Parabolele lui Eugenio Barba

Publicat ├«n Dilema Veche nr. 899 din 1 ÔÇô 7 iulie 2021
Parabolele lui Eugenio Barba jpeg

Eugenio Barba e cunoscut ├«n Rom├ónia, a venit la Bucure╚Öti ╚Öi la Cluj, dar mai cu seam─â la Sibiu, unde i s-a consacrat chiar o sal─â ce-i poart─â numele. Ne-am ├«nt├«lnit des ├«n lume, am vorbit ╚Öi azi, ├«nainte de a-l revedea ca oaspete al lui Constantin Chiriac, m─â g├«ndesc c─â, dincolo de spectacole ÔÇô unele memorabile, precum Cenu╚Öa ÔÇô, m─â ├«nso╚Ťesc ÔÇ×paraboleleÔÇŁ lui, parabole pe care le propune, le comenteaz─â ╚Öi le ofer─â.

Lui Eugenio ├«i s├«nt dragi parabolele ╚Öi le utilizeaz─â cu un adev─ârat geniu pentru a explica situa╚Ťii, a motiva strategii, a califica op╚Ťiuni facilit├«nd astfel emergen╚Ťa unui sens profund ce se ive╚Öte din concretul povestirii mobilizate. Sens ce r─âm├«ne indisociabil legat de ea. Ele s├«nt imbricate. Parabolele lui EugenioÔÇŽ Odat─â ├«mi vorbea despre marranos, evreii spanioli converti╚Ťi ├«n Spania catolic─â din secolul al XV-lea, care m─ân├«nc─â porc ╚Öi totodat─â ├«i sprijin─â pe evreii ortodoc╚Öi: ÔÇ×Prietenii care ajut─â Odin-ul, teatrul meu, s├«nt asemeni lor, c─âci introdu╚Öi ├«n sistemele lor de via╚Ť─â proprii, ei se simt atra╚Öi de aventura noastr─âÔÇť. Prieteni care constituie ceea ce Eugenio nume╚Öte ÔÇ×poporul secretÔÇŁ dispersat ├«n lume ╚Öi asociat echipei sale. Alt─â dat─â, ├«n acela╚Öi spirit, Eugenio vorbe╚Öte despre coio╚Ťi, evoc├«ndu-l pe celebrul Carlos Castaneda ╚Öi aventurile sale care au marcat genera╚Ťia tinerilor sedu╚Öi ├«n ╩╝68 de teritoriile exotice ale Mexicului: ÔÇ×Coio╚Ťii nu o iau pe drumurile bine b─ât─âtorite, ci pe c─âr─âri secrete, duc├«nd cu ei bagajele lor ilegale penru a le introduce pe teritoriul str─âin ╚Öi ostil al establishment-ului. Astfel, prin ╚Öireteneie, ei reu╚Öesc s─â insereze Odin-ul  ├«n spa╚Ťiul lorÔÇŁ. ╚śi, altundeva, vorbind despre strategie ÔÇô mereu ÔÇô, el, care e un maestru avizat, formuleaz─â un alt sfat: ÔÇ×Fi╚Ťi buni cai troieni. Nu v─â l─âsa╚Ťi recunoscu╚Ťi de c─âtre adversariÔÇŁ.

Prin referin╚Ťa la parabole, Eugenio se bazeaz─â pe ÔÇ×g├«ndirea concret─âÔÇŁ drag─â antropologilor. El ├«i adopt─â ╚Öi modul de func╚Ťionare, ╚Öi pe acela de analiz─â. Dar, pe deasupra, parabolele stabilesc leg─âtura direct─â, imediat perceptibil─â cu auditorii conferin╚Ťelor sale, cu cei care astfel se hr─ânesc ╚Öi se ├«mbog─â╚Ťesc. Parabola e un ├«ngr─â╚Ö─âm├«nt al spiritului. O ╚Ötim de la Iisus. Iar Livada de vi╚Öini, Godot, Scaunele, Procesul, De╚Öertul t─âtarilor, Rinocerii nu s├«nt oare parabolele ce balizeaz─â universul modernit─â╚Ťii? Tr─âim printre ele ╚Öi ne definim gra╚Ťie lor.

Parabolele lui Eugenio s├«nt, pe de o parte, instrumente de g├«ndire, dar totodat─â ╚Öi consecin╚Ťe ale unei experien╚Ťe. Ce am auzit conteaz─â tot at├«t c├«t unde am auzit, cine a spus-o. Eugenio, omul plin de parabole. El le poart─â cu sine ╚Öi le mobilizeaz─â ├«n condi╚Ťii diferite pe care astfel le lumineaz─â ╚Öi le asum─â ├«n adev─ârul lor contextual. Cum s─â nu evoc parabola prin╚Ťesei nordice ╚Öi labirintul de bolovani ├«n─âl╚Ťat ├«n jurul s─âu pentru a se ap─âra de v├«nturile potrivnice? Aceast─â cetate f─âr─â ziduri, deschis─â ╚Öi totodat─â repliat─â asupra ei ├«nse╚Öi, define╚Öte proiectul lui Barba ╚Öi al Odin-ului, proiect al unei construc╚Ťii care s-a impus ├«n peisajul teatrului modern ca un loc ÔÇ×deschis ╚Öi ├«nchisÔÇŁ. Construc╚Ťie f─âr─â metereze ├«nalte, dar intransigent ap─ârat─â de leg─âturile interne, indestructibile ce ├«i unesc pe membrii acestui colectiv cu o via╚Ť─â at├«t de ├«ndelungat─â: for╚Ťa ├«i provine din cimentul uman ╚Öi nu din acela al zidurilor.

Barba reia o parabol─â. Meritul s─âu ini╚Ťial e acela de a fi anonim─â, pentru ca apoi s─â se individualizeze prin utilizarea operat─â at├«t de orator, c├«t ╚Öi de ascult─âtor. Ca aceea convocat─â de Barba la Holstebro cu ocazia anivers─ârii a cincizeci de ani ai Odin-ului. Parabola ╚Ť─âranului care, pe bucata sa de p─âm├«nt, sem─âna lei ├«n loc de fasole, dar invariabil nu ie╚Öeau dec├«t iepuri, provoc├«nd astfel ironia vecinilor. Dup─â ce b─âtr├«nul se stinge, fiul s─âu, pentru a evita deriziunea celor din jur care ├«i devenise insuportabil─â, decide s─â semene doar fasole, st├«rnind dispre╚Ťul: ÔÇ×Iat─â ce-a ajuns urma╚Öul. Nu seam─ân─â dec├«t fasoleÔÇŁ. El a sacrificat utopia tat─âlui pentru a se refugia ├«n mediocritatea agricultorului f─âr─â alt program dec├«t produsele a╚Öteptate. C├«t─â splendid─â profunzime ├«n aceast─â succesiune de lupte ╚Öi decep╚Ťii!

899 15 barba eugenio delphes 2018 page 1 jpg jpeg

Parabolele lui Barba desemneaz─â, prin exerci╚Ťiul acestui ocol care le e propriu, tot at├«t o g├«ndire despre teatru, c├«t ╚Öi un program de conduit─â. Ca, de exemplu, parabola b─âtr├«nului care, sim╚Ťind c─â sf├«r╚Öitul i se apropie, se urc─â ├«ntr-o barc─â ╚Öi r─âm├«ne ├«n mijlocul fluviului p├«n─â la cap─ât. C├«nd b─âtr├«nul moare, nepotul s─âu se ├«ndreapt─â spre mijlocul fluviului ╚Öi ├«i ia locul. Barba ├«nsu╚Öi nu e oare b─âtr├«nul care nu s-a clintit din loc ╚Öi care ╚Öi-a ├«nv─â╚Ťat urma╚Öii cum s─â-╚Öi afirme intransigen╚Ťa f─âr─â nici o urm─â de capitulare? P├«n─â la cap─ât. Parabola nu e autonom─â, ci raportat─â la experien╚Ťa lui Eugenio ╚Öi a grupului. Ca povestea lui Roger Buyant, creatorul ordinului cavalerilor r─âzboinici, care a construit o citadel─â unde, ├«n ciuda dimensiunilor sale reduse, cre╚Ötinii se puteau refugia ╚Öi ruga. Barba e un Roger Buyant, c─âci la Holstebro a fundat o mic─â citadel─â unde adep╚Ťii s─âi se reunesc ╚Öi, la str├«mtoare, se d─âruiesc religiei lor profane, teatrul. Spiritul de rezisten╚Ť─â conteaz─â ╚Öi nu confortul coabit─ârii. Cum s─â uit recursul lui la Antigona ca parabol─â a refuzului de a capitula ╚Öi a se adapta pentru a defini propria sa raportare la muta╚Ťiile timpului, la cursul vremii? Barba nu ├«ngenuncheaz─â ╚Öi ├«╚Öi caut─â alia╚Ťi peste tot pentru a-╚Öi ├«nt─âri pozi╚Ťia.

Barba utilizeaz─â parabola ca pe un mijloc de comunicare cu cititori sau spectatori de oriunde, capabili s─â sesizeze sensul propus dincolo de frontiere ╚Öi de izol─âri personale. Parabola e o premis─â a schimbului interuman. Parabola une╚Öte ╚Öi intereseaz─â pentru ce p─âstreaz─â ea ca ÔÇ×imprecizie a vie╚Ťii ╚Öi vibrato al realuluiÔÇť, cum spune Andrei Ple╚Öu. ├Äntr-adev─âr, de aceea o convoac─â Eugenio, pentru a face un teatru ╚Öi a dispensa o g├«ndire care ├«ngem─âneaz─â spiritualul ╚Öi concretul. Dar parabola e ╚Öi o strategie pentru a nu intimida partenerii ╚Öi a-i coopta direct ├«n efortul de a se d─ârui artei nu sub semnul absolutului, ci al unei experien╚Ťe de proximitate. ├Än acest sens, Jean-Pierre Sarrazac afirm─â c─â parabola invit─â nu ÔÇ×s─â prive╚Öti direct soarele, ci doar reflexul s─âu ├«n ap─âÔÇŁ. Astfel se reveleaz─â un adev─âr nu autoritar ╚Öi arogant, ci un adev─âr ascuns, nesigur, diseminat ├«n materie. Barba, prin recursul la parabole, se asociaz─â sfaturilor lui Nietzsche care afirma: ÔÇ×Cu c├«t e mai abstract ceea ce vrei s─â spui, cu at├«t mai mult trebuie s─â chemi sim╚Ťurile ├«n ajutorÔÇŁ. ╚śi de aceea parabola la Barba nu are nimic aseptic, ci poart─â ├«nsemnele c─âl─âtoriilor ╚Öi mirosul mirodeniilor ├«ndep─ârtate. Parabole deschise, cert, dar parabole ├«nr─âd─âcinate. Ceea ce seduce e ╚Öi doza subtil─â de umor ata╚Öat─â parabolelor care nu vor s─â dispenseze doct ╚Öi autoritar o lec╚Ťie, ci s─â instaureze o rela╚Ťie intim─â, de proximitate cu partenerul. ╚śi de aceea Barba seam─ân─â uneori cu genialul Nastratin Hogea care ├«╚Öi transmite ├«n╚Ťelepciunea ├«n mod familiar ╚Öi direct.

Parabola, observ─â Andrei Ple╚Öu, ÔÇ×nu ofer─â r─âspunsuri, dar suscit─â c─âutarea lorÔÇŁ ╚Öi astfel cap─ât─â o ÔÇ×valoare pedagogic─âÔÇŁ. ├Än acest sens o utilizeaz─â ╚Öi Barba, c─âci sensul nu e comunicat direct, iar partenerul trebuie s─â procedeze la efortul socratic de a-l smulge din concret pentru a-l adopta ╚Öi a ╚Öi-l ├«nsu╚Öi. Parabola se ├«nscrie ├«ntr-un context ╚Öi se deschide spre un orizont. Parabola ÔÇô Barba o ╚Ötie ÔÇô refuz─â autoritatea, ea e un apel la r─âspuns ╚Öi la integrarea lui ├«n propria via╚Ť─â.

George Banu este eseist ╚Öi critic de teatru. Cele mai recente c─âr╚Ťi publicate: Via╚Ť─â ╚Öi teatru pe scena lumii (Editura Polirom, 2021) ╚Öi O lumin─â ├«n inima nop╚Ťii (Editura Nemira, 2021).

Coperta Muzeul jpg
Carte nou─â la Charmides: ÔÇ×Muzeul convorbirilor ├«ntrerupteÔÇŁ de Anda Docea
V─â prezent─âm un fragment din ÔÇ×Muzeul convorbirilor ├«ntrerupteÔÇŁ de Anda Docea, volum de versuri publicat de cur├«nd la Editura Charmides.
p 17 2 jpg
Singur─âtate
Fassbinderul actorului Oliver Masucci e conving─âtor pentru c─â, ├«nainte de a ne ame╚Ťi cu panseuri spirituale, se impune ├«n calitatea sa de corp f─âr─â ru╚Öine.
951 17 Breazu jpeg
Capsule de timp
Considerate atunci prea bizare, vor fi lansate, din nou, 30 de ani mai t├«rziu, devenind un fel de dioram─â a felului ├«n care a putut naviga o fabuloas─â forma╚Ťie uitat─â a anilor ÔÇÖ80 prin soundscape-ul ├«nceputului deceniului urm─âtor.
951 21 Pavilionul SUA   Simone Leigh jpg
Laptele viselor la Vene╚Ťia
Edi╚Ťia din acest an nu e, din fericire, grandioas─â ╚Öi nici sentimentul de parc de distrac╚Ťie nu mai e la dispozi╚Ťia ta, ca p├«n─â acum.
TIFF anun╚Ť─â Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anun╚Ť─â prima edi╚Ťie SUNSCREEN, un nou festival de film la Constan╚Ťa
├Äntre 8 ╚Öi 11 septembrie, spectatorii din Constan╚Ťa vor putea urm─âri pe marele ecran zeci de filme de succes ╚Öi se vor bucura de ├«nt├«lniri cu invita╚Ťi speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombard─ârii) Berlinului
├Än goana dup─â supravie┼úuire nu mai e timp de reforme ┼či revolt─â.
p 17 2 jpg
Pe holurile facult─â╚Ťii
Drago╚Ö Hanciu ├«l filmeaz─â aici pe Gheorghe Blond─â (zis ╚Öi ÔÇ×nea JorjÔÇŁ), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului ├«n pragul pension─ârii.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am l─âmurit ├«nc─â dac─â exist─â un gen muzical LGBT, ori dac─â ideea de gen mai are vreo noim─â ├«n general, ├«ns─â sesiz─âm o propagare a sexualit─â╚Ťii alternative ├«n zone muzicale conservator-tradi╚Ťionaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu via╚Ťa lipsit─â de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
├Äncep├«nd cu anii 1939-1940, crea╚Ťia pictorului este influen╚Ťat─â de literatura romantic─â ╚Öi de ezoterism, ├«ndrept├«ndu-se cu deosebire c─âtre scrierile lui Novalis ├«n care artistul consider─â a fi g─âsit ecoul propriei sensibilit─â┼úi.
Pia╚Ťa Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii s├«nt a╚Ötepta╚Ťi la un eveniment impresionant, care ia startul ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca
P├«n─â pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din Rom├ónia va aduce ├«n ora╚Öul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiec╚Ťii.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dac─â veni╚Ťi la cea de-a 21-a edi╚Ťie de TIFF exclusiv pentru filme, iat─â 21 de titluri care s-ar putea s─â v─â plac─â.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru vis─âtori & imigran╚Ťi.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu ÔÇ×radiografiaz─âÔÇŁ dec├«t prin rico╚Öeu fragmentele de real care s-au nimerit ├«n cadru, fiindc─â adev─âratul lor subiect, universal ╚Öi incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu c├«nt─â ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi
ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi s├«nt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, ├«n concertul ce ├«nchide stagiunea Orchestrei de Camer─â Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate buc─ât─ârii ale lumii ╚Öi pove╚Ötile oamenilor care ├«ndr─âznesc s─â testeze limitele conven╚Ťionalului se ├«ntorc ├«n sec╚Ťiunea Film Food la Festivalul Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicat─â cinefililor pasiona╚Ťi de experien╚Ťe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioar─â, scrinul femeilor
Femeile au constituit adev─ârate constela╚Ťii de socialitate. Dac─â nu dispuneau de puterea economic─â sau politic─â, ele ╚Öi-au exercitat, ├«n schimb, geniul anim├«nd via╚Ťa capitalei pe fond de ÔÇ×pl─âcereÔÇŁ a spiritului comun ├«mp─ârt─â╚Öit─â.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre via╚Ťa lui Nichita St─ânescu a scris Bogdan Cre╚Ťu, ci una despre un mare poet ╚Öi moartea lui apropiat─â.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vie╚Ťii, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imagina╚Ťia din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o func╚Ťie integrativ─â a realit─â╚Ťii, tot a╚Öa cum visul (structura visului) poten╚Ťeaz─â atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul min╚Ťii ╚Öi palatul de p─âpu╚Öi
Rosencrantz ╚Öi Guilderstern s├«nt ÔÇ×juca╚ŤiÔÇŁ de Hamlet care, ├«n ÔÇ×nebuniaÔÇŁ lui, inventeaz─â o scenet─â.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, ve╚Ťi avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Camer─â Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lanseaz─â op╚Ťionalul de educa╚Ťie cinematografic─â pentru elevi
Programul EducaTIFF continu─â s─â se dezvolte la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie).

Adevarul.ro

image
Atacul rechinilor. Ce spun biologii marini despre cazul turistei rom├ónce ucise ├«n Marea Ro┼čie a Egiptului
Periodic, rechinii atac─â turi┼čtii ├«n Marea Ro┼čie. Ultima victim─â este o rom├ónc─â de 40 de ani din Suceava. Aceasta nu a avut nicio ┼čans─â ├«n fa┼úa Marelui Alb care la doar 600 de metri distan┼ú─â mai ucisese o turist─â din Austria.
image
Cum se vor impozita imobilele ┼či care este baza de calcul pentru contribu┼úiile la pensii ┼či s─ân─âtate
Modific─ârile Codului Fiscal prev─âd, printre altele, ┼či modific─âri ale modului de calcul pentru plata imobilelor, dar ┼či a bazei de calcul pentru contribu┼úiile la s─ân─âtate ┼či pensii.
image
Factur─â de aproape 15.000 de euro la telefonul mobil, dup─â accesarea unui link necunoscut
Este p─â┼úania unei familii din Sighetu Marma┼úiei, dup─â ce fiul lor a deschis un link necunoscut. Apelurile au ├«nceput s─â curg─â, ajung├ónd la c├óte 500, zilnic. Factura uria┼č─â de peste 70.000 de lei va trebui achitat─â de c─âtre titularul abonamentului.

HIstoria.ro

image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru Rom├ónia, prima problem─â spinoas─â cu care s-a confruntat dup─â ob╚Ťinerea independen╚Ťei a fost stabilirea grani╚Ťei cu Bulgaria.
image
Controversele romaniz─ârii: Teritoriile care nu au fost romanizate, de╚Öi au apar╚Ťinut Imperiului Roman
Oponen╚Ťii romaniz─ârii aduc mereu ├«n discu╚Ťie, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au apar╚Ťinut Imperiului Roman ╚Öi care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie ├«mp─âr╚Ťite ├«n dou─â categorii: acelea unde romanizarea ├«ntr-adev─âr nu a p─âtruns ╚Öi nu ÔÇ×a prinsÔÇŁ ╚Öi acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe r├ónd.
image
SUA și Republica Dominicană - Cum a eșuat o anexare dorită de (mai) toată lumea
Pe 2 decembrie 1823, ├«ntr-o vreme c├ónd majoritatea coloniilor spaniole din Americi ├«╚Öi declaraser─â independen╚Ťa sau erau pe cale s-o c├ó╚Ötige, pre╚Öedintele SUA, James Monroe, a proclamat doctrina care-i poart─â numele ╚Öi care a devenit unul dintre documentele emblematice ale istoriei politice a SUA ╚Öi a lumii.