„Proud Ladies”. O istorie dansată a rock-ului feminin

Publicat în Dilema Veche nr. 956 din 4 – 10 august 2022
foto: Ciprian Zinca
foto: Ciprian Zinca

My Ladies Rock, Jean-Claude Gallotta Company (Franța). Coregrafia: Jean-Claude Gallotta. Asistentă de coregrafie: Mathilde Altaraz. Text și dramaturgie: Claude-Henri Buffard. Montare și imagini: Jeanne Dard. Lumini: Dominique Zape. Video: Benjamin Croizy. Costume: Marion Mercier, asistată de Anne Jonathan & Jacques Schiotto. Muzica: Wanda Jackson, Brenda Lee, Marianne Faithfull, Siouxsie & the Banshees, Aretha Franklin, Nico, Lizzy Mercier Descloux, Laurie Anderson, Janis Joplin, Joan Baez, Nina Hagen, Betty Davis, Patti Smith, Tina Turner. Muzică complementară: Benjamin Croizy & Strigall.

Rock, dans contemporan și o tușă feministă – așa s-ar putea descrie spectacolul lui Jean-Claude Gallotta, My Ladies Rock, prezentat la București (a XXII-a ediție a Întîlnirilor JTI) și Sibiu (Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, ediția a 29-a) la finalul lunii iunie și începutul lunii iulie. Este un spectacol în oglindă, creat în 2017 ca răspuns sau alternativă la un altul, My Rock (2015), care vorbea despre starurile masculine. Recreat după zece ani din scene disparate (e o marcă a lui Gallotta faptul că își revizitează spectacolele după un timp și le recreează, dezvoltîndu-le), cu 12 dansatori, My Rock investiga lumea rock-ului, de la libertate, entuziasm și activism social la comercializarea muzicii, droguri și morți timpurii. De la Elvis Presley, Rolling Stones, Bob Dylan și The Who pînă la Nirvana, Gallotta traversa nu doar o istorie a muzicii, ci și una politică. Punctul de pornire al spectacolului era anul 1953 în Statele Unite, cînd Elvis Presley lansa primele piese rock, iar Merce Cunningham își crea propria companie de dans. De aici pornesc rock-ul și dansul contemporan pe trasee paralele pe care Gallotta a încercat să le intersecteze (fără să fie singurul care face asta, amintesc numai de spectacolul Ballet for Life și colaborarea dintre Maurice Béjart, trupa Queen și designerul Gianni Versace). Nu mi-e clar dacă acest prim spectacol al lui Gallotta despre rock viza intenționat numai starurile masculine, înclin să cred că nu, căci coloana sonoră include și o piesă a lui Patti Smith („Gloria“), dar este incontestabilă aici dominația masculină. Gallotta a decis să echilibreze balanța și să creeze încă un spectacol, intenționat feminin, în care se regăsesc elemente din primul show: pasaje recreate în oglindă din perspectivă feminină și Patti Smith („Because the Night“). My Ladies Rock analizează aceeași temă, dar din perspectiva femeilor, mai puțin valorizate „în lumina reflectoarelor și a faimei”. Este o perioadă în care paradigmele sociale se recalibrează, ceea ce duce și la afirmarea drepturilor femeilor și abandonarea rolului lor exclusiv domestic. În conjuncție cu această idee, unul dintre dansatorii din My Ladies Rock apare de mai multe ori în ipostază feminină pentru că pe scenă sînt multiple identități feminine, se chestionează genul în peisajul muzical din anii ’50 pînă azi și se arată vulnerabilitatea feminină într-un sistem dur, în care șansa de afirmare și faima intrau de multe ori în coliziune cu genul. De altfel, în ciuda temele separate pe genuri, ambele spectacole au distribuții mixte, nu există nici un fel de segregare de gen la Gallotta.

foto: Ciprian Zinca
foto: Ciprian Zinca

Influențat de Merce Cunningham, căruia i-a fost student, Gallotta și-a creat un stil coregrafic recognoscibil – ansambluri sau grupuri de dansatori care execută pași mici și rapizi, cu brațele întinse, într-o sincronizare imperfectă, cu subtile oscilații și șchiopătări, cu pasaje dezorganizate și intenționat desincronizate (à la Nichita Stănescu – „Ce cub perfect ar fi fost acesta / de n-ar fi avut un colţ sfărîmat!”). În My Ladies Rock, dansatorii se coagulează în duete, triouri, grupuri și ansambluri, păstrînd caracteristicile stilului gallottian, la care se adaugă elemente recente precum o diversificare a corpurilor, care depășesc standardele din baletul clasic – nu sînt doar o multitudine de rase, ci și siluete diferite (în alte spectacole ale coregrafului, chiar și vîrste diferite). Există o anume teatralitate în spectacolele lui Gallotta, nu în sens narativ, ci ca expresie a unor situații dezvoltate teatral. De exemplu, aici a existat permanent o conexiune cu textele proiectate în fundal, biografii ale cîntărețelor. Doar că biografiile sînt scrise dintr-o perspectivă personală, dincolo de datele generale obiective. Unghiul din care se descrie viața unei persoane și ce anume se spune într-un text scurt despre aceasta sînt alegeri care transformă respectivele biografii în texte literare, aici în dramaturgii care generează o coregrafie teatrală. „În timp ce John Cage explora sunetele mediului înconjurător, spectacolul de debut al lui Laurie Anderson a fost pus în scenă pe spațiul verde al orașului: o simfonie de claxoane de vehicule”, așa începe prezentarea artistei. Se dansează mult cu spatele – într-un fel, spectacolul mi-a amintit de out of order, un show în care coregrafa și dansatoarea Mihaela Dancs portretizează un rock star, avînd perspectiva din backstage, cu un corp hiperatent, aflat într-o relaţie intimă cu sunetul (muzica sau zgomotul stadionului de concert). La Gallotta, femeile par că ies din umbră la lumina reflectoarelor și uneori se retrag, învinse de sistem (uitate), de viață – cîteva au murit tinere –, altele în glorie. Wanda Jackson, Brenda Lee, Marianne Faithfull, Siouxsie & the Banshees, Aretha Franklin, Nico, Lizzy Mercier Descloux, Laurie Anderson, Janis Joplin, Joan Baez, Nina Hagen, Betty Davis, Patti Smith, Tina Turner (care încheie apoteotic spectacolul cu piesa „Proud Mary“) – un amestec de staruri și stele uitate, cu carieră de-o viață sau dispărute timpuriu, o selecție motivată nu doar artistic, ci și pragmatic, de accesul la drepturile de autor, care au generat probleme, dar care i-au permis / l-au forțat pe Gallotta să aibă o viziune mai largă asupra universului feminin al rock-ului. De unde și textul final al spectacolului, inconfortabil de actual: „La fel ca doamnele mele, am visat că cei care urăsc femeile, șovinii masculini și sexiștii vor dispărea. Am visat că nu va mai fi nevoie de Ministerul Afacerilor Femeilor, că obstacolele vor fi înlăturate, că minoritatea, care este de fapt majoritatea, va putea lăsa garda jos. Am visat că, de-acum înainte, femeia este prezentul bărbatului. Că totul se-așază într-o ordine. Am visat”.

Oana Stoica este critic de teatru.

Credit foto: Ciprian Zinca

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Costul vieții în România versus Marea Britanie: Prețurile la unele alimente din hypermarket, mai mari la noi decât în străinătate
„Să mai tăiem din visele în care viața din România e mai ieftină”, spune o româncă în cadrul unei dezbateri privind costurile vieții în Marea Britanie comparativ cu cele din România. Diferența de 3.000 de lire sterline este considerată o exagerare de majoritatea participanților la discuție.
image
Americani uimiți de vizita în România: „E posibil să fi descoperit aici cel mai frumos orășel din lume“ VIDEO
Doi vloggeri americani veniți în vizită la Brașov spun că este posibil să fi descoperit cel mai frumos orășel din lume. Americanii au fost impresionați de arhitectură și de Piața Sfatului.
image
Imagini virale. Un rus s-a filmat în timp ce urina pe mormântul părinților lui Vladimir Putin VIDEO
Un individ care a rămas necunoscut s-a filmat în timp ce pare că urinează pe mormântul părinților președintelui rus Vladimir Putin, din cimitirul Serafimovsky din Sankt Petersburg.

HIstoria.ro

image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.
image
Cel mai bogat prinț român, în „Historia” de martie
La începutul secolului XX, prințul Gheorghe Grigore Cantacuzino a vrut să placheze acoperișul Palatului Zamora (actualul Castel Cantacuzino) cu monede de aur și i-a cerut voie regelui să facă acest lucru. Carol I i-ar fi răspuns: „Îţi dau voie dacă pui monedele pe cant“.