Acești artiști minunați și spectacolele lor uimitoare

Publicat în Dilema Veche nr. 842 din 9 - 15 aprilie 2020
Acești artiști minunați și spectacolele lor uimitoare jpeg

● Lippy de Bush Moukarzel și Mark OʼHalloran, regia: Ben Kidd și Bush Moukarzel. Cu: Joanna Banks, Bush Moukarzel, Gina Moxley, Catriona Nu Mhuircu, Liv OʼDonoghue, Dan Reardon, Ailbhe Wakefield-Drohan, Adam Welsh; decor: Andrew Clancy; costume: Grace O'Hara; lumini: Stephen Dodd; sound design și muzica: Adam Welsh; producător: Irene OʼMara; graphic design: Jason Booher; foto: Jose Miguel Jimenez. Dead Centre.


Printre numeroasele oferte de spectacole filmate care invadează Internetul în timpul carantinei  globale, cea de la Dead Centre e de luat în seamă. Dead Centre este o companie de teatru din Dublin, creată de Ben Kidd, Bush Moukarzel și Adam Welsh. În  FNT 2018, ei au prezentat spectacolul Prima piesă a lui Cehov, https://vimeo.com/149319169, o inventivă contemporaneizare a lui Platonov prin pulverizarea dramaturgiei de scenă, a peretelui invizibil dintre scenă și public, ba chiar și a decorului. Acum, cînd criza sanitară a închis lumea pe termen nedeterminat, Dead Centre permite vizionarea gratuită a unui anumit spectacol, Lippy (2013), https://vimeo.com/253790281 (parola: context). Scriu „anumit” pentru că spectacolul în cauză are subtile conexiuni cu situația actuală: recluziune voluntară, personaje în costume de protecție, investigație asupra modului în care contextul fluidizează adevărul. 

Pornind de un caz real, Lippy, https://www.youtube.com/watch?v=oTDpo3RI1og, forțează limitele teatrului prin autosabotarea mecanismului de spectacol. În iulie 2000, trei surori (Josephine, Catherine, Brigid Ruth Mulrooney) și mătușa lor (Frances) au fost găsite decedate într-o casă din Leixlip, Irlanda, prin înfometare voluntară, fără să fi lăsat indicii privind motivul sinuciderii. S-au găsit genți cu hîrtie tocată și cîteva note scrise („Nu am mai mîncat de 36 de zile”), au fost recuperate scrisori trimise unor prieteni, două surori au fost surprinse de camera de supraveghere a unui magazin cu cîteva luni înainte de moarte și s-a încercat reconstituirea dialogului prin citirea de pe buze, dar informațiile extrase nu au făcut lumină asupra cazului. Femeile se mutaseră în acea casă după ce fuseseră evacuate dintr-un apartament din Dublin pentru neplata chiriei, iar cadavrele lor au fost găsite de proprietarul noii locuințe, care venise să le evacueze din același motiv. Acestea sînt elementele cazului pe care Moukarzel și Kidd le-au folosit în spectacol, încercînd să dezlege enigma, fără a prezenta însă o narațiune realistă (este etic să reconstitui o tragedie pe care victimele au vrut să o ascundă?).

Spectacolul are trei părți, prima și ultima integrează elemente video, iar cea din mijloc, creată exclusiv cu instrumente teatrale, este montată filmic (secvențe tăiate brusc, personaje care vorbesc cu vocile altora, narațiuni suprapuse etc.). Total nonconformist, Lippy începe cu o discuție postspectacol, moderată de Moukarzel (care se reprezintă pe sine ca personaj în mai toate producțiile Dead Centre) după un „spectacol” pe care publicul nu l-a văzut. Discuția, parazitată de efecte sonore manipulate aparent neîndemînatic de soud designer-ul Adam Welsh (componenta audio este esențială în toate show-urile companiei), se poartă cu un „actor” din spectacolul nevăzut, specializat în citirea de pe buze și invitat de poliție să ajute în cazul Mulrooney, și care își demonstrează abilitățile „traducînd” un discurs al moderatorului. Doar că traducerea trădează, iar exemplele analizate (fragmente din Odiseea spațială, Casino și din seria Bad Lip Reading, în care discursuri audio absurde se suprapun peste înregistrări video cu personalități) arată manipularea prin interpretare. Adevărul este reprezentat, nu recuperat, ceea ce se deduce și dintr-un intermezzo în care spectatorii își aud vocile înregistrate înainte de spectacol, „montate” într-un scenariu.

rosencrantz foto2 dead center jpg jpeg

Partea mediană a show-ului se configurează într-o cronologie inversă a poveștii reale, de la găsirea cadavrelor (cu criminologi în combinezoane de protecție, o imagine frisonantă astăzi) la încercarea de reconstituire a vieții victimelor, doar că vocile care se aud nu le aparțin, frazele din notițele lor se termină abrupt („Nu există dreptate sau fericire pe Pămînt”, „Trebuie să facem ceva să ieșim din acest iad lent”, scrie Ruth), verbalizarea îndoielii unei victime privind pactul sinucigaș este bruiată de sunete metalice. Cititorul de pe buze se inserează în acest univers și încearcă să îl ajusteze după propria-i perspectivă, ba chiar sudează pe el pasaje din biografia sa (o numește pe una dintre femei „fiica mea”). Dar cazul rămîne un mister, încercările de reprezentare sînt doar posibile, nu și adevărate („this isn’t what happened”). Documentele mărunțite (adevărul nereconstituit) invadează scena, stîrnind o furtună de hîrtie care aproape că le spulberă pe femeile înfometate. Spectacolul redă nu povestea reală, ci reacțiile față de ea, încercările de a explica inexplicabilul. Teatrul este vehiculul perfect pentru interogarea lipsei de sens.

Ultima parte a show-ului este o parafrază la piesa lui Samuel Beckett, Not I, în care o femeie, din care se vede doar gura, se confesează febril. În Lippy, protagonista este Catherine, cea care a murit ultima și care devine vocea grupului. Litania ei filmată, acuzatoare și (auto)victimizantă în același timp, oferă indicii despre un posibil abuz patern (Ruth scrisese că i-a luat 15 ani ca să îl ierte pe tatăl ei, fără a specifica motivul). Dar aici e mai mult decît un caz particular. „Man has in him the devil / And a woman is a worthless thing”, spune Catherine. Povestea acestor femei tăcute este reconstituită de bărbați (moderator, cititor de pe buze), vocea uneia dintre ele este modulată ca să devină masculină, ele cîntă Crying in the Chapel a lui Don McLean, dar se aude un cor bărbătesc. Căci femeile nu au glas, pentru ele vorbesc mereu bărbații. Vocea puterii, a autorității este masculină. Și mai e sugerată aici o relație între dezvoltarea orașului Leixlip, „un Silicon Valley irlandez” (aprecierea Cititorului de pe buze) și precaritatea acestor femei, evacuate pentru neplata chiriei. Cei vulnerabili sînt victimele colaterale ale progresului și profitului.

Lippy este un spectacol despre adevăr și post-adevăr, despre discurs, reprezentare și context, într-un format anormativ, căci teatrul este o artă fluidă și nu în canoane și convenții stă forța lui, ci în puterea interogației.

Foto: Dead Centre

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.