Sora lui Sandy-delfinul

Publicat în Dilema Veche nr. 1008 din 3 august – 9 august 2023
© Teodor Molnar
© Teodor Molnar

 Delfini, o rescriere de Adina Lazăr după Singurătatea pietrelor de Flavius Lucăcel. Regie: Adina Lazăr. Scenografie: Mihai Vălu. Sound design: Adrian Piciorea. Graphic design: Melo Porter. Cu: Raul Hotcaș, Denisa Blag, Alexandra Sabrina Vanci, Eduard Bîndiu / Andrei Dinu, Inna Andriuca, Sanda Savolszky. Regie tehnică și sonorizare: Dan Prodan. Light design: Sandu Șimonca. Video: Teo Molnar. Sufleur: Eugen Petrușca. Teatrul Municipal Baia-Mare.

Recentul scandal național privind tratamentele inumane din căminele pentru persoane vîrstnice a expus lipsa de grijă, empatie și responsabilitate a statului român și a societății autohtone față de persoanele vulnerabile sau aflate în situații vulnerabile. Acesta a fost doar un episod dintr-o serie nesfîrșită de evenimente care arată eșecul nostru în a deveni o societate inclusivă, care nu lasă pe nimeni în urmă. Să ne amintim de crimele de la Caracal, cu indolența operatorilor de la 112 și de încetineala cu care au intervenit polițiștii; de lipsa de susținere pentru integrarea în sistemul de învățămînt a copiilor cu autism; de sentințele de achitare a violatorilor unor copii, instanța de judecată considerînd că victimele și-au dat acordul sau au provocat; de mutarea forțată a populației rome sărace la groapa de gunoi a orașului (Pata Rît la Cluj) sau izolarea acesteia de restul comunității printr-un zid (Baia Mare); de neaplicarea Planului pentru Combaterea și Controlul Cancerului, care a lăsat fără medicamente bolnavii și i-a determinat să iasă în stradă. 

Teatrul a abordat problema vulnerabililor și a relației lor disfuncționale cu societatea și autoritățile. Unele spectacole au arătat perspectiva din interior, altele i-au vizat pe cei care au grijă directă de cei vulnerabili. Un reper al acestei ultime perspective rămîne Toată liniștea din lumeun spectacol creat de Radu Apostol și Mihaela Michailov cu minunata actriță Katia Pascariu, despre o mamă singură cu doi copii, dintre care unul cu autism sever. Fără o susținere consistentă din partea statului, într-o societate care stigmatizează persoanele anormative, viața mamei ajunge insuportabilă, determinînd-o să ia decizii radicale. Publicul resimte direct perspectiva mamei, de la repetitivitatea nesfîrșită a acțiunilor și oboseala aproape metafizică pînă la singurătatea ei. În aceeași zonă, spectacolul Adinei Lazăr, Delfini, creat la Teatrul Municipal Baia Mare și anunțat în selecția Festivalului Național de Teatru din această toamnă, investighează o familie cu un copil autist, în care perspectiva aparține surorii acestuia.  

Într-un decor-acvariu se formează o familie, mama și tata (Alexandra Sabrina Vanci – Eduard Bîndiu / Andrei Dinu) întîi pentru o fetiță, apoi pentru un băiețel. Micul Sandy (Raul Hotcaș) se dovedește diferit de ceilalți copii și de sora sa (Denisa Blag), ceea ce va trimite familia într-o involuntară confruntare cu societatea. O serie de probleme în a gestiona situația neprevăzută începe cu părinții înșiși care refuză într-o primă fază să vadă și apoi să accepte că fiul lor este autist. „Nimeni nu te pregătește pentru asta” s-ar putea spune, dar expresia este fățarnică pentru că o societate sănătoasă își pregătește, de fapt, membrii pentru viața reală, cu diversitatea ei (în SUA, pentru a reduce numărul mare de mame minore, școlile de stat dau ca temă pentru acasă copiilor de 10-12 ani îngrijirea timp de o săptămînă a unor păpuși identice cu bebelușii pentru a experimenta postura de părinte, cu toate greutățile ei). Un copil cu care comunicarea este aproape inexistentă, care se exprimă de multe ori zgomotos, pentru care soluția pe care le-o oferă cei din jur, inclusiv specialiștii (doctorii), este internarea într-o instituție specializată (să ne reamintim de standardele de îngrijire din azilurile de bătrîni), duce la dezintegrarea familiei. Deși rămîn împreună, fiecare membru al familiei este singur în suferința și furia lui. Familia pivotează în jurul lui Sandy, singurul care are nume, ceilalți identificîndu-se în raport cu el pentru că acelea sînt calitățile lor esențiale aici – mama, tata, sora. Deveniți indezirabili, izolați de comunitate, ei se lovesc de un cinism mascat în realism („Locul vostru nu e aici, ăsta e un loc de oameni normali, nouă ne e frică de el. Nu e vina lui, nici a voastră, dar cereți prea mult de la noi”, zice vecina – Sanda Savolszky) și de bunăvoință otrăvită („Nu v-ați gîndit să îl duceți într-un centru special pentru delfini?” – tot vecina). Punînd sec diagnosticul  („fiul vostru este delfin” – delfin este metafora pentru autism), doctorița (Inna Andriuca) este lipsită de delicatețea și umanitatea necesare unui cadru medical (sînt instruiți medicii în România să comunice pacienților vești proaste?). 

© Teodor Molnar
© Teodor Molnar

Sînt două componente importante în spectacol. Una este lucrul cu documentarul și (auto)biografia. Regizoarea Adina Lazăr a rescris piesa Singurătatea pietrelor de Flavius Lucăcel, folosind elemente din biografia personală. Rezultatul este o ficționalizare a autobiografiei pornind de la un text de autor, cu o asumare clară a perspectivei asupra temei printr-un personaj care este un alter ego al regizoarei, sora. Al doilea lucru important este combinația între poetic, documentar și social. O bună parte din text surprinde stări intime ale personajelor, de un lirism bine dozat. Angrenajul scenic este la rîndul lui profund metaforic – un acvariu în care familia se sparge în bucăți de tăcere sfîșiate de țipetele delfinilor. Totul începe cu un „coșmărel”, cum zice sora, și se termină cu scufundarea într-un univers acvatic. Acvariul este un spațiu închis, care limitează libertatea, un spațiu tăcut și expozitiv. Personajele sînt captive, dar expuse vederii și stigmei. „Mama mi-a promis că nu mă va pune niciodată într-un acvariu” sînt singurele cuvinte pe care le rostește Sandy. Membrii familiei sale își pun capete de delfini – respinși de societate, își creează propria lor comunitate în care anormativul devine normă. 

Atentă la pulsul societății (a regizat la Cluj Nu mai ține linia ocupată, un spectacol care pornește de la cazul Caracal), regizoarea Adina Lazăr își expune în Delfini un cocon de intimitate dureroasă. Momentul în care sora-copil își cere insistent fratele înapoi este frisonant. E o poveste de familie pentru care, chiar și astăzi, există reticențe mari în a o asuma public din cauza stigmatizării. Spectacol liric despre singurătatea de a fi aparținătorul unui copil neurodivergent (persoană al cărei creier se dezvoltă sau funcționează diferit de normă, un termen mai generos și mai puțin stigmatizant decît „autist”, cuvînt care nu se aude niciodată în spectacol), Delfini ne arată eșuați la marginea empatiei.

Oana Stoica este critic de teatru.

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

image png
O fetiţă de 8 ani, ucraineancă, a dispărut din zona centrală a municipiului Galaţi. Copila nu vorbește românește
O fetiţă de 8 ani, ucraineancă, a dispărut, joi seară, din zona centrală a municipiului Galaţi, fiind căutată. Fetiţa nu vorbeşte româneşte.
Foto: © Facebook / Teleki Téka - Bibliotheca Telekiana
O „comoară a istoriei filosofiei”, prezentată la Târgu Mureș
Biblioteca Teleki-Bolyai din Târgu Mureș a anunțat că în patrimoniul instituției a ajuns o adevărată „comoară a istoriei filosofiei”, respectiv un volum din Operele lui Aristotel cu comentariile lui Averroes și Marcus Antonius Zimara,
image png
Dumitru Prunariu, singurul român care a ajuns în Cosmos: „Omenirea se află la începutul unei noi ere. Viaţa modernă depinde de spaţiul cosmic”
Omenirea se află acum la începutul unei noi ere, o eră în care spaţiul devine parte din viaţa cotidiană, economică, culturală şi spirituală, afirmă Dumitru Prunariu.
cafea istock jpg
Ingredientul neașteptat pe care trebuie să îl adăugați în cafea. Băutura va deveni mult mai sănătoasă decât în mod obișnuit
Cafeaua este, fără doar și poate, una dintre cele mai populare băuturi din întreaga lume. Pentru foarte mulți dintre noi, o cană de cafea dimineața este deja o parte integrală a rutinei zilnice.
cristina stamate jpg
Stația Spatiala Internationala ISS FOTO Wikipedia jpg
NASA amână pe perioadă nedeterminată o misiune privată către Stația Spațială Internațională după ce s-au descoperit scurgeri misterioase de aer
NASA a anunțat joi suspendarea pe termen nedeterminat a unei misiuni private cu patru astronauți către Stația Spațială Internațională, pe fondul unei anchete în desfășurare privind scurgeri de aer detectare în modului rusesc Zvezda, informează Reuters.
Termocentrala electrică de la Paroşeni intrată în funcţiune în 1955 (© „Fototeca online a comunismului românesc”, cota: 200/1955)
Planul Valev de electrificare a României populare
Emil Borisovici Valev a fost acel specialist sovietic dur criticat în anul 1964 pentru ideile sale privind transformarea României în simplu teritoriu agricol pentru lagărul socialist.
Donald Trump FOTO AFP
Donald Trump îl face „inept” pe un înalt oficial al SUA. Motivul care a stârnit nervozitatea președintelui american
Declaraţiile lui Trump vin în contextul în care pieţele financiare nu au reacţionat pe placul său.
Horoscop 22 28 aprilie, Shutterstock jpg
Horoscop vineri, 12 iunie: Gemenii sunt sfătuiți să fie mai liniștiți, iar în familia altui nativ pot apărea tensiuni
Lorina, astrologul Click!, vine cu previziunile pentru cele 12 zodii vineru, 13 iunie. Un nativ este sfătuit să fie mai liniștit, în timp ce în familia altuia pot exista tensiuni.