Rătăciri pariziene

Publicat în Dilema Veche nr. 973 din 1 decembrie – 7 decembrie 2022
Walter Stickert, The Old Bedford
Walter Stickert, The Old Bedford

Cum să-ți improvizezi viața cînd intervine un accident? Descoperi atunci cît de dificil e să abandonezi un program și să procedezi la alte alegeri. Îmi plănuisem prezența la Festivalul Național de Teatru pentru a-mi regăsi prieteni, a descoperi artiști necunoscuți, a vedea spectacole pe care mi le doream, a lansa cărți… cînd, brusc, un accident al soției mele a anulat această perspectivă atît de precis construită. Resemnat, m-am dedicat altor opțiuni și mi le-am  asumat ca rătăciri consolatoare. Rătăciri pariziene. 

Din tinerețe fusesem fascinat de opera unui pictor straniu, Füssli, descoperit ca ilustrator al capodoperelor shakespeariene. Acum, iată-l expus la Paris, în palatul sublim al muzeului Jacquemart-André. Acolo angajam o expediție în universul straniu și derutant al lui Füssli, unde aparițiile din Hamlet sau Macbeth sînt expresii ale neliniștilor nocturne sau ale fantomelor care cer justiție. Lady Macbeth se expune în plină criză de insomnie și, răvășită, își exprimă teribila panică datorată asasinatului pus la cale împreună cu soțul ei, de asemenea derutat de oribila crimă. Hamlet se regăsește în fața fantomei tatălui, în armură și, cum o știm, cere sancționarea crimei care l-a ucis pe acesta în somn. Mereu „somnul“ –motiv shakespearian. Somn răvășit, somn neliniștit ale cărui tulburări Füssli le restituie în opere de format mare ce exaltă dimensiunea epică a personajelor și le afirmă ca protagoniști ai scenei elizabetane, dar și ai universului mental european. Îi cunoaștem, ne sînt familiari, dar tablourile dezvăluie și datele jocului excesiv practicat la început de secol XIX de mari actori ca David Garrick. Füssli restituie un imaginar teatral, revelînd totodată și maniera de a-l reprezenta. Din această alianță provine și interesul operelor lui Füssli: nu e singurul ce explorează universul shakespearian, dar e cel care îi acordă în modul cel mai explicit dimensiunea mitologică. 

Alte pînze propun interpretări derutante. Cu ce uimire îl descopăr pe Puck, spiritul ludic din Visul unei nopți de vară, ca o figură stranie, grotescă și demonică! Nimic nu evocă aerul său jucăuș, dezinvolt, ci el se prezintă ca o apariție stranie ce planează deasupra lumii ca o prezență malefică. Interpretare originală pentru epocă. I se alătură o altă apariție supranaturală, Regina Mab, care se detașează ca o siluetă abandonată după atîtea farmece. Ea pare că anunță figura emblematică a operei lui Füssli, cea din Coșmarul, unde eroinei epuizate din planul prim i se adaugă în planul secund două figuri animale, stranii și neliniștitoare, un diavol schimonosit și o iapă ce se îndepărtează la galop. Concluzie a unui act erotic sau panică fantasmatică? Coșmarul e o sinteză a operei lui Füssli. La fel cum e Strigătul mitic al lui Edward Munch, pe care îl putem vedea acum la Musée d’Orsay. Coșmarul și Strigătul – condiții ale ființei pe care pictura le-a fixat în imagini definitive. Două extreme complementare. Ele mi s-au reactivat acum sub ochi, la ceasuri de neliniște personală. Uneori arta suscită un ecou deosebit și datorită proximității cu experiențe biografice înrudite.

Rătăcirile pariziene m-au condus către un alt pictor, Walter Sickert, puțin cunoscut, descoperit în ultimii ani și prezent la Petit Palais. De origine germană, el va trăi la Londra, dar mai ales va frecventa Parisul, devenind un prieten intim al lui Degas, care-i va deschide orizontul sălilor de teatru, al lumii spectacolelor ce animă „capitala plăcerilor“. Sickert o frecventează și, la rîndul lui, o pictează ca pe un univers secund, ca pe un dublu al vieții. Ceea ce au făcut scriitorii, de la Balzac la Stendhal și Zola, se regăsește la pictori reputați care pătrund în intimitatea culiselor, urmăresc pasiunea jocului sau redau atenția publicului. Sickert se afiliază acestei familii și, pasionat, fixează scene din lumea teatrului ca dublu al unei vieți secrete, delectabile și pasagere. El nu dispune de grația lui Degas, ci dimpotrivă, adoptă o pastă compactă, înrudindu-se mai degrabă cu un precursor, Honoré Daumier. Ca și la acesta, domină scenele de la ultimul balcon, unde se reunesc spectatorii lipsiți de mijloace financiare, dar animați de o adevărată pasiune teatrală, pasiune comunitară. Înghesuiți, așezați inconfortabil, ei se dedică fără reținere experienței teatrale. Impactul său se citește pe fețele acestui public exaltat. Literatura și artele plastice sînt la originea mitologiei teatrului. Füssli și Sickert o confirmă azi în muzeele pariziene. 

Rătăcirea implică absența de program, de organizare și permite hazardului să se manifeste. Grație lui am descoperit universul unui artist atipic, Philippe Quesne, al cărui spectacol Fantasmagorie asociază ironic imaginile proprii gravurilor de oroare din secolul al XIX-lea care acumulează schelete și apariții lugubre, adăugîndu-le poezia unor pianine mecanice care se închid și se deschid singure. Un voiaj derutant și seducător lipsit de orice prezență umană. Moment unic, trăit într-o seară de rătăcire. I-a urmat apoi o reprezentație consacrată capodoperei lui Mahler Cîntecul pămîntului, unde Philippe Quesne cooptează poetic prezența pămîntului și zăpada ce-l acoperă progresiv. Pe fondul tristeții mele de spectator am resimțit acest moment ca pe un balsam binevenit. O uitare. 

Un reper programat era spectacolul lui Eugenio Barba, ultima creație a acestui artist ce rezistă timpului și nu capitulează, Teba la ceasul febrei galbene. Titlu sibilin… Barba își confirmă interesul pentru Grecia și pentru miturile ei reluate aici în mod disparat, fragmentar și adeseori ilizibil. Prima oară cînd am privit această reprezentație de o rară intensitate, ea mi-a evocat un tablou al lui Magritte care reprezintă un imens bloc de piatră ce plutește deasupra lumii. O enigmă de nepătruns… Din sală percepeam spectacolul ca avînd o forță similară și procurînd aceeași perplexitate. Dar îi rămîneam străin. Auzeam voci și plînsete mulțumită lui Iben Nagel Rasmussen, actrița-fetiș a lui Barba, le urmăream cu emoție pe Julia Varley sau pe Roberta Carreri, mă delectam văzîndu-l pe Kai cu acordeonul sau. O lectură prin prisma familiarității cu această echipă al cărei prieten intim sînt de decenii. Dar spectacolul îmi părea indescifrabil. Revăzîndu-l, am reacționat la apariții poetice, la o pînză însîngerată care-l traversează, la dansuri de o rară forță, la jocuri amuzante. Nimic gratuit, nimic superficial. O confruntare cu poezia secretă a teatrului care se încheie cu o scenă unică: Eugenio Barba, pentru prima oară, apare pe scenă și își îmbrățișează una dintre actrițe. Gest de o afecțiune extremă. 

Pe potecile rătăcirii am descoperit două dintre spectacolele lui Tiago Rodrigues. Unul ce se pare că va fi prezent la Sibiu pentru ediția de treizeci de ani a festivalului. Spectacol despre responsabilitatea civică proprie membrilor afiliați organizațiilor umanitare care, cu o devoțiune laică, se implică în durerea unor societăți suferinde, furnizîndu-le un ajutor necesar chiar dacă uneori doar simbolic. Celălalt, un spectacol despre dragostea unui cuplu prezentat ca o experiență muzicală unde vocile, corpurile partenerilor se înlănțuie, se confundă și le atestă astfel afecțiunea declanșată sub impactul unei teribile alerte medicale: Corul amanților. Cine îl va invita în țară?  

Un eveniment personal: Tăcere, de Falk Richter, mi-a revelat un actor odinioară schematic și rigid, devenit acum subtil și muzical, Stanislas Nordey. O metamorfoză! 

La aceste descoperiri imprevizibile se adaugă lectura admirabilei cărți a lui Călin Ciobotari consacrată Sărutului în teatru. O bucurie și o recompensă pentru izolarea impusă de accidentul lui Monique. Un ultim dar al rătăcirilor. 

George Banu este critic de teatru. Cea mai recentă carte publicată: Obiecte rănite, Editura Nemira 2022.

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

Emigrarea este o decizie dificilă pentru multi romani  Foto Freepik com jpg
Țările din Vest unde românii ezită să se întoarcă: „Cei mai mulți sunt nostalgici. Vorbesc numai despre pământul matern”
Anual, peste 200.000 de români părăsesc țara ca emigranți. Mulți dintre cei întorși după câțiva ani susțin că, în ciuda unui nivel de trai mai ridicat, nu au reușit să se adapteze societăților occidentale, mai ales în comunități în care numărul românilor este redus.
masini second hand jpeg
Cât de des își schimbă românii mașinile. Din ce țări ar trebui să evitați să le cumpărați
O mașină care și-a schimbat proprietarul de prea multe ori nu va mai fi foarte căutată pe piața second-hand, existând posibilitatea să fi fost prost întreținut sau să ascundă defecte tehnice pe care foștii proprietari nu doreau să le rezolve.
Imperiul rus
Rusia și obsesia imperiului. De ce Kremlinul nu renunță la războaiele de expansiune
Mulți observatori ai Rusiei continuă să spere că statul rus va ajunge să se comporte ca un actor responsabil pe scena internațională. Evoluțiile recente sugerează însă că impulsul imperial rămâne o constantă dificil de abandonat.
portofel digital
Tinerii de până în 30 de ani tratează banii cash ca pe o glumă
Dacă ai un tânăr de până în 30 de ani în apropiere, poate ar fi bine să renunți la ideea de a-i face cadou clasicul portofel, pentru că nu-l va folosi. Tinerii tratează banii cash ca pe o glumă, folosindu-i doar pentru mici răsfățuri, de parcă n-ar mai avea valoare, scrie presa internațională.
inteligenta artificiala foto shutterstock png
Românii, extrem de sceptici în folosirea AI, deși le-ar putea crește productivitatea și creativitatea
Angajații din România sunt printre cei mai puțin entuziasmați de impactul inteligenței artificiale asupra muncii lor, doar o treime declarându-se astfel, sub media globală de 41%.
Bani castig FOTO Shutterstock jpg
Cum să economisești ca un milionar. Sfaturi simple de urmat în noul an
Mentalitatea face diferența în modul în care ne gestionăm banii. Psihologii spun că optimismul și poveștile scurte care explică concepte financiare complexe pot transforma economisirea dintr-o corvoadă într-un obicei natural, chiar și pentru cei cu venituri mai mici.
Grasi obezi care fac sport miscare alergare parc slabire FOTO Shutterstock
De ce e important să faci mișcare zi de zi? Exercițiile ușoare care fac minuni pentru creier și te mențin energic și după 60 de ani
Chiar și mișcarea ușoară, făcută regulat, poate avea efecte surprinzătoare asupra creierului tău. Pașii mici, plimbările scurte sau câteva minute de stretching nu doar că aduc energie corpului, dar pot reduce cu până la 45% riscul de demență mai târziu în viață.
summit ue jpg
O săptămână decisivă pentru UE. Poate demonstra Europa că nu este „slabă” în fața lui Trump?
Uniunea Europeană se află într-un moment critic, încercând să dovedească faptul că este mai mult decât un actor secundar pe scena geopolitică.
muncitori brasov 1987 FOTO memorialsighet ro jpg
Primii români care au avut curajul să strige „Jos Ceaușescu”. Revolta anticomunistă care a prefigurat Revoluția din 1989
Prima mare revoltă a românilor contra regimului comunist a avut loc, de fapt, cu doi ani mai devreme față de evenimentele din 1989. Este vorba despre protestele de mare amploare ale muncitorilor de la Uzinele „Steagul Roșu” din Brașov, aspru reprimate de Securitate.