Orașele noastre

Publicat în Dilema Veche nr. 1004 din 6 – 12 iulie 2023
© Andrei Gîndac
© Andrei Gîndac

Orașul nostru de Thornton Wilder. Traducerea: Radu Lupan. Cu: Iulia Samson, Bogdan Nechifor, Dan Pughineanu, Mihaela Trofimov, Doru Bem, Oana Predescu, Mihai Mitrea, Dana Marineci, Mircea Alexandru Băluță, Ana Udroiu, Radu Micu, Dan Clucinschi, Ovidiu Ușvat, Matei Arvunescu, Ion Bechet, Robert Radoveneanu, Alex Popa, Andreea Hristu, Dragoș Spahiu, Annemary Ziegler, Elena Ghimpețeanu. Regia: Alexandru Dabija. Muzica originală: Ada Milea. Costume: Andrada Chiriac. Asistent regie: Vasea Blohat. Teatrul Excelsior.

Orașul nostru, piesa lui Thornton Wilder din 1938, este o reflecție asupra vieții de zi cu zi dintr-un orășel american fictiv. Comunitatea locală, reprezentată de cîteva familii, evoluează în timp, între 1901 și 1913. Viața consumă personajele cu bucuriile, tristețile și provocările ei, iar, în fundal, transformările lumii le prinde în iureșul lor. De exemplu, adolescentul din primele scene moare soldat în Franța în Primul Război Mondial. Unul dintre textele-reper ale dramaturgiei universale, Orașul nostru poate fi dezvoltat în (cel puțin) trei direcții. Una vizează memoria și arhivele personale; o alta poate miza pe reconstituirea documentară a unui loc și a unor timpuri precise, punînd peste istoria ficțională și impersonală imaginată de Wilder o alta, reală; o a treia direcție poate investiga viața cotidiană în banalitatea ei, nu mai puțin frumoasă, dureroasă și provocatoare, a oamenilor mărunți aflați sub tăvălugul istoriei. Am văzut mai multe spectacole cu acest text și cel puțin trei dintre ele au vizat cîte una dintre aceste direcții.

Mi-a rămas în minte ca unul dintre cele mai bune spectacole ale stagiunii 2016-2017 Orașul nostru regizat de Cristian Ban la Teatrul Clasic „Ioan Slavici” din Arad. Ban a făcut atunci o uriașă muncă de documentare pentru a găsi oameni și evenimente din istoria Aradului de dinainte de Primul Război Mondial. Spectacolul său era o construcție documentară în care persoane reale care au trăit în Arad iau locul personajelor imaginare ale lui Wilder. Oameni simpli – modistă, industriaș local –, participanți reali la istoria orașului, sînt reprezentați performativ. Regizorul înlocuia ficțiunea cu realitatea, păstrînd însă un cadru ficțional căci dacă personajele și destinele lor erau reale, viața lor de zi cu zi, reprezentată pe scenă, rămînea în paradigma creată de Wilder. O altă perspectivă asupra textului a avut Dmitri Krimov, care și-a intitulat spectacolul Everyone is Here (Toți sînt aici, adică în cimitir, dar, printr-o aliterație, titlul în limba rusă se poate traduce și ca Totul – adică istoria – este aici). Creat în timpul pandemiei la School of Modern Plays Theatre din Moscova, spectacolul investighează memoria. La cîteva minute după ridicarea cortinei, un „spectator” întrerupe spectacolul și spune că a văzut versiunea originală a acestuia în 1973. De aici începe rememorarea spectacolului, dar și a orașului și a timpurilor care au trecut peste el. Spectacolul se dezvoltă într-o autoreflecție asupra teatrului, a rostului și importanței sale într-o comunitate și în istorie. Regizorul devine personaj, unul la care ceilalți se raportează și care intervine pentru a ajusta perspectiva după cum îi dictează propria memorie. Iar memoria este subiectivă și a unei singure persoane, care se autoinvestighează. Dincolo de concept, spectacolul este extrem de inventiv artistic, jucăuș, dezvoltă performativ ideile și personajele și lărgește paleta memoriei de la loc și timp la artă și artiști. Trebuie spus că Krimov s-a opus războiului din Ucraina încă din primele zile, semnînd o scrisoare de protest în urma căreia spectacolele sale au fost anulate și numele său a fost scos de pe afișe în Rusia. El locuiește acum în Statele Unite și este profesor de regie la Yale University, după ce a luat-o de la capăt într-o țară în care notorietatea sa din Rusia nu are mare valoare și a supraviețuit unui incendiu în propriul apartament din Manhattan. Poziția sa față de războiul din Ucraina este importantă căci are conexiune cu biografia personală. Krimov este fiul lui Anatoli Efros, legendarul regizor sovietic, de origine evreiască, originar din Harkov, Ucraina. Cînd Krimov s-a născut, în 1957, părinții au decis să îi dea numele de familie al mamei, criticul de teatru Natalia Krimova, pentru că numele evreiesc al tatălui nu suna tocmai bine în raport cu epoca. Așa că poziția de astăzi a lui Krimov față de războiul din Ucraina trebuie înțeleasă și prin filtrul biografic, nu doar prin cel al moralei personale. Toată această poveste reală despre oameni și istorie reflectă hiperbolic textul lui Wilder.

© Andrei Gîndac
© Andrei Gîndac

În recenta premieră de la Teatrul Excelsior, Alexandru Dabija merge spre a treia direcție a textului, aceea a investigării banalului cotidian, a vieții mărunte în splendoarea, monotonia și mersul său către inexorabilul final. Regizorul creează cu duioșie și fină ironie o comedie umană în care personajele ficționale sînt surprinse în intimitate, cu visele, bucuriile și tristețile lor, funcționînd într-un tipar existențial ancestral. Cele trei acte urmăresc etape ale vieții: copilăria plină de speranțe, maturizarea responsabilă, împăcarea cu ciclul vieții și moartea. Personajele capătă consistență într-un spațiu gol, utilat la vedere, după nevoie. Se păstrează astfel ideea de „pus în scenă” pe care Wilder o propunea în text, adică reprezentarea la vedere a realității banale și transformarea ei într-un subiect de analiză artistică (așa-zisa înnobilare a cotidianului). Lumea e un teatru, arată Dabija și transformă povestitorul, multiplicat în trei, în regizor tehnic care coordonează această punere în scenă. Dacă Ban și Krimov particularizează reprezentarea vieții cotidiene ca timp și loc, Dabija o universalizează prin atenuarea elementelor de identificare temporală (început de secol XX) și spațială (SUA). Perspectiva lui se concentrează pe existența oamenilor obișnuiți, de oriunde și oricînd, și duce la o reflecție filozofică asupra vieții și morții, susținută de spectaculozitatea absurd-comică a trei song-uri compuse de Ada Milea, cîte unul pentru fiecare act – repetiția de cor la biserică, nunta și moartea. Dinamice, sumbre și cu umor, cîntecele potențează conceptul regizoral. Susținut bine actoricește, actorii formînd aici un grup compact pentru a reprezenta comunitatea, spectacolul reclamă ideea bucuriei de a trăi și a împăcării cu moartea.

Oana Stoica este critic de teatru.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.