România în oglindă

Publicat în Dilema Veche nr. 837 din 5 - 11 martie 2020
România în oglindă jpeg

● Vinovat. Nevinovat de Gelu Colceag și Vlad Corbeanu, regia: Gelu Colceag, scenografia: Ioana Pashca, asistent regie: Vlad Corbeanu, producător delegat: Alois Chiriță. Cu: Tudor Aaron Istodor, Marin Grigore, Cuzin Toma, Dana Dembinski, Mihaela Rădescu, Vlad Logigan, Alexandru Voicu, Andrei Seușan, Viorel Cojanu, Vlad Corbeanu, Valentina Popa, Gabriela Iacob, Manuela Hărăbor, Ruxandra Enescu, Vitalie Bantaș, Doru Ana, Ovidiu Niculescu, Irina Velcescu, Ilinca Manolache, Petre Moraru. Sala Mare ARCUB Gabroveni. Teatrul Mic.

Filmul-cult al lui Sidney Lumet, 12 oameni furioși (1957), bazat pe scenariul lui Reginald Rose, urmărește deliberarea unui juriu într-un caz de crimă, cadru narativ în care sînt prezentate tehnici de creare a consensului, dar și personaje care reprezintă prejudecățile existente în societatea americană a acelei vremi. Remake-ul din 2007 al lui Nikita Mihalkov, 12, accentua latura social-politică prin reimaginarea poveștii în Rusia de astăzi. Mihal-kov capta teme la zi, inclusiv gestionarea defectuoasă de către Rusia a problemelor ivite în urma dezintegrării Uniunii Sovietice (acuzatul era cecen, pretext pentru prezentarea diferitelor perspective asupra războaielor din Cecenia). Nu știu cît de obiectiv era regizorul în panoramarea actualității ruse, căci i s-a reproșat portretizarea neflatantă a unor adversari ai lui Putin, fiind cunoscută apropierea sa de liderul de la Kremlin.

Gelu Colceag și Vlad Corbeanu preiau scenariul lui Mihalkov și îl adaptează la România, plasînd convențional acțiunea într-un viitor apropiat alternativ, în 2023, ca să justifice curtea cu juri care funcționează numai în sistemul de drept anglo-saxon (România are un sistem de drept roman), unde verdictul se dă de către un juriu format din 12 persoane. În spectacol, camera juraților este plasată într-un spațiu de arhivă tipic pentru instituțiile din România: claustrofob, insalubru, aglomerat de cutii. Cei 12 se reunesc aici să decidă asupra vinovăției unui adolescent rom, acuzat că și-a ucis tatăl adoptiv. În timpul deliberării, ei analizează dovezile, dar scanează și societatea contemporană. Cu o poveste care gradează suspansul, se creează, de fapt, un forum de dezbateri în care se întîlnesc atît discursurile publice dominante, cît și cele care le contestă sau deconstruiesc. Sînt atinse mai toate subiectele cotidianului, de la sistemul de sănătate la oamenii străzii, migrația economică, istoria protestelor postcomuniste, toxicitatea media și mafia imobiliară etc. Spectacolul menține un echilibru asupra problemelor expuse: perspectiva clișeistică asupra unei teme este însoțită de reversul ei. Astfel, rasismul manifestat de un personaj este amendat de altul, cele două viziuni ciocnindu-se și atrăgînd fiecare susținători.

19 rosencrantz catargiu bogdan 00074 jpg jpeg

La fel se întîmplă și cu personajele, care sînt prototipuri pentru tipologiile autohtone, conturate stereotip, pentru a fi nuanțate ulterior. De exemplu, taximetristul concentrează prejudecățile despre această clasă profesională (e grobian, rudimentar în gîndire și chiar agresiv), dar într-un moment de fragilitate, dezvăluie lupta cu sărăcia și o dramă personală. Printre jurați sînt reprezentanți ai clasei de mijloc – chirurgul, arhitecta, vedeta TV, oamenii de afaceri – și muncitori sau clovnul Ronald de la McDonald’s (un actor independent). Mentalitatea retrogradă sau progresistă, atitudinea discriminatorie sau empatică nu par să țină de educație sau de nivelul de trai, ci doar de ADN-ul propriu. O parte dintre intelectuali și oameni de afaceri e refractară la orice excede discursului liberal, altă parte însă funcționează pe principiile umanismului tocmai datorită educației. Cei de la baza societății empatizează mai mult cu cei vulnerabili datorită experiențelor negative proprii, dar și preiau ușor ideile (discriminatorii ale) altora, fără să le chestioneze. E aici, reprodus în mic, un mecanism de reglare a dinamicilor sociale în care prejudecățile, manipularea, lașitatea ajustează poziționarea individuală în societate.

Însă scenariul este inegal față de personaje. Distribuția este dublă, e posibil ca unele personaje să aibă nuanțe diferite în funcție de interpretare, dar problemele țin de scriitură și de dramaturgia de scenă, nu de actorie. Toate personajele sînt prezentate ca prototipuri pentru o clasă socială sau o profesie. Unele dintre ele au acele momente de sinceritate sau fragilitate amintite mai sus, în care tiparul de caracter este dinamitat. Așa sînt inginerul (Vlad Logigan), taximetristul (Ovidiu Niculescu), muncitorul (Toma Cuzin), actorul (Vlad Corbeanu) și oarecum chirurgul (Andrei Seușan), educatoarea (Valentina Popa) și antreprenorul (Viorel Cojanu) – zic oarecum pentru că ceea ce dezvăluie aceștia la nivel intim nu le deconstruiește, de fapt, imaginea stereotipă. Celelalte personaje nu au parte deloc de momente revelatoare, ci rămîn captive în imaginea clișeistică: patroana (Mihaela Rădescu), vedeta TV (Ruxandra Enescu), arhitecta (Irina Velcescu). Poștașul (Vitalie Bantaș) ridică o altă problemă: se identifică etnic, ca evreu, prin accent, situație neverosimilă astăzi, cînd limba idiș, de la care ar putea proveni accentul, nu mai e vorbită. Accentul caricaturizează personajul, iar în teatru, identificarea personajelor evrei prin limbaj este tot un stereotip. Președintele juriului (Tudor Aaron Istodor) nu se identifică social (nu se știe cu ce se ocupă), nici nu explică credibil cum a obținut informații noi despre caz, în condițiile în care juriul era izolat. La aceste vicii narative se adaugă faptul că spectacolul se oprește la inventarie-rea realității, fără să o chestioneze. Toate duc ca, în final, spectacolul să valideze, practic, prejudecățile și tipologiile pe care le expune. Scanarea socială e corectă, însă, în lipsa unei perspective critice, nu face decît să confirme stereotipurile. Singura idee (dezvoltată din finalul scenariului lui Mihalkov) care se conturează este faptul că prejudecățile blochează umanitatea.

Combinația dintre panoramă socială și intrigă de tip polițist, cu un joc actoricesc de calitate, va face, probabil, din Vinovat. Nevinovat un spectacol de succes.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Bogdan Catargiu

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

1733923409 RcsX jpg
Constipația: Cauze la Adulți, Remedii și Rolul Probioticelor
Constipația este o problemă des întâlnită și care afectează mulți adulți, având un impact negativ semnificativ asupra calității vieții.
poligon goranu valcea foto Facebook jpg
Un ofițer și patru elevi, răniți într-un poligon din Vâlcea, după o explozie a unei capse detonate electric
Patru elevi și un instructor, toți din Centrul de instruire sprijin de luptă Râmnicu Vâlcea, au fost răniți joi, 12 decembrie, în jurul prânzului, în poligonul Goranu, județul Vâlcea, pe timpul executării unei ședințe de confecționare a dispozitivelor de aprindere pirotehnică cu exploziv real.
fiica lui maricel pacuraru captura Realitatea png
Fiica lui Maricel Păcuraru plânge, în direct la Realitatea Plus, după ce instanța a anulat condamnarea tatălui său: „A făcut pușcărie degeaba”
Ana Maria Păcuraru, fiica proprietarului grupului Realitatea, a izbucnit în plâns, miercuri, în direct, după ce a aflat că Tribunalul București a anulat condamnarea la închisoare lui Maricel Păcuraru în dosarul Poșta Română.
tezaur bnr jpeg
Pentru restabilirea bunelor relații și a adevărului istoric, ar trebui ca Rusia să-și ia la Moscova „aurarii” și să ne trimită înapoi Tezaurul României
Ce se mai știe despre Tezaurul Băncii Naționale a României trimis la Moscova și nerecuperat – o creanță mai veche de un secol.
Ionut Moşteanu/ Facebook
Ionuț Moșteanu (USR), despre negocierile pentru formarea guvernului: „Nu a fost nicio discuție despre împărțirea ministerelor”
Ionuț Moșteanu, unul dintre negociatorii USR pentru formarea viitorului guvern, a oferit detalii despre stadiul negocierilor și despre măsurile care vor urma pentru stabilizarea economiei României.
ELENA UDREA jpg
Elena Udrea rămâne în închisoare, după ce Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie i-a respins apelul. Decizia este definitivă
Magistrații de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ) au respins apelul făcut de fostul ministru al turismului Elena Udrea și au decis că aceasta va rămâne în închisoare.
padure tropicala jpg
Cel mai mortal animal din lume nu este cel la care te gândești
Este considerat, pe bună dreptate, cel mai mare prădător al lumii. Și dacă v-ați dus imediat cu gândul la un rechin alb, un urs grizzly sau o altă bestie similară, este de înțeles, doar că numărul victimelor umane
„Reflecții asupra Revoluției: 35 de ani de istorie”, expoziție cu imagini de arhivă AGERPRES
„Reflecții asupra Revoluției: 35 de ani de istorie”, expoziție cu imagini de arhivă AGERPRES
Expoziția „Reflecții asupra Revoluției: 35 de ani de istorie”, cuprinzând imagini din arhiva Agenției Naționale de Presă AGERPRES, va fi vernisată, joi, la Biblioteca Metropolitană București.
horoscop 3 august webp
Zodiile care vor da lovitura vieții lor, înainte de Anul Nou. Ce se va schimba în viața lor
Anul se apropie de final, dar pentru trei zodii norocoase, universul pare să aibă planuri mari. Aceste semne zodiacale vor experimenta schimbări pozitive și evenimente neașteptate care le pot schimba viața.