Dilemele canapelei. Cum a fost luat teatrul pe nepregătite de pandemie

18 aprilie 2020
Dilemele canapelei  Cum a fost luat teatrul pe nepregătite de pandemie jpeg

Pandemia care a închis lumea produce pagube majore (și) în cultură. Grav afectate sînt artele spectacolului (teatru, dans, operă și operetă, performance), care au ca fundament crearea unei experiențe live comune a artistului și spectatorului, acum în imposibilitate de a se produce. Comunicarea cu publicul s-a transferat în mediul virtual și muzeele, instituțiile de spectacole, editurile și-au deschis arhivele, fie cu plată, fie (cele mai multe) gratuit, cu acces limitat în timp. Cele mai vulnerabile la acest transfer s-au dovedit artele spectacolului, care sînt nevoite să ruleze înregistrări ale unor opere destinate exclusiv reprezentării live. Cum tot globul pămîntesc s-a apucat de asta, spectacolele autohtone sînt comparate, involuntar, cu producția planetară (acesta fiind unul dintre avantajele deschiderii arhivelor: accesul la creații dificil și costisitor de văzut live) și nu ies prea bine. Nu o să discut calitatea artistică (concept, inovație, teme, abordare), deși lucrurile nu sînt strălucite nici la acest capitol. Dar ceea ce lovește direct spectatorii este slaba calitate a înregistrărilor, majoritatea făcute exclusiv pentru arhiva teatrului și portofoliul spectacolului (cerut la participarea în festivaluri). Sper că, după această experiență, vor înțelege producătorii de teatru, în special cei de stat, care dispun de fonduri, că e necesar să investească în filmarea spectacolelor.

Cîteva gînduri despre teatrul filmat și difuzarea lui online.

– Există o terminologie a spectacolelor filmate, cu diferite nuanțe în funcție de conținutul video. „Teatrul filmat” presupune un produs video complex, înregistrat cu mai multe camere și montat în colaborare cu regizorul spectacolului. Se poate păstra perspectiva publicului live, cu puține intruziuni ale camerei în mijlocul acțiunii (precum în Lippy de la Dead Centre), sau poate fi cinematografic, caz în care este vorba de un alt produs artistic decît spectacolul (Compania Ultima Vez a creat un film – https://vimeo.com/113487428 – pornind de la spectacolul In Spite of Wishing and Wanting, văzut și la București în 2017, în festivalul eXplore). În schimb, „înregistrarea” presupune captarea video neinvazivă a unui spectacol, eventual din unghi fix. Acesta este cazul majorității filmărilor din teatrul autohton (o excepție, una dintre cele mai bune filmări de spectacol, este cea de la Tîrgu Mureș: Pasărea retro se lovește de bloc și cade pe asfaltul fierbinte, regia Radu Afrim, nedifuzată online). Dar situația asta se întîlnește și la alții, uneori cu intenție. Am vizionat mai demult înregistrarea aproape neinteligibilă a unui spectacol legendar al lui Joël Pommerat (Reunificarea celor două Corei), pe care îl văzusem live de două ori, dar care nu era destinată publicului, ci arhivei companiei. În schimb, filmarea spectacolului Cendrillon, tot creație a lui Pommerat, disponibilă online cu plată – https://vimeo.com/ondemand/cendrillon – este minunată.

– Filmările de calitate sînt făcute, în multe cazuri, de o televiziune (precum Arte). Altfel, înregistrările sînt pline de imagini surprinse peste capul spectatorului, jumătate din spectacol captat din lateral, sunet neinteligibil, prim-plan pe un actor în timp ce acțiunea se petrece în restul scenei (ratarea sensurilor spectacolului prin excesul de prim-planuri în detrimentul planului general este una dintre greșelile frecvente).

– Trăim o perioadă tensionată, iar recluziunea, incertitudinea, frica, munca acasă, problemele casnice subminează atenția. Nu avem răbdarea să urmărim un spectacol fără întrerupere, mai ales dacă nu ne ajută nici calitatea filmării și a montajului, așa că cea mai eficientă formulă de difuzare a unui spectacol este accesul gratuit pentru o perioadă limitată de timp (cîteva ore sau zile), astfel încît înregistrarea să poată fi oprită și repornită.

843 19 rosencrantz credt jakub hrab jpg jpeg

– Beneficiul major al acestei democratizări performative virtuale ajunge la breasla teatrală, care își poate completa informațiile în domeniu. Nu sînt sigură de beneficiile aduse publicului, în special în cazul înregistrărilor de slabă calitate, care ar putea, mai degrabă, să descurajeze spectatorul decît să îi stîrnească interesul. În plus, competiția cu filmele este dărîmătoare pentru teatru. Filmul este un produs destinat difuzării pe ecrane (mici sau mari), iar teatrul transmis online, într-un mediu inadecvat scopului și modului în care a fost creat, arată ca ruda săracă și stingheră de la țară, venită în vizită la oraș. Ceea ce are el mai bun, autenticitatea experienței performative, nu se păstrează în filmare.

– Pentru ca teatrul să fie valabil în mediul virtual, trebuie regîndită performativitatea și create formate spectaculare speciale pentru acest suport, în care media să fie parte integrantă (încet-încet, începe să se întîmple și asta).

– Transmisia online a spectacolelor ridică probleme legale și etice. Dacă în contractele cu artiștii (regizor, scenograf, muzician, coregraf, actor), producătorul nu a inclus și acest tip de difuzare, se impune obținerea acordului pentru drepturile de autor și drepturile conexe și plata artiștilor, măcar a colaboratorilor (în cazul instituțiilor de stat). Artiștii independenți (plătiți pe spectacol/proiect) și-au pierdut veniturile întrucît nu își pot desfășura activitatea. Statul a venit în sprijinul lor, oarecum haotic din cauza multiplelor situații contractuale neregulate existente pe teren (o legislație unitară pentru lucrătorii independenți din cultură, care să centralizeze formatele contractuale și să asigure protecție socială, este imperios necesar să apară după terminarea crizei sanitare). Onorariile pentru prestațiile din spectacolele online ar fi o gură de oxigen pentru acești artiști, dar asta nu se întîmplă. Mai mult, difuzarea gratuită a spectacolelor de către teatrele de stat intră în competiție cu spectacole transmise online cu plată de către unele companii independente, care se străduiesc astfel să supraviețuiască. Știm că tuturor ne este greu acum, dar unora mai mult decît altora.

După ce va trece criza sanitară, mergeți să vedeți spectacole și performance-uri (concerte și filme, citiți cărți și vizitați muzee). Oricît de bună ar fi înregistrarea, experiența participării la un spectacol nu se poate reproduce pe canapeaua din sufragerie. Teatrul este un organism viu și stă de vorbă față în față cu spectatorul, în asta rezidă și vulnerabilitatea, și forța lui.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Rab Zoltan (sus), Jakub Hrab (jos)

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.