„Proud Ladies”. O istorie dansată a rock-ului feminin

Publicat în Dilema Veche nr. 956 din 4 – 10 august 2022
image
foto: Ciprian Zinca

My Ladies Rock, Jean-Claude Gallotta Company (Franța). Coregrafia: Jean-Claude Gallotta. Asistentă de coregrafie: Mathilde Altaraz. Text și dramaturgie: Claude-Henri Buffard. Montare și imagini: Jeanne Dard. Lumini: Dominique Zape. Video: Benjamin Croizy. Costume: Marion Mercier, asistată de Anne Jonathan & Jacques Schiotto. Muzica: Wanda Jackson, Brenda Lee, Marianne Faithfull, Siouxsie & the Banshees, Aretha Franklin, Nico, Lizzy Mercier Descloux, Laurie Anderson, Janis Joplin, Joan Baez, Nina Hagen, Betty Davis, Patti Smith, Tina Turner. Muzică complementară: Benjamin Croizy & Strigall.

Rock, dans contemporan și o tușă feministă – așa s-ar putea descrie spectacolul lui Jean-Claude Gallotta, My Ladies Rock, prezentat la București (a XXII-a ediție a Întîlnirilor JTI) și Sibiu (Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, ediția a 29-a) la finalul lunii iunie și începutul lunii iulie. Este un spectacol în oglindă, creat în 2017 ca răspuns sau alternativă la un altul, My Rock (2015), care vorbea despre starurile masculine. Recreat după zece ani din scene disparate (e o marcă a lui Gallotta faptul că își revizitează spectacolele după un timp și le recreează, dezvoltîndu-le), cu 12 dansatori, My Rock investiga lumea rock-ului, de la libertate, entuziasm și activism social la comercializarea muzicii, droguri și morți timpurii. De la Elvis Presley, Rolling Stones, Bob Dylan și The Who pînă la Nirvana, Gallotta traversa nu doar o istorie a muzicii, ci și una politică. Punctul de pornire al spectacolului era anul 1953 în Statele Unite, cînd Elvis Presley lansa primele piese rock, iar Merce Cunningham își crea propria companie de dans. De aici pornesc rock-ul și dansul contemporan pe trasee paralele pe care Gallotta a încercat să le intersecteze (fără să fie singurul care face asta, amintesc numai de spectacolul Ballet for Life și colaborarea dintre Maurice Béjart, trupa Queen și designerul Gianni Versace). Nu mi-e clar dacă acest prim spectacol al lui Gallotta despre rock viza intenționat numai starurile masculine, înclin să cred că nu, căci coloana sonoră include și o piesă a lui Patti Smith („Gloria“), dar este incontestabilă aici dominația masculină. Gallotta a decis să echilibreze balanța și să creeze încă un spectacol, intenționat feminin, în care se regăsesc elemente din primul show: pasaje recreate în oglindă din perspectivă feminină și Patti Smith („Because the Night“). My Ladies Rock analizează aceeași temă, dar din perspectiva femeilor, mai puțin valorizate „în lumina reflectoarelor și a faimei”. Este o perioadă în care paradigmele sociale se recalibrează, ceea ce duce și la afirmarea drepturilor femeilor și abandonarea rolului lor exclusiv domestic. În conjuncție cu această idee, unul dintre dansatorii din My Ladies Rock apare de mai multe ori în ipostază feminină pentru că pe scenă sînt multiple identități feminine, se chestionează genul în peisajul muzical din anii ’50 pînă azi și se arată vulnerabilitatea feminină într-un sistem dur, în care șansa de afirmare și faima intrau de multe ori în coliziune cu genul. De altfel, în ciuda temele separate pe genuri, ambele spectacole au distribuții mixte, nu există nici un fel de segregare de gen la Gallotta.

image
foto: Ciprian Zinca

Influențat de Merce Cunningham, căruia i-a fost student, Gallotta și-a creat un stil coregrafic recognoscibil – ansambluri sau grupuri de dansatori care execută pași mici și rapizi, cu brațele întinse, într-o sincronizare imperfectă, cu subtile oscilații și șchiopătări, cu pasaje dezorganizate și intenționat desincronizate (à la Nichita Stănescu – „Ce cub perfect ar fi fost acesta / de n-ar fi avut un colţ sfărîmat!”). În My Ladies Rock, dansatorii se coagulează în duete, triouri, grupuri și ansambluri, păstrînd caracteristicile stilului gallottian, la care se adaugă elemente recente precum o diversificare a corpurilor, care depășesc standardele din baletul clasic – nu sînt doar o multitudine de rase, ci și siluete diferite (în alte spectacole ale coregrafului, chiar și vîrste diferite). Există o anume teatralitate în spectacolele lui Gallotta, nu în sens narativ, ci ca expresie a unor situații dezvoltate teatral. De exemplu, aici a existat permanent o conexiune cu textele proiectate în fundal, biografii ale cîntărețelor. Doar că biografiile sînt scrise dintr-o perspectivă personală, dincolo de datele generale obiective. Unghiul din care se descrie viața unei persoane și ce anume se spune într-un text scurt despre aceasta sînt alegeri care transformă respectivele biografii în texte literare, aici în dramaturgii care generează o coregrafie teatrală. „În timp ce John Cage explora sunetele mediului înconjurător, spectacolul de debut al lui Laurie Anderson a fost pus în scenă pe spațiul verde al orașului: o simfonie de claxoane de vehicule”, așa începe prezentarea artistei. Se dansează mult cu spatele – într-un fel, spectacolul mi-a amintit de out of order, un show în care coregrafa și dansatoarea Mihaela Dancs portretizează un rock star, avînd perspectiva din backstage, cu un corp hiperatent, aflat într-o relaţie intimă cu sunetul (muzica sau zgomotul stadionului de concert). La Gallotta, femeile par că ies din umbră la lumina reflectoarelor și uneori se retrag, învinse de sistem (uitate), de viață – cîteva au murit tinere –, altele în glorie. Wanda Jackson, Brenda Lee, Marianne Faithfull, Siouxsie & the Banshees, Aretha Franklin, Nico, Lizzy Mercier Descloux, Laurie Anderson, Janis Joplin, Joan Baez, Nina Hagen, Betty Davis, Patti Smith, Tina Turner (care încheie apoteotic spectacolul cu piesa „Proud Mary“) – un amestec de staruri și stele uitate, cu carieră de-o viață sau dispărute timpuriu, o selecție motivată nu doar artistic, ci și pragmatic, de accesul la drepturile de autor, care au generat probleme, dar care i-au permis / l-au forțat pe Gallotta să aibă o viziune mai largă asupra universului feminin al rock-ului. De unde și textul final al spectacolului, inconfortabil de actual: „La fel ca doamnele mele, am visat că cei care urăsc femeile, șovinii masculini și sexiștii vor dispărea. Am visat că nu va mai fi nevoie de Ministerul Afacerilor Femeilor, că obstacolele vor fi înlăturate, că minoritatea, care este de fapt majoritatea, va putea lăsa garda jos. Am visat că, de-acum înainte, femeia este prezentul bărbatului. Că totul se-așază într-o ordine. Am visat”.

Oana Stoica este critic de teatru.

Credit foto: Ciprian Zinca

958 16 Avanpremiera jpg
Librarul din Florența
Vespasiano n-a făcut el toate cele 200 de manuscrise pentru biblioteca abației din Fiesole, așa cum avea să susțină. Cosimo a cumpărat 20 dintre ele printr-un alt librar florentin, Zanobi di Mariano.
p 17 jpg
O dispariție
Însă această fetiță nu reprezintă, în film, doar tropul copilașului gingaș care e de ajuns să respire pentru a emoționa durabil.
958 17 Breazu jpeg
Un bricolaj reușit
Așa se face că cel mai proaspăt release, Boulder Blues, înregistrat între 2020 și 2022 în Israel, Marea Britanie, Mexic și Germania – locurile în care trăiesc astăzi cei nouă componenți ai grupului și muzicienii invitați la conceperea noului album –, conține toate detaliile plastice amintite
AV jpg
Oameni și poze
Autoarea abordează voci narative surprinzătoare, de la intelectuali și corporatiști la gospodine cu blog de gătit, de la soții ratate bovaric la scriitori călătorind bezmetici pe șosele între lansări de carte.
p 17 2 jpg
La mîna copiilor
Garrel a furat meserie de la înaintașii lui (Chaplin, bunăoară) și a înțeles că hazul ar putea să ne ducă ceva mai aproape de adevărul negru, învăluindu-ne ca o protecție și-apoi abandonîndu-ne în ghearele sale.
957 17 Biro1 jpg
Afrobeat & folktronica
Vara aceasta festivalurile de jazz cu tradiție din zona Clujului (Jazz in the Park, Smida Jazz) plusează cu programe mai spectaculoase și expansive.
957 23 InterviuTOMAGRAPH2 jpg
Despre obiecte, umbre și imagini – interviu cu artistul vizual Ana TOMA
„Recitesc cartea de cîte ori e nevoie pînă se conturează o imagine mentală care să surprindă atmosfera volumului în ansamblu.”
956 15 Banu1 jpg
Ultima dată
Festivalurile sînt alcooluri tari. Intense, contagioase, dar și periculoase.
956 17 foto1 Ciprian Zinca jpg
„Proud Ladies”. O istorie dansată a rock-ului feminin
Rock, dans contemporan și o tușă feministă – așa s-ar putea descrie spectacolul lui Jean-Claude Gallotta.
p 21 jpg jpg
Victor Brauner – „Număr” sau „Domnul 45”
În opera brauneriană, simbioza semn-număr-cuvînt devine o constantă în elaborarea imaginilor.
955 16 sus Pdac BAS jpg
Fuga din Paradis
„Paradis” aduce la viață o lume extrem de complexă, parte a unui continent aflat pe punctul de a trece prin schimbări care se fac abia simțite, dar care urmează să-l zguduie și să-l scufunde în mîlul istoriei secolului trecut.
955 16 jos Pdac Iamandi jpeg
Der Histria-Mann
Arheologul este curatorul prin excelență al mărturiilor de altă epocă. Iar un elocvent exemplu în acest sens este cartea de amintiri recent apărută a lui Petre Alexandrescu.
p 17 jpg
La răscruce de vremuri
Frammartino lucrează greu („Il buco” este doar al treilea lungmetraj al său în mai bine de cincisprezece ani), dar cu o statornicie a crezului artistic care nu e străină nici de rezultate strălucite, nici de orbiri și manierisme.
955 17 Biro1 jpg
Post-metal feminist
Mișcarea #MeToo a avut interesante efecte colaterale, unul dintre acestea e valul de trupe dark-rock invocînd condiția magic-răzbunătoare a femeii.
33956276618 6e5b1b5348 k jpg
La plecarea lui Andrei Șora
Erai ceea ce mi s-a părut a fi primul om cu adevărat liber pe care l-am cunoscut.
Volodimir Zelenski coperta1 jpg
Un portret al lui Volodimir Zelenski – cea mai actuală biografie a liderului ucrainean apare în română
Un fragment, în exclusivitate, din prima biografie tradusă în limba română a liderului ucrainean
Valul negru1 jpg
Carte nouă la Humanitas: „Valul negru” de Kim Ghattas
„Kim Ghattas povestește ultimii 40 de ani de istorie ai Orientului Mijlociu folosind suspansul, documentele, observația directă, investigația jurnalistică.”
954 16 Cop1 jpg
Rememorări ficționale
Asistăm în acești ani la resuscitarea, redefinirea unui gen literar controversat, considerat îndeobște minor. Vorbim despre biografia romanțată.
p 17 2 jpg
Despre filmele cîștigătoare la Veneția și Berlin
„Evenimentul” este un film realist, și tocmai această opțiune a tonalității îl recomandă drept un vehicul de nădejde pentru o narațiune cu concluzie clară, dar care nu poate pretinde spre mai mult.
WhatsApp Image 2022 07 14 at 08 31 41 jpeg
Filmul documentar „Regele Mihai: Drumul către casă” va fi prezentat la secțiunea „History and Cinema” din cadrul BIFF
Ediția a XVIII-a se va desfășura în perioada 29 septembrie – 9 octombrie 2022, sub Înaltul Patronaj al Alteței sale Regale Principele Radu.
POSTER MR Op4 jpg
Musica Ricercata Festival Op. 4 – „Ramificări”
Ediția a patra a Musica Ricercata Festival, „Ramificări”, are la bază un concept dedicat păcii, provenit din descoperirea dirijorului Gabriel Bebeșelea la Napoli, opera „La foresta d’Hermanstad” („Pădurea Sibiului”).
Afis Barbu FormaDeva jpg
„Doctor Coloris Causa” – expoziție Ion Barbu la Deva
Ion Barbu e prezent cu expoziția „Doctor Coloris Causa”, pînă în data de 5 august 2022, la Galeria Națională de Artă Forma din Deva.
953 16 SUS jpg
Din Caesarea, cu dragoste
Poet fiind, Dorin Tudoran cunoaște diferențele dintre echivocul pur și simplu (periculos, pentru că indecis și flotant) și acela care pune nuanțele la locul lor.
953 16 JOS jpg
Feminităţi ilicite
Șaptesprezece scriitoare de vîrste diferite (născute între 1933 şi 1979) au fost invitate să scrie despre experienţa lor, ca femei, în comunism.

Adevarul.ro

image
Preţurile petrolului continuă să crească. La cât ar putea ajunge până la sfârşitul anului şi cu cât au scăzut stocurile
Preţurile petrolului au crescut joi cu aproximativ 4%, deoarece datele solide privind consumul de combustibil din SUA şi aşteptările de scădere a livrărilor ruseşti au compensat temerile că încetinirea creşterii economice ar putea submina cererea, transmite Reuters.
image
NBC News: Rusia i-ar fi instruit pe angajaţii centralei nucleare Zaporojie să nu meargă la serviciu vineri, pe fondul îngrijorărilor cu privire la un incident planificat
Rusia i-ar fi instruit pe angajaţii centralei nucleare Zaporojie să nu se prezinte vineri la lucru, au confirmat în exclusivitate serviciile secrete militare ucrainene pentru NBC News.
image
De ce folosesc românii voucherele sociale pentru alcool şi ţigări. Ce spun sociologii şi psihologii
Ministrul Proiectelor Europene a anunţat că voucherele sociale blocate pentru că beneficiarii au cumpărat cu ele tutun şi alcool vor rămâne aşa până la următoarea tranşă de bani pe care statul o va livra. Experţii atrag însă atenţia că din coşul de c...

HIstoria.ro

image
Prea multe crize pentru o singură planetă
Luna în care vin scadenţele nu e niciodată plăcută, dar, când toate notele de plată se strâng în aceeași zi, ea este greu de depășit. Și ziua aceea pare să fi sosit, la nivel mondial.
image
Una dintre cele mai mari bătălii de tancuri din istorie, în Historia de august
Născut în vara anului 1943, mitul despre bătălia de la Prohorovka a rezistat timp de mai multe decenii, deoarece sovieticii au avut toate motivele să preamărească și să se laude cu victoriile obţinute.
image
Cum a ajuns Vlad Țepeș ostatic la Înalta Poartă
Pacea semnată în 1444 între unguri și turci îl prevedea și pe Vlad al II-lea Dracul.