Discursurile pietrei

Publicat în Dilema Veche nr. 828 din 3 - 8 ianuarie 2020
Discursurile pietrei jpeg

● Sînt Doar O Piatră – Un Lux Pe Care Nu Ni-l putem permite (Cumințenia Pămîntului), acţiune continuă. Concept: Manuel Pelmuș. Cu: Cristina Toma, Maria F. Scaroni. Producător: WASP Studios. Proiect co-finanţat de ICR, AFCN. Proiect comisionat de Festivalul de Artă Europalia 2019, curator Andreea Căpitănescu, pentru expoziţia „Brâncuşi: Sublimarea formei“, la BOZAR, Bruxelles. Parteneri: Muzeul Naţional de Geologie – Bucureşti, Muzeul de Artă Craiova.

În 2016, Manuel Pelmuş crea o acţiune performativă continuă de două ore, Cuminţenia Pămîntului, susţinută de actriţa Cristina Toma în întuneric complet. Statuia lui Brâncuşi, la care titlul face trimitere, era invizibilă, dar audibilă: un text rostit de actriţă in loop reconstituia sculptura la intersecţia discursurilor publice referitoare la ea. Şi discursurile erau multe şi înfocate căci Guvernul Cioloş demarase campania de subscripţie publică pentru achiziţionarea lucrării, declanşînd o serie de poziţionări contradictorii faţă de acest demers, de imaginea și de rolul lui Brâncuşi în cultura română şi față de statuie în sine. Prezentat în spaţii muzeale, performance-ul investiga obsesiile publice cu tentă naţionalistă, confuzia privind rolul autorităţilor, relaţia cetăţeanului cu arta şi raportarea la un icon al culturii naţionale etc. După cum se ştie, campania a eşuat, atît privind scopul primar, cumpărarea lucrării brâncuşiene, cît şi ca procedură legală, banii donaţi de cetățeni nefiind restituiţi nici pînă acum. Au trecut trei ani, Cuminţenia Pămîntului nu a intrat în proprietatea statului român, Festivalul de Artă Europalia de la Bruxelles are România ca ţară invitată la această ediţie (2 octombrie 2019 – 2 februarie 2020), iar punctul central al programului este expoziţia „Brâncuşi: Sublimarea formei“, în care este inclusă şi mult disputata Cuminţenia Pămîntului. Adiacent expoziţiei, au fost comisionate șapte performance-uri şi instalaţii performative care îl reinterpretează pe Brâncuşi sau sînt în conexiune cu opera lui (una dintre ele fiind cea a lui Sergiu Matiş, Extinction Room - Hopeless -, despre care artistul a vorbit în octombrie anul trecut într-un interviu din Dilema veche). În această secţiune, Manuel Pelmuş revine la interogarea performativă a Cuminţeniei Pămîntului printr-o nouă acţiune continuă, prezentată la BOZAR, Bruxelles (ultimele prezentări pe 23, 24 şi 25 ianuarie) şi văzută şi în România toamna trecută, în cadrul eXplore festival #4, la Muzeul Naţional de Geologie din Bucureşti şi Muzeul de Artă din Craiova.

Sînt Doar O Piatră – Un Lux Pe Care Nu Ni-l putem permite (Cumințenia Pămîntului) este un diptic performativ format din două acţiuni continue, produse simultan în două spaţii, complementare, alternative, disjunctive şi conjunctive în acelaşi timp, care se catalizează una pe alta. Punctele de plecare sînt reprezentate de două lucrări ale lui Brâncuşi, Sculptură pentru orbi (1920, Muzeul de Artă din Philadelphia) şi Cuminţenia Pămîntului (1907, colecţie privată). Prima, o formă ovoidală nonfigurativă, creată de Brâncuşi pentru a fi atinsă, a fi percepută prin tactilitate, este reprezentată aici în lumină, vizibilă, dar tăcută, construită din interogaţii corporale – performează Maria F. Scaroni – care trimit la o serie de practici coregrafice şi reprezentări ale corpului în artă (de la dansurile Trishei Brown la pictura lui Manet, Dejunul pe iarbă), chestionînd evoluţia artei, a perpectivelor asupra corpului. Tactilitatea din conceptul iniţial al lucrării materiale este sublimată, în varianta ei imaterială, în imagine: publicul priveşte o transformare continuă a reprezentării corpului, un perpetuum vizual. Cea de-a doua sculptură, Cuminţenia Pămîntului, este reprezentată în întuneric (la Muzeul de Geologie, întunericul total a fost imposibil de realizat întrucît luminile din vitrinele cu exponate sînt permanent aprinse), este invizibilă, dar audibilă. Cristina Toma reia, practic, performance-ul din 2016, cu un alt text, care schimbă temele iniţiale sau le dezvoltă. Cuminţenia Pămîntului – sculptura imaterială se identifică întîi prin datele fizice, poziţia, postura, simbolurile care i se atribuie tradiţional şi comentariile făcute în timp asupra sa („sînt arhaică, sînt un totem, sînt un monstru“), pentru a-şi apropria apoi alte identităţi, inclusiv pe cele ignorate, marginalizate, negate, ascunse de privirea publică („sînt feministă romă, sînt transgender, sînt postgender“). Astfel, Cuminţenia… îşi asumă noi straturi de „material“ şi capătă semnificaţii fluide. Imaginea statuii, cu tot harnaşamentul de sensuri şi simboluri care se agaţă de ea, se formează în mintea spectatorului (sau în cazul de la Geologie, un pic şi în ochii lui). Şi aici este tot o reprezentare imaterială în continuă transformare, un perpetuum sonor.

2 rosencrantz foto muzeul national de geologie jpg jpeg

Performate simultan, aceste două reprezentări imateriale ale lucrărilor brâncuşiene, una vizuală şi alta sonoră, şi ale arhivei lor de memorii, semnificaţii şi discursuri pe care le conţin, intră în dialog una cu alta. Discursurile pornesc de la lucrările brâncuşiene şi chestionează teme şi subiecte largi din societate. Se produce o comunicare între istorie şi istorii, între naraţiunile care se articulează şi devin dominante, la un moment dat, în artă şi societate, şi cele subterane. Dar ceea ce scot în evidenţă aceste acţiuni paralele despre corp, imagine, atitudine, mentalitate este fluiditatea conceptelor, modul în care ele se schimbă, se transformă în timp, îşi modifică, uneori radical, viziunile. Discursurile sînt subversive, sabotează constant perspectiva oficială, canonică, asupra artei, identităţii, reprezentării, pînă la autoanihilare. „Sînt trecut. Sînt viitor. Nu sînt aici.“

La Bucureşti, asocierea reprezentărilor imateriale ale sculpturilor cu un muzeu care expune „pietre“ a accentuat analiza materialului în raport cu imaterialul, în timp ce la Craiova, unde spaţiul de reprezentare este unul destinat artei, a subliniat deconstrucţia obiectului de artă. Relaţia acestui tip de performance cu muzeul este extrem de importantă: plasate în interiorul unui spaţiu dedicat expunerii obiectelor, cele două reprezentări corporale expun, la rîndul lor, perspectivele istorice, glorificatoare şi demolatoare asupra obiectelor şi evoluţia lor în timp, descoperind potenţialul de captare a schimbărilor sociale, artistice şi de mentalitate pe care obiectele îl au.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: adevarul.ro (sus), Muzeul Național de Geologie (jos)

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

seminte pepene rosu 1 jpeg
Ce greșeală fac românii când mănâncă pepene roșu. Când nu ai voie să-l consumi și câte felii e bine să mânânci pe zi
Pepenele roșu, vedeta verii, este una dintre cele mai populare alegeri ale românilor în sezonul cald. Gustul răcoritor, conținutul ridicat de apă (peste 90%) și aportul de vitamine fac din acest fruct un aliat al zilelor toride.
image png
China își promovează „reziliența” în urma acordurilor cu America. China la zi
În materialul de astăzi „China la zi”, vă prezentăm traducerea din limba chineză a unui articol publicat de Global Times, care analizează reconsolidarea încrederii actorilor financiari globali în potențialul economiei chineze.
Benjamin Netanyahu FOTO Profimedia jpg
Netanyahu: În ceea ce priveşte Iranul, „suntem bine coordonaţi cu SUA". Israelul este pe cale să schimbe „faţa Orientului Mijlociu”
Premierul israelian Benjamin Netanyahu a declarat luni seara că liderii israelieni sunt „bine coordonaţi cu SUA" în privința obiectivelor Israelului împotriva Iranului, în a patra zi a atacului masiv lansat asupra Republicii Islamice.
jakob jpg
Un star din sportul mondial a plănuit să-și arunce tatăl în închisoare. Decizia instanței l-a lăsat mască
Tatăl atletului norvegian Jakob Ingebrigtsen a fost achitat de acuzațiile de abuz asupra copiilor aduse de fiul său.
israel gaza iron dome mai 2021 foto afp
Iranul a lansat o nouă serie de rachete asupra Israelului, a anunțat televiziunea de stat iraniană. IDF: „Dacă nu-i oprim, tu urmezi”
Televiziunea de stat iraniană a anunţat luni seara o nouă serie de rachete asupra Israelului, în a patra zi a unei escaladări militare între Iran şi Israel.
u19 jpg
Spania ne bate pe unde ne prinde! Naționala U19 a României, ținută la respect de iberici
România U19 a pierdut clar în fața selecționatei similare a Spaniei.
Atacuri Israel în Iran FOTO EPA 13126601 jpg
Trei angajați ai Semilunii Roșii, uciși într-un atac israelian la Teheran
Trei angajați ai Semilunii Roșii iraniene au fost uciși luni la Teheran într-un atac israelian în timp ce lucrau, a anunțat organizația, echivalentul iranian al Crucii Roșii.
image png
Recunoști fetița drăguță din imagine? A jucat într-un film legendar, însă a avut un destin crunt. A fost răpită de un deținut și a murit la 34 de ani
Filmul „Maria, Mirabela”, lansat în 1981, rămâne una dintre cele mai iubite producții pentru copii din cinematografia românească. Îmbinând acțiunea live cu animația, filmul semnat de regizorul Ion Popescu-Gopo a oferit un moment de referință în carierele mai multor artiști.
razboi foto pixabay jpg
Pericolul unui nou război mondial. Avertismentul unui expert de la Oxford despre conflictul care amenință planeta
Politologul Vladimir Borțun, cercetător la Universitatea Oxford, explică, într-o analiză pentru „Adevărul”, de unde vine riscul unui nou război mondial. Românul vorbește despre cauze, efect și soluțiile pentru a preveni dezastrul.