Ochelarii de teatru

Publicat în Dilema Veche nr. 876 din 21 - 27 ianuarie 2021
Ochelarii de teatru jpeg

Într-un interviu din primăvara trecută pentru jurnalul electronic The Art Newspaper, Marina Abramovici declara că, în situația în care sălile de spectacole sînt închise, realitatea augmentată poate fi o soluție care să suplinească lipsa performance-urilor pentru că „poți să captezi energia performerului la tine în sufragerie”. Pasul spre teatru în realitate virtuală (VR) a fost făcut pe fundalul acestei recluziuni globale care a făcut imposibilă performativitatea live și a determinat artiștii și companiile să își transfere arta online. Deocamdată, oferta este redusă, dar posibilitățile de explorare a teatralității în realitatea virtuală sînt numeroase chiar dacă, la prima vedere, pare oarecum forțat împrumutul de tehnologie din sfera jocurilor online.

Cred că prima filmare VR a unui spectacol autohton a fost cea realizată de Iulia Rugină și Oana Răsuceanu pentru 88/89, accesibilă online la finalul anului, inclusiv în noaptea de Anul Nou, căci timpul acțiunii din spectacol era ultimul Revelion al comunismului, întegrînd în narațiunea fictivă elemente simbolice ale vieții de atunci, de la cuplajul telefonic la avortul interzis sau cvasinecesara rețea de pile și relații. Miza  spectacolului fizic era recuperarea trecutului prin plasarea publicului in situ, într-un apartament dintr-un bloc comunist din cartierul Militari, păstrat ca muzeu (Ferestroika) cu dotările și mobilierul epocii astfel încît experiența spectatorului să fie completă (spațiu, scenografie, mirosuri, atmosferă). Spectacol imersiv și site specific în plan fizic, 88/89 a încercat să păstreze aceste caracteristici și virtual, singura formă care se apropia oarecum de experiența live, fără să o poată reda integral, fiind realitatea virtuală (de exemplu, mirosul nelipsitei piftii de pe masa de Revelion rămîne pierdut în formatul VR).

Teatrul „Andrei Mureșanu” din Sfîntu Gheorghe a produs un spectacol adaptat integral în VR360 (filmare la 360°), Zbor deasupra unui cub de cuci, după romanul cult al lui Ken Kesey, în regia lui Eugen Gyemant. Nici că se putea alegere mai bună în această perioadă în care sîntem toți închiși, izolați și în curs de pierdere a minților. Inițiativa – care aparține directoarei teatrului, Anna Maria Popa, posesoarea unei nesfîrșite energii și a unei sănătoase capacități de regenerare instituțională – nu se vrea singulară, platforma creată de Teatrul „Andrei Mureșanu” (www.teatruvr.ro) urmînd să găzduiască și alte producții, inclusiv din alte companii. A fost deja filmat Jocuri în curtea din spate în regia Dianei Mititelu, spectacol produs de Teatrul de Stat Constanța. Vizionarea unui astfel de spectacol se poate face „clasic” și mai puțin spectaculos prin mouse scroll sau cu ochelari VR, căști, telecomandă (amatorii de jocuri online cunosc „uniforma”, care poate fi comandată odată cu achiziționarea biletului), ceea ce scoate spectatorul din comoditatea fotoliului personal. Sînt două elemente care fac ca realitatea virtuală să fie un pas mai aproape de experiența din sala de spectacol: una este această zgîndărire a inactivității de acasă, care obligă spectatorul să facă ceva, nu doar înainte de spectacol, ci și pe durata vizionării acestuia (casca trebuie controlată în timpul proiecției), alta vizează explorarea la 360° a spațiului de joc, care dă senzația de plonjare în spectacol, de contact virtual similar cu cel real, adică simulează un spectacol fizic. Practic, VR întreține iluzia spațiului și a apropierii. În Zbor deasupra unui cub de cuci, principala schimbare pentru spectator este faptul că se mută de lîngă scenă direct în spectacol și devine personaj. În varianta fizică, spațiul de dimensiuni reduse este înconjurat de public la o distanță atît de mică încît inconfortul apropierii este resimțit atît de actori, cît și de spectatori. E o intimitate oarecum deranjantă căci obiecte din scenă zboară peste public (pene sau stropi de apă, nu vă gîndiți la lucruri grele), personajele își poartă disputele cu cîte un spectator, mărturisirile incoerente și febrile se fac direct auditoriului. Filmarea VR anulează distanța și spectatorul se trezește închis în corabia nebunilor: e liber să se miște peste tot, dar nu o poate părăsi. Cu podeaua înspicată în alb și negru, salonul pare o tablă de șah cu pioni, nebuni, regi și regine, deținuți de o autoritate dementă. Spațiul este aglomerat de scaune, inclusiv cărucioare pentru persoane cu dizabilități, și de potențiale arme albe (structuri și bare de metal, inclusiv una pe care atîrnă un Christos viu, nebun și ireverențios). Se stabilesc relații de putere, se produc abuzuri și breșe de autoritate (chiar un pic de anarhie cu tușe erotice), se luptă împotriva sistemului (ah, ce clișeu!), se cîștigă și se pierde căci sistemul nu este învins niciodată (alt clișeu). Și în timp ce alegoria lui Ken Kesey ne lasă să decidem singuri cine e „sistemul” în viața reală, coloana sonoră revarsă song-uri din anii ʼ60 peste ororile din spitalele psihiatrice în care metodele de tratament barbare însoțeau prejudecata că bolnavii psihici sînt mai degrabă deținuți decît pacienți.

876 17 rosencrantz foto 1 teatrul andrei muresanu jpg jpeg

Dacă spectacolul durează trei ore fără pauză în sală, online el este împărțit în 15 episoade, permițînd binemeritate pauze de la cască. Tehnologia poate fi un miracol, dar și un obstacol. Pe lîngă faptul că presupune o oarecare îndemînare ca să se conecteze tot cum trebuie, vizionarea cu ochelari VR nu e tocmai confortabilă. Pentru cei cu vederea slabă – și anul pandemic de lucrat online ne-a cam slăbit acuitatea vizuală –, vizionarea este și mai inconfortabilă întrucît casca nu permite păstrarea ochelarilor de vedere. În Ilegitim, montat la Teatrul Maghiar de Stat de regizorul de film Adrian Sitaru, spectatorii din sala de teatru primeau astfel de ochelari căci decorul era proiectat virtual și vizibil doar prin ei (aici era vorba de AR/realitate augmentată, care presupune interactivitate în sensul că pot fi adăugate/modificate în virtual elemente din planul real), însă pînă la finalul reprezentației, aproape toți spectatorii renunțaseră la ei. Așa că ne putem întreba dacă tehnologia ajută teatrul sau îl complică. Atrage publicul tînăr sau acesta poate considera „conținutul” inadecvat tehnologiei? Conservă energia performerului, cum crede Marina Abramovici, sau deteriorează conceptul? Încercați, vizionați, formați-vă propria părere.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Teatrul „Andrei Mureșanu”, Sfîntu Gheorghe

Poster Orizontal   29 Martie 2023   Cimarosa si Salieri jpg
Baritonul italian RICCARDO NOVARO, aplaudat la Théître des Champs-Elysées – Paris, invitat la Sala Radio
Miercuri, 29 martie 2023 (19:00), îl veți asculta alături de ORCHESTRA DE CAMERĂ RADIO, sub bagheta dirijorului de origine libaneză TOUFIC MAATOUK.
989 16 coperta jpg
Imprevizibila ușurătate a vieții și a morții
Definitiv. O trilogie chiar marchează un punct notabil în proza românească de azi.
p 17 1 jpg
Burta balenei
Luat mai cu seamă în contextul particular al cinema-ului românesc, Spre Nord constituie o mare ocazie ratată.
989 17 Breazu jpg
Despre mizeria din dulceață
Să fie cam opt ani de cînd Laura Les și Dylan Brady și-au numit duo-ul după o întîmplare involuntar amuzantă.
989 23 Iamandi jpg
Un exercițiu de imaginație
Prima știre dintre cele douăzeci incluse în acest top este greva generală din 1926.
copertă Murmur jpg
988 16 coperta2 jpg
Retractilități incisive
Atît Cristina Alexandrescu, cît și Mihnea Bâlici sînt două voci deja recognoscibile în poezia românească extrem contemporană.
988 17 Vrabia foto Tudor Neacsu1 jpg
Să cazi la pace cu trecutul
Perioada postcomunistă în România, în special pînă la aderarea țării la Uniunea Europeană, a fost tumultuoasă din multe punctele de vedere.
Matrix fisa cartii jpg
Lauren Groff, Matrix, traducere din engleză de Brîndușa Cotea, Curtea Veche Publishing, 2023 - fragment -
Cu o privire arzătoare, se apleacă peste masa pe care Asta, entuziasmată, a început deja să schițeze planuri.
Giuliano da Empoli Magul de la Kremlin cop1 APROBATA (1) jpg
Magul de la Kremlin de Giuliano da Empoli - fragment-
Acest roman este inspirat din fapte și personaje reale, cărora autorul le-a împrumutat viață particular și replici imaginare.
Afis Sala Radio 17 martie 2023 (2) jpg
Dirijoarea Orchestrei Simfonice din Canberra - JESSICA COTTIS - invitată la Sala Radio
JESSICA COTTIS – o prezență specială pe scena muzicală internațională, unul dintre cei mai remarcabili dirijori britanico-australieni, dirijor-șef și director artistic al Orchestrei Simfonice din Canberra, este invitată pe scenă Sălii Radio!
RRM Iasi 1920x1080 jpg
Din 22 martie, ora 19.00: Radio România Muzical la Iași, pe frecvența 95.4 FM
Radio România Muzical poate fi ascultat la București pe frecvența 104.8 FM, regional pe frecvența Coștila 97.6 FM, iar din 22 martie 2023, pe frecvența locală 95.4 FM la Iași.
p 16 YouTube jpg
Extemporal la erotică
Noul diagnostic îl răstoarnă sau îl echilibrează pe cel vechi: multă gingăşie şi un dram de forţă.
p 17 jpg
Fami(g)lia
A Chiara rulează în cadrul Festivalului „Visuali Italiane – Noua Cinematografie Italiană în România”.
987 17 coperta1 jpg
Focus JazzX
Timișoara și Clujul s-au sincronizat, inclusiv în interes politic, în ambiția de a consacra două festivaluri jazz de centru de capitală regională – JazzX și Jazz in the Park
987 15 foto BogdanDincă jpg
987 21 coperta Iamandi jpeg
Economie și psihologie
Una dintre explicațiile referitoare la căderea comunismului acordă factorului economic un rol preponderent.
(1) Beethoven Skizze Eugène Louis Lami FotoJean Marc Anglès Collection Cité de la musique jpg
Ce face muzica clasică cu mintea noastră? Ipoteze și demonstrații – conferință NEC
Colegiul Noua Europă are deosebita plăcere de a vă invita la conferința „Ce face muzica clasică cu mintea noastră? Ipoteze și demonstrații”, pe care compozitorul Dan Dediu o va susține joi, 9 martie 2023, la ora 17.00.
José Gallegos y Arnosa, El zapatero jpg
IIC BUC VISUALI ITALIANE AFFICHE 230222 jpg
Festivalul „Visuali Italiane - Noua Cinematografie Italiană în România”
Cinematografia italiană are o istorie lungă și prestigioasă, cu capodopere care au cucerit publicul din întreaga lume.
986 16sus coperta jpg
Călătoria fluturelui monarh
Într-un restaurant li se strigă „Go back to Russia!”, iar viața le e punctată de atacurile de panică legate de identitatea lor fluctuantă.
986 16jos coperta jpg
Avataruri ale iubirii
Amestec de Pascal Bruckner, Julian Barnes și David Lodge, pasional, ironic și simultan intelectual, noul roman al lui François-Henri Désérable e o bijuterie literară care merită admirată.
p 17 2 jpg
Cu ușile închise
E vorba, în definitiv, despre caractere. Adică despre lucruri care nu se confundă niciodată cu viața, care e mult mai flexibilă și mai nuanțată.
986 17 coperta audio jpeg
„Lumea asta nătîngă / E tot ce avem”
Acum vreo trei ani, într-un interviu pentru publicația engleză Uncut, Georgia Hubley, una dintre treimile artistice din interiorul Yo La Tengo

Adevarul.ro

image
Pericolele invizibile care se ascund într-o cameră de hotel
În mod obișnuit, evaluarea curățeniei camerei de hotel se bazează pe observații vizuale și olfactive - nu pe microbiologia invizibilă a spațiului, unde rezidă riscurile de infecție.
image
Misterul sinuciderii unei familii în Elveția, rezolvat după 1 an. Ce au descoperit anchetatorii
Cinci membri ai unei familii franceze, care locuiau în orașul Montreux, Elveția, s-au aruncat de la etajul șapte al blocului în care locuiau, în urmă cu un an. Anchetatorii spun acum că totul a fost planificat și că decizia ar putea avea legătură cu teoriile conspirației.
image
Cel mai misterios os din corpul uman. Nici astăzi specialiștii nu i-au înțeles rolul în organism
Corpul uman reprezintă, chiar și astăzi, din unele puncte de vedere, un mister pentru specialiști. Cel mai misterios os din corpul nostru se numește fabella. Specialiștii nu știu nici astăzi ce rol are în organism și când a apărut de fapt.

HIstoria.ro

image
Apogeul și căderea lui Ernest Urdăreanu, favoritul regelui Carol al II-lea
Odată cu sfârșitul domniei Regelui Carol al II-lea, și-au pierdut pozițiile de la Curte și marii săi demnitari. Urdăreanu însă a fost singurul dintre aceștia ales de fostul suveran pentru a-l însoți într-un exil care s-a dovedit definitiv.
image
Prosecco și Macarons, două produse care au cucerit întreaga lume și altele din bucătarie
Radio România Cultural și Revista Historia, prin vocea Danielei Ivanov, vă aduc un proiect cultural inediat „Povești parfumate”.
image
Mândria națională – arma Ucrainei în război
Războiul declanșat de Vladimir Putin a arătat și o componentă importantă a relațiilor internaționale în secolul al XXI-lea, una a cărei vizibilitate a fost, până acum, scăzută, deoarece nimeni nu se mai aștepta la existența vreunui conflict armat pe teritoriul european.