O constantă universală: trauma familială

Publicat în Dilema Veche nr. 841 din 23 - 29 aprilie 2020
O constantă universală: trauma familială jpeg

● Îngropaţi-mă pe după plintă, Dramatizare de Yuri Kordonsky după romanul omonim al lui Pavel Sanaev. Traducere: Mașa Dinescu. Regia: Yuri Kordonsky. Scenografia: Nina Brumuşilă. Light design: John Carr. Muzică și sound design: George Marcu. Translator: Taisia Orjehovschi. Cu: Mariana Mihuţ, Marian Rîlea, Andreea Bibiri, Claudiu Stănescu, Valentin Popescu, Marius Florea Vizante, Profira Serafim, Taisia Orjehovschi, Sorin Flutur, Valdimir Purdel, Andrei Huţuleac. Teatrul Bulandra, Sala Izvor.

Sînt spectacole care rămîn în memorie nu atît prin narațiuni sau construcții scenice, cît prin emoții. Scotocind prin arhivele teatrelor, se pot descoperi comori. Îngropați-mă pe după plintă, spectacolul de la Teatrul Bulandra al lui Yuri Kordonsky, a fost un hit în 2011. Ca și o altă producție a aceluiași teatru, Trei surori, regia Alexandru Darie, și …Plinta a fost un spectacol iubit de actori și spectatori, dar jucat puțin și rar, așa că a trecut de pe scenă direct în mitologie. Teatrul Bulandra a difuzat recent înregistrarea unei reprezentații în regim de live stream și norocul face să fi fost o filmare decentă calitativ, care nu a amputat spectacolul și nu i-a ratat sensurile.  

De ce a fost – și a rămas – …Plinta un spectacol atît de iubit de oameni diferiți nu doar ca gusturi culturale, ci și ca biografie și personalitate? Desigur, pentru că are o arhitectură dramatică complexă, fluidă, densă în acțiuni, metafore și sensuri, dar grațioasă în șlefuirea tragicului prin comic. Pentru că sînt niște personaje principale fabuloase, Bunica (Mariana Mihuț) și Sașa (Marian Rîlea), și nici cele de plan secund, Mama (Andreea Bibiri), Bunicul (Claudiu Stănescu), Tolea, piticul-vampir (Marius Florea Vizante), nu sînt mai prejos. Dar mai ales pentru că subiectul romanului lui Pavel Sanaev, reimaginat teatral de Kordonsky ca o bijuterie teatrală filigranată, este trauma familială, dezgolită de toate pudorile ei și expusă, cu delicatețe și franchețe, în splendoarea suferințelor pe care le provoacă. Și aceste suferințe ne sînt binecunoscute tuturor căci toți avem familii și fiecare familie are partea ei de nefericire (titlul cronicii pe care am scris-o la vremea premierei în Dilema veche rămîne un rezumat bun al spectacolului: „Această nefericire continuă pe care ne-am obișnuit să o numim familie”).

Romanul lui Sanaev este o autobiografie ficționalizată, cu naratorul, Sașa, ca alter ego al scriitorului (al cărui diminutiv real, folosit acasă, este Pașa), și cu celelalte personaje inspirate din membrii familiei sale, personalități culturale ale perioadei postbelice. Bunicul a fost Vsevolod Sanaev, actor de prim-plan al teatrului și cinematografiei sovietice, dar și membru în comitetul de conducere al Mosfilm. Bunica, Lidia Sanaeva, și-a dedicat întreaga viață familiei, renunțînd la o carieră personală. Mama, Elena Sanaeva, este actriță și a fost căsătorită cu actorul și regizorul Rolan Bykov (tatăl vitreg al scriitorului), în roman botezat Tolea și „alintat” de Bunica „piticul-vampir”. Scriitorul și-a petrecut primii ani din viață la bunici, iar romanul său, scris în 2003, după moartea acestora, a atras cititorii prin promisiunea dezvăluirii vieții personale a unor persoane publice (și a stîrnit contriverse exact din acest motiv), dar i-a cîștigat prin calitatea scriiturii. Sanaev cunoaște direct fațetele torturii familiale, dinamica conflictelor și spaima perioadelor de acalmie, urmate inevitabil de un tsunami casnic, așa că scriitura lui atinge răni universale.

19 teatrul bulandra plinta 1 jpg jpeg

Personajul central este Bunica, o femeie toxică, obsedată de control, de o forță copleșitoare, de dimensiuni biblice. Dominatoare ca un dictator și posesivă ca o leoaică, Bunica pare să sufere de bipolaritate (bunica reală a suferit de depresie și de mania persecuției), cu trecerile ei bruște de la cloșcă maternă la despot de bucătărie. Rănește fără scrupule, indiferent cine este ținta săgeților ei otrăvite. Intră în competiție cu propria fiică pentru dragostea nepotului și nu pregetă să o îndepărteze, chiar dacă aceasta este mama copilului. Dar Bunica nu este răul absolut, este doar o femeie rănită de viață, care a pierdut cîrma rațiunii. Are o imensă nevoie să simtă că este nevoie de ea. Aceasta este reacția ei față de pierderea unui copil în condiții dramatice (în al Doilea Război Mondial) și de căsnicia ei nefericită, cu un soț mai mult absent (plecat în turnee) și prea generos cu afecțiunea față de alte femei. Suferința ei a degenerat în timp, ca o tumoră, și Bunica a ajuns să-și terorizeze familia prin proclamarea continuă a martirajului său casnic, niciodată îndeajuns recunoscut (crede ea), astfel încît furia ei este mereu justificată. Ea gîndește și acționează logic, doar că pieziș față de realitate. Cu superstițiile, credințele și „scenarita” ei, Bunica își arată iubirea prin teroare pentru că e singurul mod în care o poate face. Mariana Mihuț se ridică la nivelul aproape mitic al personajului, nu doar ca forță, ci și ca subtilitate căci Bunica ei este și un uragan răutăcios, și un munte de suferință. Malițiozitatea cu care rostește invectivele – acel „idiotule”, adresat didactic nepotului – are o anume sfătoșenie. Dacă am auzi-o fără să înțelegem cuvintele, aproape că am iubi-o.

Celălalt pol al spectacolului este Sașa. Kordonsky unește într-un singur personaj copilul de 9 ani și naratorul matur, cu treceri fluide de la o vîrstă la alta și de la acțiune la povestire: o frază poate fi începută de copil, ca vorbire directă, și terminată de narator, ca povestire. Astfel, partitura complexă îi solicită lui Marian Rîlea abilitatea de a mixa tonul nostalgic și suferind al adultului cu cel candid, dar nu infantil, al copilului. Rîlea face unul dintre cele mai sclipitoare roluri ale sale, de calibrul celui din Trei surori, spectacolul deja amintit, în care îl juca pe bunul și neputinciosul baron Tuzenbach.

Cu obiecte de mobilier răsfirate stingher prin scenă, uși care nu duc nicăieri și nu separă nimic altceva decît vîntul, gerul și ninsoarea, decorul este un spațiu al memoriei, nu al realului, pe care Sașa îl revizitează într-o chinuită tentativă de a ierta. Și ninge învîrtit, desigur, ca în orice spectacol despre sufletul rus, dar oricît de clișeistică ar fi ninsoarea, faptul că, la final, ea trece rampa și se așterne în sală, peste spectatori, ne zgîlțîie un pic inimile care au uitat și ele, uneori, să ierte.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Teatrul Bulandra

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Trump Israel EPA
Îi va da Trump undă verde lui Netahyahu pentru un război cu Iranul? Analist: „Ar însemna implicarea SUA în război, ori el a zis că aduce pacea”
Dacă Trump îi dă undă verde lui Netanyahu pentru un război cu Iranul, asta ar însemna o implicare directă a SUA în conflict, ceea ce vine în contradicție cu unul dintre pilonii campaniei electorale a republicanului, spune experta în relații internaționale Ioana Constantin Bercean.
racheta intercontinentala rubeja/ FOTO: defence.mgimo.ru
Putin mizează pe imagine amenințând cu o rachetă veche sub o denumire nouă. Specialiștii nu sunt impresionați
Racheta Oreșnik a Rusiei nu este atât de nouă precum susține Vladimir Putin.
Jorge Tamayo de la Harvard vorbeste despre AI la UBB jpg
Avertismentul unui economist de la Harvard cu privire la revoluția AI: „Un miliard de oameni trebuie să se recalifice în următorii 5 ani”
Jorge Tamayo, cadru didactic asociat la Universitatea Harvard, a vorbit în cadrul unei prelegeri la UBB despre impactul Inteligenței Artificiale asupra pieței muncii. Concluzia lui este că dacă nu vrem să ne pierdem slujba din cauza AI, va trebui să fim pregătiți să ne recalificăm din 3 în 3 ani.
bulgaria saracie jpg
Cum ne sărăcește statul doar ca să-și astupe propria incompetență. Profesor de economie: „Ne uităm ca și curca la lemne și nu înțelegem”
Românii sărăcesc într-un ritm accelerat din cauza inflației care e folosită de stat pentru a umple „găurile” bugetului. Economistul Radu Nechita explică, într-o analiză pentru „Adevărul”, de ce statul și Banca Națională nu iau nicio măsură concretă pentru a stăvili creșterile de prețuri și inflația.
Ras Al Kaimach Sursa wikipedia jpg
Cele mai căutate vacanțe exotice de sărbători. După Dubai și Abu Dhabi, încă un emirat îi încântă pe români
Orientul Mijlociu a devenit tot mai accesibil în ultimii ani pentru românii aflați în căutarea destinațiilor exotice de vacanță. După Dubai și Abu Dhabi, și emiratul Ras Al Khaimach s-a numărat printre preferințele celor care au căutat sejururi de sărbători.
telefon public 0 jpeg
Strămoșii telefoanelor mobile, la mare căutare printre români. Cât au ajuns să coste după ce au fost abandonate
Vechile telefoane publice cu monedă, folosite până la apariția telefoanelor mobile, au ajuns din nou la mare căutare. De această dată, colecționarii sunt cei interesați de ele și sunt dispuși să bage mâna adânc în buzunar pentru a obține unul.
Foto 9  Ion Iliescu si Bill Clinton jpg
Povestea controversată a primului președinte din istoria României. Protejat al Anei Pauker, fiul de ilegalist școlit la Moscova, în luptele pentru putere cu Ceaușeștii
Ion Iliescu a fost primul președinte din istoria României. A avut o copilărie zbuciumată, a fost școlit în URSS, era protejat de Anna Pauker și a încercat să-l dea jos pe Ceaușescu cu cinci ani înainte de Revoluție. A avut două mandate ca președinte și două ca senator.
Comuna Nădrag  Foto Primăria Nădrag (1) jpg
Ciocanul din Nădrag, uzina metalurgică din Banat care stârnea zâmbete. Cum a dispărut brusc, după două secole
Înființată în urmă cu două secole, odată cu construcția primului furnal, uzina metalurgică din Nădrag a purtat începând din primii ani de comunism numele „Ciocanul”. A dispărut, definitiv, la sfârșitul anilor '90, când ultimii din cei aproape 2.000 de angajați ai săi au fost nevoiți să o părăsească.
cfr cluj   rapid facebook jpg
Dramatism total în Gruia: Rapid smulge un punct în ultimul minut pe terenul lui CFR Cluj
Cu o victorie, ardelenii egalau la puncte liderul U Cluj.