3 x FNT 2022

Publicat în Dilema Veche nr. 972 din 24 noiembrie – 30 noiembrie 2022
Cabinele © D. Ivan
Cabinele © D. Ivan

Ediția a XXII-a a Festivalului Național de Teatru (5-13 noiembrie), curatoriată de Mihaela Michailov, Oana Cristea Grigorescu și Călin Ciubotari, a fost foarte densă, atît ca spectacole, cît și ca evenimente conexe. Au fost multe lansări de carte, ceea ce arată un reviriment al cărții de teatru – nu doar al dramaturgiei, ci și al biografiilor și al studiilor istorice și critice. Aș remarca o carte absolut necesară și originală în peisajul românesc, Creativitatea-marfă. O perspectivă din interiorul scenei culturale clujene 2009-2019, Editura Idea Design & Print, Cluj, 2021. Este o variantă a lucrării de doctorat a lui Miki Braniște, manager cultural, curatoare și activistă culturală, cunoscută pentru activitatea sa la Fabrica de Pensule din Cluj, spațiu legendar pentru arta contemporană independentă, unde a organizat Festivalul Temps D’Images. Cartea este și ea densă în idei, concepte și perspective asupra conexiunilor dintre arta independentă, politicile culturale și urbanistice la nivel macro și micro, interesele economice și speranțele comunităților. Miki Braniște identifică relații și paradigme cel puțin interesante, care explică măcar parțial succesul și declinul artei și spațiilor artistice independente în ultimii douăzeci de ani și face o interesantă analiză a politicilor Uniunii Europene de finanțare a culturii, cu implicații directe asupra mișcărilor independente din arta autohtonă. Faptul că UE începe să susțină ideea de antreprenor cultural – adică leagă cultura de profit – are repercusiuni directe asupra modului în care funcționează la noi zona culturală independentă. Relația dintre fostele cartiere industriale, cu fabrici abandonate după 1990 și reconvertite în spații culturale prin efortul unor artiști și manageri independenți, și investitorii imobiliari, este foarte strînsă. Reconversia spațiilor industriale în spații culturale a atras public și a dus la crearea unor comunități, ceea ce a făcut ca aceste zone să devină frecventabile, chiar boeme, cu terase, evenimente culturale și o energie proaspătă. Asta a trezit interesul investitorilor imobiliari, care au cumpărat spațiile industriale devenite culturale și au alungat artiștii. Aici se vor ridica clădiri de locuit sau pentru birouri, aducătoare de profit, astfel încît contribuția artiștilor la binele comunității va fi anulată. În demonstrația acestor idei, Miki Braniște are un real talent de pedagog pentru că explică concepte și fenomene complexe în termeni accesibili, cu grafice și exemple. O carte care, cred și sper, va deveni manual.

Cartea cu poze a copiilor cuminți © A. Gîndac
Cartea cu poze a copiilor cuminți © A. Gîndac

Cartea cu poze a copiilor cuminți, o adaptare după musical-ul Shockhead Peter, a fost una dintre cele mai inovatoare producții din FNT. Creat la Teatrul „Tamási Áron“ din Sfîntu Gheorghe de un tînăr regizor din Ungaria, Máté Hegymegi, spectacolul este o operă junk de The Tiger Lillies, Phelim McDermott și Julian Crouch, după cartea pentru copii a lui Heinrich Hoffmann, Petrică Ciuf-Zbîrlit (1845). În versiunea Tiger Lillies, poveștilor li se accentuează tușa horror-grotescă și sînt plasate la intersecția dintre Familia AddamsUbu Rex și filmele lui Tarantino, cu un pedagog comic-intimidant, Profesorul Îţi-spune Sándor (Pálffy Tibor), care amintește de personajul caragialian Marius Chicoș Rostogan. Aparent o ironică pledoarie pe dos pentru educația copiilor, de fapt, pentru limitarea drastică a personalității lor, Cartea cu poze... radicalizează metodele de educare și devine, cel puțin în contextul contemporan local, în care agresarea minorilor în mediul familial este încă prezentă, o critică la adresa practicilor abuzive asupra copiilor. Interesantă este forma, un musical complex, noir, fără a exclude ironia, comicul și grotescul, bine susținut de trupa din Sfîntu Gheorghe, ale cărei talente muzicale au fost dovedite și în alte producții. De altfel, spectacolul vine în siajul altuia, Alice, un musical la fel de noir și bizar, regizat de Bocsárdi László după Alice în Țara Minunilor și coprodus împreună cu sZempöl Offchestra, care asigură muzica live și în Cartea cu poze... Talentul și rigoarea muzicală sînt evidente la trupa maghiară și reprezintă unul dintre punctele forte ale spectacolului. În afară de asta, este aici un mix absolut delicios de energie, umor negru (într-un spațiu albastru) și deviant, imaginație debordantă și personaje grotești. O familie ubuescă: tatăl și mama, supradimensionați și cenușii, și copiii, livrați unul după altul dintr-un lift pentru mîncare (similar cu sistemele rotative montate pe vremuri la poarta mănăstirilor catolice, unde erau lăsați copiii din flori), îmbrăcați în culori pastelate și costumați în propriile jucării sau reprezentați dublu, fie ca niște gemeni deformați, precum Humpty Dumpty, fie însoțiți de o forță a întunericului, care materializează – ce ironie! – un spațiu gol (o gaură neagră). În fundal, un band cu patru muzicieni (pare să fie aceeași sZempöl Offchestra), dintre care trei îi vor reprezenta ironic pe cei de la Tiger Lillies. Un spectacol extrem de bogat vizual, cu multe trimiteri la cultura maghiară (recunosc, acest nivel de lectură a spectacolului este mai greu de perceput), cu ironie și umor, jucat cu aplomb de o trupă entuziastă. 

Mi s-a părut interesantă instalația Les loges / Cabinele, creată de Joris Mathieu și Nicolas Boudier împreună cu Haut et Court și produsă de Théâtre Nouvelle Génération. Centre Dramatique National de Lyon: o cabină care funcționează pe sistemul „vorbitorului” din închisori sau al studiourilor (vechi) de radio. Te așezi pe scaun, în fața unei ferestre (ciclop), ridici receptorul și interiorul spațiului de dincolo de fereastră se luminează. Acolo apare un actor care interpretează un fragment dintr-o piesă de teatru contemporană. Nu legătura cu dramaturgia contemporană mi s-a părut importantă, ci acest joc al prezenței prin absență căci ceea ce vedem este, de fapt, o hologramă. Creată în post-pandemie, cînd eram (sîntem încă?) traumatizați de ruperea brutală a legăturilor interumane și de interdicția accesului la evenimente performative, instalația propune o formă de intermediere a comunicării directe prin substituirea prezenței fizice a unuia dintre comunicatori. Apoi, ideea de spectacol personal, unu la unu, performer și spectator, explorează intimitatea în conexiune cu arta. Este arta (literatura, teatrul, muzica) o formă de comunicare între două sau mai multe părți sau se consumă în intimitate?

Oana Stoica este critic de teatru. 

Afis 9 dec Sala Radio jpg
CHRISTIAN BADEA DIRIJEAZĂ SIMFONIA „DIN LUMEA NOUĂ” LA SALA RADIO
Vineri, 9 decembrie 2022 (de la 19.00), veți asculta lucrarea compozitorului ceh în interpretareaORCHESTREI NAŢIONALE RADIO.
973 15 Banu Walter Sickert, The Old Bedford jpg
Rătăciri pariziene
Rătăcirile pariziene m-au condus către un alt pictor, Walter Sickert, puțin cunoscut, descoperit în ultimii ani și prezent la Petit Palais.
973 16 coperta1 jpg
Poezia LGBT+ – dincolo de manifestul identitar –
În literatură totul este important, doar dominanta se schimbă periodic.
p 17 2 jpg
Misterul Lisabonei
O scenă de club e frumoasă fără să inspire la dans sau hormoni; o scenă de la filmare nu mizează deloc pe virtuozitatea mizanscenei încîlcite în camere și cabluri.
973 17 Biro coperta1 jpg
Plictis & angoasă
Ambii artiști sînt specializați în conținut inerent plictisitor ce eludează percepții superficiale, dar în același timp angoasează ca muzică în surdină.
317464034 503814775101509 8297660474908428773 n jpg
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre Platon – Opera integrală, volumul III
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre al treilea volum din seria operei integrale a lui Platon.
5680565535 553329df21 k jpg
„Străinătate” (fragment)
Marea sculptată în tavan era tot acolo, valuri albe, bleu, bleu închis și gri, care rămăseseră cu crestele încremenite, în așteptare.
Afis 7 dec 2022 Sala Radio jpg
„GLORIA” de VIVALDI: atmosfera sacră a Crăciunului la Sala Radio
Miercuri, 7 decembrie 2022 (de la 19:00), veți asculta lucrarea lui Vivaldi la Sala Radio
972 16 coperta jpg
Iași, România
„Ce-i cu fatalismul ăsta mioritic? Nu-i chiar așa.”
MNLR dezbatere 25noiembrie 2022 png
Sociologul Gelu Duminică, scriitorul Vasile Ernu și experta în politici de gen și minorități Fatma Yilmaz dezbat pe tema identității etnice
Muzeul Național al Literaturii Române își propune să continue și să dezvolte proiectul, organizînd noi ediții dedicate și altor minorități etnice.
Afis 25 nov 2022 Sala Radio jpg
Uverturi celebre din opere și aniversarea a 70 de ani de la inaugurarea clădirii Radio România
Evenimentul din data de 25 noiembrie punctează și o aniversare specială a Sălii Radio
p 16 Fernando Pessoa WC jpg
De ce moare, totuși, Ricardo Reis?
Ricardo Reis se întrupează din adîncurile mării, vine din străfundurile apelor, purtat de o navă fantomă, pentru a se incarna.
p 17 1 jpg
Departe de tot
O casă pe buza sălbăticiei. O pădure care promite tihnă și de fapt ascunde belele. O protagonistă care fuge zadarnic de propriul trecut
971 17 Breazu jpeg
Rebelă cu mai multe cauze
Chiar dacă punch-ul primelor albume a rămas în urmă, în 2022 M.I.A. propune tot o formulă a insurgenței.
Afis 18 nov Sala Radio jpg
Cîștigător al celebrului Concurs de dirijat Gustav Mahler - FINNEGAN DOWNIE DEAR - invitat la Sala Radio
Cîștigător al celebrului Concurs Internațional de Dirijat Gustav Mahler, Germania - 2020, FINNEGAN DOWNIE DEAR, care va debuta în noua stagiune la Staatsoper Berlin.
970 16 coperta Chirita jpg
Uciderea unei metafore
Thomas Hobbes descrie, în Leviatanul, apariția gîndurilor din mici mișcări mecanice care au loc în interiorul creierului.
p 17 jpg
Eșuat pe mal
Insula e un buchet de mici intuiții care se chinuie din greu să se coaguleze în ceva rotund.
970 17 Biro coperta1 jpg
Muzici cu tronc
Jazz-ul postmodern se întoarce în cluburile noastre după o spectaculoasă ofertă de festivaluri de peste vară; să fim o piață așa primitoare chiar și cu cele mai elitiste nișe?
970 21 Ioana jpg
Un film cu mize mari înecat în derizoriu
Din punct de vedere imagistic, filmul este ireproșabil, însă nu rezistă nici sub raportul construcției narative, nici al construcției personajelor și nici măcar al criticii pe care se angajează să o facă.
green hours lives   square jpg
Green Hours celebrează cei aproape 30 de ani de activitate printr-o expoziție multimedia imersivă
Experiență culturală imersivă – 30 de ani de Green Hours relevați în cadrul unei instalații gîndite sub forma unui parcurs – expoziție
Afis Sala Radio 11 nov 2022 jpg
CHRISTIAN LINDBERG - desemnat artistul anului în 2016 - este invitat la Sala Radio
Desemnat în 2016 „Artistul anului” în cadrul galei International Classical Music Awards, trombonistul, dirijorul și compozitorul suedez CHRISTIAN LINDBERG este invitat special la SALA RADIO
comunicat noutati anansi noiembrie png
Noutăți în colecția ANANSI: integrala operei poetice a lui César Vallejo, un nou roman de Gheorghi Gospodinov și una dintre cărțile-revelație ale ultimilor ani, semnată de chilianul Benjamín Labatut
Trei noi titluri din portofoliul literaturii universale au fost publicate recent în traducere în cadrul îndrăgitei colecții Anansi. World Fiction de la Editura Pandora M.
Afis Sala Radio 10 nov 2022 jpg
Concert spectaculos de electro-swing: Big Band-ul Radio și Alice Francis
Joi, 10 noiembrie 2022, BIG BAND-UL RADIO dirijat de SIMONA STRUNGARU va susține la SALA RADIO un concert de electro-swing, invitată specială a serii fiind solista vocală ALICE FRANCIS.

Adevarul.ro

image
Andreea Antonescu, supărare mare înainte de naștere. Totul are legătură cu fiica sa: „E foarte greu pentru mine“ | adevarul.ro
Deși așteaptă cu nerăbdarea aducerea pe lume a celui de-al doilea copil, Andreea Antonescu are o amărăciune în suflet. Fiica ei a ales să locuiască în SUA, alături de tatăl său, după ce s-a pronuntat divorțul dintre părinții săi.
image
Halep jubilează: Victorie mare în cazul de dopaj. Explicațiile venite pe filiera TAS | adevarul.ro
Simona Halep (31 de ani) poate răsufla ușurată după mult timp.

HIstoria.ro

image
Katiușa, „orga lui Stalin“: O revoluție în materie de artilerie autopropulsată
Adevărata revoluție în materie de artilerie autopropulsată a venit de la ruși: teribilele lansatoare multiple de rachete Katiușa.
image
Una dintre cele mai spectaculoase descoperiri arheologice ale tuturor timpurilor
Fără îndoială, una dintre cele mai spectaculoase descoperiri arheologice ale tuturor timpurilor a fost scoaterea de sub cenușă a orașului roman Pompeii, redus la tăcere în vara lui 79 de erupția vulcanului Vezuviu.
image
Drumul spre Alba Iulia: Cum au ajuns românii la Marea Adunare Națională
Așa cum se înfățișează din literatura memorialistică, majoritatea delegaților ori participanților sosesc la Alba Iulia cu trenul. Numai cei din așezările aflate la distanțe mici călătoresc cu alte mijloace de transport.