La 146 km de război. Teatru la Piatra Neamț

Publicat în Dilema Veche nr. 964 din 29 septembrie – 5 octombrie 2022
Va urma. Pe planeta oglindă © M Șumlea
Va urma. Pe planeta oglindă © M Șumlea

 Festivalul de Teatru Piatra Neamț, ediția a 33-a, 5-18 septembrie.

Ediția a 33-a a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamț (5-18 septembrie), organizat de Teatrul Tineretului, a fost centrată pe distanța fizică dintre România și Ucraina, dintre două realități diferite și pe modul în care acestea interferează și influențează viața, arta, politica. Tema „146 km” – distanța dintre Piatra Neamț și Vama Siret – vizează lucruri care ne despart, dar ne și unesc pe noi, cei din această parte a Europei care a devenit atît de vulnerabilă. Prin urmare, echipa curatorială – Gianina Cărbunariu, Raluca Naclad, Daniel Chirilă – a invitat artiști din Moldova, Letonia, Estonia, Ucraina (dar și Franța). Nu doar la nivel internațional festivalul a fost ancorat în prezent, ci și selecția națională și evenimentele adiacente au cartografiat peisajul cultural actual. Printre spectacole, filme documentare, prezentări de carte și expoziții, a fost și instalația vizuală politică a lui Benedek Levente în care o imagine în mărime naturală a lui Viktor Orbán, într-o cămașă verde și părînd că sparge semințe, putea fi folosită ca țintă pentru spectatori, care aveau și ei la dispoziție semințe pentru a întoarce gestul în oglindă – un statement personal, asumat ireverențios, antiautoritarism. În cele cîteva zile petrecute la festival, am avut senzația că realitatea e la fel de spectaculoasă ca teatrul (tocmai se întîmpla contraofensiva ucraineană în regiunea Harkiv) și că teatrul dezbate lucruri la fel de serios ca în lumea reală. Creat de Gianina Cărbunariu anul trecut, Va urma. Pe planeta Oglindă conjugă trei teme, criza climatică, cea a culturii în pandemie și cea a politicii globale, cu devierile autocratice ale unor șefi de state care au zdruncinat ordinea mondială. Interesant că spectacolul este un science-fiction performativ, un fantasy spectaculos și caustic care se desfășoară pe fațada teatrului – o excelentă idee pentru a respecta restricțiile sanitare pe care Cărbunariu a folosit-o parțial și la spectacolul precedent, Va urma. Ghid performativ pentru spectator (2020), și care a fost împrumutată și pentru Oau, un spectacol-concert pentru copii creat de trupa Fără Zahăr. Revenind la SF-ul teatral, povestea unor extratereștri care vor să colonizeze Pămîntul și aduc o organizare politică democratică pînă cînd un președinte se autoproclamă în funcție pe viață (vezi Putin), juxtapusă cu un fir narativ despre inconștiența oamenilor de a distruge mediul și în conjuncție cu altul, despre considerarea artiștilor drept „neesențiali” în perioada pandemiei, tot acest construct dramaturgic se transpune printr-un video mapping spectaculos, baroc, într-o formă de spectacol „popular” – publicul stă în stradă, sunetul vine prin căști, dar poate fi parțial accesibil și pentru cei care se nimeresc întîmplător acolo și care se bucură oricum de explozia de culoare, personaje și imagini. Teatrul iese în stradă cu tot arsenalul său de imaginație și cu toată forța lui de a chestiona lumea. Cred că aceasta a fost cea mai îndrăzneață propunere teatrală pandemică de la noi. Tot pe fațada teatrului, cea laterală, spectacolul cuplului Bobo Burlăcianu – Bobi Dumitraș (Fără Zahăr), Oau, pe un text de Antoaneta Zaharia, este un concert despre sensul și rolul artei, despre democratizarea acesteia și accesul liber la cultură, despre ieșirea culturii din sfera elitelor. Babel 11:4 sau Totul a început, creat de Daniel Chirilă (ca lucrare de dizertație, ceea ce are o oarecare importanță în receptarea lui), este producție performativă în care mecanismul scenic ar trebui mai degrabă destinat unui public de performance – aflat la același nivel cu scena, aproape de performeri – decît unuia de teatru, plasat clasic într-o sală de spectacol. Început cu un lung moment de improvizație, spectacolul se concentrează pe o sală de așteptarea la o maternitate unde se întîlnesc mai multe familii. Conexiunile dintre ele și relațiile dintre personaje sînt confuze, la fel ca și linia dintre realitate și imaginar (retrageri în sfera eului intim) și încercarea de a le desțeleni consumă mai toată energia publicului. Se pierde astfel din vedere că tocmai această confuzie între realități diferite și adevăruri personale este miza spectacolului. Spus altfel, există o diferență prea mare între mecanismul narativ și dramatic și anvergura filozofică a temei, ce este adevărul (aici e important că spectacolul are o miză academică). Însă limbajul performativ imaginat de Chirilă, combinat cu textul propriu și cu scenografia Sabinei Veșteman (cadre asimetrice care devin ferestre către diferite lumi), reprezintă o formulă interesant de explorat, încă nouă pentru artist. Dincolo de asta, trupa nemțeană, una dintre cele mai bune la această oră din țară, are calitatea de a fi extrem de ludică și vivace. 

Decolonizarea mea © M.Șumlea
Decolonizarea mea © M.Șumlea

Pe ucraineni poți să îi ajuți în primul rînd ascultîndu-i, spunea un psiholog. Și asta se produce în Să le spunem pe nume, un colaj de texte scrise de dramaturgi ucraineni după izbucnirea războiului, regizat de Luminița Țîcu la Teatrul „Alexei Mateevici” din Chișinău. Tonul, stilul și forța textelor sînt diferite, dar din toate răzbat suferință, furie și disperare în fața cărora, ca public, nu poți decît să taci. Într-un alt performance, Decolonizing myself / Decolonizarea mea, artistul ucrainean Artur Sumarokov, care a trăit primii cinci de viață la Moscova și a vorbit pînă la invazia Ucrainei numai limba rusă, pornește un proces radical de autodecolonizare/decomunizare, derusificare. Gîndit pentru un spațiu în aer liber, unde artistul urma să se întindă într-o groapă, dar prezentat într-o sală din cauza ploii, unde groapa devine sicriu, acoperit cu steagul Rusiei și înconjurat de cărți din marea literatură rusă dispuse în forma literei Z, performance-ul începe cu o întrebare: „Știți cum e să trăiești sub ocupație?“. Rezident în Herson, artistul a trăit 45 zile sub ocupația rusă, timp în care elemente esențiale din identitatea, cultura și limba sa au devenit arme și instrumente de tortură. Artistul se dezice acum de ele într-un proces dificil și delicat de reconstrucție identitară. Poate că gestul său pare radical, dar asta doar dacă uităm întrebarea de la începutul performance-ului.  

Va urma. Pe planeta Oglindă © M.Șumlea
Va urma. Pe planeta Oglindă © M.Șumlea

Ce regăsesc la fiecare ediție a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamț este un efort de adecvare la problematicile momentului, la crizele lumii și la ideile ce se dezbat, un efort care face festivalul viu, vibrant, departe de formatul obosit de „vitrină” teatrală. 

Oana Stoica este critic de teatru.

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

Sibiul câștigătorul Trofeului Destinația Anului 2024 va fi gazda premiilor competiției în 2025 Foto Primăria Sibiu
Face statul economii micșorând valoarea voucherelor de vacanță? „Impactul a fost uriaș. Toată România a înflorit”
Valoarea voucherelor de vacanță care se acordă angajaților din sectorul bugetar este de doar 800 de lei în 2025. Guvernanții spun că astfel cheltuielile se reduc, însă oamenii din turism îi contrazic. „Nu poți să gândești atât de limitat”.
Funeralii Corneliu Zelea Codreanu
De ce îi ura Carol al II-lea pe legionari. De cine s-a folosit pentru a-l aresta pe Corneliu Zelea Codreanu
Acum 87 de ani, pe 16 aprilie 1938, regele Carol al II lea și camarila sa încercau decapitarea Mișcării Legionare. Liderul acesteia, Corneliu Zelea Codreanu, împreună cu mai mulți "locotenenți” au fost arestați și condamnați la închisoare.
shutterstock 2080213375 jpg
Uleiul de nucă te fereşte de boli cardiace. Ce beneficii are
Uleiul de nucă te fereşte de boli cardiace.
Maersk Laura first emethanol vessel jpg
Companiile aeriene și cele de transport de marfă, puternic afectate de războiul comercial
Războiul comercial declanșat de Statele Unite cu China a început să afecteze industria globală a transportului de marfă maritim dar și companiile aeriene, arată studiile de piață.
Irena Sendler - Sendlerowa Wikipedia
„Îngerul Varșoviei”. Povestea femeii care a salvat 2.500 de copii din ghetourile naziste, ascunzându-i în sicrie și coșuri de gunoi
În mijlocul ororilor celui de-Al Doilea Război Mondial, Irena Sendler a salvat 2.500 de copii evrei din ghetoul Varșovia, riscându-și viața zi de zi. Povestea ei rămâne una dintre cele mai puternice lecții despre curaj, empatie și umanitate.
Brandul fast fashion chinez Shein FOTO SHUTTERSTOCK
Shein și Temu cresc prețurile ca răspuns la tarifele Trump
Platformele chineze de comerț electronic Shein și Temu și-au majorat prețurile în Statele Unite după ce i-au avertizat pe consumatori pe 25 aprilie că vor scumpi produsele ca răspuns la noile tarife americane.
Periile de păr îngrijite corect ne asigură curățenia scalpului și sănătatea părului Foto tvnova12 mk
Cum să îți menții peria de păr curată. Trucuri simple pentru o igienă impecabilă și o viață mai lungă a accesoriilor tale de styling
Descoperă cum să îți menții peria de păr curată și sănătoasă cu trucuri simple pentru o igienă impecabilă. Află cât de des trebuie curățată și schimbată peria, pentru a prelungi viața acesteia și a proteja sănătatea părului tău.
Câini pe Via Transilvanica  Sursa grup Via Transilvanica Facebook jpg
Câinii hoinari de pe Via Transilvanica stârnesc controverse: „Vin după o bucată de pâine, dar ne-am săturat”
Pe Via Transilvanica, animată odată cu sosirea primăverii, turiștii întâlnesc frecvent câini prietenoși. Unii îi consideră animale călăuzitoare și au oferit relatări emoționate despre ei, dar localnicii avertizează că acești câini au stăpâni și pierderea lor le provoacă suferință.
vasile motrescu Memorialul durerii
Mărturiile cutremurătoare ale unui luptător anti-comunist: „şi-au vândut sufletul dracilor din Rusia pe un kilogram de zahăr și un litru de ulei”
Partizanii anti-comuniști care rezistau în munți după sfârșitul celui de-Al Doilea Război Mondial duceau o viață dură și grea. Mânați de patriotism și de dorința de a nu se supune unui regim opresiv, aceștia îndurau cu stoicism frigul, foamea şi despărțirea de cei dragi.