3 x FNT 2022

Publicat în Dilema Veche nr. 972 din 24 noiembrie – 30 noiembrie 2022
Cabinele © D. Ivan
Cabinele © D. Ivan

Ediția a XXII-a a Festivalului Național de Teatru (5-13 noiembrie), curatoriată de Mihaela Michailov, Oana Cristea Grigorescu și Călin Ciubotari, a fost foarte densă, atît ca spectacole, cît și ca evenimente conexe. Au fost multe lansări de carte, ceea ce arată un reviriment al cărții de teatru – nu doar al dramaturgiei, ci și al biografiilor și al studiilor istorice și critice. Aș remarca o carte absolut necesară și originală în peisajul românesc, Creativitatea-marfă. O perspectivă din interiorul scenei culturale clujene 2009-2019, Editura Idea Design & Print, Cluj, 2021. Este o variantă a lucrării de doctorat a lui Miki Braniște, manager cultural, curatoare și activistă culturală, cunoscută pentru activitatea sa la Fabrica de Pensule din Cluj, spațiu legendar pentru arta contemporană independentă, unde a organizat Festivalul Temps D’Images. Cartea este și ea densă în idei, concepte și perspective asupra conexiunilor dintre arta independentă, politicile culturale și urbanistice la nivel macro și micro, interesele economice și speranțele comunităților. Miki Braniște identifică relații și paradigme cel puțin interesante, care explică măcar parțial succesul și declinul artei și spațiilor artistice independente în ultimii douăzeci de ani și face o interesantă analiză a politicilor Uniunii Europene de finanțare a culturii, cu implicații directe asupra mișcărilor independente din arta autohtonă. Faptul că UE începe să susțină ideea de antreprenor cultural – adică leagă cultura de profit – are repercusiuni directe asupra modului în care funcționează la noi zona culturală independentă. Relația dintre fostele cartiere industriale, cu fabrici abandonate după 1990 și reconvertite în spații culturale prin efortul unor artiști și manageri independenți, și investitorii imobiliari, este foarte strînsă. Reconversia spațiilor industriale în spații culturale a atras public și a dus la crearea unor comunități, ceea ce a făcut ca aceste zone să devină frecventabile, chiar boeme, cu terase, evenimente culturale și o energie proaspătă. Asta a trezit interesul investitorilor imobiliari, care au cumpărat spațiile industriale devenite culturale și au alungat artiștii. Aici se vor ridica clădiri de locuit sau pentru birouri, aducătoare de profit, astfel încît contribuția artiștilor la binele comunității va fi anulată. În demonstrația acestor idei, Miki Braniște are un real talent de pedagog pentru că explică concepte și fenomene complexe în termeni accesibili, cu grafice și exemple. O carte care, cred și sper, va deveni manual.

Cartea cu poze a copiilor cuminți © A. Gîndac
Cartea cu poze a copiilor cuminți © A. Gîndac

Cartea cu poze a copiilor cuminți, o adaptare după musical-ul Shockhead Peter, a fost una dintre cele mai inovatoare producții din FNT. Creat la Teatrul „Tamási Áron“ din Sfîntu Gheorghe de un tînăr regizor din Ungaria, Máté Hegymegi, spectacolul este o operă junk de The Tiger Lillies, Phelim McDermott și Julian Crouch, după cartea pentru copii a lui Heinrich Hoffmann, Petrică Ciuf-Zbîrlit (1845). În versiunea Tiger Lillies, poveștilor li se accentuează tușa horror-grotescă și sînt plasate la intersecția dintre Familia AddamsUbu Rex și filmele lui Tarantino, cu un pedagog comic-intimidant, Profesorul Îţi-spune Sándor (Pálffy Tibor), care amintește de personajul caragialian Marius Chicoș Rostogan. Aparent o ironică pledoarie pe dos pentru educația copiilor, de fapt, pentru limitarea drastică a personalității lor, Cartea cu poze... radicalizează metodele de educare și devine, cel puțin în contextul contemporan local, în care agresarea minorilor în mediul familial este încă prezentă, o critică la adresa practicilor abuzive asupra copiilor. Interesantă este forma, un musical complex, noir, fără a exclude ironia, comicul și grotescul, bine susținut de trupa din Sfîntu Gheorghe, ale cărei talente muzicale au fost dovedite și în alte producții. De altfel, spectacolul vine în siajul altuia, Alice, un musical la fel de noir și bizar, regizat de Bocsárdi László după Alice în Țara Minunilor și coprodus împreună cu sZempöl Offchestra, care asigură muzica live și în Cartea cu poze... Talentul și rigoarea muzicală sînt evidente la trupa maghiară și reprezintă unul dintre punctele forte ale spectacolului. În afară de asta, este aici un mix absolut delicios de energie, umor negru (într-un spațiu albastru) și deviant, imaginație debordantă și personaje grotești. O familie ubuescă: tatăl și mama, supradimensionați și cenușii, și copiii, livrați unul după altul dintr-un lift pentru mîncare (similar cu sistemele rotative montate pe vremuri la poarta mănăstirilor catolice, unde erau lăsați copiii din flori), îmbrăcați în culori pastelate și costumați în propriile jucării sau reprezentați dublu, fie ca niște gemeni deformați, precum Humpty Dumpty, fie însoțiți de o forță a întunericului, care materializează – ce ironie! – un spațiu gol (o gaură neagră). În fundal, un band cu patru muzicieni (pare să fie aceeași sZempöl Offchestra), dintre care trei îi vor reprezenta ironic pe cei de la Tiger Lillies. Un spectacol extrem de bogat vizual, cu multe trimiteri la cultura maghiară (recunosc, acest nivel de lectură a spectacolului este mai greu de perceput), cu ironie și umor, jucat cu aplomb de o trupă entuziastă. 

Mi s-a părut interesantă instalația Les loges / Cabinele, creată de Joris Mathieu și Nicolas Boudier împreună cu Haut et Court și produsă de Théâtre Nouvelle Génération. Centre Dramatique National de Lyon: o cabină care funcționează pe sistemul „vorbitorului” din închisori sau al studiourilor (vechi) de radio. Te așezi pe scaun, în fața unei ferestre (ciclop), ridici receptorul și interiorul spațiului de dincolo de fereastră se luminează. Acolo apare un actor care interpretează un fragment dintr-o piesă de teatru contemporană. Nu legătura cu dramaturgia contemporană mi s-a părut importantă, ci acest joc al prezenței prin absență căci ceea ce vedem este, de fapt, o hologramă. Creată în post-pandemie, cînd eram (sîntem încă?) traumatizați de ruperea brutală a legăturilor interumane și de interdicția accesului la evenimente performative, instalația propune o formă de intermediere a comunicării directe prin substituirea prezenței fizice a unuia dintre comunicatori. Apoi, ideea de spectacol personal, unu la unu, performer și spectator, explorează intimitatea în conexiune cu arta. Este arta (literatura, teatrul, muzica) o formă de comunicare între două sau mai multe părți sau se consumă în intimitate?

Oana Stoica este critic de teatru. 

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.