Un festival nou în oraș

Publicat în Dilema Veche nr. 1020 din 26 octombrie – 2 noiembrie 2023
Cea care priveste lumea © Jonathan Michel
Cea care priveste lumea © Jonathan Michel

X-FEST, Festivalul Internațional de Teatru Tînăr Excelsior (7-15 octombrie), a avut prima ediția în București cu tema „Limite”. Organizat de Teatrul Excelsior, festivalul s-a orientat spre publicul tînăr și a cuprins teatru în școli, un atelier de scriere dramatică susținut de Alexandra Badea, dramaturgă și regizoare stabilită în Franța, expoziții. Selecția de spectacole naționale și internaționale a fost consistentă și coerentă, deși nu este asumată de un curator (indiciile duc la managerul interimar al Excelsior, regizorul Vlad Cristache). Festivalul a debutat cu premiera proprie a teatrului organizator, Două ore cu pauză, spectacol de Gianina Cărbunariu, o reflecție asupra educației și a părților implicate (elevi, profesori, părinți) prin ficționalizarea unor incidente reale din ultimii ani, pornind de la povestirea Domnul Trandafir de Mihail Sadoveanu. Este salutar că X-FEST a adus la București un alt spectacol al lui Cărbunariu, Frontal, care explorează stigmatizarea sărăciei în societatea de astăzi, pornind de la un alt text clasic, Povestea unui om leneș de Ion Creangă. Creat în 2019 la Teatrul Tineretului din Piatra Neamț, Frontal a fost o victimă a pandemiei, nefiind văzut la nivel național, deși a fost unul dintre cele mai bune spectacole din acel an. O altă prezență marcantă în X-FEST a fost Thomas Ostermeier, celebrul regizor german. Ostermeier a prezentat la București O istorie a violenței, o adaptare la Schaubühne Berlin după cartea omonimă a lui Édouard Louis (Editura Litera, 2019), care analizează un incident violent căruia scriitorul i-a fost victimă – un viol comis de un magrebian cu care a avut o aventură de-o noapte – prin prisma precarității și a colonialismului.

Din selecția națională a făcut parte Fiul, în regia lui Bobi Pricop, producție a Teatrului „Regina Maria” din Oradea, ultima parte din trilogia despre familie a dramaturgului Florian Zeller. Tatăl și Mama sînt primele două piese, montate și în România. Zeller investighează aici probleme spinoase, demența în Tatăl, singurătatea maladivă în Mama și depresia la adolescenți în Fiul. Nicolas, 15 ani, stă cu mama după divorțul părinților, în timp ce tatăl și-a format o altă familie. Nicolas resimte plecarea tatălui ca pe un abandon și intră într-o depresie pe care părinții săi, cu toată dragostea și bunele lor intenții, nu o recunosc și nu o tratează ca atare. Aș zice că acesta e punctul central al textului și spectacolului – incapacitatea părinților de a sesiza depresia copilului și gravitatea ei, ezitarea lor de a-l duce pe Nicolas la medic. Zeller plasează acțiunea în Franța, dar în România, unde mentalitatea este încă reticentă în a accepta disfuncțiile emoționale/mentale ca boli care trebuie tratate, povestea capătă o încărcătură și mai puternică. Este meritul lui Richard Balint că reușește să facă din tată, cel care duce greul spectacolului, un personaj complex, care pare să intuiască adevărata problemă a fiului său, dar preferă să nu o abordeze direct, ci să creadă, cu fals optimism, că lucrurile nu sînt chiar atît de rele, că totul ține de convulsiile adolescentine, într-un cuvînt, că totul va fi „bine”. E o greșeală pe care și-o asumă cînd va fi prea tîrziu. Într-un decor cu doi pereți albi în unghi de 45 grade și o firidă mică, în care Nicolas (Robert Balint, foarte bun în a reda disconfortul de a trăi – tatăl și fiul de pe scenă au aceeași relație familială și în viața reală) se ascunde ca într-o vizuină, depresia vine sub forma unor jucării cenușii de pluș, zeci sau sute de elefanți, urși, șoareci, cu care tînărul trăiește și care îl cuprind cu totul (își pune capete imense de elefant și urs, semn că depresia îl înghite). Fiul este un spectacol în primul rînd pentru părinți astăzi, într-o vreme cînd copiii sînt afectați emoțional și psihologic de lumea tensionată în care trăim. 

Fiul © Teatrul Excelsior
Fiul © Teatrul Excelsior

Zbor deasupra unui cuib de cuci, adaptare după romanul lui Ken Kesey în regia lui Leander Haussmann, este o producție a RambaZambaTheater, cunoscut pentru viziunea sa incluzivă. Compania berlineză integrează performeri cu dizabilități în același fel ca Pippo Delbono, care folosește în spectacolele sale performeri amatori, bolnavi mintal, persoane fără adăpost. În spectacolul german,  McMurphy, nebunul revoltat, este interpretat de Jonas Sippel, actor cu sindrom Down, care își joacă diferența de standard fizic și asta dă o altă viziune asupra personajului – o persoană anormativă, care refuză să fie considerată așa. Sippel este secondat de un alt actor cu sindrom Down, Christian Behrend. Există referințe la celebrul film al lui Milos Forman cu Jack Nicholson, scene din film sînt proiectate în fundal în timp ce sînt jucate și live. Se face continuu referire la normă. De exemplu, spectacolul începe cu două personaje în sală, doctorul și asistentul, vorbind românește, care urcă apoi pe scenă, vorbesc în germană și se dovedesc a fi bolnavi mintal. Doctorul se joacă la început cu întrerupătorul, alternează lumina din scenă în sală. Cine pe cine joacă, cine sînt nebunii și ce e normalitatea? 

Cea care privește lumea, producție Hédéra Hélix & Mascaret Production, Franța, este un spectacol de Alexandra Badea despre ciocnirea a două lumi, cea occidentală, dornică să își apere privilegiile, și cea a refugiaților, prinși între războiul de acasă și respingerea europeană. Déa (Lula Paris), o adolescentă din clasa de mijloc franceză, cunoaște lumea prin intermediul tînărului imigrant Enis (Alexis Tieno), una diferită de cea filtrată prin prejudecățile familiei sau școlii. Este aici un conflict între normal, adică ceva generat de normele impuse de oameni, și natural, ceva ce există în natură. Spectacolul este și o metaforă ecologică, trunchiurile tăiate de copaci de pe scenă contrastînd cu frunzișul fremătător din proiecția de fundal. Realitatea este defrișarea (dezrădăcinarea), în timp ce natura rămîne doar pe video. 

Acesta nu este un cîntec de dragoste, spectacolul companiei Ufftenzivot din Praga, este o incursiune vivace în anii ’90, în adolescența actorilor, cînd MTV era norma. Cu multe pasaje de improvizație, spectacolul provoacă într-o atmosferă amuzantă o reflecție asupra modelelor pe care ni le alegem, a influenței industriei muzicale, dar și a inocenței unei vîrste și a unui timp. Minunați performerii cehi, care au făcut slalom prin muzica acelor ani, cu o reconfortantă autoironie, jonglînd cu imagini, costume, coregrafii și mai ales muzică.

Oana Stoica este critic de teatru.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Adevărul despre Moscova lui Putin, dezvăluit de un vlogger român din Rusia. „Vă spun după 20 de ani de trai aici“ VIDEO
Moscova este o perlă a Rusiei, cel puțin la prima vedere, dar cu o mulțime de defecte. O spune un vlogger român care trăiește acolo de 20 de ani și analizează această metropolă.
image
Un om de știință a elucidat misterul „blestemului faraonului”. Ce i-a ucis pe cei care au deschis mormântul lui Tutankhamon
Un om de știință susține că a descoperit cauza „blestemului faraonului”, despre care se spune că a ucis mai mult de 20 de persoane care au deschis mormântul regelui Tutankhamon în 1922.
image
Moartea în chinuri a inginerului Ursu, Navalnîi de România. Cum acoperă statul român crimele securiștilor VIDEO
Inginerul Gheorghe Ursu a fost închis și omorât de comuniști pentru că a îndrăznit să prezinte lumii întregi planul criminal de reclădire a Bucureștiului după cutremurul din 1977. La aproape 40 de ani de la moartea lui, fiul său, Andrei Ursu, încă mai caută dreptatea pe care statul român i-o refuză.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.