Impactul excesului – sculptura și teatrul

Publicat în Dilema Veche nr. 934 din 3 – 9 martie 2022
Impactul excesului – sculptura și teatrul jpeg

Grație lui Călin Stegerean am descoperit sculptura lui Mircea Roman. Inițial prin imagini cu un rar impact, iar apoi printr-o vizită la atelier. Un prieten căruia îi împărtășeam entuziasmul meu își formula sceptic o rezervă pe care o înțeleg, dar rămîne puțin pertinentă: „Nu e deloc modern”. De aceea tocmai i-am resimțit puterea atît de absentă în opere sculpturale actuale strict abstracte, jocuri de forme, combinații geometrice, inapte pentru acel dialog intens pe care – „puțin clasic”, cum sînt – îl caut în artă. Operele sale poartă amprenta unei sfîșieri ce se clamează fără rezervă și ne solicită adeziunea. Ele au această putere de a produce un șoc grație excesului, cu tot ce implică el ca rezonanță. Ca reverberație.

În atelier observ din profil o galerie de busturi sculptate în lemn sumbru, le privesc, mă îndepărtez și corpurile acestea cu umerii căzuți, în aceeași postură, îmi apar ca figuri ce par că se încovoaie sub apăsarea lumii. O greutate simbolică, o apăsare inevitabilă, ele poartă pe spatele lor greutatea cosmică, direct resimțită. Dar interesul operei provine din faptul că această condiție e una generală, umană, un destin al omului. Apoi, în vecinătate, pe un zid văd agățat ceea ce mi se pare a fi un înger, dar un înger făcut din surcele, din bucăți de lemn artizanal imbricate. Îl privesc și îi resimt condiția, aceea a figurii divine zdrobite pe pămînt. El pare a fi un suprviețuitor în așteptare.

p15 mircea roman magazia jpg jpeg

                                                         Mircea Roman, Magazia

Sculptura lui Mircea Roman păstrează fragmente umane, dar înscrise în structuri care le integrează producînd figuri hibride, mereu sub amenințarea dispariției, dar nu a unei dispariții integrale. Acesta e discursul lui Mircea Roman: personajele sînt rănite, reduse la elemente disparate, dar nu total aneantizate. Și cum să rămîi indiferent la prezența materialului utilizat, șindrile savant combinate sau bucăți de lemn cioplite? Totul atestă fragilitatea, expune amenințările și dezastrele, dar nu se protejează grație metalului sau pietrei. Există o anumită înrudire între condiția figurilor și suportul lor, între decupajul și, apoi, montajul lor.

Aceste personaje sînt rănite, personaje sîngerînd care țîșnesc de pe suprafața unui zid, mereu în suspensie ca niște apariții invalide ce sfîșie noaptea neliniștii generale. Ele sînt reziduuri violente care interpelează privirea și agită spiritele. Puterea lor provine din patetismul expresiei și totodată din reducția parțială a corpurilor niciodată integral reprezentate.

Privesc aceste sculpturi trunchiate, aceste strigăte suspendate și, pornind de la prezența lor,  imaginez un veritabil teatru shakespearian unde somnul a fost exclus și acești eroi mutilați se detașează ca protagoniști ai unei suferințe universale. Șocul provine și din contrastul între prezența intensă a figurilor rănite și mediocritatea materialelor de suport, improvizate, fără prestigiu și nici valoare exemplară. Grație unei asemenea soluții, excesul nu eșuează în patetic, ci se constituie într-o expresie tragică a condiției umane.

Andriy Zholdak, un mare regizor ucrainean interzis la Moscova, îmi scria acum puțin timp, strigîndu-și revolta și asumîndu-și condiția tragică: „Putin distruge libertatea unui popor. Inima îmi e spartă în bucăți”. Și în viață, și în artă, el se asociază artiștilor care cultivă excesul, care atacă limitele teatrului pentru a pune în evidență sfîșierea personajelor și lupta cu demonii interiori. În acest sens, el își alege repertoriul conștient de necesitatea unei comuniuni personale cu operele puse în scenă. Teatrul este o mărturie fără constrîngeri, și de aceea Zholdak îl preferă operei, unde muzica interzice asemenea libertăți extreme. Printre ultimele sale creații se numără Rosmersholm, spectacol de excepție, la Teatrul Maghiar din Cluj, și Barba Albastră de Bela Bartok, la Opera din Lyon. De astă dată, la Teatrul Național din Craiova, el se confruntă cu un text puțin frecventat, Femeia mării de Ibsen, și care totuși e o capodoperă. Aici se asociază cele două ramuri, realistă și simbolistă, ale teatrului ibsenian căci pe de o parte se revelează datele unei familii burgheze trăind pe malul unui fiord norvegian, iar pe de alta atracția pentru mare resimțită de tînăra eroină Elida, izolată ca o sirenă eșuată pe uscat. Chemarea valurilor și a întinderii ilimitate o agită constant, iar dorința de a fugi în căutarea unui logodnic marinar o sfîșie.

934 15 banu dsc05311 jpg jpeg

Andriy Zholdak, împreună cu scenograful sau Daniel Zholdak, propune un spațiu dublu plasat sub semnul apei, o piscină, un acvariu, dușuri, dar fără apă. Aceasta produce o insuportabilă senzație de manque, de absență. Apa e prezentă pe video, unde valurile își ritmează mișcările și vulturi de mare plutesc neliniștitor. Aici, mai mult ca oricînd, banda sonoră intervine în mod tulburător căci cuvintele și situațiile, grație muzicii, capătă o intensitate tragică. Auzim prăbușiri sonore, incantații sacre, lungi melopee melancolice. Muzica nu e un acompaniament, ci un partener mereu prezent.

Spectacolul trasează drumul tragic al Elidei care a intrat în familia doctorului Wrangel și a celor două fetițe avute dintr-o primă căsătorie. Soția de atunci a murit, dar Zholdak reia un procedeu important ce constă în a încarna pe scenă prezența celor dispăruți. Și aici e neliniștitor de prezentă soția defunctă ce se insinuează în jocurile de familie, în sărbătoarea pentru aniversarea ei: fantomele sînt printre noi. Zholdak abuzează uneori de soluții patetice cu un efect retoric „excesiv”, dar, pe de altă parte, are secretul de a adopta soluții enigmatice, ocazii de confruntare cu secretul lumii și al ființei, ca de exemplu în manipularea unei pietre masive de către Elida și al cărei sens rămîne indescifrabil. Poetic indescifrabil. Sau o altă soluție subtilă, logodnicul revenit după trei ani nu e prezent, ci jucat de Elida însăși, lăsîndu-ne să presupunem că e o creație a minții sale, o fantasmă care o atrage și îi determină plecarea (soluție diferită de a lui Ibsen la care, dimpotrivă, Elida consimte să rămînă).

934 15 banu dsc04593 jpg jpeg

Zholdak e un mare regizor de actrițe. Ele constituie o adevărată galerie trecînd de la Viața cu un idiot la Livada de vișini, de la Madame Bovary și Nana la Rosmersholm. Aici el ne descoperă o interpretă unică, Costinela Ungureanu, pe care o conduce alternînd comportamentul cotidian și pulsiunile lirice, acordîndu-i o dimensiune imaterială, deosebit de fragilă. Totul atestă în jocul ei puterea pasiunii pentru extensia mării și pentru nevoia de iubire, de dăruire extremă. Urmărim cînd deprimarea Elidei, cînd voința ei de a se elibera de cadrul familial care o sufocă. Ea e agitată de chemarea mării ca supremă șansă de supraviețuire. O asemenea actriță depășește puterea cuvintelor de a transmite bogăția jocului său. Un poem ar fi necesar. Cît am iubit-o pe Elida lui Zholdak…

Excesul refuză confortul artei consensuale.

George Banu este critic de teatru. Ultima carte publicată: Les récits d’Horatio (Actes Sud), apărută în versiune românească la Editura Tracus Arte.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.