Formidabilul Jurjac şi fascinantul Pynx

Publicat în Dilema Veche nr. 834 din 13 - 19 februarie 2020
Formidabilul Jurjac şi fascinantul Pynx jpeg

● Jurjac, text și regie: Daniel Chirilă, scenografie: Daniela Dragulescu, muzică şi interpretare: Paul-Ovidiu Coșovanu, Tiberiu Enache, Alex Cătănoiu. Coproducţie Teatrul de Animație „Țăndărică“ în parteneriat cu Teatrul LUNI. Teatrul LUNI de la Green Hours.

Sistemul de învăţămînt românesc, deficitar pe multe fronturi, a rămas în urmă şi la tehnici pedagogice. Capacitatea de a apropia elevii de cultura clasică, de exemplu, se reduce la nivelul abilităţilor personale ale profesorilor în loc să facă parte dintr-o strategie naţională care să promoveze şi să valorizeze metode inovatoare de educaţie (cultura contemporană este într-o situaţie şi mai proastă, fiind prezentată în treacăt). Fiecare dascăl se descurcă dacă şi cum poate, iar copiii la fel. Astfel, cultura clasică se învaţă cam cu forţa, Eminescu, Creangă şi Caragiale nu le sînt tocmai simpatici elevilor, iar restul creatorilor cu atît mai puţin. Revizitarea clasicilor (largo sensu, adică artiştii şi gînditorii precontemporani) într‑un format atractiv, care să îi facă accesibili tinerilor de astăzi, rămîne în sarcina educaţiei non-formale.

George Enescu apare de curînd în două creaţii parţial complementare, ambele menite să apropie geniul muzical al României de noile generaţii: spectacolul Jurjac al Trupei Frilensăr, la Teatrul LUNI de la Green Hours, şi cartea lui Dan Coman Enescu. Caiete de repetiţii, din recenta colecție „Biografii romanțate“ de la Editura Polirom, unde au mai apărut încă trei volume (Brâncuși sau cum a învățat țestoasa să zboare de Moni Stănilă, Caragiale. Scrisoarea pierdută de Bogdan-Alexandru Stănescu, Maria Tănase. O fîntînă pe un drum secetos de Simona Antonescu). Spectacolul Jurjac face parte din proiectul „Poveștile României“, fiind încorporat în programul Teatrului de Animație „Țăndărică“ – „Teatru în școli“, în cadrul căruia sînt create spectacole special pentru liceeni (dar nu numai), în care sînt prezentate, într-o modalitate de educație informală, personalități marcante din istoria României. Trupa Frilensăr, despre ale cărei spectacole (Înaintea erei noastre, Mălăieş în călcăieş, Mioritza) am mai scris, şi-a dezvoltat un discurs scenic propriu: revizitarea unor poveşti/mituri sau crearea unor basme contemporane, într-un format dramatic atractiv printr-o combinaţie de umor, absurd şi muzică. Într-un fel, Frilensăr se apropie stilistic în teatru de ceea ce face Ada Milea în muzică: are aceeaşi charismă, aceeaşi aplecare spre reinterpretarea clasicilor într-o cheie contemporană ficţională cu accente sociale, aceleaşi tuşe absurde, dar, desigur, cu o amprentă personală. Frilensăr înseamnă Daniel Chirilă, dramaturg şi regizor, şi un grup de actori care mînuiesc cu îndemînare comicul şi jonglează subtil cu subtextul şi metatextul. În Jurjac, cei trei performeri – Paul-Ovidiu Cosovanu, Tiberiu Enache, Alex Cătănoiu – fac şi un tur de forţă muzical (live cu pian, chitară, cajon etc.) căci un spectacol despre Enescu nu putea fi decît muzical.

19 rosencrantz foto marius sumlea jpg jpeg

Spectacolul se concentrează pe prima parte din viaţa lui Enescu – de unde şi titlul, apelativul primit de compozitor în copilărie, Jurjac, de la guvernanta franceză, mademoiselle Lydie Cedre –, pe caracteristicile sale de copil-minune, studiile universitare la vîrste fragede, primele compoziţii şi recunoaşterea internaţională. Perioada următoare din viaţa compozitorului ar fi fost greu de redat într-o cheie aproape parodică întrucît şi situaţia politică, a României şi a lumii, a trecut prin schimbări dramatice, şi compoziţiile lui Enescu au devenit complexe, şi faima sa a fost sinusoidală, şi viaţa l-a lovit de mai multe ori, şi iubirea cu Maruca Cantacuzino a fost dificilă şi agonizantă. De altfel, şi cartea lui Dan Coman se subţiază cînd Jurjac ajunge la maturitate şi devine Pynx, cînd faima sa trece oceanul şi începe lunga şi complicata relaţie cu Maruca Cantacuzino, al cărei portret controversat este plin mai degrabă de umbre decît de lumini. În carte se cam pierde pe-acolo conturul personajelor, iar spectacolul îl abandonează de tot pe Enescu matur, se concentrează pe drumul copilului către virtuozitate artistică, pe forţa lui de a-şi deschide singur calea. Practic, show-ul se opreşte acolo unde interesul pentru geniul lui Enescu este stîrnit deja şi de unde poate începe documentarea personală a spectatorului. Dar, pînă acolo, spectacolul este delicios. Creat ca un playlist cu mici inserturi teatrale, Jurjac trece prin mai toate genurile muzicale, de la muzică populară şi lăutărească (Împărate, împărate) la rock, jazz, pop, hip-hop, altoite cu detalii şi motive muzicale din creaţiile enesciene, în special Rapsodiile Române. Mai mult însă, aceste amprente recognoscibile din compoziţiile lui Enescu, lăsate pe muzici „profane“ variate, sînt destinate să îl demitizeze pe muzician, să îi rîcîie patina statuară şi să îl aducă aproape de generaţiile tinere, transferîndu-i genialitatea şi succcesul din paradigma epocii sale în termenii contemporani. Şi aşa Enescu pare cool şi muzica lui e epică, suficient cît să priceapă tinerii că povestea e marfă. Cei trei actori îl joacă alternativ pe Enescu, fiecare cu perspectiva sa, dar personajul nu se compune concret din interpretarea teatrală (îi imită accentul moldovenesc şi franţuzesc, iar pe Tiberiu Enache îl ajută frizura, astfel că printr-o scuturare energică a capului arată ca într-una dintre fotografiile clasice ale compozitorului), ci din cea muzicală, plină de nerv, uneori pasională, alteori melancolică, cu trimiteri la vedetele de ieri şi de azi ale showbiz-ului (precum Michael Jackson). Poate părea că personajul şi muzica lui sînt vulgarizate, căci este o linie subţire de demarcaţie între demitizare şi simplificare grosieră, dar spectacolul este ţinut bine în perimetrul deconstrucţiei imaginii vetuste şi intimidante a geniului şi al reconstrucţiei ei în expresie contemporană.

Jurjac reimaginează muzical (o jumătate din) biografia lui Enescu, suficient cît să facă din muzician un personaj formidabil şi să aducă contextul în care acesta a evoluat şi conţinutul creaţiei sale în accepţiuni contemporane, familiare tinerei generaţii. Un spectacol care merită prezentat în continuare în şcoli sau pentru un public tînăr.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Marius Sumlea

964 16 coperta jpg
Febra etică
Ca o concluzie, atît Mariana Marin, cît și Mariana Codruț practică o literatură în răspăr cu poetica dominantă a generației ’80, dar nu într-un mod manifest, ostentativ.
964 17 Va urma  Pe planeta Oglinda foto Marius Sumlea 1 jpg
La 146 km de război. Teatru la Piatra Neamț
Ce regăsesc la fiecare ediție a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamț este un efort de adecvare la problematicile momentului, la crizele lumii și la ideile ce se dezbat, un efort care face festivalul viu, vibrant, departe de formatul obosit de „vitrină” teatrală.
964 23 png
Lucrările maeștrilor peisagiști britanici (și nu numai) la București
Pavilioanele Art Safari sînt deschise publicului pînă la 11 decembrie și, cu siguranță, promit o experiență vizuală memorabilă.
afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.

Adevarul.ro

edi iordanescu selectioner jpg
Edward Iordănescu, făcut praf: Gică Popescu a dat un verdict devastator după campania din Liga Națiunilor
În ianuarie, selecționerul vorbea despre promovarea în Liga A. În septembrie, a dus România în Liga C. De pe ultimul loc în grupă!
Soldati ucraineni elibereaza orasul Liman FOTO Twitter jpg
Înfrângere grea pentru Putin: Armata ucraineană a intrat în orașul Lîman
Soldaţii ucraineni au intrat în oraşul Lîman, un important nord feroviar din estul Ucrainei care se afla din luna mai sub ocupația trupelor ruse, a anunțat sâmbătă Ministerul Apărării de la Kiev.
Baltic Pipe FOTO Shutterstock
Polonia a început să primească gaze prin noua conductă Baltic Pipe
Polonia a început să primească de sâmbătă gaze din Norvegia prin noua conductă Baltic Pipe, inaugurată oficial marți. Conducta are o capacitate de 10 miliarde de metri cubi.

HIstoria.ro

image
Bălcescu, iacobinul român despre care nimeni nu mai vorbește
Prima jumătate a veacului al XIX-lea a reprezentat pentru Ţările Române un timp al recuperării. Al recuperării parţiale – ideologice şi naţionale, cel puţin – a decalajului ce le despărţea de Occidentul european. Europa însăşi este într-o profundă efervescenţă după Revoluţia de la 1789, după epopeea napoleoniană, Restauraţie, revoluţiile din Grecia (1821), din Belgia şi Polonia anului 1830, mişcarea carbonarilor din Italia, toată acea fierbere socială şi naţională, rod al procesului de industria
image
„Historia Special”: 100 de ani de la încoronarea regilor României Mari
„Historia Special”: 100 de ani de la Încoronarea de la Alba Iulia
image
Victor Babeș, cel mai elegant savant român
Victor Babeș a fost savant, profesor universitar, unul dintre cei mai renumiți oameni de știință, cunoscut și recunoscut în toată lumea. Când apărea profesorul Babeș la catedră, sau cu alte ocazii, acesta era îmbrăcat impecabil, foarte elegant, având o ținută exemplară.