Dincolo de sine

Publicat în Dilema Veche nr. 968 din 27 octombrie – 2 noiembrie 2022
Tatăl © C. Ardeleanu
Tatăl © C. Ardeleanu

 Tatăl, de Florian Zeller. Traducere: Carmen Iernilă. Adapatare scenică: Raluca Aprodu. Cu: Victor Rebengiuc, Ana Ioana Macaria, Cătălin Babliuc, Oana Tudor, Maria Veronica Vârlan, Constantin Dogioiu. Regie: Cristi Juncu. Scenografie: Carmencita Brojboiu. Regie tehnică: Florin Sasu. Teatrul L.S. Bulandra

Dramaturgul și regizorul Florian Zeller a făcut senzație cu Tatăl (2020), filmul în care își adapta o piesă din 2012. Parțial, succesul lui Zeller vine din interpretarea unanim apreciată a lui Anthony Hopkins și a Oliviei Coleman. Textul oferă partituri generoase cîtorva personaje, dar, în esență, este bazat pe acestea două. O altă componentă a succesului vine din temă – prăbușirea lentă, dar deloc lină, a unui vîrstnic în mrejele demenței, o boală care videază individul de propria personalitate și pentru care medicina nu are un răspuns privind cauza și tratamentul. Din păcate, boala se manifestă din ce în ce mai des și la persoane de vîrsta a doua (ca în Still Alice, 2015, filmul regizat de Richard Glatzer și Wash Westmoreland după cartea Lisei Genova, în care personajul lui Julianne Moore este diagnosticat cu Alzheimer la 50 ani). Aș mai aduce în discuție două titluri pe aceeași temă: romanul Năluciri de Bernlef (Editura Humanitas, 2008), trecut aproape neobservat la noi, și spectacolul lui Andrei Măjeri cu textul lui Cosmin Stănilă, Toate lucrurile pe care mi le-a luat Alois (Reactor de Creație și Experiment Cluj, 2020), pentru care Emöke Kató a primit Premiul UNITER pentru cea mai bună actriță în rol principal (2021). În Năluciri, luciditatea unui bărbat în vîrstă se degradează treptat pînă cînd vocea sa interioară, care este vocea naratorului, dispare cu totul. În Toate lucrurile..., o actriță activă se confruntă cu debutul precoce al acestei boli, ceea ce îi schimbă relația cu fiul ei.

Tatăl © C. Ardeleanu
Tatăl © C. Ardeleanu

Tatăl face parte dintr-o trilogie a lui Florian Zeller, alături de piesa Mama și de filmul recent (cu mai puțin succes) Fiul. Cristi Juncu a montat Tatăl la Bulandra și Mama la Teatrul Nottara, iar Bobi Pricop, Fiul, la Teatrul „Regina Maria“ din Oradea.       

Perspectiva din Tatăl se apropie de cea a lui Bernlef (pseudonimul scriitorului neerlandez Hendrik Jan Marsman) din Năluciri: boala este văzută parțial din interior, prin ochii personajului, care înregistrează iritat modul în care lumea, crede el, se schimbă în jurul său. André (Victor Rebengiuc), tatăl Annei (Ana Ioana Macaria), are pierderi de memorie, este uneori confuz, nu recunoaște persoanele din jurul lui, nici locurile în care trăiește, sau le identifică eronat. La el, timpul este flexibil, se contractă sau se dilată, succesiunea întîmplărilor este bulversată, iar oamenii pe care îi întîlnește sînt de nerecunoscut. Aceasta este viziunea lui André, este lumea lui cotidiană care parazitează tot mai mult realitatea, o realitate care răzbate din cînd în cînd, din discuțiile celorlalți. Ce face Zeller aici este să susțină, ca autor al textului, punctul de vedere al personajului – astfel, fiica sa și celelalte personaje apar sub variate chipuri pentru că așa le vede André. Soțul Annei, Pierre (Constantin Dogioiu) ia uneori chipul unui bărbat agresiv (Cătălin Babliuc), Anne însăși are și o altă înfățișare (Oana Tudor), iar una dintre îngrijitoare (Maria Veronica Vârlan) seamănă grozav cu cealaltă fiică a lui André. De fapt, aparența familiară a unor persoane din lumea lui André devine uneori nefamiliară și rea. Locuințele se suprapun, același spațiu arată diferit, pentru că așa îl percepe André. Aici, scenografa Carmencita Brojboiu a găsit o soluție ingenioasă și practică: decorul rotativ, o construcție cu mai multe camere, este pus pe turnantă și se învîrtește astfel încît spațiile se modifică în funcție de cum le „vede” André. El trece din loc în loc, dar, de fapt, parcursul lui este mental, nu fizic, ceea ce se schimbă este numai în percepția lui André, nu și în realitatea obiectivă. Astfel, ceea ce se rotește în fața noastră, a publicului, este percepția lui André asupra lumii, subiectivă și deformată.

Spectacolul curge simplu, coerent, conform textului, cu un actor fabulos, Victor Rebengiuc, în rolul lui André. Rebengiuc face ce știe el mai bine: joacă rafinat, sigur pe el, un personaj de vîrstă similară cu a sa, care își pierde treptat conștiența și răspunde acestei dezintegrări interioare cu accese de teribilism (bate step) și violență (agresivitatea este unul dintre simptomele bolii). Între aceste momente, confuzia crește exponențial și personajul încearcă din răsputeri să o ascundă. Ce îi este specific lui André/Rebengiuc este refuzul de a se preda în ghearele bolii, lupta lui continuă pentru „adevărul” și „realitatea” lui. Asta nu îl ajută însă să oprească însingurarea căci distanța, dacă nu fizică (dar aici și fizică), atunci măcar emoțională, dintre el și ceilalți se mărește cu fiecare incident de alterare a realității. În interiorul său haotic, care dă pe-afară și devine „realitate”, André rămîne tot mai singur și vulnerabil. Oamenii pe care îi cunoaște și pe care îi iubește se șterg treptat din realitatea lui. Singura care supraviețuiește cataclismului memoriei este mama. Nu îmi pot imagina cît de greu îi este actorului Victor Rebengiuc să joace un astfel de rol, o reflecție în oglindă a unei realități posibile.

Pe lîngă avariile emoționale pe care le produce boala, în spectacol sînt abordate tangențial și cîteva probleme practice pe care le ridică gestionarea nevoilor unei persoane afectate de Alzheimer. Este o casă de îngrijiri o soluție acceptabilă atunci cînd pacientul are o familie (formată chiar și dintr-un singur membru) alături? Cum se poate echilibra nevoia de îngrijire permanentă a unui astfel de bolnav cu viața personală a membrului de familie care îl îngrijește, viață care nu poate fi suspendată pe termen lung? Cum se poate gestiona riscul ca astfel de pacienți să devină victimele agresiunilor în familie sau în instituții de îngrijire? 

Tatăl este un spectacol despre o problemă serioasă a umanității – pierderea identității umane din motive medicale, ceea ce duce la o formă specifică de invaliditate, în care pacientul nu mai are controlul asupra sa, este dezechilibrat identitar. Însă în acest spectacol, personajul golit de personalitate capătă pe scenă inconfundabila amprentă ludică a lui Victor Rebengiuc. Este un echilibru perfect.

Oana Stoica este critic de teatru.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Germania a arestat doi cetăţeni ruşi care ar fi conspirat să atace o bază militară americană
Doi cetățeni ruși au fost arestați în sudul Germaniei, fiind suspectați că au plănuit atacuri de sabotaj împotriva unor instalații militare americane, au anunțat joi procurorii germani.
image
O româncă se judecă de zece ani cu Elon Musk. Inițialele numelui său sunt pe acumulatorii mașinilor Tesla Model S
Brașoveanca Cristina Bălan a fost un inginer de mare viitor la Tesla, dar a fost concediată pentru că a atras atenția asupra unor defecte de fabricație. După zece ani încă se judecă cu Elon Musk
image
Cum arată interiorul „celei mai scumpe case” din lume, cu 100 de camere. Pentru ce sumă fabuloasă este scoasă la vânzare VIDEO
Castelul vast Chateau d'Armainvilliers din Seine-et-Marne, Franța, considerat a fi cea mai scumpă casă din lume, este scos la vânzare pentru 363 de milioane de lire sterline, potrivit Express.co.uk.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.