Pînă la Lună şi înapoi

Publicat în Dilema Veche nr. 830 din 16 - 22 ianuarie 2020
Pînă la Lună şi înapoi jpeg

● In Event Of Moone Disaster, de Andrew Thompson, regia: Alexandra Penciuc, scenografia şi video: Tudor Prodan. Cu: Cătălina Moga, Mihai Smarandache, Emil Măndănac, Mădălina Anea. Unteatru. Proiect co-finanţat de AFCN și realizat cu sprijinul Sfera Dekor.

În ultima vreme au apărut spectacole construite ca niște monoliți performativi, ale căror elemente nu sînt doar interdependente, ci se topesc unele în altele astfel încît rezultatul final are o consistență omogenă. Un astfel de produs spectacular trebuie privit ca o structură unitară, nu ca un ansamblu de ingrediente, pentru că acestea îşi pierd valoarea individuală. În această categorie intră spectacolul Trei surori, creat de Radu Afrim la TNB, despre care am scris săptămîna trecută, și In Event Of Moone Disaster, regizat de Alexandra Penciuc la unteatru.

„In Event Of Moon Disaster“ – aşa începe discursul de rezervă scris de William Safire în 1969 pentru preşedintele Nixon, care ar fi trebuit rostit în cazul în care aterizarea pe Lună ar fi fost un eşec şi cei doi astronauţi, Neil Armstrong şi Edwin Aldrin, nu s-ar mai fi întors pe Pămînt. Dar aselenizarea a  reuşit şi discursul care a rămas în istorie este cel despre „un pas mare pentru omenire“. Nu știu cum s-ar fi schimbat istoria dacă Nixon ar fi fost obligat să țină celălalt discurs. Dramaturgul Andrew Thompson explorează un pic în această direcție, a eșecului aselenizării, dar nu tocmai a uneia reale. În piesa lui de debut, al cărei titlu parafrazează discursul nerostit al lui Nixon, In Event Of Moone Disaster, unde Moone este numele de familie al personajelor principale, Thomson investighează visele a trei generații de femei, de la prima, Sylvia, contemporană cu aselenizarea, pînă la ultima, o altă Sylvia, care ajunge pe Marte. Între 1969 și 2055, cele trei femei, bunica, mama și nepoata, își trăiesc viețile între dorința de a explora lumea și realitatea care le țintuiește acasă. În plină epocă hippie, imaginaţia tinerei Sylvia Moone, probabil augmentată de LSD, se înfierbîntă cu prilejul aselenizării. Visează la aventuri în spațiu, la plimbări în peisaje selenare, la o libertate interioară și exterioară care excede realității. Iar realitatea este întrupată de iubitul ei, loial și bine intenționat, dar atît de conservator în imaginație și de patriarhal în atitudine încît Sylviei nu îi rămîne decît să plece, dacă nu către stele, măcar de lîngă el, și să-şi imagineze că băiatul lor are ca tată nu un banal funcționar de bancă, ci un aventurier al spațiilor. Generațiile următoare – mai precis partea lor feminină – se vor confrunta, la rîndul lor, cu nevoia evadării de acasă, dintr-un loc prea concret şi limitat, cu dorința de a invada spații largi, necunoscute, în care emoția şi imaginaţia să se desfășoare în voie. Dar ceva restrînge mereu lucrurile la cadrul meschin al cotidianului pînă cînd a treia generaţie, care trăieşte într‑un viitor aseptic afectiv şi hipertehnologizat, în care emoțiile sînt posibile numai în spațiu, reuşeşte să evadeze.

Textul vorbeşte despre cosmos şi imaginaţie, dar dincolo de obsesia Lunii şi de poetica spaţiului, este o poveste despre frustrări şi eşecuri transgeneraţionale, despre traume cotidiene din perspectivă feminină, despre sufocarea în cuplu şi presiunea socială. Sînt aici trei femei ale căror nevoi, dorinţe, vise sînt constant constrînse de realitatea social-politică, de cutumele comunităţilor mic-urbane, de ţintirea unui standard de viaţă şi a unui statut social care să le aşeze „în rîndul lumii“. Aceste drame ale cotidianului feminin sînt ţesute într-o metaforă ofertantă pentru a fi transpusă scenic – explorarea cosmosului ca o adîncire în sine –, dacă textul nu ar deveni de prea multe ori de-a dreptul liricoid, riscînd să înfunde şi drama, şi personajele. Poate fi stilul sau tinereţea autorului de vină, poate fi traducerea, însă de la un moment încolo, textul devine balast pentru spectacol, în ciuda structurii dramaturgice articulate şi a temelor care promiteau altceva. Dar în cazul spectacolului de la unteatru, lucrurile se salvează pentru că ceea ce frînează pe de o parte, deschide oportunităţi pe de alta (mă refer la metafora cosmosului), iar Alexandra Penciuc şi echipa ei au gîndit performance-ul ca un construct omogen, în care textul, dezlînat şi patetic, este doar un ingredient.

rosencrantz in event of moone disaster 3 foto sorin florea jpg jpeg

Deşi spaţiul de joc este mic, ceea ce construieşte scenografic Tudor Prodan pare uimitor de mare. Cosmosul este imaginat, paradoxal, prin încapsularea spaţiului de joc cu pereţi transparenţi şi deschiderea unui culoar în fundal, într-o navă spaţială. Timpul real este reprezentat în capsula strîmtă (cu vise naive proiectate pe pereţii translucizi), iar timpul imaginaţiei funcţionează în capsula spaţială. Astfel, spaţiul interior, psihologic şi emoţional, devine un cosmos în toată regula, deşi este înghesuit de realitate. Construcţia vizuală este susţinută sonor de o muzică „a sferelor“, dar nu una romantică, ci un sunet vibrant, aproape industrial, uneori ameninţător, ca o moară internă, un tumult, o nelinişte electronică. Cătălina Moga le joacă pe cele două Sylvia, prima, vulnerabilă, instabilă, pentru care imaginaţia este palpabilă, iar realitatea, confuză, iar a doua, puternică, dar nu mai puţin visătoare (doar pleacă pe Marte, la propriu, ca să îşi regăsească emoţiile). La mijloc, Julie (Mădălina Anea) trăieşte drama infertilităţii şi este cea mai ancorată în cotidian. Mihai Smarandache este Dennis, funcţionar de bancă în viaţa de zi cu zi şi iubitul – astronaut în imaginaţia Sylviei, un hippie descătuşat în care se adăposteşte, de fapt, un bărbat conformist. Fiul său, Neil (Emil Măndănac), îi seamănă mai degrabă lui decît mamei sale. Singura lor întîlnire este, probabil, scena cea mai puternică din spectacol: doi bărbaţi străini, care încearcă stîngaci să se apropie, dar nu prea au ce să-şi spună. Îi desparte un cosmos.

Creaţia Alexandrei Penciuc este o instalaţie vizual-sonoră care explorează poetica spaţiului extraterestru şi a navelor cosmice ca pe un detector de emoţii. Este interesant că, pe măsură ce viaţa terestră devine tot mai aridă, încorsetată de tehnică, spaţiul cosmic pare să ofere melancolia de care fiinţa umană nu se poate lipsi.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Sorin Florea 

964 16 coperta jpg
Febra etică
Ca o concluzie, atît Mariana Marin, cît și Mariana Codruț practică o literatură în răspăr cu poetica dominantă a generației ’80, dar nu într-un mod manifest, ostentativ.
964 17 Va urma  Pe planeta Oglinda foto Marius Sumlea 1 jpg
La 146 km de război. Teatru la Piatra Neamț
Ce regăsesc la fiecare ediție a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamț este un efort de adecvare la problematicile momentului, la crizele lumii și la ideile ce se dezbat, un efort care face festivalul viu, vibrant, departe de formatul obosit de „vitrină” teatrală.
964 23 png
Lucrările maeștrilor peisagiști britanici (și nu numai) la București
Pavilioanele Art Safari sînt deschise publicului pînă la 11 decembrie și, cu siguranță, promit o experiență vizuală memorabilă.
afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.

Adevarul.ro

Arsenal nuclear Rusia FOTO Shutterstock jpg
Arsenalul nuclear al Rusiei. De ce arme dispune Moscova și cât de puternice sunt
Putin amenință cu arsenalul său nuclear, dar în constă acesta și cât de puternic este? Rusia poate lansa bombe nucleare de pe bombardiere strategice, rachete intercontinentale și submarine.
Generalul Mark Hertling FOTO EPA-EFE
Bătălia Crimeei va fi „dificilă” pentru armata ucraineană, afirmă fostul comandant al trupelor americane în Europa
Bătălia pentru Crimeea va fi „dificilă” pentru armata ucraineană în cazul în care va ajunge în situația de a elibera peninsula din Marea Neagră, apreciază fostul comandant al trupelor americane în Europa, generalul în rezervă Mark Hertling.
Ciupercile uriașe cântăreau mai bine de 3 kilograme, fiecare. FOTO. Eugen Panait
Recoltă bogată de ciuperci gigant, în curtea unui dâmbovițean. „Am fost uimit. E prima dată când văd”
Un bărbat din Cândești, Dâmbovița, a avut parte de o surpriză uriașă când a intrat în livada sa cu meri. Proprietarul a găsit mai multe ciuperci uriașe, cântărind fiecare mai bine de 3 kilograme.

HIstoria.ro

image
Au purtat voievozii români coroane?
De la Nicolae Alexandru și Alexandru cel Bun până la Mihai Viteazul și Constantin Brâncoveanu, coroana a fost mereu prezentă în portretele votive ale domnitorilor din Țara Românească și Moldova. Cu toate acestea, misterul care înconjoară coroanele medievale românești nu a fost (încă) elucidat...
image
Polonia cere Germaniei despăgubiri de război de 1,3 trilioane de dolari. Ce speră Polonia să obțină?
Ministrul de Externe al Poloniei, Zbigniew Rau, a trimis o notă diplomatică la Berlin prin care Varșovia cere Germaniei despăgubiri de război în valoare de 1,3 trilioane de dolari. Germania consideră în mod oficial că această chestiune este închisă.
image
La sfatul lui Bismark, Carol I se apropie de Rusia și enervează Franța
Opțiunea românilor pentru un domnitor dintr-o dinastie străină la 1866, avea în vedere salvarea existenței statului, afirmarea lui în rândul țărilor europene și, în perspectivă, obținerea independenței. Aceste obiective au fost mereu în atenția diplomației românești și a principelui Carol.