Corpurile necunoscute ale oraşului

Publicat în Dilema Veche nr. 831 din 23 - 29 ianuarie 2020
Corpurile necunoscute ale oraşului jpeg

● Urban GIF Show, un spectacol de: Florin Fieroiu (concept), Vlaicu Golcea (muzică), Cristina Milea (scenografie), Elise Wilk (poeme urbane), Ioana Ilas Bodale și Mircea Ilas (video și grafică). Performeri: Nicoleta Lefter, Alexandra Mihaela Dancs, Paul Cimpoieru, Denis Bolborea, Simona Dabija, Vlaicu Golcea. Teatrelli.

La finalul anului trecut, coregraful Florin Fieroiu a creat un Urban GIF Show la Teatrelli, „un spațiu cultural interdisciplinar alternativ, dedicat artelor performative“, administrat de CreArT – Centrul de Creație, Artă și Tradiție (serviciu public aflat în subordinea Primăriei București). Spectacolul se înscrie printre creaţiile coregrafic-performative ale lui Fieroiu, care este cunoscut de ani buni mai degrabă ca autor al coregrafiei / mişcării de scenă în spectacole de teatru. Asta deşi, în tot acest timp, artistul a creat şi performance-uri, spectacole coregrafice, de autor, chiar în teatre. Producţia de acum pare să vină în continuarea uneia realizate în 2014 la Teatrul „Regina Maria“ din Oradea, Secvenţe şi profile, în care mişcarea funcţiona secvenţial, repetitiv şi în paralel, pe cîteva (trei sau patru) şiruri de performeri. Urban GIF Show aprofundează şi abstractizează şi mai mult structura secvenţială, repetitivă, cu fraze coregrafice (de fapt, doar grupuri de două-trei mişcări) reluate sistematic într-un interval scurt de timp, un minut, două, cu mici diferenţe obţinute prin adăugarea, modificarea sau renunţarea la unele mişcări. Aşa se coagulează o coregrafie de GIF-uri live, susţinută de patru performeri (Alexandra Mihaela Dancs, Paul Cimpoieru, Denis Bolborea, Simona Dabija) care explorează individual aceste cadre de mişcare, dar funcţionează împreună ca un ansamblu, fără a avea însă sincronicitate. Întreg spectacolul se raportează la GIF (Graphics Interchange Format), o scurtă imagine animată, purtătoare de mesaj (o hieroglifă mişcată) ce sintetizează comunicarea în mediul digital, dar nu se rezumă la atît.

Constructul coregrafic este parte dintr-o arhitectură performativă mai amplă, care cuprinde şi text, sonorităţi, video. Spectacolul este un poem urban „transcris“ ca performance şi/sau instalaţie performativă. Există argumente ca acest produs performativ să fie definit cu ambii termeni: de o parte, are o componentă spectaculară puternică, în care accentul cade pe performeri, astfel că s-ar putea numi performance, de cealaltă parte, este destulă mecanică aici, de la mecanica mişcărilor – performerii funcţionează ca un soft de operare pe computer, în interiorul unui cod redat nu matematic, ci corporal – la cea a conexiunilor între elemente (corp, sunet, imagine, cuvînt), şi ele numeroase, astfel încît structura pare a fi de instalaţie performativă în care corpul live este doar una dintre componente. Proiecţiile video (Ioana Bodale și Mircea Ilas), parte alb-negru şi cu tonuri cenuşii, dar fără să elimine complet culoarea, redau o perspectivă abstractă a oraşului, văzut de sus sau de la distanţă, cu focus pe cîte un detaliu de arhitectură sau recuzită metropolitană (de exemplu, cabluri sau acoperişuri de blocuri), mixate astfel încît să genereze starea melancolică a megapolisurilor, singurătatea în mulţime. Structura sălii de la Teatrelli, cu scenă înaltă, public frontal şi bar, a fost modificată astfel încît performerii dansează în spaţiul rezervat publicului, pe scenă se află actriţa Nicoleta Lefter, iar spectatorii stau pe trei laturi. Imaginile se proiectează în fundalul scenei, dar şi în zona de mişcare, pe corpurile dansatorilor, care sînt „absorbiţi“ de oraş. Interacţiunea dintre performerii live şi imaginile în mişcare formează tot un fel de GIF. Costumele create de Cristina Milea sînt casual, cu tuşe sofisticate, specifice locuitorilor urbani: un detaliu de toc sau vîrf de botină, culoarea vie a unui tricou, un costum-pantalon care parafrazează ţinuta office pentru femei etc.

rosencrantz foto 8 andrei gandac jpg jpeg

Muzicianul Vlaicu Golcea asigură sonorităţile metalice, electronice, uneori agresive, alteori hipnotice ale marelui oraş. Vlaicu este prezent live în spectacol, aşezîndu-şi „tabăra“ în spaţiul barului, de unde livrează acest cocon auditiv, pulsaţiile metropolei, determinînd ritmul şi intensitatea mişcărilor fiecărui performer. Suspendată pe o latură a scenei, Nicoleta Lefter vine cu cealaltă amprentă sonoră, a cuvîntului, cu un poem (de data asta, în sens propriu) scris de Elise Wilk. Personaje multiple sînt urmărite în mişcările sau gîndurile lor, se intersectează fără să se atingă, ca într-un uriaş furnicar (cam asta este dinamica marilor oraşe). Toate aceste componente de spectacol (text, mişcare, muzică) sînt construite din particule mici, care însă nu funcţionează perfect separate una de alta, ci mai degrabă alunecă una în alta, se transformă, suferă un subtil proces de transfigurare. Textul are leitmotive (expresii precum „În altă parte din oraş“, dar şi modalităţile de prezentare a personajelor) şi o structură poetică, cu fraze lungi, singulare, care însă per ansamblu se subsumează unei minime naraţiuni. Muzica este o hemoragie de sunete şi pulsaţii, care se intensifică şi se liniştesc într-o sinusoidă sonoră. Iar performerii preiau în corp aceste două impulsuri sonore şi le transformă în mişcare. Este un jam session în care cele două „premise“ sonore determină „o concluzie“ performativă.

Dar explorat aşa, în amănunt, pe detalii de compoziţie şi structură, studiat ca o matrice performativă, cu rigoare matematică, spectacolul îşi poate pierde farmecul. Nu detaliile acestei ţesături complexe de cuvinte, sunete, imagini şi mişcări trebuie să ajungă la spectator, ci produsul integral, organic, capabil de seducţie dincolo de raţiune, emoţie şi afect, fascinant ca un narcotic care te absoarbe în lumea lui hipnotică. Şi dacă spectatorul se lasă captivat de acest tumult sincretic performativ, care materializează, prin medii diferite, natura poetic-atractiv-agresivă a marelui oraş (nenumit, dar Bucureştiul se insinuează ca „personaj“ principal), experienţa spectacolului poate fi minunată.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Andrei Gândac

964 16 coperta jpg
Febra etică
Ca o concluzie, atît Mariana Marin, cît și Mariana Codruț practică o literatură în răspăr cu poetica dominantă a generației ’80, dar nu într-un mod manifest, ostentativ.
964 17 Va urma  Pe planeta Oglinda foto Marius Sumlea 1 jpg
La 146 km de război. Teatru la Piatra Neamț
Ce regăsesc la fiecare ediție a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamț este un efort de adecvare la problematicile momentului, la crizele lumii și la ideile ce se dezbat, un efort care face festivalul viu, vibrant, departe de formatul obosit de „vitrină” teatrală.
964 23 png
Lucrările maeștrilor peisagiști britanici (și nu numai) la București
Pavilioanele Art Safari sînt deschise publicului pînă la 11 decembrie și, cu siguranță, promit o experiență vizuală memorabilă.
afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.

Adevarul.ro

Stalp curent electricitate energie electrica FOTO Shutterstock
Vine o iarnă rece și secetoasă. Care sunt riscurile în aprovizionarea cu energie electrică
Iarna aceasta ar putea fi una mai rece pentru Europa, potrivit Agenției Europene de Prognoză Meteo lunile noiembrie și decembrie aruncând o perspectivă sumbră asupra întregului continent.
Alexandru Arșinel, înmormântare
Alexandru Arșinel a fost înmormântat la Cimitirul Bellu
Alexandru Arșinel a fost înmormântat duminică, 2 octombrie, la Cimitirul Bellu.
harry camilla charles afp jpg
Prințul Harry ar fi vorbit-o de rău pe regina consoartă, Camilla
Ducele de Sussex, Harry, ar fi făcut o serie de afirmații negative la adresa reginei consoarte, Camilla Parker Bowles, încă de pe vremea când aceasta nu se căsătorise încă cu tatăl său.

HIstoria.ro

image
Bălcescu, iacobinul român despre care nimeni nu mai vorbește
Prima jumătate a veacului al XIX-lea a reprezentat pentru Ţările Române un timp al recuperării. Al recuperării parţiale – ideologice şi naţionale, cel puţin – a decalajului ce le despărţea de Occidentul european. Europa însăşi este într-o profundă efervescenţă după Revoluţia de la 1789, după epopeea napoleoniană, Restauraţie, revoluţiile din Grecia (1821), din Belgia şi Polonia anului 1830, mişcarea carbonarilor din Italia, toată acea fierbere socială şi naţională, rod al procesului de industria
image
„Historia Special”: 100 de ani de la încoronarea regilor României Mari
„Historia Special”: 100 de ani de la Încoronarea de la Alba Iulia
image
Victor Babeș, cel mai elegant savant român
Victor Babeș a fost savant, profesor universitar, unul dintre cei mai renumiți oameni de știință, cunoscut și recunoscut în toată lumea. Când apărea profesorul Babeș la catedră, sau cu alte ocazii, acesta era îmbrăcat impecabil, foarte elegant, având o ținută exemplară.