Cum a petrecut Chirița pandemia

Publicat în Dilema Veche nr. 893 din 20 - 26 mai 2021
Cum a petrecut Chirița pandemia jpeg

● Chiritza în carantină după Matei Millo. Scenariul dramatic: Ada Milea, Anca Hanu, Cosmin Stănilă. Regia: Ada Milea, Andrea Gavriliu. Muzica: Ada Milea, Anca Hanu. Coregrafia: Andrea Gavriliu. Decorul: Alexandra Constantin. Adaptarea decorului și costume: Zsófia Gábor. Adaptare electronică: Radu Dogaru. Maestru de lumini: Jenel Moldovan. Cu: Anca Hanu, Sînziana Tarța, Matei Rotaru, Radu Dogaru, Cornel Răileanu, Mihnea Blidariu, Cristian Rigman, Miron Maxim. Teatrul Național din Cluj-Napoca.

„Carantina e făcută pentru voi, proștilor, dar nu pentru noi, boierii. Boierii trec și merg pe unde vor”, zice Chirița în Cucoana Chirița la carantină în vagoanele de tren de la Vîrciorova, o piesă a lui Matei Millo după Vasile Alecsandri, de la care obținuse franciza personajului Chirița pentru a scrie „prostioare” cu care să distreze publicul în turnee. Textul a fost rescris de Cătălin Ștefănescu pentru un spectacol regizat de Alexandru Dabija în 2014 la Teatrul Municipal „Bacovia“, Vîrciorova. Carantină, „o prostie mare cu cîntece răgușite și coruri zbierate [n.a. – definiția dată de Millo piesei originale], de Matei Millo și Vasile Alecsandri, prelucrată și mai prostește de Cătălin Ștefănescu, cu ajutorul substanțial al lui Doru Mareș”. Muzica era compusă de Ada Milea și cuprindea cîteva cîntece antologice – Dăm din („Dăm din cap și dăm din gură / Că poporu-i plin de ură / Hai să-l înecăm în băutură”), Hoit („Hoit, hoit, hoit / Stăm cu toții la rînd”), Rugăciunea bărbaților („Doamne, dă-ne băutură / Și femeie fără gură”), Cînepa („Din cînepă am făcut niște plăcinte / Din cînepă am făcut ciorbă fiebinte”).

Ada Milea a revenit în 2019 la personajul alecsandrian cu Chiritza în concert la Teatrul Național din Cluj (Premiul UNITER pentru cel mai bun spectacol) și nu putea rata să investigheze obiceiurile de pandemie ale Cucoanei Bîrzoi, resuscitate cu succes în ultimul an, într-un nou spectacol care pornește de la textul lui Millo, Chiritza în carantină. Căci Chirița nu se dezminte nici în vremuri de criză și are  aceleași apucături: pretenția a de fi tratată preferențial, recursul la mită, o (in)voluntară afinitate față de afaceri necurate, vulnerabilitatea în fața escrocilor sentimentali. Aventurile ei panoramează ironic realitățile ultimului an – claustrare, corupție, piața neagră (să ne amintim de afacerile cu măști și dezinfectanți), conspiraționism, stres familial, un univers în care vulnerabilitatea, boala și frica sînt monetizate. În noul concert performativ, Ada Milea folosește actorii și personajele (adaptate la situația actuală) din precedenta creație clujeană. Cum Internetul, digitalizarea și tehnologiile de comunicare au fost esențiale în timpul pandemiei, în spectacol apare un Programator (Radu Dogaru), iar Leonaș și Luluța sînt reconvertiți dramaturgic în roboți, MeMe (Matei Rotaru) și LuLu (Sînziana Tarța). Relația dintre om și tehnologie și cea dintre individ și restricțiile sanitare impuse de autorități au lăsat urme asupra psihicului uman, iar Ada Milea semnalizează asta prin fuzionarea acestor situații într-una singură, hipertoxică: carantina este asigurată de o firmă de roboți, a căror prezență, chiar dacă mediată de umor, este intimidantă, amplificînd senzația de spațiu concentraționar. Aristitza (Mihnea Blidariu), Calipsitza (Cristi Rigman) și Bîrzoi (Cornel Răileanu) sînt carantinați în spațiul familial, de unde jinduiesc după bucuriile libertății de mișcare. Gulitză (Miron Maxim) are legături cu mafia rusă și oscilează între demonstrații de forță și ieșiri emoționale. Peste tot și toate tronează impunătoarea, la propriu și la figurat, Chiritza (Anca Hanu), cu aceeași coafură prețios-elegantă, asortată, de data aceasta, la o ținută lejeră de carantină, cu aceeași obișnuință de a se crede deasupra regulilor și aceeași indisciplină cetățenească, dublate acum și de aplecarea spre conspiraționism. Chiritza este chintesența nefardată a națiunii și nu doar în latura sa negativă, ci și în fragilitățile ei – este victima unei înșelăciuni realizate prin explotarea nevoii sale de afecțiune, nevoie acutizată de restricționarea apropierii. Pandemia i-a afectat mediul în care evoluează – relațiile de familie și amorurile clandestine s-au degradat, coruperea autorităților nu o mai ajută să-și împlinească dorințele, are de-a face cu aripa periculoasă a interlopilor. Apropierea de aceste zone întunecate ale existenței, dramatice și unele potențial violente, reclamă o muzică aspră; așa că în concert domină sonoritățile dure, pline de forță, oarecum masculine, în contrast cu feminitatea fizică voluptuoasă a Chiritzei, dar în acord cu emoționalitatea ei fracturată. Chiritza susține arii rock, uneori în duet cu Gulitză, iar Programatorul, roboata LuLu și robotul MeMe evoluează într-un univers sonor electronic. Și, apropo de formele Chiritzei, corpul ei, supradimensionat caricatural în atributele sale feminine (a mai cîștigat în greutate în timpul pandemiei), este un corp emoțional, ea acționează și reacționează umoral și asta o face profund vulnerabilă. Aristitza și Calipsitza rămîn travestiuri, ca și în precedentul spectacol, corpuri în dezacord cu identitatea. Cei doi roboți se mișcă mecanizat (se simte amprenta coregrafică a Andreei Gavriliu). Corpurile din spectacol sînt expresii ale disconfortului emoțional pandemic. În același timp, accentuarea dramatismului nu înseamnă că umorul lipsește, dimpotrivă. De exemplu, graiul moldovenesc al personajelor și limbajul digital sînt o combinație aproape pervers de comică.

893 17 rozencrantz2 nicu cherciu 3 jpg jpeg

E interesant modul în care Ada Milea abordează subiectele contemporane, folosindu-se de narațiuni de tip basm, farsă, vodevil, forme populare de povestire, cu tușe fantastice sau suprarealiste țesute peste un realism abraziv, cu un umor pieziș care oprește rîsul în colțul gurii, cu o lipsă totală de deferență, dar și fără răutate, o ireverențiozitate malițioasă care funcționează ca supapă pentru tensiunile pe care vremurile le pun pe umerii noștri (e unul dintre puținele spectacole autohtone care a tratat explicit pandemia). E interesant și faptul că ea formează echipe cu care lucrează constant și pe care le dezvoltă în timp – mare parte din spectacol e creată împreună cu ceilalți artiști.

Chiritza în carantină a avut premiera online în aprilie și a redeschis recent teatrul clujean, în spațiul fizic. Spectacolul poate fi urmărit și online pe 30 mai, bilete și informații aici: www.teatrulnationalcluj.ro.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: © Nicu Cherciu

Poster Orizontal   29 Martie 2023   Cimarosa si Salieri jpg
Baritonul italian RICCARDO NOVARO, aplaudat la Théître des Champs-Elysées – Paris, invitat la Sala Radio
Miercuri, 29 martie 2023 (19:00), îl veți asculta alături de ORCHESTRA DE CAMERĂ RADIO, sub bagheta dirijorului de origine libaneză TOUFIC MAATOUK.
989 16 coperta jpg
Imprevizibila ușurătate a vieții și a morții
Definitiv. O trilogie chiar marchează un punct notabil în proza românească de azi.
p 17 1 jpg
Burta balenei
Luat mai cu seamă în contextul particular al cinema-ului românesc, Spre Nord constituie o mare ocazie ratată.
989 17 Breazu jpg
Despre mizeria din dulceață
Să fie cam opt ani de cînd Laura Les și Dylan Brady și-au numit duo-ul după o întîmplare involuntar amuzantă.
989 23 Iamandi jpg
Un exercițiu de imaginație
Prima știre dintre cele douăzeci incluse în acest top este greva generală din 1926.
copertă Murmur jpg
988 16 coperta2 jpg
Retractilități incisive
Atît Cristina Alexandrescu, cît și Mihnea Bâlici sînt două voci deja recognoscibile în poezia românească extrem contemporană.
988 17 Vrabia foto Tudor Neacsu1 jpg
Să cazi la pace cu trecutul
Perioada postcomunistă în România, în special pînă la aderarea țării la Uniunea Europeană, a fost tumultuoasă din multe punctele de vedere.
Matrix fisa cartii jpg
Lauren Groff, Matrix, traducere din engleză de Brîndușa Cotea, Curtea Veche Publishing, 2023 - fragment -
Cu o privire arzătoare, se apleacă peste masa pe care Asta, entuziasmată, a început deja să schițeze planuri.
Giuliano da Empoli Magul de la Kremlin cop1 APROBATA (1) jpg
Magul de la Kremlin de Giuliano da Empoli - fragment-
Acest roman este inspirat din fapte și personaje reale, cărora autorul le-a împrumutat viață particular și replici imaginare.
Afis Sala Radio 17 martie 2023 (2) jpg
Dirijoarea Orchestrei Simfonice din Canberra - JESSICA COTTIS - invitată la Sala Radio
JESSICA COTTIS – o prezență specială pe scena muzicală internațională, unul dintre cei mai remarcabili dirijori britanico-australieni, dirijor-șef și director artistic al Orchestrei Simfonice din Canberra, este invitată pe scenă Sălii Radio!
RRM Iasi 1920x1080 jpg
Din 22 martie, ora 19.00: Radio România Muzical la Iași, pe frecvența 95.4 FM
Radio România Muzical poate fi ascultat la București pe frecvența 104.8 FM, regional pe frecvența Coștila 97.6 FM, iar din 22 martie 2023, pe frecvența locală 95.4 FM la Iași.
p 16 YouTube jpg
Extemporal la erotică
Noul diagnostic îl răstoarnă sau îl echilibrează pe cel vechi: multă gingăşie şi un dram de forţă.
p 17 jpg
Fami(g)lia
A Chiara rulează în cadrul Festivalului „Visuali Italiane – Noua Cinematografie Italiană în România”.
987 17 coperta1 jpg
Focus JazzX
Timișoara și Clujul s-au sincronizat, inclusiv în interes politic, în ambiția de a consacra două festivaluri jazz de centru de capitală regională – JazzX și Jazz in the Park
987 15 foto BogdanDincă jpg
987 21 coperta Iamandi jpeg
Economie și psihologie
Una dintre explicațiile referitoare la căderea comunismului acordă factorului economic un rol preponderent.
(1) Beethoven Skizze Eugène Louis Lami FotoJean Marc Anglès Collection Cité de la musique jpg
Ce face muzica clasică cu mintea noastră? Ipoteze și demonstrații – conferință NEC
Colegiul Noua Europă are deosebita plăcere de a vă invita la conferința „Ce face muzica clasică cu mintea noastră? Ipoteze și demonstrații”, pe care compozitorul Dan Dediu o va susține joi, 9 martie 2023, la ora 17.00.
José Gallegos y Arnosa, El zapatero jpg
IIC BUC VISUALI ITALIANE AFFICHE 230222 jpg
Festivalul „Visuali Italiane - Noua Cinematografie Italiană în România”
Cinematografia italiană are o istorie lungă și prestigioasă, cu capodopere care au cucerit publicul din întreaga lume.
986 16sus coperta jpg
Călătoria fluturelui monarh
Într-un restaurant li se strigă „Go back to Russia!”, iar viața le e punctată de atacurile de panică legate de identitatea lor fluctuantă.
986 16jos coperta jpg
Avataruri ale iubirii
Amestec de Pascal Bruckner, Julian Barnes și David Lodge, pasional, ironic și simultan intelectual, noul roman al lui François-Henri Désérable e o bijuterie literară care merită admirată.
p 17 2 jpg
Cu ușile închise
E vorba, în definitiv, despre caractere. Adică despre lucruri care nu se confundă niciodată cu viața, care e mult mai flexibilă și mai nuanțată.
986 17 coperta audio jpeg
„Lumea asta nătîngă / E tot ce avem”
Acum vreo trei ani, într-un interviu pentru publicația engleză Uncut, Georgia Hubley, una dintre treimile artistice din interiorul Yo La Tengo

Adevarul.ro

image
Destinul trist al Prinţesei Aiko a Japoniei, numită „Cea mai singură prinţesă din lume"
Fiica Împăratului Naruhito trăieşte izolată şi, deşi unii cred că are o existenţă privilegiată, viitorul nu sună bine, în niciuna dintre variantele acceptate de Palat.
image
Un șofer care a sărit la bătaie cu bâta, pus la respect de victimă VIDEO
În baza datelor strânse de polițiști, șoferul a fost reţinut, urmând a fi prezentat magistraţilor cu propunere legală.
image
Cele mai bune trei alimente pe care să le consumi dimineața. Sunt sățioase și nutritive
Micul dejun nu este o masă obligatorie, nu este necesară tuturor. De fapt, e chiar mai indicat să sari peste micul dejun decât să consumi ceva nesănătos. Ideal este să începi ziua cu ceva ușor, nutritiv și sățios.

HIstoria.ro

image
Apogeul și căderea lui Ernest Urdăreanu, favoritul regelui Carol al II-lea
Odată cu sfârșitul domniei Regelui Carol al II-lea, și-au pierdut pozițiile de la Curte și marii săi demnitari. Urdăreanu însă a fost singurul dintre aceștia ales de fostul suveran pentru a-l însoți într-un exil care s-a dovedit definitiv.
image
Prosecco și Macarons, două produse care au cucerit întreaga lume și altele din bucătarie
Radio România Cultural și Revista Historia, prin vocea Danielei Ivanov, vă aduc un proiect cultural inediat „Povești parfumate”.
image
Mândria națională – arma Ucrainei în război
Războiul declanșat de Vladimir Putin a arătat și o componentă importantă a relațiilor internaționale în secolul al XXI-lea, una a cărei vizibilitate a fost, până acum, scăzută, deoarece nimeni nu se mai aștepta la existența vreunui conflict armat pe teritoriul european.