Nesurorile

Publicat în Dilema Veche nr. 829 din 9 - 15 ianuarie 2020
Nesurorile jpeg

● Trei surori, un scenariu (ne)firesc de liber după Cehov, traducerea: Raluca Rădulescu, scenariul, regia şi universul sonor: Radu Afrim, scenografia: Irina Moscu, video design: Andrei Cozlac, sound design: Călin Ţopa, lighting design: Mircea Mitroi, Cristian Şimon. Cu: Raluca Aprodu, Natalia Călin, Flavia Giurgiu, Marius Manole, Emilian Oprea, Istvan Teglas, Irina Movilă, Ada Galeș, Ciprian Nicula, Florin Călbăjos. TNB.

Noua versiune a celor Trei surori cehoviene este una „de maturitate“, declară regizorul Radu Afrim. În 2003, el montase piesa lui Cehov la Teatrul „Andrei Mureşanu“ din Sfîntu Gheorghe, ţinîndu-se oarecum de textul original, pe care îl deconstruia prin tot felul de „derapaje“ dramaturgice şi vizuale. Spectacolul a produs rumoare, a atras fani înfocaţi, a indignat critici străini (Michael Billington de la The Guardian l-a catalogat „a reductive approach to Chekhov“). 16 ani mai tîrziu, regizorul revine cu un nou concept performativ, în care textul nu îi mai aparţine lui Cehov.

Trei surori este un construct vizual, sonor, performativ, un poem de trei ore care curge în ritmul negrăbit al gîndurilor. Un arsenal vizual bogat, cu proiecţii şi filmări live, şi un univers sonor psihedelic funcţionează împreună într-un decor pe două niveluri şi trei planuri: unul central, la parter – un interior domestic minimalist high class (pentru România), cu mobilier geometric; un altul suprarealist, în fundal, cu copaci încapsulaţi; un al treilea la etaj, ca bază de lansare „în cosmos“, toate spaţiile fiind suport pentru videomapping şi avînd o poetică futuristă. Acţiunile şi textul se situează pe lîngă realitate, în universurile interioare ale personajelor. Sînt sunete (inclusiv cuvinte), imagini, mişcări. Concret, rarele căderi în realism au doar rolul de a susţine căderea în sine a personajelor, adică lumea gîndurilor, emoţiilor şi stărilor incontrolabile, de a prezenta reperul de la care se depărtează. Spectacolul este un excurs de la Cehov, temporal (se petrece în prezent şi chiar în viitor), geografic (este localizat în România), narativ (personajele au evoluţii diferite faţă de cele cehoviene) şi ca plan de acţiune (la Cehov, personajele evoluează în planul realist, aici ele funcţionează pe plan emoţional şi al gîndurilor). Afrim glisează pe tema melancoliei, întreg constructul performativ are lentoarea şi imponderabilitatea acestei stări care joncţionează cu cea din textul lui Cehov la final, cînd surorile afrimiene, ca şi cele cehoviene, rămîn claustrate în timpul şi spaţiul lor.

foto radu afrim 1 jpg jpeg

Există o voită şi asumată detaşare faţă de personajele iniţiale, pe care regizorul o subliniază prin referinţa la Odiseea spaţială 2001 (o recuperare a trecutului din perspectiva prezentului, plasat în viitor), atribuindu-i lui Bobik, copilul Nataşei şi al lui Andrei, planul viitorului imaginar (în original, „oamenii de peste o sută de ani“). Bobi k68 (Ciprian Nicula) este o conştiinţă posibilă şi nu mai puţin melancolică. Însă toate personajele sînt conştiente de cei 119 ani care le despart de cele originale şi explorează timpul prezent din această perspectivă. Olga (Natalia Călin) îşi trăieşte resemnarea cu un oarecare umor, tuşat de accese de iritare, sabotate însă comic de alunecarea limbajului în argou. De altfel, la nivel lingvistic, Afrim amestecă vocabularul milenialilor cu unul casual, cu note rurale sau de mahala. Maşa (Raluca Aprodu), o femme fatale cu un simţ dezvoltat al posesiunii – în ciuda adulterului, are mici conexiuni tandre cu soţul ei, ridicolul Kulîghin (Florin Călbăjos), numai pentru a-l menţine ca satelit în jurul său –, face un cuplu pictural cu Verşinin (Emilian Oprea), un fante rus refugiat din cauza regimului Putin, trăgînd după el o soţie nefericită. Despărţirea lor o încapsulează pe Maşa lîngă un mesteacăn. Afrim şi-a păstrat două idei din precedentul Trei surori: materializarea veşnicei sinucise doamne Verşinin (care umbla cu ştreangul de gît în primul spectacol), aici Persephona (Irina Movilă), cea care trăieşte în umbră, şi emascularea lui Andrei Prozorov (Marius Manole), de la purtatul vălului de mireasă, în primul spectacol, la apariţia drag queen în prezent, cînd se luptă împotriva naturii sale. Aici apare şi cea mai firească modificare a unui fragment de text, celebra mărturisire a nefericirii casnice pe care o face Andrei surorilor, care începe cu fraza „Nataşa este o femeie minunată“, se reduce la „Nataşa este o femeie“. Nataşa (Ada Galeş) nu mai este inadecvată lumii prin prost gust, ci printr-un activism ecologic vocal, care zgîrie melancolia surorilor. Irina (Flavia Giurgiu), pasionată de dans contemporan (artă pe care regizorul o ironizează, aşa cum a făcut, mai ascuţit, şi în Dansul Delhi) şi de contorsiunile corpului, care urmează celor ale sufletului, este într-o relaţie afişată cu Tuzenbach (Istvan Teglas), un spion doborît de dragoste.

Spectacolul are o doză consistentă de erotism, picturalizat şi coregrafiat, abundă de teme la zi, de la schimbarea climatică la derapajele politice populiste, dar păstrate în cadrul estetic, fără o investigare sau o poziţionare argumentată faţă de ele. Miza spectacolului este o panoramă subiectivă şi emoţională asupra prezentului, filosofarea din textul original este înlocuită de poetică, atît scenariul liric, cît şi constructul sonor-vizual-corporal păstrîndu-se exclusiv în zona esteticii. Afrim nu documentează realitatea, ci desenează în transă o frescă a lumii contemporane, dincolo de raţiune, doar cu afect. Încercarea de a percepe spectacolul cu instrumentele criticii clasice dă greş – naraţiunea este sincopată, firele narative sînt abandonate uneori, unele personaje sînt neclare (ce fel de spion este Tuzenbach, rus sau german, şi de ce cele trei surori ar reprezenta un interes pentru un serviciu secret? de ce Andrei este un personaj kinky pînă aproape de final, în contrast cu celelalte? concret, de ce fuge Verşinin din Rusia?). Una dintre imaginile puternice mi s-a părut a fi Putin (Marius Manole), asistînd la Jocul Caprei, colorată ca un curcubeu: sugestia homofobiei putiniste este mixată cu moartea violentă a personajului din tradiţia populară. Dar, încă o dată, spectacolul lui Afrim nu funcţionează după legile logicii, ci ca o curgere tumultuoasă a imaginarului şi a emoţiilor. Trei surori este, de fapt, un uriaş gif live.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Adi Bulboacă (sus), Radu Afrim (jos) 

964 16 coperta jpg
Febra etică
Ca o concluzie, atît Mariana Marin, cît și Mariana Codruț practică o literatură în răspăr cu poetica dominantă a generației ’80, dar nu într-un mod manifest, ostentativ.
964 17 Va urma  Pe planeta Oglinda foto Marius Sumlea 1 jpg
La 146 km de război. Teatru la Piatra Neamț
Ce regăsesc la fiecare ediție a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamț este un efort de adecvare la problematicile momentului, la crizele lumii și la ideile ce se dezbat, un efort care face festivalul viu, vibrant, departe de formatul obosit de „vitrină” teatrală.
964 23 png
Lucrările maeștrilor peisagiști britanici (și nu numai) la București
Pavilioanele Art Safari sînt deschise publicului pînă la 11 decembrie și, cu siguranță, promit o experiență vizuală memorabilă.
afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.

Adevarul.ro

Mangia2 jpg
Devis Mangia, hărțuire sexuală și la Craiova: „Se masturba de față cu fiul meu!“
Ies la iveală detalii șocante despre comportamentul antrenorului italian, aflat în mijlocul unui scandal monstru, în Malta.
Nicolae Ciuca FOTO Facebook Nicolae Ciuca
Ciucă: Mărirea pensiilor, cu maximum 11% / Cum s-a ajuns la acest calcul
Premierul României a precizat că Guvernul poate crește cu maxim 11% pensiile, de la 1 ianuarie 2023, astfel încât bugetul de stat să nu fie foarte afectat.
calinic si balasoiu 01 foto arhiepiscopia argesului jpg
Arhiepiscopul Calinic, reacție în cazul deputatului Bălășoiu, exclus de PSD după un scandal sexual FOTO
Exclus din PSD după ce ar fi apărut în mai multe imagini dezbrăcat alături de un tânăr, deputatul Aurel Bălășoiu a fost exclus și din Adunarea Eparhială a Arhiepiscopiei Argeșului și Muscelului.

HIstoria.ro

image
La sfatul lui Bismark, Carol I se apropie de Rusia și enervează Franța
Opțiunea românilor pentru un domnitor dintr-o dinastie străină la 1866, avea în vedere salvarea existenței statului, afirmarea lui în rândul țărilor europene și, în perspectivă, obținerea independenței. Aceste obiective au fost mereu în atenția diplomației românești și a principelui Carol.
image
Bălcescu, iacobinul român despre care nimeni nu mai vorbește
Prima jumătate a veacului al XIX-lea a reprezentat pentru Ţările Române un timp al recuperării. Al recuperării parţiale – ideologice şi naţionale, cel puţin – a decalajului ce le despărţea de Occidentul european. Europa însăşi este într-o profundă efervescenţă după Revoluţia de la 1789, după epopeea napoleoniană, Restauraţie, revoluţiile din Grecia (1821), din Belgia şi Polonia anului 1830, mişcarea carbonarilor din Italia, toată acea fierbere socială şi naţională, rod al procesului de industria
image
„Historia Special”: 100 de ani de la încoronarea regilor României Mari
„Historia Special”: 100 de ani de la Încoronarea de la Alba Iulia