Rătăciri pariziene

Publicat în Dilema Veche nr. 973 din 1 decembrie – 7 decembrie 2022
Walter Stickert, The Old Bedford
Walter Stickert, The Old Bedford

Cum să-ți improvizezi viața cînd intervine un accident? Descoperi atunci cît de dificil e să abandonezi un program și să procedezi la alte alegeri. Îmi plănuisem prezența la Festivalul Național de Teatru pentru a-mi regăsi prieteni, a descoperi artiști necunoscuți, a vedea spectacole pe care mi le doream, a lansa cărți… cînd, brusc, un accident al soției mele a anulat această perspectivă atît de precis construită. Resemnat, m-am dedicat altor opțiuni și mi le-am  asumat ca rătăciri consolatoare. Rătăciri pariziene. 

Din tinerețe fusesem fascinat de opera unui pictor straniu, Füssli, descoperit ca ilustrator al capodoperelor shakespeariene. Acum, iată-l expus la Paris, în palatul sublim al muzeului Jacquemart-André. Acolo angajam o expediție în universul straniu și derutant al lui Füssli, unde aparițiile din Hamlet sau Macbeth sînt expresii ale neliniștilor nocturne sau ale fantomelor care cer justiție. Lady Macbeth se expune în plină criză de insomnie și, răvășită, își exprimă teribila panică datorată asasinatului pus la cale împreună cu soțul ei, de asemenea derutat de oribila crimă. Hamlet se regăsește în fața fantomei tatălui, în armură și, cum o știm, cere sancționarea crimei care l-a ucis pe acesta în somn. Mereu „somnul“ –motiv shakespearian. Somn răvășit, somn neliniștit ale cărui tulburări Füssli le restituie în opere de format mare ce exaltă dimensiunea epică a personajelor și le afirmă ca protagoniști ai scenei elizabetane, dar și ai universului mental european. Îi cunoaștem, ne sînt familiari, dar tablourile dezvăluie și datele jocului excesiv practicat la început de secol XIX de mari actori ca David Garrick. Füssli restituie un imaginar teatral, revelînd totodată și maniera de a-l reprezenta. Din această alianță provine și interesul operelor lui Füssli: nu e singurul ce explorează universul shakespearian, dar e cel care îi acordă în modul cel mai explicit dimensiunea mitologică. 

Alte pînze propun interpretări derutante. Cu ce uimire îl descopăr pe Puck, spiritul ludic din Visul unei nopți de vară, ca o figură stranie, grotescă și demonică! Nimic nu evocă aerul său jucăuș, dezinvolt, ci el se prezintă ca o apariție stranie ce planează deasupra lumii ca o prezență malefică. Interpretare originală pentru epocă. I se alătură o altă apariție supranaturală, Regina Mab, care se detașează ca o siluetă abandonată după atîtea farmece. Ea pare că anunță figura emblematică a operei lui Füssli, cea din Coșmarul, unde eroinei epuizate din planul prim i se adaugă în planul secund două figuri animale, stranii și neliniștitoare, un diavol schimonosit și o iapă ce se îndepărtează la galop. Concluzie a unui act erotic sau panică fantasmatică? Coșmarul e o sinteză a operei lui Füssli. La fel cum e Strigătul mitic al lui Edward Munch, pe care îl putem vedea acum la Musée d’Orsay. Coșmarul și Strigătul – condiții ale ființei pe care pictura le-a fixat în imagini definitive. Două extreme complementare. Ele mi s-au reactivat acum sub ochi, la ceasuri de neliniște personală. Uneori arta suscită un ecou deosebit și datorită proximității cu experiențe biografice înrudite.

Rătăcirile pariziene m-au condus către un alt pictor, Walter Sickert, puțin cunoscut, descoperit în ultimii ani și prezent la Petit Palais. De origine germană, el va trăi la Londra, dar mai ales va frecventa Parisul, devenind un prieten intim al lui Degas, care-i va deschide orizontul sălilor de teatru, al lumii spectacolelor ce animă „capitala plăcerilor“. Sickert o frecventează și, la rîndul lui, o pictează ca pe un univers secund, ca pe un dublu al vieții. Ceea ce au făcut scriitorii, de la Balzac la Stendhal și Zola, se regăsește la pictori reputați care pătrund în intimitatea culiselor, urmăresc pasiunea jocului sau redau atenția publicului. Sickert se afiliază acestei familii și, pasionat, fixează scene din lumea teatrului ca dublu al unei vieți secrete, delectabile și pasagere. El nu dispune de grația lui Degas, ci dimpotrivă, adoptă o pastă compactă, înrudindu-se mai degrabă cu un precursor, Honoré Daumier. Ca și la acesta, domină scenele de la ultimul balcon, unde se reunesc spectatorii lipsiți de mijloace financiare, dar animați de o adevărată pasiune teatrală, pasiune comunitară. Înghesuiți, așezați inconfortabil, ei se dedică fără reținere experienței teatrale. Impactul său se citește pe fețele acestui public exaltat. Literatura și artele plastice sînt la originea mitologiei teatrului. Füssli și Sickert o confirmă azi în muzeele pariziene. 

Rătăcirea implică absența de program, de organizare și permite hazardului să se manifeste. Grație lui am descoperit universul unui artist atipic, Philippe Quesne, al cărui spectacol Fantasmagorie asociază ironic imaginile proprii gravurilor de oroare din secolul al XIX-lea care acumulează schelete și apariții lugubre, adăugîndu-le poezia unor pianine mecanice care se închid și se deschid singure. Un voiaj derutant și seducător lipsit de orice prezență umană. Moment unic, trăit într-o seară de rătăcire. I-a urmat apoi o reprezentație consacrată capodoperei lui Mahler Cîntecul pămîntului, unde Philippe Quesne cooptează poetic prezența pămîntului și zăpada ce-l acoperă progresiv. Pe fondul tristeții mele de spectator am resimțit acest moment ca pe un balsam binevenit. O uitare. 

Un reper programat era spectacolul lui Eugenio Barba, ultima creație a acestui artist ce rezistă timpului și nu capitulează, Teba la ceasul febrei galbene. Titlu sibilin… Barba își confirmă interesul pentru Grecia și pentru miturile ei reluate aici în mod disparat, fragmentar și adeseori ilizibil. Prima oară cînd am privit această reprezentație de o rară intensitate, ea mi-a evocat un tablou al lui Magritte care reprezintă un imens bloc de piatră ce plutește deasupra lumii. O enigmă de nepătruns… Din sală percepeam spectacolul ca avînd o forță similară și procurînd aceeași perplexitate. Dar îi rămîneam străin. Auzeam voci și plînsete mulțumită lui Iben Nagel Rasmussen, actrița-fetiș a lui Barba, le urmăream cu emoție pe Julia Varley sau pe Roberta Carreri, mă delectam văzîndu-l pe Kai cu acordeonul sau. O lectură prin prisma familiarității cu această echipă al cărei prieten intim sînt de decenii. Dar spectacolul îmi părea indescifrabil. Revăzîndu-l, am reacționat la apariții poetice, la o pînză însîngerată care-l traversează, la dansuri de o rară forță, la jocuri amuzante. Nimic gratuit, nimic superficial. O confruntare cu poezia secretă a teatrului care se încheie cu o scenă unică: Eugenio Barba, pentru prima oară, apare pe scenă și își îmbrățișează una dintre actrițe. Gest de o afecțiune extremă. 

Pe potecile rătăcirii am descoperit două dintre spectacolele lui Tiago Rodrigues. Unul ce se pare că va fi prezent la Sibiu pentru ediția de treizeci de ani a festivalului. Spectacol despre responsabilitatea civică proprie membrilor afiliați organizațiilor umanitare care, cu o devoțiune laică, se implică în durerea unor societăți suferinde, furnizîndu-le un ajutor necesar chiar dacă uneori doar simbolic. Celălalt, un spectacol despre dragostea unui cuplu prezentat ca o experiență muzicală unde vocile, corpurile partenerilor se înlănțuie, se confundă și le atestă astfel afecțiunea declanșată sub impactul unei teribile alerte medicale: Corul amanților. Cine îl va invita în țară?  

Un eveniment personal: Tăcere, de Falk Richter, mi-a revelat un actor odinioară schematic și rigid, devenit acum subtil și muzical, Stanislas Nordey. O metamorfoză! 

La aceste descoperiri imprevizibile se adaugă lectura admirabilei cărți a lui Călin Ciobotari consacrată Sărutului în teatru. O bucurie și o recompensă pentru izolarea impusă de accidentul lui Monique. Un ultim dar al rătăcirilor. 

George Banu este critic de teatru. Cea mai recentă carte publicată: Obiecte rănite, Editura Nemira 2022.

landscape 1 febr jpg
UN TRIO DE COMPOZITORI, UN TRIO DE MUZICIENI și UN FLAUT DE AUR
Primul concert al lunii februarie (miercuri, 1 februarie 2023) la Sala Radio propune publicului un trio de mari compozitori – MOZART, BACH și MENDELSSOHN – alături de un trio de apreciați muzicieni români.
p 8 2 foto C  Hord jpg
George Banu
De aceea, textele lui George Banu nu doar informează, ci formează. Cititorul îi va rămîne mereu dator, iar Dilema veche îi va rămîne mereu recunoscătoare.
981 16 coperta1 jpg
Retrospectiva anului poetic 2022
În concluzie, aș adăuga că e îmbucurătoare această diversitate de tonuri și de voci din poezia românească de azi.
p 17 2 jpg
Lup singuratic
The Card Counter, cel mai recent film al lui Paul Schrader, demonstrează cît de ușor am ajuns să folosim termenul de „bressonian” pentru a descrie în viteză orice film care promite interpretări minimaliste și o anume reticență pentru spectacol.
981 17 Breazu jpeg
No fun
Aici e Iggy dorindu-și și nereușind să-l imite pe un alt Iggy, cel dintr-o altă eră.
981 21 Iamandi jpg
Revoluția română, între previzibil și spontan
Pe această pantă a căzut comunismul, și cu toate că pare a se sfîrși brusc în 1989, parcurgerea ei a durat aproximativ douăzeci de ani.
MRM 7ian12feb vertical jpg
„Moștenitorii României muzicale”: Violin in love cu Valentin Șerban și Daria Tudor
Pentru îndrăgostiții de muzică, un recital-eveniment la Sala Radio susținut de violonistul Valentin Șerban, cîștigătorul Concursului Enescu – ediția 2020/2021, și pianista Daria Tudor: „Violin in love”.
AFIS 27 ian 2023 Sala Radio jpg
Soprana Valentina Naforniță - invitată specială la Sala Radio
Soprana VALENTINA NAFORNIȚĂ, aplaudată pe scena marilor teatre lirice ale lumii – de la Staatsoper (Viena), Opéra national de Paris, Opéra de Lausanne, Théatre des Champs-Elysées (Paris) sau Teatro alla Scala (Milano) - este invitată specială pe scena Sălii Radio.
George Banu jpeg
George Banu (1943 – 2023)
Pentru mai mult de un deceniu, George Banu a fost unul dintre cei mai valoroși colaboratori permanenți ai revistei noastre.
lanscape Sala Radio Tetrismatic png
Muzica creată ca niște piese de tetris: „TETRISMATIC”, un concert ca o aventură sonoră și vizuală
Joi, 26 ianuarie 2023, de la 19:00, Sala Radio va fi scena evenimentului „TETRISMATIC - Enjoying the Game of an Unexpected Journey”, în care saxofonistul CĂTĂLIN MILEA și invitații săi vor susține o „călătorie muzicală ca un joc”
Idei pentru weekendul prelungit  Sursa imagine Opera Comica pentru Copii jpeg
Reprezentații suplimentare programate pentru musicalul ,,Sunetul Muzicii”
La cererea publicului, pe 21 și 22 ianuarie 2023 au fost programate două reprezentații suplimentare ale musicalului „Sunetul Muzicii”, în regia lui Răzvan Mazilu.
p  16 Benjamin Labatut WC jpg
Spre abis
Pe scurt, Labatut ne oferă o ficționalizare a formulării Principiului Incertitudinii și a Interpretării Copenhaga.
980 17 DN83 foto Denisa Neatu jpg
Două povești (nu doar) de dragoste
Ceea ce funcționează aici însă este dinamica coregrafică și ideea individului ca rezultantă a mediului și a istoriei.
Joaquín Sorolla, Odalisca, ulei pe pânză, 1884 (afis) jpg
Art Safari va fi deschis tot anul: 3 ediții în 2023 - Primul sezon începe în 10 februarie și aduce mult-așteptata expoziție retrospectivă a unui mare modernist român – Ion Thedorescu-Sion, Impresionism spaniol, Prix Marcel Duchamp și Young Blood-ul d
Primul sezon celebrează 140 de ani de la nașterea lui Ion Theodorescu-Sion (1882-1939), maeștrii picturii spaniole, de la Academism la Impresionism, printre care celebrul „Maestru al luminii” - Joaquin Sorolla.
p 15, Munch, Tipatul jpg
Coșmar, Țipăt și Mozart
Füssli nu pictează o scenă erotică, ci o experiență mnemonică sau onirică. Fără cenzură, dăruire completă. Aceasta-i sursa coșmarului.
979 COPERTA 16 sus BAS png
Modificare și aliniere
Romanul este atît un traseu spre adevăr, cît și o continuă negare a acestuia.
979 COPERTA 16 jos Marius jpg
Obsesie, pasiune, durere
Sacrificiul şi durerea, dragostea şi moartea sînt, astfel, modelele simbolice pe care ţesătura scrisului Zeruyei Shalev le întinde peste această poveste despre iluzie, împlinire şi eliberare.
p 17 jpg
Două debuturi importante disponibile online
Două dintre cele mai importante filme lansate în 2022, EO și Crimes of the Future, aparțin unor octogenari. Lucru care m-a inspirat să profit de un foarte util program curatoriat de platforma MUBI.
979 17 Biro coperta1 jpg
Filiera basarabeană
Nu cred că am dus vreodată lipsă de dive în cultura noastră pop – înainte de ’90, Angela Similea ori Corina Chiriac dominau preferințele și colecțiile de discuri Electrecord, dominație de gen ce s-a păstrat și în anii ’90
979 22 coperta1 jpeg
Rushdie neînțelesul
El însă a ajuns în această situație pentru că nu a avut cum să fie altfel decît el însuși.
p 23 Fiinta retractata si refractata, spionata de constiinta sa, 1951 jpg
Victor Brauner – Retractarea sau „retragerea în sine“
Prin reinstaurarea imaginilor mitice, căderea este „răul eliberator“ care conduce la obţinerea elixirului vieţii (Gershom Scholem, La Kabbale et sa symbolique, Payot, Paris, 2003).
Afis Lettre jpg
De Ziua Culturii Naționale, dezbatere despre viitorul presei culturale tipărite, organizată de ICR prin Centrul Național al Cărții
Cu prilejul Zilei Culturii Naționale, duminică, 15 ianuarie 2023, de la ora 16.00, la Seneca Anticafe (str. Arhitect Ion Mincu 1), va avea loc o întîlnire cu tema Presa culturală: schițe pentru un viitor posibil
Afis 13 ian 2023 Sala Radio jpg
Concert de Ziua Culturii Naționale la Sala Radio
Vineri, 13 ianuarie 2023 (de la 19.00), primul concert al noului an pe scena Sălii Radio va fi prezentat cu ocazia Zilei Culturii Naționale și se va desfășura sub bagheta lui ADRIAN MORAR, dirijor al Operei Naționale Române Cluj-Napoca.
MRM ian15 2023 portrait jpg
„Moștenitorii României muzicale”: turneu susținut de pianista Kira Frolu
Câștigătoarea bursei “Moștenitorii României muzicale” – ediția 2022, va susține o serie de recitaluri-eveniment ce vor avea loc la Brașov, București și Timișoara

Adevarul.ro

image
Cum a slăbit Damian Drăghici aproape 70 de kilograme. „Am avut zile când puteam să trăiesc doar din zahăr” VIDEO
Artistul, care a dezvăluit cum s-a transformat din punct de vedere fizic și mental, povestit că cea mai mare luptă pe care a dus-o a fost cea cu zahărul, și nu cea cu kilogramele.
image
Mută un singur băț de chibrit pentru a rezolva acest test de inteligență. Ai 20 de secunde la dispoziție
Acest exercițiu matematic devine corect printr-o singură mutare. Doar cei cu o inteligență peste medie îl pot face în mai puțin de 20 de secunde.
image
Condimentul ieftin care luptă împotriva cancerului. Poate fi folosit în mâncăruri, deserturi și băuturi
Acest condiment nu doar că este la îndemâna oricui și aromatizează perfect preparatele gătite, dar are și numeroase beneficii pentru sănătate.

HIstoria.ro

image
Moștenirea fabuloasă a lui Heinrich Schliemann, descoperitorul Troiei
Când, în 1891, i s-a citit testamentul, s-a dovedit că Heinrich Schliemann lăsase în urmă o moștenire (apropo de lichidități, judecând după valoarea de azi) de aproximativ 100 de milioane de euro.
image
„Orașul de aur”, de sub nisipurile Egiptului
Pe lista descoperirilor recente și considerate fascinante se înscrie și dezvăluirea unui oraș de aur, din Luxor, Egipt.
image
Ce mai mare soprană a nostră, Hariclea Darclée, cea care a salvat opera La Tosca / VIDEO
E duminică, 14 ianuarie 1900, iar pe scena Teatrului Constanzi din Roma are loc o premieră memorabilă:„Tosca”, opera în trei acte a lui Giacomo Puccini. E prima reprezentaţie a poveştii dramatice care va cuceri lumea, iar soprana româncă Hariclea Darclée o interpretează pe Floria Tosca.