Ultima dată

Publicat în Dilema Veche nr. 956 din 4 – 10 august 2022
image

Festivalurile sînt alcooluri tari. Intense, contagioase, dar și periculoase. Tînăr, cîte festivaluri n-am degustat de-a lungul vieții; le-am căutat, căci m-au atras ca un fluture năuc în noapte. Festivalul e un eveniment ieșit din comun și din ritmul cotidian: o perturbare a obișnuinței, o șansă de a trăi concentrat febra teatrului, o socialitate nu mondenă, ci artistic motivată. Vara aceasta, după pandemie, mi-am petrecut-o, încă o dată, în festivaluri. Le-am regăsit. Și, uneori, ele m-au amețit. De la un timp, rezistența la tării se diminuează.

La festivalul de la Craiova, sub semnul lui Shakespeare, am călătorit pe acest continent al teatrului restituit în toată bogăția sa plină de contraste, căci aici autostrada capodoperelor mediatice se învecina cu poteca exercițiilor pedagogice. Ambele necesare. Doar festivalul permite aceste rătăciri cu riscuri, surprize și revelații. Exemplu neașteptat, Macbeth-ul semnat de Botond Nagy la secția germană de la Teatrul Național din Sibiu. Acum piesa devine o dezbatere lucidă și violentă despre putere. Un teatru direct politic, nu dogmatic, ci implicat. Acest Macbeth refuză închiderea în universul scenei pentru a alterna adresarea directă înspre public și a proceda apoi la retragerea în ficțiune. Un Macbeth pe care l-am asimilat unui oratoriu politic. Silviu Purcărete a montat Macbett de Ionesco la Teatrul Maghiar din Cluj. Aici, textul lui Ionesco invită la un joc constant de deriziune și de reflecții severe privind dictatorii și practicile lor totalitare. Purcărete se amuză urmărind jocul ionescian, unde nu sîntem siguri de nimic. Scepticism al autorului și al regizorului care, împreună, se delectează în contextul teatrului asumat și prezentat ca ficțiune a cărei construcție – material vorbind – se descompune la final sub ochii noștri. Grotesc și cinism – aceasta-i alianța! Monologurile nocturne ale lui Macbeth și ale altor personaje le-am ascultat într-un exercițiu pedagogic atent realizat sub conducerea Haricleei Nicolau.

Penalizat de condiții meteorologice și de accidente tehnice, Richard al III-lea pus în scenă de László Bocsárdy, cu Sorin Leoveanu în rolul protagonistului, nu și-a găsit integral publicul. Iar eu, de asemeni, l-am ratat. Păcat. În schimb, am descoperit o versiune ludică a lui Hamlet realizată de grupul The Tiger Lillies, care seduce prin incredibila mobilitate a registrelor, a dialogului între artele prezentului, prin amestecul de umor și melancolie, de muzică și vers. Un Shakespeare ce destinde fără a fi vulgar, ce întristează fără a deprima. O sărbătoare.

Cîteva zile mai tîrziu, reluam pelerinajul festivalurilor pentru a fi prezent la Sibiu. Aici se instala dialogul între Macbeth-ul lui Botond Nagy și Macbettu lui Alessandro Serra pe care îl văzusem fascinat la Bouffes du Nord. Interpretat de actori amatori din Sardinia, ei aduc energia și implicarea sonoră pe care, demult, o descopeream tot la Sibiu mulțumită grupului Iza în Electra pusă în scenă de Mihai Măniuțiu. Acest Macbettu rural și întunecat tulbură prin dramatismul jocului de o rară implicare. Experiență teatrală unică de o forță fără egal care ne proiectează în chiar inima nopții shakespeariene. În timpul dialogului pe care îl aveam cu Alessandro Serra și în care, amîndoi, evocam teatrul lui Brook, ambasadoarea Franței, Laurence Auer, s-a ridicat discret, s-a apropiat de noi și ne-a șoptit: „Tocmai a murit Peter Brook”. Moment unic a cărui amintire rămîne definitivă. Sub semnul lui Shakespeare… Marele Anonim.

Ionesco a fost prezent și a captivat la Sibiu. Cîteva spectacole remarcabile i-au reactualizat opera. Scaunele, în regia lui Gabor Tompa și scenografia lui Dragoș Buhagiar, alternează  muzical, ca de obicei la el, grotescul și drama, emoția și derizoriul, îndeosebi grație Oanei Pellea al cărei joc liber, dezinvolt și grav se impune ca o capodoperă de interpretare ionesciană. Mare a fost surpriza de a vedea Regele moare al lui Ionesco în regia lui Claus Peyman, celebrul regizor german, radical și polemic, de la sfîrșitul secolului trecut. Vital și neresemnat, el și-a abandonat autorii de altădată, Bernhardt, Jelinek, Handke, pentru a afirma – mare surpriză! – că „adevărul zilelor noastre se află în absurd”. Concluzie derutantă, dar totodată refuz al imobilității pentru un artist nesclerozat care, evitînd „sentimentalismul” piesei lui Ionesco, cultivă, și el, asocierea între derizoriu ludic și panică existențială. Lecția semnată de Felix Alexa se distinge prin grație și umor, prin dimensiunea alertă și citatele lirice ce intervin în acest text despre impactul puterii asupra tinerei eleve. Complexă triadă ionesciană!

Orice festival reușit e un evantai care implică opțiuni personale și, evident, ratări, regrete, dezolări. Din ce am văzut, o impresie particulară a produs-o Domnișoara Iulia de Strindberg, în regia soților Grosu. Spectacol violent și rece, o meditație despre pulsiunea criminală plasată într-un spațiu cotidian redus la esențial: o bucătărie/măcelărie. Lui i se poate opune adagio-ul despre marea pianistă Clara Haskil, al cărei parcurs îl restituia poetic și econom spectacolul ce-i era consacrat, avînd-o pe Laetitia Casta în rolul prim.

Amore a fost una dintre cele mai emoționante realizări semnate de Pippo Delbono. El apare în costum alb, ca un vilegiaturist elegant, ce-și ascunde corpul masiv și se refugiază în fundul sălii unde rămîne… absent/prezent. Pe platou se succed secvențe muzicale, în special portugheze, de o intensitate extremă, cîntece sfîșietoare însoțite, la început, de cuvinte de iubire sentimentală care apoi se colorează dramatic pentru a sfîrși în adevărate elegii la urcarea lui Pippo pe scenă. El revine, ezitant și perplex, se culcă și se stinge în acordurile acestor adagios ce-i acompaniază sfîrșitul. Iată un artist, mi-am spus, pe care tragedia pierderii lui Bobo, dublul său, sau aceea recentă a pandemiei i-au permis să realizeze două capodopere: Gioia și Amore.

image

Apoi, pelerin neobosit, m-am îndreptat spre Avignon. Pentru a vedea Călugărul negru după Cehov, adaptat și pus în scenă de Kiril Serebrennikov. Așteptarea a fost în parte decepționată. Prea mult spectacol, prea stridente voci, prea abuzivă prezența coregrafică. Seduc cîteva soluții metaforice admirabile sau unele proiecții șamanice pe zidul Palatului. Enigme ale spiritului plasate pe cel mai emblematic loc al teatrului.

Ifigenia, pusă în scenă de Anne Theron pe un text de Tiago Rodrigues, invită, dimpotrivă, ca o rugăciune profană, la o reculegere și o confruntare gravă cu tragicul. Meditație ce evocă spiritul Greciei originare. Dar, din scurta trecere prin Avignon, rețin mai cu seamă expoziția ce reconstituie relația pasională între Gérard Philipe și Maria Casares. Ea rămîne, cum spunea Barthes,  punctum-ul meu. Pentru a-i parafraza titlul, aș spune că am iubit-o „infiniment”.

Lichefiat de caniculă, cu resursele fizice diminuate, redus la o stare de oboseală cronică, mi-am amintit, la reîntoarcere, un cîntec al lui Angel Para auzit cînd am ajuns în Franța. Refrenul  era „Data viitoare voi fi mai îndrăgostit… data viitoare voi fi mai atent… data viitoare voi fi mai devotat”, dar el se încheia sfîșietor: „Data viitoare nu există”. Și eu mi-am spus, resemnat, după experiența acestei epuizante veri de festivaluri: „Data viitoare nu există. E ultima dată”.

George Banu este critic de teatru. Cea mai recentă carte publicată: Les récits d’Horatio (Actes Sud), apărută în versiune românească la Editura Tracus Arte.

958 16 Avanpremiera jpg
Librarul din Florența
Vespasiano n-a făcut el toate cele 200 de manuscrise pentru biblioteca abației din Fiesole, așa cum avea să susțină. Cosimo a cumpărat 20 dintre ele printr-un alt librar florentin, Zanobi di Mariano.
p 17 jpg
O dispariție
Însă această fetiță nu reprezintă, în film, doar tropul copilașului gingaș care e de ajuns să respire pentru a emoționa durabil.
958 17 Breazu jpeg
Un bricolaj reușit
Așa se face că cel mai proaspăt release, Boulder Blues, înregistrat între 2020 și 2022 în Israel, Marea Britanie, Mexic și Germania – locurile în care trăiesc astăzi cei nouă componenți ai grupului și muzicienii invitați la conceperea noului album –, conține toate detaliile plastice amintite
AV jpg
Oameni și poze
Autoarea abordează voci narative surprinzătoare, de la intelectuali și corporatiști la gospodine cu blog de gătit, de la soții ratate bovaric la scriitori călătorind bezmetici pe șosele între lansări de carte.
p 17 2 jpg
La mîna copiilor
Garrel a furat meserie de la înaintașii lui (Chaplin, bunăoară) și a înțeles că hazul ar putea să ne ducă ceva mai aproape de adevărul negru, învăluindu-ne ca o protecție și-apoi abandonîndu-ne în ghearele sale.
957 17 Biro1 jpg
Afrobeat & folktronica
Vara aceasta festivalurile de jazz cu tradiție din zona Clujului (Jazz in the Park, Smida Jazz) plusează cu programe mai spectaculoase și expansive.
957 23 InterviuTOMAGRAPH2 jpg
Despre obiecte, umbre și imagini – interviu cu artistul vizual Ana TOMA
„Recitesc cartea de cîte ori e nevoie pînă se conturează o imagine mentală care să surprindă atmosfera volumului în ansamblu.”
956 15 Banu1 jpg
Ultima dată
Festivalurile sînt alcooluri tari. Intense, contagioase, dar și periculoase.
956 17 foto1 Ciprian Zinca jpg
„Proud Ladies”. O istorie dansată a rock-ului feminin
Rock, dans contemporan și o tușă feministă – așa s-ar putea descrie spectacolul lui Jean-Claude Gallotta.
p 21 jpg jpg
Victor Brauner – „Număr” sau „Domnul 45”
În opera brauneriană, simbioza semn-număr-cuvînt devine o constantă în elaborarea imaginilor.
955 16 sus Pdac BAS jpg
Fuga din Paradis
„Paradis” aduce la viață o lume extrem de complexă, parte a unui continent aflat pe punctul de a trece prin schimbări care se fac abia simțite, dar care urmează să-l zguduie și să-l scufunde în mîlul istoriei secolului trecut.
955 16 jos Pdac Iamandi jpeg
Der Histria-Mann
Arheologul este curatorul prin excelență al mărturiilor de altă epocă. Iar un elocvent exemplu în acest sens este cartea de amintiri recent apărută a lui Petre Alexandrescu.
p 17 jpg
La răscruce de vremuri
Frammartino lucrează greu („Il buco” este doar al treilea lungmetraj al său în mai bine de cincisprezece ani), dar cu o statornicie a crezului artistic care nu e străină nici de rezultate strălucite, nici de orbiri și manierisme.
955 17 Biro1 jpg
Post-metal feminist
Mișcarea #MeToo a avut interesante efecte colaterale, unul dintre acestea e valul de trupe dark-rock invocînd condiția magic-răzbunătoare a femeii.
33956276618 6e5b1b5348 k jpg
La plecarea lui Andrei Șora
Erai ceea ce mi s-a părut a fi primul om cu adevărat liber pe care l-am cunoscut.
Volodimir Zelenski coperta1 jpg
Un portret al lui Volodimir Zelenski – cea mai actuală biografie a liderului ucrainean apare în română
Un fragment, în exclusivitate, din prima biografie tradusă în limba română a liderului ucrainean
Valul negru1 jpg
Carte nouă la Humanitas: „Valul negru” de Kim Ghattas
„Kim Ghattas povestește ultimii 40 de ani de istorie ai Orientului Mijlociu folosind suspansul, documentele, observația directă, investigația jurnalistică.”
954 16 Cop1 jpg
Rememorări ficționale
Asistăm în acești ani la resuscitarea, redefinirea unui gen literar controversat, considerat îndeobște minor. Vorbim despre biografia romanțată.
p 17 2 jpg
Despre filmele cîștigătoare la Veneția și Berlin
„Evenimentul” este un film realist, și tocmai această opțiune a tonalității îl recomandă drept un vehicul de nădejde pentru o narațiune cu concluzie clară, dar care nu poate pretinde spre mai mult.
WhatsApp Image 2022 07 14 at 08 31 41 jpeg
Filmul documentar „Regele Mihai: Drumul către casă” va fi prezentat la secțiunea „History and Cinema” din cadrul BIFF
Ediția a XVIII-a se va desfășura în perioada 29 septembrie – 9 octombrie 2022, sub Înaltul Patronaj al Alteței sale Regale Principele Radu.
POSTER MR Op4 jpg
Musica Ricercata Festival Op. 4 – „Ramificări”
Ediția a patra a Musica Ricercata Festival, „Ramificări”, are la bază un concept dedicat păcii, provenit din descoperirea dirijorului Gabriel Bebeșelea la Napoli, opera „La foresta d’Hermanstad” („Pădurea Sibiului”).
Afis Barbu FormaDeva jpg
„Doctor Coloris Causa” – expoziție Ion Barbu la Deva
Ion Barbu e prezent cu expoziția „Doctor Coloris Causa”, pînă în data de 5 august 2022, la Galeria Națională de Artă Forma din Deva.
953 16 SUS jpg
Din Caesarea, cu dragoste
Poet fiind, Dorin Tudoran cunoaște diferențele dintre echivocul pur și simplu (periculos, pentru că indecis și flotant) și acela care pune nuanțele la locul lor.
953 16 JOS jpg
Feminităţi ilicite
Șaptesprezece scriitoare de vîrste diferite (născute între 1933 şi 1979) au fost invitate să scrie despre experienţa lor, ca femei, în comunism.

Adevarul.ro

image
Preţurile petrolului continuă să crească. La cât ar putea ajunge până la sfârşitul anului şi cu cât au scăzut stocurile
Preţurile petrolului au crescut joi cu aproximativ 4%, deoarece datele solide privind consumul de combustibil din SUA şi aşteptările de scădere a livrărilor ruseşti au compensat temerile că încetinirea creşterii economice ar putea submina cererea, transmite Reuters.
image
NBC News: Rusia i-ar fi instruit pe angajaţii centralei nucleare Zaporojie să nu meargă la serviciu vineri, pe fondul îngrijorărilor cu privire la un incident planificat
Rusia i-ar fi instruit pe angajaţii centralei nucleare Zaporojie să nu se prezinte vineri la lucru, au confirmat în exclusivitate serviciile secrete militare ucrainene pentru NBC News.
image
De ce folosesc românii voucherele sociale pentru alcool şi ţigări. Ce spun sociologii şi psihologii
Ministrul Proiectelor Europene a anunţat că voucherele sociale blocate pentru că beneficiarii au cumpărat cu ele tutun şi alcool vor rămâne aşa până la următoarea tranşă de bani pe care statul o va livra. Experţii atrag însă atenţia că din coşul de c...

HIstoria.ro

image
Prea multe crize pentru o singură planetă
Luna în care vin scadenţele nu e niciodată plăcută, dar, când toate notele de plată se strâng în aceeași zi, ea este greu de depășit. Și ziua aceea pare să fi sosit, la nivel mondial.
image
Una dintre cele mai mari bătălii de tancuri din istorie, în Historia de august
Născut în vara anului 1943, mitul despre bătălia de la Prohorovka a rezistat timp de mai multe decenii, deoarece sovieticii au avut toate motivele să preamărească și să se laude cu victoriile obţinute.
image
Cum a ajuns Vlad Țepeș ostatic la Înalta Poartă
Pacea semnată în 1444 între unguri și turci îl prevedea și pe Vlad al II-lea Dracul.