Cîteva crăpături în zid(ul tăcerii)

Publicat în Dilema Veche nr. 976 din 22 decembrie – 28 decembrie 2022
Actrițe, Adică, Scuze că te ating © Emil Măndănac
Actrițe, Adică, Scuze că te ating © Emil Măndănac

În 2022, teatrul s-a întors în sălile de spectacole și a încercat să își recupereze publicul pierdut în doi ani de izolare intermitentă. Dincolo de chestionări legate de teme, formate performative și de eforturi „creative” pentru supraviețuirea financiară în context inflaționist, teatrul românesc s-a confruntat cu primele fisuri în cultura tăcerii privind abuzurile din mediul artistic. După o serie de articole cu mărturii, anonime sau nominale, despre hărțuiri sexuale, bullying, abuz de putere, cultul maestrului (căruia i se permite orice și i se cuvine supunere), relații toxice între student și profesor, s-a deschis discuția publică despre etica în relațiile de muncă și de studiu în artele spectacolului. Generată de mișcarea #metoo, dezbaterea a izbucnit în SUA și Europa în urmă cu cinci ani și de atunci multe cazuri au fost soluționate și sînt în curs de rezolvare de către instanțe și organisme de mediere, s-au schimbat coduri etice și s-au introdus reguli noi în relațiile de muncă și studiu.

În România, mișcarea este într-o fază incipientă, în care mărturiile publice duc la numeroase poziționări împotriva practicilor abuzive din mediul artistic, dar și la susținerea modelului artistului de geniu, căruia valoarea artistică și poziția din vîrful ierarhiei îi dau „dreptul” de a încălca normele sociale (polarizarea opiniilor pe acest subiect s-a înregistrat peste tot în lume). Nu e vorba doar de cazuri individuale de abuz, ci și de un mediu în care toxicitatea emoțională, sexualizarea relațiilor profesionale, misoginismul și obiectificarea femeii se întîlnesc pe scară largă. Comportamentele nocive sînt susținute de structura ierarhică din mediul artistic și ele se produc întotdeauna de sus în jos, de la cei aflați în vîrful ierarhiei către cei de la baza ei. Este atît de puternic înrădăcinat acest comportament în conduita zilnică încît unii s-au autoincriminat involuntar, considerînd că atitudinea lor sexistă și relațiile sexuale dintre profesor și student sînt normale. Reforma etică întîmpină rezistență în breasla teatrală, dar un lucru e clar: fractura generațională s-a produs. Noile generații nu vor mai tolera abuzurile și sistemul care le face posibile. Indiferent de opoziția de moment, schimbarea paradigmei etice în care studiază și lucrează artiștii este inevitabilă.

Visul © Vlad Braga
Visul © Vlad Braga

Cîteva spectacole au abordat în acest an tema abuzurilor în teatru. Poate cel mai așteptat a fost Visul, regizat de Dragoș Alexandru Mușoiu la Reactor de creație și experiment Cluj, cu un text de Alexa Băcanu. Visul este rezultatul performativ al programului Zonă de siguranță, derulat de Reactor, prin care s-au investigat abuzurile din facultățile artistice și s-a creat o campanie video de informare asupra lor. Visul este un musical, amplu pentru o producție independentă, care ficționalizează cazul unui profesor-guru și al studenților săi. Este un exemplu de cult al personalității mixat cu metodă castratoare de predare, care depersonalizează studentul și îi oferă paradigme eronate de înțelegere a artei: arta ca religie sau/și ca sacrificiu, obediența față de artistul-geniu, normalizarea sexismului și a hărțuirii sexuale. Manipularea, autoritarismul, umilirea și devalorizarea profesională sînt ingrediente des întîlnite în școli și în teatre, sub pretextul impunerii autorității „maestrului”. În linii mari, este vorba despre o relație dominat-dominant, așa cum apare și în Venus in fur (2019), spectacolul Elenei Morar de la unteatru, cu un text (2012) de David Ives, care adaptează un roman (1870) de Leopold Ritter von Sacher-Masoch și despre care am mai scris la această rubrică. Un aristocrat și o necunoscută au o relație contractuală în care el devine sclavul ei. Binomul supunere (sclavie) – putere (violență) se conectează aici cu erotismul căci durerea generează plăcere (de unde și termenul masochism inspirat de numele autorului). Doar că polii de putere se pot inversa, iar cine deține aparent autoritatea nu este în mod necesar și cel care deține puterea. În piesa lui David Ives, cuplului din roman i se adaugă altul, o actriță și un dramaturg-regizor, care interpretează primul cuplu. Relațiile dintre personajele inițiale și cele dintre interpreții lor se reflectă unele în altele ca într-o oglindă: sexism, sexualizare, dominație, umilire. Relațiile dintre sexe sînt de putere și patriarhale, zice von Sacher-Masoch. Și cele din teatru la fel, răspunde David Ives. „Pentru dățile cînd mi s-a spus că «actorilor le place să pui biciul pe ei», pentru dățile cînd actorii chiar au vrut să pun biciul pe ei”, scrie regizoarea într-o dedicație făcută mediului sexist din teatrul autohton. 

Însă comportamentele și mentalitățile toxice în teatru sînt peste tot la fel. O dovedesc două instalații performative produse de Teatrul Postnațional Interfonic în parteneriat cu Institutul Polonez și prezentate la Institutul Goethe din București. Actrițe. Adică, scuze că te ating de Michal Telega (dramaturgul a participat la o dezbatere despre abuz în Festivalul Național de Teatru), regia Mihai Păcurar, și Notă de trecere de Agata M. Skrzypek, regia Vlaicu Golcea, au la bază piese de teatru publicate în volumul Revoluții. Antologie de teatru polonez contemporan (Editura ART, 2022). Create pe bază de documentare, textele panoramează într-o formulă non-narativă nivelul de jos al abuzului în mediul artistic, cel mai răspîndit – remarcile misogine și sexiste, dezechilibrul dintre actori și actrițe ca roluri în teatru, agresivitatea psihologică și emoțională, body shaming etc. Producțiile sînt instalații din care performerul live lipsește. În Actrițe..., performerele apar ca imagini video, doar chip, complet depersonalizate (fără păr, machiaj sau bijuterii). Acești umanoizi care nu se individualizează susțin ideea că, în teatru, comportamentul toxic este parte din norma de conduită. În Notă de trecere, chipurile lipsesc, victimele, care sînt artiste-doctorande – de data aceasta locul acțiunii este mediul academic – sînt reduse la voci, iar poziționarea lor înregistrează diferite grade de complicitate cu profesorii-agresori astfel încît unele dintre ele vor reproduce abuzul în relațiile lor profesionale viitoare. Comportamentul toxic este contagios. 

În 2023 ar trebui să se producă igienizarea eticii în artele spectacolului. E nevoie de un mediu de muncă și creație sănătos, pe care nu ni-l va dărui nimeni, ci va trebui să îl construim singuri.

Oana Stoica este critic de teatru. 

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

staff air india dansand dupa tragedia din 12 iunie png
„Cum au putut?” Oficiali Air India au fost filmați la o petrecere, la doar o săptămână după tragedia aviatică soldată cu 279 de morți
Un videoclip controversat cu oficiali ai Air India SATS (AISATS) dansând la o petrecere a devenit viral, având în vedere catastrofa aviatică din 12 iunie în care și-au pierdut viața 279 de oameni.
supermarket, foto shutterstock jpg
Ce alimente se scumpesc de la 1 iulie. Lista a fost făcută publică
Începând cu 1 iulie 2025, românii se vor confrunta cu un nou val de scumpiri semnificative, odată cu expirarea măsurilor de plafonare a prețurilor la o serie de produse și servicii esențiale. Printre cele mai afectate domenii se numără alimentele de bază, energia electrică și polițele RCA.
banner Marina Notoiu jpg
Marina Nițoiu intră în concediu prenatal! Cum se simte graviduța de la Prima TV și când e programată nașterea?
Marina Nițoiu, gazda știrilor Focus Sport de la Prima TV, va naște în luna septembrie.
Toaleta Shutterstock
Cum a ajuns conducerea unei școli să înlătură ușile toaletelor. „Este o problemă socială”
O școală profesională a decis să înlăture ușile toaletelor pentru băieți.
ion iliescu profimedia jpg
Care mai este starea de sănătate a lui Ion Iliescu „Mobilitatea și autonomia, grav afectate”
Fostul președinte al României, Ion Iliescu, se află în continuare internat la Spitalul "Agrippa Ionescu" din Capitală, unde primește îngrijiri medicale specializate în secția de terapie intensivă.
hailstone 1614239 1280 jpg
Situație incredibilă. O instituție din România unde angajații vin la serviciu să stea degeaba. Directorul are salariul de 12.000 de lei
O instituție publică din România a ajuns subiect de controverse, după ce s-a aflat că, deși nu mai are activitate de aproape un an, continuă să funcționeze cu peste 60 de angajați, toți plătiți din bani publici.
Șofer la volan  Foto Pixabay jpg
Explozia prețurilor transformă condusul într-un lux. Primele majorări intră în vigoare de la 1 iulie
Șoferii se vor confrunta cu prețuri mai mari la RCA, rovinetă și carburanți. Primele majorări intră în vigoare pe 1 iulie, urmând să fie afectate și prețurile alimentelor și bunurilor de consum.
elevi scoala jpg
O învățătoare critică dur ideea prezenței fizice în școli pentru profesori timp de 8 ore: „Serios, România?”
Învățătoarea atrage atenția că măsura, deși „sună bine în ședințe”, ar putea avea efecte negative asupra calității actului educațional și a demnității cadrelor didactice.
cub horoscop bani
Zodia care aleargă toată viața după bani, însă nu-i primește niciodată. Cu cât îi dorește mai mult, cu atât rămâne mai săracă
Atunci când vine vorba de bani, indiferent de zodie, fiecare dintre noi dorim să câștigăm mai mult decât am avea, poate nevoie. Există însă un semn zodiacal care oricât ar alerga după bani, cu greu îi obține.