo╚Ötenirii, aceea a spectacolelor, a arti╚Ötilor. Opera╚Ťia se poate compara cu aceea a unor s─âp─âturi arheologice. Spectacole vechi, uitate sau legendare, reapar pe ecrane tocmai pentru a atenua absen╚Ťa teatrului ╚Öi a-i p─âstra locul temporar pustiu. De aceea se procedeaz─â la aceast─â sistematic─â opera╚Ťie de respira╚Ťie artificial─â. Suflu injectat ca ├«ntr-o opera╚Ťie de reanimare a unui bolnav ├«n numele hot─âr├«rii de a lupta, de a nu ceda, de a te opune. Act eroic pe care ├«l putem asimila, ├«n alt plan, devo╚Ťiunii actuale a corpului medical. Pentru teatru, retransmisiile se constituie ├«ntr-un front alternativ, consacrat r─ânilor sufletului. De aceea nu pot uita, ca pe un scandal, formula prim-ministrului francez care, c├«nd a anun╚Ťat obliga╚Ťia de a r─âm├«ne sedentari, a inclus printre activit─â╚Ťile nenecesare toate manifest─ârile artei. Ele pot fi o surs─â de contaminare, dar s├«nt necesare. Contra unui asemenea diagnostic s-a constituit rezisten╚Ťa online.

Retransmisiile, mai ales de teatru, mai pu╚Ťin de oper─â, au suscitat ├«ndelung o rezerv─â comun─â, a publicului ╚Öi arti╚Ötilor deopotriv─â. Invalide, amputate de esen╚Ťa fizic─â a jocului, reduc├«ndu-l la o imagine de suprafa╚Ť─â, li s-a repro╚Öat inadecvarea cu esen╚Ťa teatrului, cu vorbele ╚Öi corpurile ca manifest─âri ├«n prezentul comun al s─âlii ╚Öi al scenei. Personal, mai pu╚Ťin agresiv, eu le-am asimilat unor ruine, c─âci, ca ╚Öi ruinelor, le lipsesc anumite fragmente, dar putem detecta ╚Öi persisten╚Ťe care permit reconstruc╚Ťii imaginare. Venus din Milo nu seduce tocmai prin absen╚Ťa bra╚Ťelor? Azi, numero╚Öi s├«nt cei care se acomodeaz─â cu ecranele, compromis determinat de acest domiciliu for╚Ťat, universal impus. Despre retransmisii putem spune ce s-a afirmat adesea despre traduceri: ÔÇ×Nu se pot face, dar trebuie f─âcuteÔÇŁ, ╚Öi de aceea azi, gra╚Ťie acestor inser╚Ťii teatrale pe ecranele noastre, intr─âm ├«n biblioteca Babel a spectacolelor. ╚śi ├«n h─â╚Ťi╚Öul re╚Ťelelor explorate, c├«nd descoperim un gr─âunte de aur, c├«nd ne revolt─â e╚Öecul unor ├«nregistr─âri. La fel ca la traduceri. ╚śi unele, ╚Öi altele alterneaz─â reu╚Öita ÔÇ×co-genial─âÔÇŁ cu deteriorarea deplorabil─â. Andrei ╚śerban vedea entuziast Bacantele lui Gr├╝ber la New York, iar eu, la Paris, ├«nchideam televizorul ├«n fa╚Ťa unei Livezi de vi╚Öini a lui Peter Zadek la Viena. Labirint cu revela╚Ťii ╚Öi fund─âturi. Pierdem ╚Öi c├«╚Ötig─âm.

Rela╚Ťia cu spectacolul real, cert, difer─â, dar nu ├«ntotdeauna retransmisia implic─â doar deficit. Ea permite ╚Öi accesul la o dimensiune adesea inaccesibil─â din sal─â ÔÇô auzim ce nu auzim, vedem ce nu vedem. Un splendid gros-plan al lui Titus din B├ęr├ęnice a lui Gr├╝ber sau o ╚Öoapt─â a Ludmilei Mika├źl. ÔÇ×Murmurul este un strig─ât ce nu-l po╚Ťi clama, el vi se adreseaz─â pentru a-l ascultaÔÇŽÔÇŁ, spune Gr├╝ber. Putem percepe fizionomia tragic─â a lui Harpagon din Avarul lui ╚śerban la Comedia Francez─â, putem accede la puritatea Giuliei Lazzarini ├«n Ariel sau la ├«ntristarea lui Caramitru ├«n Prospero. Beneficiul privirii de aproape! Cum se poate na╚Öte at├«ta adev─âr dintr-o fic╚Ťiune? ├«mi spun uimit. ╚śi atunci frustrarea se converte╚Öte ├«n consolare. Ecranul e o lup─â ╚Öi m─â reconciliez cu el capt├«nd detalii artizanale. Descop─âr pleoapa care palpit─â ╚Öi vocea care psalmodiaz─â. Un teatru de intimitate.

Teatrul pe ecrane ne permite re├«nt├«lnirea cu mor╚Ťii, mor╚Ťi ├«n costume. Actori cunoscu╚Ťi, actori prieteni plasa╚Ťi nu sub amprenta doliului, ci sub aceea a joculuiÔÇŽ joc nesf├«r╚Öit, p├«n─â la cap─ât. Ilie Gheorghe ├«n Faust, Virgil Flonda ├«n Vladimir, Bruno GanzÔÇŽ ei nu au murit, ei s├«nt prezen╚Ťi sub ochii no╚Ötri ╚Öi, ca ├«ntr-o superb─â nuvel─â a lui Bioy Casares, Inven╚Ťia lui Morel, ei beneficiaz─â de un statut dublu, acela de prezen╚Ť─â-absen╚Ť─â. ├Äncarn─âri ╚Öi fantome. Doar aceste vizite retrospective online pot produce asemenea efecte. Sau asist─âm la Hamlet-ul testamentar al lui Vlad Mugur, sau reg─âsim Livada lui Harag. ├Änregistr─ârile servesc de muzeu ├«n via╚Ť─â al martorului care am fost. Sau al ├«ndr─âgostitului de teatru care n-am ├«ncetat s─â fiu. Fragmente ale unei autobiografii reale sau imaginate. Un memento mori optimistÔÇŽ un timp, totul nu dispare.

Alfred de Musset elogia ÔÇ×teatrul ├«ntr-un fotoliuÔÇť pe care, circul├«nd cu pre╚Ťul unor eforturi ╚Öi dificult─â╚Ťi reale, dintotdeauna l-am repudiat. ÔÇ×Teatrul ├«ntr-o sal─âÔÇŁ, ├«n ╚Ťara unde locuiesc sau altundeva, printre oameni, acesta mi-a fost crezul. Azi m─â reg─âsesc ÔÇ×├«ntr-un fotoliuÔÇŁ pentru a c─âl─âtori ├«n lume ╚Öi a vizita acest regat al umbrelor care se agit─â pe ecrane. M─â confrunt cu indecizia ├«ntre ce a fost ╚Öi ceea ce, par╚Ťial, tr─âie╚Öte ├«nc─âÔÇŽ A╚Ötept ├«ns─â un miracol, acela al re├«nvierii teatrului pe scen─â, teatru pentru a c─ârui absen╚Ť─â respira╚Ťia artificial─â online doar ne atenueaz─â frustrarea. Privesc strada Rivoli azi pustie, ieri cea mai animat─â din Paris, ╚Öi circul ├«n fa╚Ťa ecranului dintr-o ╚Ťar─â ├«n alta, de la un regizor cunoscut la unul anonim, m─â r─ât─âcesc ├«n fa╚Ťa acestui fenomen nou, ambiguu ╚Öi incert, globalizarea viral─â a teatrului. Ea ├«╚Öi are meritele ei, e un balsam temporar, dar ╚Öi defectele, e un remediu de substitu╚Ťie.

O actri╚Ť─â care f─âcea teatru ╚Öi cinema, solicitat─â s─â-╚Öi declare preferin╚Ťa, r─âspundea: ÔÇ×La cinema trimi╚Ťi scrisori, la teatru s─âru╚Ťi. Uneori m─â plictisesc de coresponden╚Ť─â ╚Öi vreau s─â s─ârutÔÇŁ. ╚śi eu a╚Ötept ÔÇ×s─ârutulÔÇŁ teatrului.             

George Banu este eseist ┼či critic de teatru. Cea mai recent─â carte publicat─â: Une lumi├Ęre dans la ville, le lustre (Paris, Ed. Arl├ęa).

Coperta Muzeul jpg
Carte nou─â la Charmides: ÔÇ×Muzeul convorbirilor ├«ntrerupteÔÇŁ de Anda Docea
V─â prezent─âm un fragment din ÔÇ×Muzeul convorbirilor ├«ntrerupteÔÇŁ de Anda Docea, volum de versuri publicat de cur├«nd la Editura Charmides.
p 17 2 jpg
Singur─âtate
Fassbinderul actorului Oliver Masucci e conving─âtor pentru c─â, ├«nainte de a ne ame╚Ťi cu panseuri spirituale, se impune ├«n calitatea sa de corp f─âr─â ru╚Öine.
951 17 Breazu jpeg
Capsule de timp
Considerate atunci prea bizare, vor fi lansate, din nou, 30 de ani mai t├«rziu, devenind un fel de dioram─â a felului ├«n care a putut naviga o fabuloas─â forma╚Ťie uitat─â a anilor ÔÇÖ80 prin soundscape-ul ├«nceputului deceniului urm─âtor.
951 21 Pavilionul SUA   Simone Leigh jpg
Laptele viselor la Vene╚Ťia
Edi╚Ťia din acest an nu e, din fericire, grandioas─â ╚Öi nici sentimentul de parc de distrac╚Ťie nu mai e la dispozi╚Ťia ta, ca p├«n─â acum.
TIFF anun╚Ť─â Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anun╚Ť─â prima edi╚Ťie SUNSCREEN, un nou festival de film la Constan╚Ťa
├Äntre 8 ╚Öi 11 septembrie, spectatorii din Constan╚Ťa vor putea urm─âri pe marele ecran zeci de filme de succes ╚Öi se vor bucura de ├«nt├«lniri cu invita╚Ťi speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombard─ârii) Berlinului
├Än goana dup─â supravie┼úuire nu mai e timp de reforme ┼či revolt─â.
p 17 2 jpg
Pe holurile facult─â╚Ťii
Drago╚Ö Hanciu ├«l filmeaz─â aici pe Gheorghe Blond─â (zis ╚Öi ÔÇ×nea JorjÔÇŁ), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului ├«n pragul pension─ârii.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am l─âmurit ├«nc─â dac─â exist─â un gen muzical LGBT, ori dac─â ideea de gen mai are vreo noim─â ├«n general, ├«ns─â sesiz─âm o propagare a sexualit─â╚Ťii alternative ├«n zone muzicale conservator-tradi╚Ťionaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu via╚Ťa lipsit─â de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
├Äncep├«nd cu anii 1939-1940, crea╚Ťia pictorului este influen╚Ťat─â de literatura romantic─â ╚Öi de ezoterism, ├«ndrept├«ndu-se cu deosebire c─âtre scrierile lui Novalis ├«n care artistul consider─â a fi g─âsit ecoul propriei sensibilit─â┼úi.
Pia╚Ťa Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii s├«nt a╚Ötepta╚Ťi la un eveniment impresionant, care ia startul ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca
P├«n─â pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din Rom├ónia va aduce ├«n ora╚Öul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiec╚Ťii.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dac─â veni╚Ťi la cea de-a 21-a edi╚Ťie de TIFF exclusiv pentru filme, iat─â 21 de titluri care s-ar putea s─â v─â plac─â.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru vis─âtori & imigran╚Ťi.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu ÔÇ×radiografiaz─âÔÇŁ dec├«t prin rico╚Öeu fragmentele de real care s-au nimerit ├«n cadru, fiindc─â adev─âratul lor subiect, universal ╚Öi incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu c├«nt─â ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi
ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi s├«nt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, ├«n concertul ce ├«nchide stagiunea Orchestrei de Camer─â Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate buc─ât─ârii ale lumii ╚Öi pove╚Ötile oamenilor care ├«ndr─âznesc s─â testeze limitele conven╚Ťionalului se ├«ntorc ├«n sec╚Ťiunea Film Food la Festivalul Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicat─â cinefililor pasiona╚Ťi de experien╚Ťe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioar─â, scrinul femeilor
Femeile au constituit adev─ârate constela╚Ťii de socialitate. Dac─â nu dispuneau de puterea economic─â sau politic─â, ele ╚Öi-au exercitat, ├«n schimb, geniul anim├«nd via╚Ťa capitalei pe fond de ÔÇ×pl─âcereÔÇŁ a spiritului comun ├«mp─ârt─â╚Öit─â.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre via╚Ťa lui Nichita St─ânescu a scris Bogdan Cre╚Ťu, ci una despre un mare poet ╚Öi moartea lui apropiat─â.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vie╚Ťii, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imagina╚Ťia din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o func╚Ťie integrativ─â a realit─â╚Ťii, tot a╚Öa cum visul (structura visului) poten╚Ťeaz─â atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul min╚Ťii ╚Öi palatul de p─âpu╚Öi
Rosencrantz ╚Öi Guilderstern s├«nt ÔÇ×juca╚ŤiÔÇŁ de Hamlet care, ├«n ÔÇ×nebuniaÔÇŁ lui, inventeaz─â o scenet─â.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, ve╚Ťi avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Camer─â Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lanseaz─â op╚Ťionalul de educa╚Ťie cinematografic─â pentru elevi
Programul EducaTIFF continu─â s─â se dezvolte la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie).

Adevarul.ro

image
Atacul rechinilor. Ce spun biologii marini despre cazul turistei rom├ónce ucise ├«n Marea Ro┼čie a Egiptului
Periodic, rechinii atac─â turi┼čtii ├«n Marea Ro┼čie. Ultima victim─â este o rom├ónc─â de 40 de ani din Suceava. Aceasta nu a avut nicio ┼čans─â ├«n fa┼úa Marelui Alb care la doar 600 de metri distan┼ú─â mai ucisese o turist─â din Austria.
image
Cum se vor impozita imobilele ┼či care este baza de calcul pentru contribu┼úiile la pensii ┼či s─ân─âtate
Modific─ârile Codului Fiscal prev─âd, printre altele, ┼či modific─âri ale modului de calcul pentru plata imobilelor, dar ┼či a bazei de calcul pentru contribu┼úiile la s─ân─âtate ┼či pensii.
image
Factur─â de aproape 15.000 de euro la telefonul mobil, dup─â accesarea unui link necunoscut
Este p─â┼úania unei familii din Sighetu Marma┼úiei, dup─â ce fiul lor a deschis un link necunoscut. Apelurile au ├«nceput s─â curg─â, ajung├ónd la c├óte 500, zilnic. Factura uria┼č─â de peste 70.000 de lei va trebui achitat─â de c─âtre titularul abonamentului.

HIstoria.ro

image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru Rom├ónia, prima problem─â spinoas─â cu care s-a confruntat dup─â ob╚Ťinerea independen╚Ťei a fost stabilirea grani╚Ťei cu Bulgaria.
image
Controversele romaniz─ârii: Teritoriile care nu au fost romanizate, de╚Öi au apar╚Ťinut Imperiului Roman
Oponen╚Ťii romaniz─ârii aduc mereu ├«n discu╚Ťie, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au apar╚Ťinut Imperiului Roman ╚Öi care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie ├«mp─âr╚Ťite ├«n dou─â categorii: acelea unde romanizarea ├«ntr-adev─âr nu a p─âtruns ╚Öi nu ÔÇ×a prinsÔÇŁ ╚Öi acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe r├ónd.
image
SUA și Republica Dominicană - Cum a eșuat o anexare dorită de (mai) toată lumea
Pe 2 decembrie 1823, ├«ntr-o vreme c├ónd majoritatea coloniilor spaniole din Americi ├«╚Öi declaraser─â independen╚Ťa sau erau pe cale s-o c├ó╚Ötige, pre╚Öedintele SUA, James Monroe, a proclamat doctrina care-i poart─â numele ╚Öi care a devenit unul dintre documentele emblematice ale istoriei politice a SUA ╚Öi a lumii.