Supa sonoră. Istorii ale migrației

Publicat în Dilema Veche nr. 840 din 26 martie - 1 aprilie 2020
Supa sonoră  Istorii ale migrației jpeg

● Work. No Travel după volumele Tur-retur de Zoltán Rostás și Sorin Stoica. Text: Mihaela Michailov. Regie: Bobi Pricop. Performeri: Dan Basu (video), Eduard Gabia (muzică) // Alex Călin, Nicoleta Lefter, Katia Pascariu, Alexandru Potocean. Spațiu: Gabi Albu. Cu participarea lui Ovidiu Țichindeleanu. Proiect inițiat de Asociația ADO în parteneriat cu Centrul de Teatru Educațional Replika și co-finanţat de AFCN. Centrul de Teatru Educațional Replika.

După 1989, migrația politică a fost înlocuită de cea economică. În prezent, sînt peste 3,7 milioane de români plecați din țară, conform unui studiu OCDE |(2019).

Premiera de la Replika, Work. No Travel se bazează pe volumele de interviuri cu migranți Tur-retur. Convorbiri despre munca în străinătate de Zoltán Rostás și Sorin Stoica (2006). Cum acestea au fost realizate înainte de aderarea României la Uniunea Europeană și deschiderea pieței comunitare a muncii pentru români, specificul acestor experiențe ale migrației ține de caracterul ilegal: traseuri clandestine cu călăuze, teamă de poliție, muncă la negru, înșelătorii, lagăre și repatriere forțată. Este importantă precizarea lui Ovidiu Țichindeleanu, care moderează o discuție în timpul spectacolului, că țările vest-europene au adoptat legi antiimigrație după căderea Zidului Berlinului pentru a se proteja de invazia est-europenilor.

Spectacolul lui Bobi Pricop este un diptic: prima parte este performativă, a doua este discuția cu publicul. Scenariul cuprinde patru experiențe de migrație detaliate și altele scurte, toate reconstruite dramaturgic de Mihaela Michailov. Spectatorii sînt integrați în constructul performativ: așezați împreună cu actorii pe patru laturi, în timp ce textele confesiunilor rulează pe monitoare în spațiul de joc, ei sînt invitați să le citească, alternativ cu actorii care le vor interpreta pe cele principale. Astfel, istoriile migrației devin ale noastre – de altfel, la un recensămînt ad-hoc, s-a dovedit că aproximativ jumătate dintre spectatori au experiență de migrație directă sau din familia restrînsă. Textele sînt prezentate pe un fundal video realizat live de Dan Basu cu desene, cuvinte, replici care încadrează vizual povestea. În timpul spectacolului, în bucătăria Centrului Replika, Eduard Gabia face un performance invizibil, dar audibil și comestibil: prepară o supă-cremă de legume, servită publicului la final. Zgomotele acestei activități, care se regăsește în diferite paradigme în biografia migranților (prepararea mîncării este muncă pentru cei care lucrează în alimentație sau ca îngrijitori, dar este și parte din viața privată), formează fondul sonor la spectacolului. Este aici o performativitate hibridă (spectacol-lectură participativ, instalație vizuală și performance) care devine, tot mai vizibil, o caracteristică a stilului regizoral al lui Bobi Pricop, alături de interesul pentru reimaginarea mecanismelor dramaturgice și dramatice.

840 19 rosencrantz foto elena gageanu jpg jpeg

Poveștile prezintă experiențe edificatoare pentru migrația din anii ’90: muncitor în construcții în Spania și Italia, lucrătoare în comerț și alimentație în Olanda și Belgia, lucrător nespecializat în Anglia,  îngrijitoare de bătrîni în Italia. Am lăsat-o la urmă pe badanta din Moldova (Nicoleta Lefter o caracterizează prin accent), pentru că povestea ei este aproape integral valabilă și astăzi. Cu excepția plecării ilegale, munca badantelor a rămas neschimbată, grea și predispusă la abuzuri: femeile pot fi ținute captive, iar uneori sînt victimele agresiunilor sexuale sau ale violenței. Personajul lui Alex Călin lucrează în construcții și are experiențe neplăcute, derivate din statutul său nelegal, de la neplata muncii la condițiile mizerabile de locuit. „În străinătate, uiți de decență“, concluzionează el. Tot despre condițiile de locuit vorbește și femeia care pleacă să nască în străinătate, comparînd subliminal  locuințele „finuțe“ (Katia Pascariu caracterizează, practic, personajul prin acest cuvînt parazit pe care acesta îl folosește admirativ pentru bunăstarea occidentală, față de care are un complex de inferioritate) ale localnicilor și lagărele de migranți. Observația ei, că statul olandez avea o strategie de descurajare psihologică a migranților, astfel încît aceștia să se întoarcă acasă, trimite la modul în care aceiași occidentali încearcă să pareze astăzi venirea refugiaților sirieni. Este personajul care se conectează cel mai mult cu prezentul prin identificarea unui efect (situația dificilă a copiilor migranților, rămași acasă) și a atitudinii discriminatorii cu care se confruntă cei plecați. Personajul ușor teribilist al lui Potocean este privilegiat: cu o mamă care lucra deja în Anglia, el face un fel de experiment cu munca. Are diferite ocupații, de la muncitor pentru decorațiuni interioare la patiser, fără ca experiența lui să fie traumatizantă, ca a celorlalți, însă preferă să revină acasă, lăsînd pentru viitor o potențială întoarcere în Occident.

Sînt cîteva puncte comune în poveștile acestor migranți: motivația plecării se leagă exclusiv de supraviețuirea financiară, destinația este Occidentul, cel mai bun lucru acolo este solidaritatea. Cei mai mulți trimit banii cîștigați acasă pentru că rostul muncii lor în străinătate este de a întreține familia din România. A fost o migrație a precarilor, a celor care aici nu aveau șanse să depășească sărăcia.

Investigarea istoriei postcomuniste a dislocării forței de muncă ajută la înțelegerea cauzelor, evoluției și efectelor ei. După primul val de migranți, a urmat al doilea, de după integrarea în UE, cînd statele europene au deschis treptat piața muncii pentru români. Acesta are o altă dinamică, dar păstrează din caracteristicile primului în cazul muncitorilor precari. Acum, post-Brexit, regulile migrației economice s-ar fi modificat din nou. Însă peste noapte situația migranților s-a schimbat dramatic: în contextul pandemiei COVID-19, mulți și-au pierdut locul de muncă sau au rămas fără locuință. Reveniți în țară în plină criză sanitară, au fost primiți prost și (unii) au reacționat, la rîndul lor, iresponsabil. Între sărăcie și lipsa educației, migrația a fost o supă amară. Doar că, în urma pandemiei, migrația ar putea să nu mai fie nici dezirabilă, nici posibilă (afectate economic, statele își vor proteja, probabil, propriii cetățeni). Ce se va întîmpla atunci cu cei mai vulnerabili dintre noi? Ce șanse vor avea într-o lume nouă, în care viața tuturor va fi resetată? Vor fi, din nou, abandonați?

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Elena Gageanu

964 16 coperta jpg
Febra etică
Ca o concluzie, atît Mariana Marin, cît și Mariana Codruț practică o literatură în răspăr cu poetica dominantă a generației ’80, dar nu într-un mod manifest, ostentativ.
964 17 Va urma  Pe planeta Oglinda foto Marius Sumlea 1 jpg
La 146 km de război. Teatru la Piatra Neamț
Ce regăsesc la fiecare ediție a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamț este un efort de adecvare la problematicile momentului, la crizele lumii și la ideile ce se dezbat, un efort care face festivalul viu, vibrant, departe de formatul obosit de „vitrină” teatrală.
964 23 png
Lucrările maeștrilor peisagiști britanici (și nu numai) la București
Pavilioanele Art Safari sînt deschise publicului pînă la 11 decembrie și, cu siguranță, promit o experiență vizuală memorabilă.
afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.

Adevarul.ro

Podul suspendat peste Dunăre, de la Brăila FOTO: Radu Aramă
Fără taxă pe Podul de la Brăila, în primii cinci ani de la deschidere. Trecem Dunărea gratuit, mulțumită UE
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, anunță că șoferii vor circula gratuit pe Podul suspendat peste Dunăre de la Brăila, în primii cinci ani de la deschidere, potrivit contractului de finanțare europeană.
 Mobilizare partiala - rusi trimisi la razboi FOTO Profimedia
Bătaie între soldați și recruți la o bază militară din regiunea Moscova: Poliția Militară a intervenit pentru a calma spiritele
Soldați aflați sub contract și bărbați recent mobilizați pentru război s-au luat la bătaie la baza Alabino, din regiunea Moscova, după ce aceștia din urmă s-au opus confiscării telefoanelor mobile.
Muntii Orastiei Cetati dacice  Foto Daniel Guță (2) JPG
Cetățile dacice pline de comori, uitate din anii ´50. Din locurile tainice, aurul a fost adus cu carele
Mai multe foste așezări dacice împânzesc ținutul Sarmizegetusei Regia din Hunedoara. Unele au dat naștere unor legende și sunt cunoscute pentru comorile descoperite în preajma lor.

HIstoria.ro

image
Au purtat voievozii români coroane?
De la Nicolae Alexandru și Alexandru cel Bun până la Mihai Viteazul și Constantin Brâncoveanu, coroana a fost mereu prezentă în portretele votive ale domnitorilor din Țara Românească și Moldova. Cu toate acestea, misterul care înconjoară coroanele medievale românești nu a fost (încă) elucidat...
image
Polonia cere Germaniei despăgubiri de război de 1,3 trilioane de dolari. Ce speră Polonia să obțină?
Ministrul de Externe al Poloniei, Zbigniew Rau, a trimis o notă diplomatică la Berlin prin care Varșovia cere Germaniei despăgubiri de război în valoare de 1,3 trilioane de dolari. Germania consideră în mod oficial că această chestiune este închisă.
image
La sfatul lui Bismark, Carol I se apropie de Rusia și enervează Franța
Opțiunea românilor pentru un domnitor dintr-o dinastie străină la 1866, avea în vedere salvarea existenței statului, afirmarea lui în rândul țărilor europene și, în perspectivă, obținerea independenței. Aceste obiective au fost mereu în atenția diplomației românești și a principelui Carol.