Geografia memoriei

Publicat în Dilema Veche nr. 1032 din 18 ianuarie – 24 ianuarie 2024
Oana Monica Nae
Oana Monica Nae

 Sidy Thal de Thomas Perle & Clemens Bechtel. Regia: Clemens Bechtel. Decorul și costumele: Șteff Chelaru, Ioana Groza. Muzica: Dan Simion. Documentare: Maria Irimia. Colaborare dramaturgică: Dan Druță. Asistență de regie: Isolde Cobeţ. Înregistrări pentru audio-walk & video design: Alex Halka. Cu: Maia Morgenstern / Viorica Predica / Enikö Blénessy, Katia Pascariu / Silvia Török, Daniela Török, Olga Török, Oana Vidoni, Radu Brănici, Mircea Dragoman / Rareș Hontzu, Mihai Prejban / Richard Hladik. Teatrul German de Stat din Timișoara & Teatrul Evreiesc de Stat din București.

„Cum reconstruim trecutul? Din ce perspective? Mă preocupă și mai mult examinarea valorii teatrului. De ce vrem să continuăm să jucăm în timp ce lumea se prăbușește în jurul nostru?” Acest text îi aparține regizorului Clemens Bechtel, care a recuperat teatral un moment istoric puțin cunoscut: atentatul legionar de la teatrul din Timișoara din 26 noiembrie 1938. Pe fundalul arestării unor membri marcanți ai mișcării legionare, inclusiv a liderului Gărzii de Fier, Corneliu Zelea Codreanu (care va fi asasinat cîteva zile mai tîrziu, pe 30 noiembrie), au avut loc mai multe incidente violente orchestrate de gardiști sub conducerea lui Horia Sima. În clădirea actualului teatru timișorean, pe atunci Palatul Culturii, în timpul unui spectacol al companiei lui Sidy Thal – o actriță și cîntăreață de origine evreiască din Cernăuți –, au fost aruncate de la balcon două grenade asupra spectatorilor. Patru persoane au murit și 70 au fost rănite. Regizorul Clemens Bechtel și dramaturgul Thomas Perle (născut în România și stabilit în Germania după căderea comunismului) refac prin documentare nu doar incidentul din 1938, ci și peisajul social-politic în care acesta a avut loc. Spectacolul Sidy Thal reunește trupele Teatrului Evreiesc de Stat din București și a Teatrului German de Stat din Timișoara, cu distribuții multiple și hibride (actori din ambele trupe joacă în fiecare versiune). Se joacă în limbile idiș, germană și română, alternativ la București și Timișoara. Este un spectacol itinerant, care se desfășoară în trei spații de joc, indoor și outdoor, și care cuprinde un traseu în aer liber prin oraș. Traseul timișorean urmărește spații importante pentru incidentul istoric, precum Sinagoga din Cetate și Politehnica (unde erau studenți atacatorii), în timp ce la București plimbarea are loc în cartierul evreiesc, cu plecare de la Sinagoga Mare.    

Foto: Oana Monica Nae
Foto: Oana Monica Nae

Sidy Thal este, prin urmare, un spectacol cu o arhitectură complicată, cu multiple spații de joc, vorbit în mai multe limbi și cu poziționarea publicului în ipostaze diferite (fără să fie propriu-zis un spectacol interactiv). Și la nivel dramaturgic, structura este eclectică. Prima parte este un reenactement  al unui spectacol „clasic” evreiesc pe care l-ar fi putut juca trupa lui Sydi Thal – Motl, fiul Cantorului, de Scholem Alejchem –, o poveste care ficționalizează problemele evreilor în epocă (frica de pogrom, nevoia de imigrare, la acel timp destinația principală fiind America), urmat de pregătirile trupei de actori pentru un turneu. A doua parte este traseul în aer liber pe care îl parcurg spectatorii (echivalent al călătoriei actorilor) și care funcționează ca audio-walk, cu trei scene care arată tensiunea antisemită la vremea aceea: călătoria cu trenul a trupei lui Thal este presărată cu remarci de acest fel, ba chiar și cu cîteva îmbrînceli. Una dintre cele trei opriri de pe traseu se face pentru a urmări monologul unei femei  îmbrăcate în costum popular șvăbesc care reflectă asupra relației dintre identitatea sa etnică germană și țara în care trăiește, pe cale să devină fascistă. Cea de-a treia parte se derulează în sala de teatru și reconstituie încrucișat atentatul propriu-zis, într-un decor format dintr-un candelabru și schele (o secțiune sintetică în arhitectura scenică a teatrului timișorean). Un plan urmărește atacatorii, dintre care se identifică Ghedeon, un etnic german adept al legionarilor, care are o conversație imaginară cu idolul său, Zelea Codreanu. Un alt plan scanează publicul spectacolului lui Sydi Thal prin relația de prietenie dintre două spectatoare, o evreică și o nemțoaică, ce percep diferit antisemitismul vremii.  

Spectacolul vizează un continuu joc de identitate și gen între personaje și actori. Actorii joacă mai multe roluri și nu la întîmplare – de exemplu, actrița care o joacă pe Sidy Thal interpretează și reprezentarea lui Codreanu în imaginația lui Ghedeon, iar distribuția pentru aceste două roluri este triplă. Poziționarea celor două personaje este antagonică, Thal și Codreanu reprezintă victima și călăul în perioada fascistă. În același timp, Sidy Thal reflectă asupra rostului teatrului în vremuri tulburi, în special de păstrător/recuperator al memoriei, exact ceea ce spectacolul face. Nici multiplele distribuții, nici folosirea mai multor limbi nu se limitează la un simplu joc. Sidy vorbește idiș, legionarii vorbesc română, Ghedeon vorbește germana (în versiunea văzută de mine, cu Silvia Török). E aici expresia unui compozit etnic complex care a evoluat sinuos în timpul fascismului și chiar dacă spectacolul doar o sugerează (românii aderă la legionarism, evreii devin victime, germanii se află între asocierea în grup și forțată cu nazismul și atracția individuală față de fascism), el lasă loc pentru reflecții asupra acestui subiect. 

Spectacolul recuperează un incident fascist astăzi, într-o perioadă cînd naționalismul și intoleranța sînt în creștere în întreaga lume. Aș zice că marele său merit rezidă în punerea acestei istorii necunoscute în lumină, chiar dacă uneori firul narativ se pierde în prea mult fragmentări. Dar nu e singurul merit. La Timișoara, spectacolul conectează clădiri și spații cu o istorie neștiută. La București, se pune reflectorul pe cartierul evreiesc, dispărut în mare parte – au mai rămas Templul Coral, Sinagoga Mare, acum muzeu, teatrul și cîteva case – și sufocat de blocuri comuniste și de clădiri de birouri corporatiste. Și apoi, așa cum spune Bechtel, spectacolul ridică chestiunea rolului artei în timpuri convulsive. Astăzi, după o pandemie și două războaie izbucnite în doi ani, cu ascensiunea populismului și a neofascismului și cu planeta de-a dreptul în flăcări, întrebarea este cum nu se poate mai actuală.

Oana Stoica este critic de teatru.

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Cum este terorizată de vecini o familie din Timișoara: „Coșmarul durează durează de 20 de ani, defilează cu topoare și cu un pistol prin curte” VIDEO
Imagini șocante surprinse de o cameră de supraveghere, în ele se observă cum mai mulţi cetăţeni de etnie romă terorizează o familie din Timişoara. Primarul Dominic Fritz a publicat imaginile și a făcut apel la instituţiile statului pentru a stopa acest fenomen.
image
Medicamentele care vor fi retrase din farmaciile din România, de săptămâna viitoare
Șapte medicamente de pe piață vor fi retrase pentru că nu respectă standardele de conformitate.
image
Perla Coroanei industriei auto din România. Cum a ajuns Uzina Aro în vizorul negustorilor de automobile din întreaga lume
Automobilul Românesc Original, ARO, supranumită „Florea de colţ” a munţilor, a cunoscut gloria în anii ’70 şi ’80. În Italia, în 1972, presa vremii vorbea elogios despre un câştigător al unui mare raliu automobilistic internaţional, cel de la Prato.

HIstoria.ro

image
Cine au fost „indezirabilii”?
Fondul „Bruxelles” al Arhivei Ministerului Afacerilor Externe păstrează în dosarele secțiunii consulare a Legației României la Bruxelles câteva istorii ale unor personaje de rang secund, aventurieri, delincvenți, propagandiști – așa-numiții „indezirabili”.
image
Atacul lui Cuza asupra masoneriei bucureștene
Modernizarea țării, pe care toți românii o doreau, dar care avea reprezentări diferite de la un grup social la altul, a generat tensiuni în tânărul stat. Programul de reforme al lui Cuza a început să fie contestat.
image
Răpirea lui Mussolini
În vara anului 1943, dictatorul italian Benito Mussolini (mai cunoscut și sub apelativul  pe care acesta și l-a ales – „Il Duce” – „Conducătorul”), aflat la putere de peste 20 de ani, se confrunta cu serioase probleme.