Dincolo de sine

Publicat în Dilema Veche nr. 968 din 27 octombrie – 2 noiembrie 2022
Tatăl © C. Ardeleanu
Tatăl © C. Ardeleanu

 Tatăl, de Florian Zeller. Traducere: Carmen Iernilă. Adapatare scenică: Raluca Aprodu. Cu: Victor Rebengiuc, Ana Ioana Macaria, Cătălin Babliuc, Oana Tudor, Maria Veronica Vârlan, Constantin Dogioiu. Regie: Cristi Juncu. Scenografie: Carmencita Brojboiu. Regie tehnică: Florin Sasu. Teatrul L.S. Bulandra

Dramaturgul și regizorul Florian Zeller a făcut senzație cu Tatăl (2020), filmul în care își adapta o piesă din 2012. Parțial, succesul lui Zeller vine din interpretarea unanim apreciată a lui Anthony Hopkins și a Oliviei Coleman. Textul oferă partituri generoase cîtorva personaje, dar, în esență, este bazat pe acestea două. O altă componentă a succesului vine din temă – prăbușirea lentă, dar deloc lină, a unui vîrstnic în mrejele demenței, o boală care videază individul de propria personalitate și pentru care medicina nu are un răspuns privind cauza și tratamentul. Din păcate, boala se manifestă din ce în ce mai des și la persoane de vîrsta a doua (ca în Still Alice, 2015, filmul regizat de Richard Glatzer și Wash Westmoreland după cartea Lisei Genova, în care personajul lui Julianne Moore este diagnosticat cu Alzheimer la 50 ani). Aș mai aduce în discuție două titluri pe aceeași temă: romanul Năluciri de Bernlef (Editura Humanitas, 2008), trecut aproape neobservat la noi, și spectacolul lui Andrei Măjeri cu textul lui Cosmin Stănilă, Toate lucrurile pe care mi le-a luat Alois (Reactor de Creație și Experiment Cluj, 2020), pentru care Emöke Kató a primit Premiul UNITER pentru cea mai bună actriță în rol principal (2021). În Năluciri, luciditatea unui bărbat în vîrstă se degradează treptat pînă cînd vocea sa interioară, care este vocea naratorului, dispare cu totul. În Toate lucrurile..., o actriță activă se confruntă cu debutul precoce al acestei boli, ceea ce îi schimbă relația cu fiul ei.

Tatăl © C. Ardeleanu
Tatăl © C. Ardeleanu

Tatăl face parte dintr-o trilogie a lui Florian Zeller, alături de piesa Mama și de filmul recent (cu mai puțin succes) Fiul. Cristi Juncu a montat Tatăl la Bulandra și Mama la Teatrul Nottara, iar Bobi Pricop, Fiul, la Teatrul „Regina Maria“ din Oradea.       

Perspectiva din Tatăl se apropie de cea a lui Bernlef (pseudonimul scriitorului neerlandez Hendrik Jan Marsman) din Năluciri: boala este văzută parțial din interior, prin ochii personajului, care înregistrează iritat modul în care lumea, crede el, se schimbă în jurul său. André (Victor Rebengiuc), tatăl Annei (Ana Ioana Macaria), are pierderi de memorie, este uneori confuz, nu recunoaște persoanele din jurul lui, nici locurile în care trăiește, sau le identifică eronat. La el, timpul este flexibil, se contractă sau se dilată, succesiunea întîmplărilor este bulversată, iar oamenii pe care îi întîlnește sînt de nerecunoscut. Aceasta este viziunea lui André, este lumea lui cotidiană care parazitează tot mai mult realitatea, o realitate care răzbate din cînd în cînd, din discuțiile celorlalți. Ce face Zeller aici este să susțină, ca autor al textului, punctul de vedere al personajului – astfel, fiica sa și celelalte personaje apar sub variate chipuri pentru că așa le vede André. Soțul Annei, Pierre (Constantin Dogioiu) ia uneori chipul unui bărbat agresiv (Cătălin Babliuc), Anne însăși are și o altă înfățișare (Oana Tudor), iar una dintre îngrijitoare (Maria Veronica Vârlan) seamănă grozav cu cealaltă fiică a lui André. De fapt, aparența familiară a unor persoane din lumea lui André devine uneori nefamiliară și rea. Locuințele se suprapun, același spațiu arată diferit, pentru că așa îl percepe André. Aici, scenografa Carmencita Brojboiu a găsit o soluție ingenioasă și practică: decorul rotativ, o construcție cu mai multe camere, este pus pe turnantă și se învîrtește astfel încît spațiile se modifică în funcție de cum le „vede” André. El trece din loc în loc, dar, de fapt, parcursul lui este mental, nu fizic, ceea ce se schimbă este numai în percepția lui André, nu și în realitatea obiectivă. Astfel, ceea ce se rotește în fața noastră, a publicului, este percepția lui André asupra lumii, subiectivă și deformată.

Spectacolul curge simplu, coerent, conform textului, cu un actor fabulos, Victor Rebengiuc, în rolul lui André. Rebengiuc face ce știe el mai bine: joacă rafinat, sigur pe el, un personaj de vîrstă similară cu a sa, care își pierde treptat conștiența și răspunde acestei dezintegrări interioare cu accese de teribilism (bate step) și violență (agresivitatea este unul dintre simptomele bolii). Între aceste momente, confuzia crește exponențial și personajul încearcă din răsputeri să o ascundă. Ce îi este specific lui André/Rebengiuc este refuzul de a se preda în ghearele bolii, lupta lui continuă pentru „adevărul” și „realitatea” lui. Asta nu îl ajută însă să oprească însingurarea căci distanța, dacă nu fizică (dar aici și fizică), atunci măcar emoțională, dintre el și ceilalți se mărește cu fiecare incident de alterare a realității. În interiorul său haotic, care dă pe-afară și devine „realitate”, André rămîne tot mai singur și vulnerabil. Oamenii pe care îi cunoaște și pe care îi iubește se șterg treptat din realitatea lui. Singura care supraviețuiește cataclismului memoriei este mama. Nu îmi pot imagina cît de greu îi este actorului Victor Rebengiuc să joace un astfel de rol, o reflecție în oglindă a unei realități posibile.

Pe lîngă avariile emoționale pe care le produce boala, în spectacol sînt abordate tangențial și cîteva probleme practice pe care le ridică gestionarea nevoilor unei persoane afectate de Alzheimer. Este o casă de îngrijiri o soluție acceptabilă atunci cînd pacientul are o familie (formată chiar și dintr-un singur membru) alături? Cum se poate echilibra nevoia de îngrijire permanentă a unui astfel de bolnav cu viața personală a membrului de familie care îl îngrijește, viață care nu poate fi suspendată pe termen lung? Cum se poate gestiona riscul ca astfel de pacienți să devină victimele agresiunilor în familie sau în instituții de îngrijire? 

Tatăl este un spectacol despre o problemă serioasă a umanității – pierderea identității umane din motive medicale, ceea ce duce la o formă specifică de invaliditate, în care pacientul nu mai are controlul asupra sa, este dezechilibrat identitar. Însă în acest spectacol, personajul golit de personalitate capătă pe scenă inconfundabila amprentă ludică a lui Victor Rebengiuc. Este un echilibru perfect.

Oana Stoica este critic de teatru.

973 15 Banu Walter Sickert, The Old Bedford jpg
Rătăciri pariziene
Rătăcirile pariziene m-au condus către un alt pictor, Walter Sickert, puțin cunoscut, descoperit în ultimii ani și prezent la Petit Palais.
973 16 coperta1 jpg
Poezia LGBT+ – dincolo de manifestul identitar –
În literatură totul este important, doar dominanta se schimbă periodic.
p 17 2 jpg
Misterul Lisabonei
O scenă de club e frumoasă fără să inspire la dans sau hormoni; o scenă de la filmare nu mizează deloc pe virtuozitatea mizanscenei încîlcite în camere și cabluri.
973 17 Biro coperta1 jpg
Plictis & angoasă
Ambii artiști sînt specializați în conținut inerent plictisitor ce eludează percepții superficiale, dar în același timp angoasează ca muzică în surdină.
317464034 503814775101509 8297660474908428773 n jpg
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre Platon – Opera integrală, volumul III
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre al treilea volum din seria operei integrale a lui Platon.
5680565535 553329df21 k jpg
„Străinătate” (fragment)
Marea sculptată în tavan era tot acolo, valuri albe, bleu, bleu închis și gri, care rămăseseră cu crestele încremenite, în așteptare.
Afis 7 dec 2022 Sala Radio jpg
„GLORIA” de VIVALDI: atmosfera sacră a Crăciunului la Sala Radio
Miercuri, 7 decembrie 2022 (de la 19:00), veți asculta lucrarea lui Vivaldi la Sala Radio
972 16 coperta jpg
Iași, România
„Ce-i cu fatalismul ăsta mioritic? Nu-i chiar așa.”
972 17 Cabinele foto D  Ivan jpg
3 x FNT 2022
Este arta (literatura, teatrul, muzica) o formă de comunicare între două sau mai multe părți sau se consumă în intimitate?
MNLR dezbatere 25noiembrie 2022 png
Sociologul Gelu Duminică, scriitorul Vasile Ernu și experta în politici de gen și minorități Fatma Yilmaz dezbat pe tema identității etnice
Muzeul Național al Literaturii Române își propune să continue și să dezvolte proiectul, organizînd noi ediții dedicate și altor minorități etnice.
Afis 25 nov 2022 Sala Radio jpg
Uverturi celebre din opere și aniversarea a 70 de ani de la inaugurarea clădirii Radio România
Evenimentul din data de 25 noiembrie punctează și o aniversare specială a Sălii Radio
p 16 Fernando Pessoa WC jpg
De ce moare, totuși, Ricardo Reis?
Ricardo Reis se întrupează din adîncurile mării, vine din străfundurile apelor, purtat de o navă fantomă, pentru a se incarna.
p 17 1 jpg
Departe de tot
O casă pe buza sălbăticiei. O pădure care promite tihnă și de fapt ascunde belele. O protagonistă care fuge zadarnic de propriul trecut
971 17 Breazu jpeg
Rebelă cu mai multe cauze
Chiar dacă punch-ul primelor albume a rămas în urmă, în 2022 M.I.A. propune tot o formulă a insurgenței.
Afis 18 nov Sala Radio jpg
Cîștigător al celebrului Concurs de dirijat Gustav Mahler - FINNEGAN DOWNIE DEAR - invitat la Sala Radio
Cîștigător al celebrului Concurs Internațional de Dirijat Gustav Mahler, Germania - 2020, FINNEGAN DOWNIE DEAR, care va debuta în noua stagiune la Staatsoper Berlin.
970 16 coperta Chirita jpg
Uciderea unei metafore
Thomas Hobbes descrie, în Leviatanul, apariția gîndurilor din mici mișcări mecanice care au loc în interiorul creierului.
p 17 jpg
Eșuat pe mal
Insula e un buchet de mici intuiții care se chinuie din greu să se coaguleze în ceva rotund.
970 17 Biro coperta1 jpg
Muzici cu tronc
Jazz-ul postmodern se întoarce în cluburile noastre după o spectaculoasă ofertă de festivaluri de peste vară; să fim o piață așa primitoare chiar și cu cele mai elitiste nișe?
970 21 Ioana jpg
Un film cu mize mari înecat în derizoriu
Din punct de vedere imagistic, filmul este ireproșabil, însă nu rezistă nici sub raportul construcției narative, nici al construcției personajelor și nici măcar al criticii pe care se angajează să o facă.
green hours lives   square jpg
Green Hours celebrează cei aproape 30 de ani de activitate printr-o expoziție multimedia imersivă
Experiență culturală imersivă – 30 de ani de Green Hours relevați în cadrul unei instalații gîndite sub forma unui parcurs – expoziție
Afis Sala Radio 11 nov 2022 jpg
CHRISTIAN LINDBERG - desemnat artistul anului în 2016 - este invitat la Sala Radio
Desemnat în 2016 „Artistul anului” în cadrul galei International Classical Music Awards, trombonistul, dirijorul și compozitorul suedez CHRISTIAN LINDBERG este invitat special la SALA RADIO
comunicat noutati anansi noiembrie png
Noutăți în colecția ANANSI: integrala operei poetice a lui César Vallejo, un nou roman de Gheorghi Gospodinov și una dintre cărțile-revelație ale ultimilor ani, semnată de chilianul Benjamín Labatut
Trei noi titluri din portofoliul literaturii universale au fost publicate recent în traducere în cadrul îndrăgitei colecții Anansi. World Fiction de la Editura Pandora M.
Afis Sala Radio 10 nov 2022 jpg
Concert spectaculos de electro-swing: Big Band-ul Radio și Alice Francis
Joi, 10 noiembrie 2022, BIG BAND-UL RADIO dirijat de SIMONA STRUNGARU va susține la SALA RADIO un concert de electro-swing, invitată specială a serii fiind solista vocală ALICE FRANCIS.
Online MarkLetteri jpg
Jazz post-modern - Mark Lettieri, The Baritone Sessions vol. 2, Leopard (6) Records, 2022 -
Mark Lettieri Group vor concerta în Clubul Control din București pe 7 noiembrie.

Adevarul.ro

Jose Maria Gimenez Fernando Muslera Sebastian Sofa Edinson Cavani Daniel Ghana Uruguay Foto EPA EFE jpg
Scandal uriaș după Uruguay - Ghana. „Acești nenorociți sunt o adunătură de hoți”. Urmează reacția FIFA
Un scandal uriaș a izbucnit la finalul partidei dintre Uruguay și Ghana, scor 2-0, meci la capătul căruia naționala lui Suarez nu a reușit să se califice în optimile de finală ale CM din Qatar.
Xhaka Captură Youtube png
Gestul lui Xhaka cu caracter politic, care a inflamat spiritele în Qatar. Ce semnifică numele Jashari pentru sârbi VIDEO
Granit Xhaka, căpitanul Elveției, a fost autorul unui gest sfidător imediat după victoria cu Serbia, de la Campionatul Mondial din Qatar, atunci când și-a scos tricoul de joc, pentru a afișa un mesaj.
judecatori magistrati bani venituri pensii shutterstock
Cea mai mare pensie specială versus cea mai mare pensie stabilită pe principiul contributivității, în Suceava
Suceava se află printre primele județe din țară la numărul de pensionari, dar sumele pe care le încasează cei aflați în în plată nu sunt dintre cele mai mari, ci dimpotrivă. Peste 30% dintre pensionari încasează cel mult 1.000 de lei.

HIstoria.ro

image
Una dintre cele mai spectaculoase descoperiri arheologice ale tuturor timpurilor
Fără îndoială, una dintre cele mai spectaculoase descoperiri arheologice ale tuturor timpurilor a fost scoaterea de sub cenușă a orașului roman Pompeii, redus la tăcere în vara lui 79 de erupția vulcanului Vezuviu.
image
Drumul spre Alba Iulia: Cum au ajuns românii la Marea Adunare Națională
Așa cum se înfățișează din literatura memorialistică, majoritatea delegaților ori participanților sosesc la Alba Iulia cu trenul. Numai cei din așezările aflate la distanțe mici călătoresc cu alte mijloace de transport.
image
Noiembrie 1918: O lume în revoluție
1918, așa cum este creionat de literatura memorialistică, este anul unei lumi în plină revoluție. Desfășurată de la un capăt la celălalt al continentului european, revoluția este inegală și îmbracă diverse forme.