„Eu, eu, eu… ce plictis” (Cioran)

Publicat în Dilema Veche nr. 969 din 3 noiembrie – 9 noiembrie 2022
image

Cioran, formulînd acest diagnostic, își face implicit un portret sever căci el însuși, o viață întreagă, n-a încetat să spună „eu”, dar, totodată, lansează un apel contra abuzului de egocentrism, exces cultivat mai cu seamă azi. Clasicii îi controlau impactul ce devine astăzi hegemonic. Eul e pernicios cînd se constituie în focar prioritar al artei, dar el nu intervine monoton, căci manifestările îi sînt multiple și ele reclamă evaluări diverse. 

Serge Doubrovsky, mare specialist al secolului al XVII-lea, într-un prim roman mediocru a integrat experiența personală și a lansat celebrul concept al „autoficțiunii”. Acesta a fost reluat și mai ales valorizat prin referință, legitimă, la Proust, care și-a construit celebra Căutare a timpului pierdut pe conjugarea subtil disimulată între biografie și ficțiune. Asociere realizată cu geniu de Naratorul proustian. Procedeul va cunoaște de la sfîrșit de secol XX pînă recent o notorietate extremă, sfîrșind prin a eșua în stereotipia unor „autoficțiuni” marcate constant de prezența unor evenimente excesive, violuri și incesturi, conflicte familiale și dispute violente. Autobiografie sistematică ce se ascunde sub un simulacru de ficțiune, vizibil și repetitiv. Azi, autoficțiunea și-a pierdut extensia de odinioară. E mai puțin frecventă și a încetat să fie considerată o practică proprie modernității. 

Sub impactul pandemiei și al însingurării pe care a determinat-o s-a impus o manifestare diferită a „eului”, asumat de astă dată direct, fără ecranul unei ficțiuni pentru a angaja explorarea trecutului. Grecii spuneau că tăcerea și izolarea sînt propice memoriei. Impunîndu-le, COVID-ul le-a confirmat convingerea. Nenumărate volume de memorii au apărut, de la elocventul filozof, odinioară militant, Régis Debray la editorul reputat și monden Pierre Nora sau la atîția alții. Memoriile se construiesc pe baza biograficului asumat, revizitat, comentat, resituat într-un context, el se dezvăluie ca atare, liber de orice artificiu de ficțiune. Uneori, cazuri particulare intervin pentru a sacrifica extensia unei existențe și a reduce cîmpul memoriilor la un domeniu privilegiat – Catherine Millet, celebru critic de artă, se referă la contextul artelor plastice la ora „începuturilor” sale, Emmanuelle Loyer procedează la recitiri de texte ce i-au marcat biografia, eu însumi m-am distribuit în Horatio pentru a evoca maeștrii scenei pe care i-am frecventat intim. Matei Vișniec, la rîndul său, ne invită să-i urmărim parcursul într-o panoramă autobiografică de-a lungul acestui Secol de ceață care a fost secolul generației noastre, secolul 20. Refugiul în sine datorat COVID-ului a suscitat o inflație de expediții memoriale care asociază eul și lumea reunite sub semnul „autobiografiei”. 

image

Scena n-a rămas indiferentă la acest simptom recent, recursul la autobiografic. El adoptă aici o poziție intermediară între „autoficțiune” și „memorii”: această practică e proprie unuia dintre oamenii de teatru cei mai apreciați la Paris, Wajdi Mouawad. După ce, în Incendii, a explorat trecutul agitat al zonelor coloniale și tulburările ce le-au fost proprii, el s-a consacrat tragediilor grecești pentru a privilegia apoi, de cîțiva ani, „romanul familial”. Mouawad evocă Libanul originilor sale, relația personală cu această „țară mare cît o grădină” care-i indisociabilă de biografia sa de emigrant ce a găsit inițial azil în Canada și apoi în Franța. Libanul și familia – acesta-i terenul constant exploatat. Tatăl, surorile și apoi mama, fragmente izolate reunite acum într-un spectacol-sumă ce-i reunește pe fondul traumatic al exploziilor care au devastat Beirutul. Mouawad, la rîndul lui, a redactat această expediție retrospectivă pe timp de izolare pandemică, context propice unei asemenea vizite globale în țara de origine și în contextul familial. De astă dată, un sentiment de lașitate intervine: „Eu, eu, eu…”. Îi cunosc în detaliu arborele genealogic, pasiunile care îl animă, experiențele care l-au rănit fără șansă de vindecare. De aceea am resimțit o epuizare a impactului inițial. Autobiografie ce păcătuiește prin abuz de cunoaștere… pentru mine!

Eugen Jebeleanu, pornind de la o similară incursiune autobiografică, seduce în Prețul aurului căci refuză reconstituirea amplă a „romanului familial” și izolează doar un fragment memorial. Acela privind experiența dansului sportiv – disciplină modest cunoscută – ce i-a marcat adolescența. El o evocă cu emoție atît grație celor doi dansatori ce-și etalează aptitudinile fizice, cît și lui însuși care se integrează expunîndu-și corpul său de azi ce păstrează însă în el pulsiunile fizice de odinioară. Prezent pe scenă, animator al dialogului cu sala, Jebeleanu asociază autobiograficul și istoria unei epoci în acest eseu concis și nostalgic. Și el, și Mouawad sînt prezenți pe platou, furnizînd astfel cauțiunea personală indispensabilă acestor „amintiri” de viață și familie. Ele se încarnează direct, în prezența noastră, memorii asumate ca atare, memorii ale unor parcursuri individuale care interesează doar dacă rezistă tentației de a se multiplica și generaliza. Prea mult eu, ca și tutunul, dăunează teatrului. 

O variantă ce s-a impus recent constă în privilegierea biograficului refractar ficțiunii. Succese de răsunet, atît în cinema, cît și în teatru, o confirmă. Ele restituie vieți, cu detalii și experiențe trăite – nu imaginate –, ele dispun de beneficiul unui adevăr „biografic” și de o narațiune fără intervenția eului. Ca în admirabilul spectacol ce urmărește traseul celebrei pianiste Clara Haskil din România pînă în marile capitale sau dezvăluie performanțele geniale ale lui Turing. Aceasta confirmă pasiunea pentru veridicul biografic pe care o atestă, în „spiritul timpului”, nenumăratele „biopicuri”. 

„Autobiogaficul” pasionează mai cu seamă cînd nu se expune ca atare, ci animă actul artistic, cînd se constituie în pulsiune a creației, cînd e energie personală recognoscibilă în operă. Această convingere mi s-a reconfirmat cînd am văzut la Paris excepționala retrospectivă Kokoschka. Precum și pe aceea a lui Munch, văzută aproape în aceeași săptămînă. Ambii se exprimă „autobiogafic”, dar implicit, subteran, devastator. Ca și un Artaud, un Van Gogh sau un Francis Bacon, ei fac artă la persoana întîi și semnează opere-mărturie, asumate ca atare. Ei refuză cenzura clasică sau rezerva conceptuală, ei se implică și se consumă fără rezerve, incendiar. „Autobiograficul” care le animă creația poate fi considerat de unii impudic sau îi poate seduce pe alții prin incandescența lipsită de orice precauție. De aceea ei divizează. De aceea sînt adorați sau detestați. „Autobiograficul” nu te lasă indiferent. „Ce plictis!” sau „Ce curaj!”. 

„Autobiograficul” poate rămîne ascuns la Cehov sau Beckett, refractari la expresia personală, la afirmarea subiectivității. Ei se manifestă prin parabole ce poartă pecetea artistului, dar a cărui prezență nu e explicită. Nici Cehov, nici Beckett nu spun „eu”, însă prezența lui e implicită, difuză, subterană. Ei vorbesc prin intermediul „celorlalți“, reuniți într-o constelație, care îi reprezintă fără expunerea evidentă a „autobiograficului”. Einstein considera că depășirea „eului” e semnul împlinirii. 

Și totuși, cîtă incandescență suscită el uneori. Cîtă ardere… ca la Cioran, care îl cultivă și detestă.

George Banu este critic de teatru. Cea mai recentă carte publicată: Les récits d’Horatio (Actes Sud), apărută în versiune românească la Editura Tracus Arte.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cum a luat naștere Partidul Comunist, care urmărea dezmembrarea țării: Dobrogea să fie dată Bulgariei, Ardealul Ungariei, iar Basarabia „măreței Uniuni Sovietice“ VIDEO
La 8 mai 1921, a început la București Congresul Partidului Socialist din România, când s-a hotărât transformarea formațiunii în Partidul Comunist din România. În 1924, formațiunea politică a fost scoasă în afara legii.
image
Ce s-ar întâmpla dacă Rusia ar folosi o armă nucleară. De ce amenințarea nu trebuie ignorată
Cu cât NATO se apropie mai mult de Ucraina, cu atât Putin va flutura mai mult armele nucleare și cu atât mai mare este riscul ca el să le folosească, spune Christopher S. Chivvis, fost ofițerul național de informații al SUA pentru Europa în perioada 2018-2021
image
Gunoiul unora, comoara altora. Cât câștigă, zilnic, un român care adună PET-uri reciclabile din coșurile de gunoi
Gunoiul produs de unii s-a transformat, în ultimele luni, în comoara altora. La nivel național au apărut tot mai multe persoane care colectează PET-uri, din diverse locuri, pentru a obține garanția de 50 de bani în schimbul lor.

HIstoria.ro

image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a
image
Au reușit sovieticii să decripteze mesajele Enigma înainte de Bătălia de la Stalingrad?
Dacă despre succesele occidentalilor pe frontul invizibil se cunosc destul de multe aspecte, nu același lucru se poate spune despre reușitele sovieticilor. Au reușit sovieticii să decripteze comunicațiile Enigma?
image
Răscoala de la 1907 - Ieșirea de pe scena politică a Nababului
De-abia se stinseseră ecourile laudative ale Serbărilor din 1906, prilejuite de aniversarea a 40 de ani de domnie ai Regelui Carol I, privite ca o manifestare națională a românilor de pretutindeni, că România se va vedea confruntată cu o mișcare extrem de violentă, proprie Evului Mediu.