România în oglindă

Publicat în Dilema Veche nr. 837 din 5 - 11 martie 2020
România în oglindă jpeg

● Vinovat. Nevinovat de Gelu Colceag și Vlad Corbeanu, regia: Gelu Colceag, scenografia: Ioana Pashca, asistent regie: Vlad Corbeanu, producător delegat: Alois Chiriță. Cu: Tudor Aaron Istodor, Marin Grigore, Cuzin Toma, Dana Dembinski, Mihaela Rădescu, Vlad Logigan, Alexandru Voicu, Andrei Seușan, Viorel Cojanu, Vlad Corbeanu, Valentina Popa, Gabriela Iacob, Manuela Hărăbor, Ruxandra Enescu, Vitalie Bantaș, Doru Ana, Ovidiu Niculescu, Irina Velcescu, Ilinca Manolache, Petre Moraru. Sala Mare ARCUB Gabroveni. Teatrul Mic.

Filmul-cult al lui Sidney Lumet, 12 oameni furioși (1957), bazat pe scenariul lui Reginald Rose, urmărește deliberarea unui juriu într-un caz de crimă, cadru narativ în care sînt prezentate tehnici de creare a consensului, dar și personaje care reprezintă prejudecățile existente în societatea americană a acelei vremi. Remake-ul din 2007 al lui Nikita Mihalkov, 12, accentua latura social-politică prin reimaginarea poveștii în Rusia de astăzi. Mihal-kov capta teme la zi, inclusiv gestionarea defectuoasă de către Rusia a problemelor ivite în urma dezintegrării Uniunii Sovietice (acuzatul era cecen, pretext pentru prezentarea diferitelor perspective asupra războaielor din Cecenia). Nu știu cît de obiectiv era regizorul în panoramarea actualității ruse, căci i s-a reproșat portretizarea neflatantă a unor adversari ai lui Putin, fiind cunoscută apropierea sa de liderul de la Kremlin.

Gelu Colceag și Vlad Corbeanu preiau scenariul lui Mihalkov și îl adaptează la România, plasînd convențional acțiunea într-un viitor apropiat alternativ, în 2023, ca să justifice curtea cu juri care funcționează numai în sistemul de drept anglo-saxon (România are un sistem de drept roman), unde verdictul se dă de către un juriu format din 12 persoane. În spectacol, camera juraților este plasată într-un spațiu de arhivă tipic pentru instituțiile din România: claustrofob, insalubru, aglomerat de cutii. Cei 12 se reunesc aici să decidă asupra vinovăției unui adolescent rom, acuzat că și-a ucis tatăl adoptiv. În timpul deliberării, ei analizează dovezile, dar scanează și societatea contemporană. Cu o poveste care gradează suspansul, se creează, de fapt, un forum de dezbateri în care se întîlnesc atît discursurile publice dominante, cît și cele care le contestă sau deconstruiesc. Sînt atinse mai toate subiectele cotidianului, de la sistemul de sănătate la oamenii străzii, migrația economică, istoria protestelor postcomuniste, toxicitatea media și mafia imobiliară etc. Spectacolul menține un echilibru asupra problemelor expuse: perspectiva clișeistică asupra unei teme este însoțită de reversul ei. Astfel, rasismul manifestat de un personaj este amendat de altul, cele două viziuni ciocnindu-se și atrăgînd fiecare susținători.

19 rosencrantz catargiu bogdan 00074 jpg jpeg

La fel se întîmplă și cu personajele, care sînt prototipuri pentru tipologiile autohtone, conturate stereotip, pentru a fi nuanțate ulterior. De exemplu, taximetristul concentrează prejudecățile despre această clasă profesională (e grobian, rudimentar în gîndire și chiar agresiv), dar într-un moment de fragilitate, dezvăluie lupta cu sărăcia și o dramă personală. Printre jurați sînt reprezentanți ai clasei de mijloc – chirurgul, arhitecta, vedeta TV, oamenii de afaceri – și muncitori sau clovnul Ronald de la McDonald’s (un actor independent). Mentalitatea retrogradă sau progresistă, atitudinea discriminatorie sau empatică nu par să țină de educație sau de nivelul de trai, ci doar de ADN-ul propriu. O parte dintre intelectuali și oameni de afaceri e refractară la orice excede discursului liberal, altă parte însă funcționează pe principiile umanismului tocmai datorită educației. Cei de la baza societății empatizează mai mult cu cei vulnerabili datorită experiențelor negative proprii, dar și preiau ușor ideile (discriminatorii ale) altora, fără să le chestioneze. E aici, reprodus în mic, un mecanism de reglare a dinamicilor sociale în care prejudecățile, manipularea, lașitatea ajustează poziționarea individuală în societate.

Însă scenariul este inegal față de personaje. Distribuția este dublă, e posibil ca unele personaje să aibă nuanțe diferite în funcție de interpretare, dar problemele țin de scriitură și de dramaturgia de scenă, nu de actorie. Toate personajele sînt prezentate ca prototipuri pentru o clasă socială sau o profesie. Unele dintre ele au acele momente de sinceritate sau fragilitate amintite mai sus, în care tiparul de caracter este dinamitat. Așa sînt inginerul (Vlad Logigan), taximetristul (Ovidiu Niculescu), muncitorul (Toma Cuzin), actorul (Vlad Corbeanu) și oarecum chirurgul (Andrei Seușan), educatoarea (Valentina Popa) și antreprenorul (Viorel Cojanu) – zic oarecum pentru că ceea ce dezvăluie aceștia la nivel intim nu le deconstruiește, de fapt, imaginea stereotipă. Celelalte personaje nu au parte deloc de momente revelatoare, ci rămîn captive în imaginea clișeistică: patroana (Mihaela Rădescu), vedeta TV (Ruxandra Enescu), arhitecta (Irina Velcescu). Poștașul (Vitalie Bantaș) ridică o altă problemă: se identifică etnic, ca evreu, prin accent, situație neverosimilă astăzi, cînd limba idiș, de la care ar putea proveni accentul, nu mai e vorbită. Accentul caricaturizează personajul, iar în teatru, identificarea personajelor evrei prin limbaj este tot un stereotip. Președintele juriului (Tudor Aaron Istodor) nu se identifică social (nu se știe cu ce se ocupă), nici nu explică credibil cum a obținut informații noi despre caz, în condițiile în care juriul era izolat. La aceste vicii narative se adaugă faptul că spectacolul se oprește la inventarie-rea realității, fără să o chestioneze. Toate duc ca, în final, spectacolul să valideze, practic, prejudecățile și tipologiile pe care le expune. Scanarea socială e corectă, însă, în lipsa unei perspective critice, nu face decît să confirme stereotipurile. Singura idee (dezvoltată din finalul scenariului lui Mihalkov) care se conturează este faptul că prejudecățile blochează umanitatea.

Combinația dintre panoramă socială și intrigă de tip polițist, cu un joc actoricesc de calitate, va face, probabil, din Vinovat. Nevinovat un spectacol de succes.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Bogdan Catargiu

964 16 coperta jpg
Febra etică
Ca o concluzie, atît Mariana Marin, cît și Mariana Codruț practică o literatură în răspăr cu poetica dominantă a generației ’80, dar nu într-un mod manifest, ostentativ.
964 17 Va urma  Pe planeta Oglinda foto Marius Sumlea 1 jpg
La 146 km de război. Teatru la Piatra Neamț
Ce regăsesc la fiecare ediție a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamț este un efort de adecvare la problematicile momentului, la crizele lumii și la ideile ce se dezbat, un efort care face festivalul viu, vibrant, departe de formatul obosit de „vitrină” teatrală.
964 23 png
Lucrările maeștrilor peisagiști britanici (și nu numai) la București
Pavilioanele Art Safari sînt deschise publicului pînă la 11 decembrie și, cu siguranță, promit o experiență vizuală memorabilă.
afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.

Adevarul.ro

Soldat rus in Ucraina FOTO Profimedia
Armata lui Putin comasează forțe la granița regiunii Harkov: „Nu știm ce vor face în continuare”
Rusia concentrează trupe militare și echipamente în apropierea graniței cu Harkov pentru un posibil atac.
Teava gaze apa FOTO Shutterstock jpg
CIA a avertizat Germania în privința unor acte de sabotaj împotriva gazoductelor Nord Stream
CIA (Agenția Centrală de Informații) a avertizat acum câteva săptămâni Germania în privința unor posibile atacuri asupra conductelor de gaze din Marea Baltică, scrie „Der Spiegel”.
Cseke Attila Eduard Novak Kelemen Hunor foto Inquam Photos / George Călin
UDMR, în centrul mai multor dispute în teritoriu
UDMR este în centrul mai multor conflicte purtate cu alți actori politici din teritoriu, inclusiv din rândul partenerilor de Coaliție. Uniunea a ajuns să fie apărată inclusiv de presa de stat de la Budapesta.

HIstoria.ro

image
Care este importanța strategică a Insulei Șerpilor?
De mici dimensiuni, având doar 17 hectare, Insula Șerpilor are cu toate acestea o importanță geostrategică semnificativă. Controlul insulei și al apelor înconjurătoare afectează toate rutele de navigație care leagă Ucraina de restul lumii.
image
Cum era la ora de istorie ținută de I.L. Caragiale?
Ca mulţi alţi literaţi, Ion Luca Caragiale a avut o pasiune pentru istorie, inclusiv pentru cea naţională. Blamat de unii încă din timpul vieţii pentru că, în scrierile sale, s-ar fi relevat drept anti-român, el a avut, uneori, o viziune romantică (dacă nu chiar idilică) asupra trecutului neaoș.
image
Aristide Blank, finanțistul camarilei lui Carol al II-lea
Aristide Blank (1883-1961) a fost o personalitate complexă, care după ce a studiat dreptul și filosofia, s-a implicat în lumea financiară națională și internațională, reușind astfel să influențeze major viața politică românească dintre cele două războaie mondiale.