Supa sonoră. Istorii ale migrației

Publicat în Dilema Veche nr. 840 din 26 martie - 1 aprilie 2020
Supa sonoră  Istorii ale migrației jpeg

● Work. No Travel după volumele Tur-retur de Zoltán Rostás și Sorin Stoica. Text: Mihaela Michailov. Regie: Bobi Pricop. Performeri: Dan Basu (video), Eduard Gabia (muzică) // Alex Călin, Nicoleta Lefter, Katia Pascariu, Alexandru Potocean. Spațiu: Gabi Albu. Cu participarea lui Ovidiu Țichindeleanu. Proiect inițiat de Asociația ADO în parteneriat cu Centrul de Teatru Educațional Replika și co-finanţat de AFCN. Centrul de Teatru Educațional Replika.

După 1989, migrația politică a fost înlocuită de cea economică. În prezent, sînt peste 3,7 milioane de români plecați din țară, conform unui studiu OCDE |(2019).

Premiera de la Replika, Work. No Travel se bazează pe volumele de interviuri cu migranți Tur-retur. Convorbiri despre munca în străinătate de Zoltán Rostás și Sorin Stoica (2006). Cum acestea au fost realizate înainte de aderarea României la Uniunea Europeană și deschiderea pieței comunitare a muncii pentru români, specificul acestor experiențe ale migrației ține de caracterul ilegal: traseuri clandestine cu călăuze, teamă de poliție, muncă la negru, înșelătorii, lagăre și repatriere forțată. Este importantă precizarea lui Ovidiu Țichindeleanu, care moderează o discuție în timpul spectacolului, că țările vest-europene au adoptat legi antiimigrație după căderea Zidului Berlinului pentru a se proteja de invazia est-europenilor.

Spectacolul lui Bobi Pricop este un diptic: prima parte este performativă, a doua este discuția cu publicul. Scenariul cuprinde patru experiențe de migrație detaliate și altele scurte, toate reconstruite dramaturgic de Mihaela Michailov. Spectatorii sînt integrați în constructul performativ: așezați împreună cu actorii pe patru laturi, în timp ce textele confesiunilor rulează pe monitoare în spațiul de joc, ei sînt invitați să le citească, alternativ cu actorii care le vor interpreta pe cele principale. Astfel, istoriile migrației devin ale noastre – de altfel, la un recensămînt ad-hoc, s-a dovedit că aproximativ jumătate dintre spectatori au experiență de migrație directă sau din familia restrînsă. Textele sînt prezentate pe un fundal video realizat live de Dan Basu cu desene, cuvinte, replici care încadrează vizual povestea. În timpul spectacolului, în bucătăria Centrului Replika, Eduard Gabia face un performance invizibil, dar audibil și comestibil: prepară o supă-cremă de legume, servită publicului la final. Zgomotele acestei activități, care se regăsește în diferite paradigme în biografia migranților (prepararea mîncării este muncă pentru cei care lucrează în alimentație sau ca îngrijitori, dar este și parte din viața privată), formează fondul sonor la spectacolului. Este aici o performativitate hibridă (spectacol-lectură participativ, instalație vizuală și performance) care devine, tot mai vizibil, o caracteristică a stilului regizoral al lui Bobi Pricop, alături de interesul pentru reimaginarea mecanismelor dramaturgice și dramatice.

840 19 rosencrantz foto elena gageanu jpg jpeg

Poveștile prezintă experiențe edificatoare pentru migrația din anii ’90: muncitor în construcții în Spania și Italia, lucrătoare în comerț și alimentație în Olanda și Belgia, lucrător nespecializat în Anglia,  îngrijitoare de bătrîni în Italia. Am lăsat-o la urmă pe badanta din Moldova (Nicoleta Lefter o caracterizează prin accent), pentru că povestea ei este aproape integral valabilă și astăzi. Cu excepția plecării ilegale, munca badantelor a rămas neschimbată, grea și predispusă la abuzuri: femeile pot fi ținute captive, iar uneori sînt victimele agresiunilor sexuale sau ale violenței. Personajul lui Alex Călin lucrează în construcții și are experiențe neplăcute, derivate din statutul său nelegal, de la neplata muncii la condițiile mizerabile de locuit. „În străinătate, uiți de decență“, concluzionează el. Tot despre condițiile de locuit vorbește și femeia care pleacă să nască în străinătate, comparînd subliminal  locuințele „finuțe“ (Katia Pascariu caracterizează, practic, personajul prin acest cuvînt parazit pe care acesta îl folosește admirativ pentru bunăstarea occidentală, față de care are un complex de inferioritate) ale localnicilor și lagărele de migranți. Observația ei, că statul olandez avea o strategie de descurajare psihologică a migranților, astfel încît aceștia să se întoarcă acasă, trimite la modul în care aceiași occidentali încearcă să pareze astăzi venirea refugiaților sirieni. Este personajul care se conectează cel mai mult cu prezentul prin identificarea unui efect (situația dificilă a copiilor migranților, rămași acasă) și a atitudinii discriminatorii cu care se confruntă cei plecați. Personajul ușor teribilist al lui Potocean este privilegiat: cu o mamă care lucra deja în Anglia, el face un fel de experiment cu munca. Are diferite ocupații, de la muncitor pentru decorațiuni interioare la patiser, fără ca experiența lui să fie traumatizantă, ca a celorlalți, însă preferă să revină acasă, lăsînd pentru viitor o potențială întoarcere în Occident.

Sînt cîteva puncte comune în poveștile acestor migranți: motivația plecării se leagă exclusiv de supraviețuirea financiară, destinația este Occidentul, cel mai bun lucru acolo este solidaritatea. Cei mai mulți trimit banii cîștigați acasă pentru că rostul muncii lor în străinătate este de a întreține familia din România. A fost o migrație a precarilor, a celor care aici nu aveau șanse să depășească sărăcia.

Investigarea istoriei postcomuniste a dislocării forței de muncă ajută la înțelegerea cauzelor, evoluției și efectelor ei. După primul val de migranți, a urmat al doilea, de după integrarea în UE, cînd statele europene au deschis treptat piața muncii pentru români. Acesta are o altă dinamică, dar păstrează din caracteristicile primului în cazul muncitorilor precari. Acum, post-Brexit, regulile migrației economice s-ar fi modificat din nou. Însă peste noapte situația migranților s-a schimbat dramatic: în contextul pandemiei COVID-19, mulți și-au pierdut locul de muncă sau au rămas fără locuință. Reveniți în țară în plină criză sanitară, au fost primiți prost și (unii) au reacționat, la rîndul lor, iresponsabil. Între sărăcie și lipsa educației, migrația a fost o supă amară. Doar că, în urma pandemiei, migrația ar putea să nu mai fie nici dezirabilă, nici posibilă (afectate economic, statele își vor proteja, probabil, propriii cetățeni). Ce se va întîmpla atunci cu cei mai vulnerabili dintre noi? Ce șanse vor avea într-o lume nouă, în care viața tuturor va fi resetată? Vor fi, din nou, abandonați?

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Elena Gageanu

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Smartphone cu aplicația TikTok FOTO Shutterstock jpg
TikTok a oferit Comisiei Europene informații privind alegerile din România. Executivul UE urmează să stabilească următorii pași
TikTok a răspuns Comisiei Europene în legătură cu situația alegerilor prezidențiale din România. Executivul UE urmează să analizeze răspunsurile înainte de a decide pași ulteriori, inclusiv sancțiuni, dacă este cazul.
image png
Silviu Prigoană și-a presimțit moartea? Ce declarații a făcut „Regina Întunericului”
A trecut mai bine de o lună de zile de la moartea lui Silviu Prigoană, iar noi detalii despre înmormântarea sa ies abia acum la suprafață. Gabriela Lucuțar, bună prietenă cu regretatul afacerist și patroana firmei de pompe funebre care s-a ocupat de fineraliile acestuia, face noi dezvăluiri.
romania mondiale jpg
Val de critici după tragerea la sorți a preliminariilor CM 2026. Românii, aspru criticați: „Sunt aroganți și lipsiți de respect”
România și-a aflat recent adversarele din preliminariile Campionatului Mondial 2026, fiind repartizată în grupa H alături de Austria, Bosnia și Herțegovina, Cipru și San Marino.
venice 2855264 1280 jpg
„Este ca o creastă punk în mijlocul Lagunei”: Unde a apărut cea mai nouă insulă din Europa?
În mijlocul lagunei venețiene, un fenomen unic a surprins atât comunitatea științifică, cât și pe localnicii care obișnuiau să viziteze această zonă de-a lungul anilor.
Isak Andic Foto Getty Images jpg
Fondatorul lanțului de modă Mango a murit la vârsta de 71 de ani, în urma unui incident petrecut pe munte
Isak Andic, fondatorul miliardar al lanțului de modă Mango, a murit sâmbătă într-un accident, potrivit companiei.
Marius Oprea FOTO Mediafax Foto Eduard Vinatoru jpeg
Marius Oprea, istoric, despre manipulare „Ești capabil să judeci tu, sau judecă Tik-tok-ul ori un cal alb pentru tine, tot aia e“
Istoricul Marius Oprea a explicat într-un interviu pentru „Weekend Adevărul“ că, spre deosebire de comunism, când nu puteai să îți exprimi în mod liber opiniile, în prezent, dacă nu ai discernământ și o cultură a faptelor, lași influencerii să aleagă pentru tine.
zurabisvili x png
Criza din Georgia se adâncește. Preşedinta în funcție refuză să părăsească postul şi îndeamnă la noi proteste
Premierul georgian Irakli Kobahidze a cerut demisia președintei Salomé Zurabișvili după alegerea unui nou șef al statului în Parlamentul de la Tbilisi.
Crin Antonescu FOTO FAcebook Antonescu
Crin Antonescu vrea ca viitorul preşedinte al Senatului să fie interimar la Cotroceni. „Se creează impresia că Iohannis stă cât vrea”
Crin Antonescu, fostul preşedinte al PNL, spune că „nu există nicio candidatură” a sa la alegerile prezidenţiale. Acesta a mai susținut că „ar fi ideal” ca viitoarea coaliţie de guvernare să aibă un singur candidat la prezidenţiale.
Craciun copii jpg
Diana Miron, psiholog: „Trăim într-o epocă a consumerismului și multe lucruri devin rele pentru că pierd măsura“
Sărbătorile pot deveni copleșitoare din cauza presiunii sociale și personale de a fi fericiți. Goana după cadouri și alimente, care multe ajung la coșul de gunoi, ne dau în acele zile sentimentul că am intrat în spiritul Crăciunului, dar acest trend ne costă nu numai la buzunare, ci și timp și nervi