Parabolele reg─âsite

Publicat în Dilema Veche nr. 878 din 4 - 10 februarie 2021
Parabolele  reg─âsite jpeg

Ceea ce define╚Öte parabolele e dimensiunea lor colectiv─â. Parabola se distinge printr-o situa╚Ťie atemporal─â care ├«╚Öi manifest─â impactul doar ├«n anumite momente precise. Parabola este etern─â, ea ne ├«nso╚Ťe╚Öte latent, dar cap─ât─â o pertinen╚Ť─â extrem─â atunci c├«nd se stabile╚Öte un contact flagrant ├«ntre sensul general pe care-l con╚Ťine ╚Öi contextul particular, istoric, propriu unei comunit─â╚Ťi. O fotografie ironic─â ├«nf─â╚Ťi╚Öa un t├«n─âr ├«ntr-o gar─â a╚Ötept├«nd, ca ╚Öoferii de taxi, cu o pancart─â indic├«nd numele persoanei: Godot. Trimis─â lui Silviu Purc─ârete, el a r─âspuns concis: ÔÇ×Ca noi to╚ŤiÔÇŁ. Nu ╚Ötim nimic despre el, dar ÔÇ×sper─âmÔÇŁÔÇŽ Sper─âm/a╚Ötept─âm, c─âci ├«n limbile latine cele dou─â verbe se ├«nrudesc. Godot devine parabola vremurilor noastre.

banu 8b3a66f4 3417 4dd9 b1bc 539f2bc74b34 jpg jpeg

Acest Godot, al nostru, impersonal ╚Öi anonim, func╚Ťioneaz─â ├«n mod similar cu acela al lui Beckett: c├«nd ├«╚Öi anun╚Ť─â sosirea iminent─â, c├«nd o infirm─â, c├«nd speran╚Ťa p├«lp├«ie, c├«nd decep╚Ťia ├«i urmeaz─â. Azi, agita╚Ťia suscitat─â de vaccinul a╚Öteptat seam─ân─â acestei pulsa╚Ťii ce ├«i agit─â pe Pozzo ╚Öi Lucky. Godot vine, se anun╚Ť─â, nu vine, dispareÔÇŽ totul e a╚Öteptare. Ca Felix Alexa care se ├«ntreab─â: repet, nu repet? Scena e o ├«ntrebare? ╚śi cum s─â nu evoc ipoteza lui Martin Esslin care ├«╚Öi ├«ncheia prefa╚Ťa la Teatrul absurdului ├«n anii ╩╝60 spun├«nd c─â Godot nu a fost niciunde mai flagrant dorit ca ├«ntr-o celebr─â ├«nchisoare american─â. Pu╚Öc─âria╚Öilor de atunci le corespund de╚Ťinu╚Ťii care s├«ntem acum. Parabola se ├«nr─âd─âcineaz─â ├«n concret. ╚śi, reciproc, ele produc un sens ce une╚Öte vechiul ╚Öi noul.

Recent am ini╚Ťiat un ciclu de conferin╚Ťe la Biblioteca Na╚Ťional─â a Fran╚Ťei. ├Ämpreun─â cu invita╚Ťii ÔÇô miracol, prezen╚Ťi! ÔÇô, ne aflam ├«n fa╚Ťa unei s─âli complet goale. ╚śi acest vid brusc mi-a evocat o alt─â parabol─â, aceea a Scaunelor lui Ionesco. ├Äi percepeam material realitatea dup─â ce-i intuisem nelini╚Ötea ├«n retransmisiile unor concerte splendide unde, la sf├«r╚Öit, dirijorul se ├«nclina, iar muzicienii ├«╚Öi agitau instrumentele pentru a saluta un public absent. Un protocol ionescian. Dar dispozitivul era inversat, c─âci interpre╚Ťii, conferen╚Ťiarii intervin asemeni oratorului din final, ├«ns─â ÔÇ×scauneleÔÇŁ goale ÔÇô cum, genial, a intuit-o Ionesco ÔÇô defineau explicit a╚Öteptarea. ╚śi ├«ntr-un spectacol recent transmis la Bucure╚Öti, Livada de vi╚Öini pus─â ├«n scen─â de Giorgio Strehler, ÔÇ×a╚ÖteptareaÔÇŁ rezultatului privind soarta propriet─â╚Ťii se materializa prin scaunele reunite ├«n sala de bal. Dar noi, azi, ce a╚Ötept─âm? Aceast─â indeterminare e proprie parabolei ionesciene. Ca ╚Öi celei beckettieneÔÇŽ de aceea parabola ne desemneaz─â condi╚Ťia. Plasa╚Ťi ├«mpreun─â ├«ntre Godot ╚Öi Scaunele, a╚Ötept─âm ce? Un mesager exterior.

banu img 20210125 wa0002 jpg jpeg

S-a impus flagrant, de la ├«nceputul pandemiei, parabola ciumei. Ciuma lui Camus a devenit de o actualitate intens─â ╚Öi ├«n ea identific─âm comportamentele actual adoptate: suspiciune fa╚Ť─â de ceilal╚Ťi, pruden╚Ť─â izola╚Ťionist─â, cancerul fricii profund insinuate, prezen╚Ťa mor╚ŤiiÔÇŽ anun╚Ťurile multiplicate, cifrele dezv─âluite, teama generalizat─â. ╚śi, de asemeni, incertitudinea cauzelor, nelini╚Ötea suscitat─â de necunoa╚Öterea lor. Virusul de unde vine? Cui i se datoreaz─â? Diseminat ├«n lume, el r─âm├«ne, ca ╚Öi ÔÇ×ciumaÔÇŁ, anonim ╚Öi f─âr─â remediu. Parabola ciumei evoc─â de asemeni ┼ĺdipe, dar la Sofocle expansiunea ei e stopat─â prin identificarea ╚Öi autoflagelarea regelui p─âc─âtos ca surs─â a epidemiei. Viziune azi dorit─â: dac─â am putea desemna un vinovat, ce consolare! Parabola ├«╚Öi g─âse╚Öte contextul.

Ciuma conduce iremediabil c─âtre finalul tragic al lui Romeo ╚Öi al Julietei c─âci, declan╚Öat─â, ea perturb─â strategia c─âlug─ârului Lorenzo, iar Romeo, brutal claustrat, nu-i va afla la timp secretul ╚Öi, astfel, ceea ce trebuia s─â fie o cununie se converte╚Öte ├«n doliu dublu. ÔÇ×CiumaÔÇŁ ├«ns─â suscit─â azi comportamente similare mai degrab─â celor din Decameronul: la Boccaccio, tinerii amenin╚Ťa╚Ťi de maladie ├«i r─âspund printr-o violent─â febr─â a supravie╚Ťuirii ╚Öi se retrag departe de ora╚Ö pentru a-╚Öi satisface setea de via╚Ť─â, contrariat─â de cium─â. Petrecere pe timp de cium─â ┬şÔÇô motiv parabolic adesea evocat. Pe el ├«l amintea Brook c├«nd organiza, ├«n actul ÔÇ×a╚Ötept─âriiÔÇŁ din Livada de vi╚Öini, un bal dezl─ân╚Ťuit: terapie contra spaimei. Dar azi, toate acele ├«nt├«lniri ilicite ├«n hangare dezafectate, ├«n spa╚Ťii marginale, nu ├«i asociaz─â pe tinerii public repudia╚Ťi personajelor lui Boccaccio? Eu ├«i ├«n╚Ťeleg ╚Öi ├«i iubesc. Ei nu capituleaz─â ╚Öi afirm─â, cu o frumoas─â ╚Öi tragic─â formul─â: ÔÇ×Mai degrab─â s─ârb─âtoarea dec├«t moarteaÔÇŁ. Voca╚Ťie sacrificial─â, voca╚Ťie genera╚Ťional─â. Parabola ÔÇô e puterea ei ÔÇô nu se limiteaz─â la o epoc─â, ci asociaz─â epoci ca ├«ntr-un ghem al duratelor.

Frecvente ╚Öi repetate s├«nt deciziile actuale de a ini╚Ťia proiecte. De a te preg─âti pentru festivaluri, concerte, de a te d─ârui unor opera╚Ťii simbolice nedezmin╚Ťite. Un prieten, Constantin Chiriac, reputat pentru angajamentul lui ├«n realizarea programelor care i-au adus celebritatea, mi-a m─ârturisit recent: ÔÇ×Muncim pe rupteÔÇŁ. Afirma╚Ťia lui mi-a confirmat curajul care ├«i e recunoscut, dar mi-a ╚Öi evocat o alt─â parabol─â, pe aceea a Me╚Öterului Manole. A construc╚Ťiei f─âr─â persisten╚Ť─â, a arhitecturii zidite ziua ╚Öi n─âruite noaptea, a eternei re├«nceperi. Ceea ce se cl─âde╚Öte azi, de asemenea, se plaseaz─â sub semnul unei condi╚Ťii similare. Totul se edific─â pe nisipuri mi╚Öc─âtoare ╚Öi e amenin╚Ťat de suprimare. Nici un orizont cert nu asigur─â soliditatea ini╚Ťiativelor ╚Öi totu╚Öi sacrificii au avut loc. Dar virusul, ca o vr─âjitoare malefic─â, cere mai multe, ÔÇ×nu-i de ajunsÔÇŁ, mai multe victime, mai multe spaime. Podul de pe Drina, despre care vorbe╚Öte Ivo Andric ├«n romanul s─âu, se dezmembreaz─â de fiecare dat─â. Podul ╚Öi m├«n─âstirea ne confrunt─â cu aceea╚Öi nelini╚Öte actual─â, orizontul ├«mplinirii r─âm├«ne mereu ├«ndep─ârtat.

                     

banu img 1656 jpg jpeg

Exist─â o parabol─â de care nu ne putem desp─âr╚Ťi ╚Öi care ne e indispensabil─â, parabola biblic─â a ├Änvierii. Ea se constituie ├«n germene de ├«ncredere refractar─â la capitulare. O ÔÇ×├«nviereÔÇŁ dup─â trecerea prin moarte. Moarte a c─ârei spaim─â ╚Öi a c─ârei realitate le resim╚Ťim, dar totodat─â, ÔÇ×cu moartea pre moarte c─âlc├«ndÔÇŁ, asemeni lui Iisus, poate vom re├«nvia, dup─â r─âstignirea prin care am fost ╚Ťintui╚Ťi. O parabol─â nu explicativ─â, precum celelalte, ci o parabol─â prospectiv─â. O parabol─â de ├«ncurajare.

├Än a╚Öteptare, acum, nu ne r─âm├«n ├«ns─â dec├«t povestirile fiindc─â, la fel ca Winnie, din Ah, ce zile frumoase!, ├«ngropa╚Ťi ├«n trecut, le derul─âm nostalgic.

Parabolele se activeaz─â ├«n contexte extreme ╚Öi doar atunci le resim╚Ťim ╚Öi le recunoa╚Ötem puterea. Ele ne ajut─â pentru c─â stabilesc leg─âtura ├«ntre epoci antinomice, extrem de ├«ndep─ârtate ╚Öi totodat─â violent actuale, d├«ndu-ne sentimentul c─â ceea ce tr─âim a mai fost tr─âit, c─â ne ├«nscriem ├«ntr-un cerc al existen╚Ťei pe care parabolele ├«l confirm─â ╚Öi totodat─â ne permit s─â-i descifr─âm sensul. Virusul a re├«nviat marile noastre parabole.

George Banu este eseist ┼či critic de teatru. Cea mai recent─â carte publicat─â: Une lumi├Ęre dans la ville, le lustre (Paris, Ed. Arl├ęa).

Coperta Muzeul jpg
Carte nou─â la Charmides: ÔÇ×Muzeul convorbirilor ├«ntrerupteÔÇŁ de Anda Docea
V─â prezent─âm un fragment din ÔÇ×Muzeul convorbirilor ├«ntrerupteÔÇŁ de Anda Docea, volum de versuri publicat de cur├«nd la Editura Charmides.
p 17 2 jpg
Singur─âtate
Fassbinderul actorului Oliver Masucci e conving─âtor pentru c─â, ├«nainte de a ne ame╚Ťi cu panseuri spirituale, se impune ├«n calitatea sa de corp f─âr─â ru╚Öine.
951 17 Breazu jpeg
Capsule de timp
Considerate atunci prea bizare, vor fi lansate, din nou, 30 de ani mai t├«rziu, devenind un fel de dioram─â a felului ├«n care a putut naviga o fabuloas─â forma╚Ťie uitat─â a anilor ÔÇÖ80 prin soundscape-ul ├«nceputului deceniului urm─âtor.
951 21 Pavilionul SUA   Simone Leigh jpg
Laptele viselor la Vene╚Ťia
Edi╚Ťia din acest an nu e, din fericire, grandioas─â ╚Öi nici sentimentul de parc de distrac╚Ťie nu mai e la dispozi╚Ťia ta, ca p├«n─â acum.
TIFF anun╚Ť─â Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anun╚Ť─â prima edi╚Ťie SUNSCREEN, un nou festival de film la Constan╚Ťa
├Äntre 8 ╚Öi 11 septembrie, spectatorii din Constan╚Ťa vor putea urm─âri pe marele ecran zeci de filme de succes ╚Öi se vor bucura de ├«nt├«lniri cu invita╚Ťi speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombard─ârii) Berlinului
├Än goana dup─â supravie┼úuire nu mai e timp de reforme ┼či revolt─â.
p 17 2 jpg
Pe holurile facult─â╚Ťii
Drago╚Ö Hanciu ├«l filmeaz─â aici pe Gheorghe Blond─â (zis ╚Öi ÔÇ×nea JorjÔÇŁ), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului ├«n pragul pension─ârii.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am l─âmurit ├«nc─â dac─â exist─â un gen muzical LGBT, ori dac─â ideea de gen mai are vreo noim─â ├«n general, ├«ns─â sesiz─âm o propagare a sexualit─â╚Ťii alternative ├«n zone muzicale conservator-tradi╚Ťionaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu via╚Ťa lipsit─â de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
├Äncep├«nd cu anii 1939-1940, crea╚Ťia pictorului este influen╚Ťat─â de literatura romantic─â ╚Öi de ezoterism, ├«ndrept├«ndu-se cu deosebire c─âtre scrierile lui Novalis ├«n care artistul consider─â a fi g─âsit ecoul propriei sensibilit─â┼úi.
Pia╚Ťa Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii s├«nt a╚Ötepta╚Ťi la un eveniment impresionant, care ia startul ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca
P├«n─â pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din Rom├ónia va aduce ├«n ora╚Öul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiec╚Ťii.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dac─â veni╚Ťi la cea de-a 21-a edi╚Ťie de TIFF exclusiv pentru filme, iat─â 21 de titluri care s-ar putea s─â v─â plac─â.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru vis─âtori & imigran╚Ťi.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu ÔÇ×radiografiaz─âÔÇŁ dec├«t prin rico╚Öeu fragmentele de real care s-au nimerit ├«n cadru, fiindc─â adev─âratul lor subiect, universal ╚Öi incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu c├«nt─â ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi
ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi s├«nt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, ├«n concertul ce ├«nchide stagiunea Orchestrei de Camer─â Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate buc─ât─ârii ale lumii ╚Öi pove╚Ötile oamenilor care ├«ndr─âznesc s─â testeze limitele conven╚Ťionalului se ├«ntorc ├«n sec╚Ťiunea Film Food la Festivalul Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicat─â cinefililor pasiona╚Ťi de experien╚Ťe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioar─â, scrinul femeilor
Femeile au constituit adev─ârate constela╚Ťii de socialitate. Dac─â nu dispuneau de puterea economic─â sau politic─â, ele ╚Öi-au exercitat, ├«n schimb, geniul anim├«nd via╚Ťa capitalei pe fond de ÔÇ×pl─âcereÔÇŁ a spiritului comun ├«mp─ârt─â╚Öit─â.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre via╚Ťa lui Nichita St─ânescu a scris Bogdan Cre╚Ťu, ci una despre un mare poet ╚Öi moartea lui apropiat─â.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vie╚Ťii, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imagina╚Ťia din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o func╚Ťie integrativ─â a realit─â╚Ťii, tot a╚Öa cum visul (structura visului) poten╚Ťeaz─â atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul min╚Ťii ╚Öi palatul de p─âpu╚Öi
Rosencrantz ╚Öi Guilderstern s├«nt ÔÇ×juca╚ŤiÔÇŁ de Hamlet care, ├«n ÔÇ×nebuniaÔÇŁ lui, inventeaz─â o scenet─â.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, ve╚Ťi avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Camer─â Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lanseaz─â op╚Ťionalul de educa╚Ťie cinematografic─â pentru elevi
Programul EducaTIFF continu─â s─â se dezvolte la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie).

Adevarul.ro

image
Atacul rechinilor. Ce spun biologii marini despre cazul turistei rom├ónce ucise ├«n Marea Ro┼čie a Egiptului
Periodic, rechinii atac─â turi┼čtii ├«n Marea Ro┼čie. Ultima victim─â este o rom├ónc─â de 40 de ani din Suceava. Aceasta nu a avut nicio ┼čans─â ├«n fa┼úa Marelui Alb care la doar 600 de metri distan┼ú─â mai ucisese o turist─â din Austria.
image
Factur─â de aproape 15.000 de euro la telefonul mobil, dup─â accesarea unui link necunoscut
Este p─â┼úania unei familii din Sighetu Marma┼úiei, dup─â ce fiul lor a deschis un link necunoscut. Apelurile au ├«nceput s─â curg─â, ajung├ónd la c├óte 500, zilnic. Factura uria┼č─â de peste 70.000 de lei va trebui achitat─â de c─âtre titularul abonamentului.
image
Amantele criminale din Bihor, trimise ├«n judecat─â. Victima, care era so┼úul uneia, le┬á ÔÇ×agasaÔÇť pentru c─â voia sex cu nevasta
Cele două femei din Bihor care i-au plătit 40.000 lei unui interlop, ca să-l ucidă pe soţul uneia dintre ele, au fost trimise în judecată, procurorii susţinând că acestea aveau o relaţie amoroasă, iar soţia victimei se simţea agasată de faptul că el voia să facă sex.

HIstoria.ro

image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru Rom├ónia, prima problem─â spinoas─â cu care s-a confruntat dup─â ob╚Ťinerea independen╚Ťei a fost stabilirea grani╚Ťei cu Bulgaria.
image
Controversele romaniz─ârii: Teritoriile care nu au fost romanizate, de╚Öi au apar╚Ťinut Imperiului Roman
Oponen╚Ťii romaniz─ârii aduc mereu ├«n discu╚Ťie, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au apar╚Ťinut Imperiului Roman ╚Öi care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie ├«mp─âr╚Ťite ├«n dou─â categorii: acelea unde romanizarea ├«ntr-adev─âr nu a p─âtruns ╚Öi nu ÔÇ×a prinsÔÇŁ ╚Öi acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe r├ónd.
image
SUA și Republica Dominicană - Cum a eșuat o anexare dorită de (mai) toată lumea
Pe 2 decembrie 1823, ├«ntr-o vreme c├ónd majoritatea coloniilor spaniole din Americi ├«╚Öi declaraser─â independen╚Ťa sau erau pe cale s-o c├ó╚Ötige, pre╚Öedintele SUA, James Monroe, a proclamat doctrina care-i poart─â numele ╚Öi care a devenit unul dintre documentele emblematice ale istoriei politice a SUA ╚Öi a lumii.