Cu sau fără de cale

Publicat în Dilema Veche nr. 960 din 1 septembrie – 7 septembrie 2022
image

Peter Brook, vorbind despre tatăl său, se amuza citînd manii de colecționari englezi care acumulează cînd cutii de chibrituri, cînd lingurițe, cînd mașinuțe sau altele. Colecționari minori din cauza derizoriului alegerii lor, dar colecționari autentici, posedați de o pasiune  omogenă și constantă. Satisfacția le provine din multiplicarea lui „același” fără deviere și fără ezitare. Obstinația îi definește și îi securizează. Ea se manifestă prin repetiție și fidelitate constantă. Colecționarul e maestrul și sclavul unei unice pasiuni. Abaterea de la ea îi e străină, iar consecvența deplină. Față de mașinuțe sau de obiecte patrimoniale, de lingurițe sau de arta maeștrilor, dispoziția e aceeași. O singură cale. 

Amatorul, în schimb, se pierde, se rătăcește, nu-și asumă un drum și plăcerea i-o procură tocmai incertitudinea. Coerența îi repugnă și refuză similitudinea alegerilor. El vrea să se identifice ca fiind eclectic pentru că e infidel unei opțiuni unice, refractar la un teritoriu strict balizat. El se lasă purtat de dorința imediată și rapid suscitată, fără opțiune repetitivă. Refuză să-și fie propriul prizonier și se consacră unor iubiri succesive, episodice și fără posteritate. Captivat de ceea ce e „diferit”. De ceea ce îl atrage imediat și îi procură o satisfacție spontană. El nu are o cale.

Colecțiile monomaniace sînt organizate, în timp ce ansamblurile eteroclite seduc prin libertate și prin absența unei cartografii. Colecțiile sînt dispuse conform unei geometrii lizibile ce revelează identitatea proprietarului, în timp ce amatorii constituie mai degrabă cabinete de curiozități ce le reflectă indecizia.  

Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii. 

Această antinomie o putem repera și în artă. Ea e pertinentă și ne permite să disociem artiștii care constituie și impun un univers propriu ce refuză o asemenea coerență. Mai cu seamă modernitatea a privilegiat artiștii care au reușit să-și afirme o identitate recognoscibilă revizitată la infinit. Autori ai unei lumi semnate și asumate. Giacometti și Miró, Mondrian și Modigliani – aceștia, asemeni colecționarului, definesc un teritoriu pe care îl cultivă, îl explorează și exploatează consecvent. Celebritatea le provine din această fidelitate față de un teritoriu care le e propriu și de care au sfîrșit prin a fi indisociabili. Îi recunoaștem, căci ei sînt previzibili, îi iubim, dar ne și plictisim. Putem călători în universul lor, putem aprecia o nuanță sau saluta o reușită, dar fără a ne putea rătăci nicidecum. 

Opusul lor sînt artiștii la care libertatea proprie amatorului e prioritară. Ei însă nu beneficiază de o egală reputație. Sînt considerați minori și, cel mai adesea, marginalizați. Unitatea e azi etalonul de valoare și nu diversitatea. Contra acestei convingeri s-a revoltat Picasso. El ar fi putut rămîne monarhul indiscutabil al perioadei roz sau albastre, dar a refuzat o asemenea stagnare și a cultivat ruptura cu tot ce a implicat ea ca reușită sau eșec. El a vrut să se afirme ca un artist fără cale, fără o singură cale. Și a contestat spiritul timpului favorabil identităților rigide, fără fisuri și nici fracturi. Cu el se înrudește Peter Brook, care nu s-a mulțumit cu o singură variantă de teatru, care s-a metamorfozat pentru a deveni, dintr-un mare regizor, un reformator de teatru, care a explorat marele repertoriu sau a revelat farse anonime. E ceea ce deseori i s-a reproșat. Asemeni lui Picasso, Brook s-a consacrat fără încetare unor cicluri distincte, succesive, pentru a rămîne „vital”. Nici unul, nici celălalt n-a adoptat o singură cale.

image

O distincție merită formulată. Aceea între unitatea unui univers și persistența unui stil. Azi se privilegiază evidența unui univers, consecință a opțiunii pentru o cale constant urmată și explicit afirmată, în timp ce artiștii din secolele precedente variau temele, dar își afirmau o unitate de stil, o emblemă proprie. Tizian nu-și definește un univers, dar își afirmă o paletă. Ea îi atestă geniul unic în ciuda diversității figurilor reprezentate. Aceasta e „calea” secretă, subterană și implicită a vechilor artiști, diferită de „calea” celor moderni, explicită și  restrictivă. 

Evident că identificarea unei posturi, în ciuda reducției pe care o presupune și a afirmării unei identități explicite, e sursa notorietății și, pe deasupra, dispune de o valoare mnemonică particulară. Nu-l uităm în teatru pe Bob Wilson sau pe Tadeusz Kantor – în schimb, persistența spectacolelor lui Peter Stein sau Patrice Chéreau e considerabil mai modestă. Chéreau, la sfîrșitul vieții, își manifesta totuși speranța: „O voi găsi”. Regizorul „fără cale” e mai degrabă asimilat unui interpret, în timp ce opusul lui, ca Wilson sau Kantor, accede la statutul de artist. În teatru, mai cu seamă, ambele ipostaze sînt necesare căci „interpreții” îi asigură existența cotidiană, în timp ce „artiștii” îi valorizează statutul. Uneori, o modificare pe parcurs poate interveni, ca la Andrei Șerban, care a evitat să se identifice definitiv cu marca de artist proprie Trilogiei antice pentru a accepta disponibilitatea de interpret al marilor texte. Alteori intervine o incertitudine a poziției și aceasta perturbă, de exemplu, în spectacolele lui Andriy Zholdak, care se plasează la răscrucea dintre cele două ipostaze. Imprecizia e cîteodată mai seducătoare decît decizia căci ea revelează o luptă între identitate și disponibilitate. Între un univers personal și interpretarea unui text. O sfîșiere. Ca la Silviu Purcărete. 

A alege și a urma o cale – aceasta-i o hotărîre cu urmări. „La șaizeci de ani am părăsit autostrada avangardelor și am luat-o pe poteca cimitirului”, spunea Kantor care, procedînd astfel, s-a impus cu Clasa moartă ca artist exemplar, unic. Apoi a continuat pe aceeași „cale” care nu s-a sclerozat și datorită decesului său brutal. Riscul există. Ca la Wilson, de altfel. 

A nu avea o cale, una singură, nu înseamnă imperativ un deficit de identitate, ci, dimpotrivă, în cazurile de excepție, deschidere și libertate. Mișcare și energie fără restricții și nici imobilizare. Ca la artiștii pe care-i prețuiesc mai presus de toți, Mozart și Shakespeare. 

Odată cînd, în ciuda sfaturilor lui Peter Brook, pentru a ajunge la Bouffes du Nord, teatrul său, m-am rătăcit, el mi-a spus: „George, nu trebuie să o iei la stînga sau la dreapta ca în țările de Est, trebuie să mergi drept înainte”. El asimila accidentul meu de orientare unei sechele de context politic. Se înșela… și a continuat cînd întreba un prieten: „De ce George nu are o țintă unică?”. Nu sesizase că eu am fost un amator fără de cale, nu prizonier al unei certitudini sau al identificării cu un singur model, ci un călător fără stea polară, atras de clipă și de neprevăzut. Fără altă vocație decît aceea a plăcerii de a mă recunoaște în emoția produsă de spectacole și de obiecte. De aceea nu sînt nici un colecționar, nici partizanul unui singur artist. Un Horațio dispersat, dar de fiecare dată fidel. 

Cu o cale sau fără o cale… that is the question.  

George Banu este critic de teatru. Cea mai recentă carte publicată: Les récits d’Horatio (Actes Sud), apărută în versiune românească la Editura Tracus Arte.

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

desa jpg
Piața din România unde străinii au dat năvală. Sunt înnebuniți după legumele delicioase, iar locul cunoscut drept „raiul legumelor”
O piață din țara noastră a devenit favorita bulgarilor, care vin în țara noastră pentru a profita nu doar de prețurile foarte accesibile, dar și de produsele delicioase și naturale vândute la tarabele de aici! Este vorba despre piața de la Desa, una destul de nouă în România!
banner daniel margarit png
iohannis sta cu spatele la orban (1) gif
Gafă monumentală a lui Klaus Iohannis. Îi întoarce spatele lui Viktor Orban ca să își aranjeze costumul, la summit-ul de la Budapesta
Președintele Klaus Iohannis a stat cu spatele la premierul Ungariei, Viktor Orban, joi, 7 noiembrie, fără să îl privească, la sosirea la summitul Comunităţii Politice Europene de la Budapesta.
smurd politie jpg
Nato, implicat într-un scandal la Vaslui. Cum s-a produs incidentul
Nato a ajuns în spatele gratiilor la Vaslui. Nu este o glumă, pentru că Nato Leon Victorian Ilie este un tânăr, în vârstă de 18 ani, care a fost arestat preventiv pentru 30 de zile după ce a fost implicat într-un scandal în fața unui local din municipiul Vaslui.
Premierul olandez Mark Rutte FOTO Profimedia
NATO agită ameninţarea nord-coreeană pentru a-l ralia pe Donald Trump împotriva ameninţării ruse (AFP)
NATO a încercat joi, la Budapesta, să şi-l ralieze pe viitorul preşedinte american Donald Trump în faţa ameninţării ruse, subliniind că atragerea Coreei de Nord în războiul din Ucraina a schimbat situaţia, inclusiv pentru SUA, relatează AFP.
actorul care a devenit staret jpg
Actorul a cărei poveste de viață bate orice bestseller. A jucat în nu mai puțin de 20 de filme, dar a ales calea credinței după ce a fost torturat: „Am luat coarnele plugului dumnezeiesc”
Prima mănăstire din lume dedicată artiştilor a fost sfinţită la începutul acestei săptămâni în Goleştii Vâlcei de arhiepiscopul Varsanufie al Râmnicului.
Maia Sandu avion viena FOTO Facebook jpg
Maia Sandu, surprinsă într-un aeroport, spre un avion de cursă regulată. „Așa călătorește o Președintă care nu se ascunde de poporul său!”
Lidera de la Chișinău, Maia Sandu, a fost surprinsă miercuri, alături de mai mulți călători, într-un autocar pe un aeroport din Viena, înainte de îmbarcarea într-un avion.
extrageri loto
Numerele câștigătoare ale tragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, 5/40 și Super Noroc de joi, 7 noiembrie 2024
Loteria Română a organizat, joi, 7 noiembrie 2024, noi trageri pentru jocurile 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc, după ce la extragerile de duminică, 3 noiembrie, a acordat peste 25.200 de câștiguri în valoare totală de aproape două milioane de lei.
George Zafiu jpg
George Zafiu trece de la matinalul „Deșteptarea”, de la Europa FM, la cârma unui alt post de radio. „Este o nouă provocare”
După ce a anunţat în septembrie că părăseşte Europa FM, George Zafiu intră acum în echipa de management a Radio Impuls pentru a gestiona noile strategii pentru dezvoltarea operaţiunilor staţiei radio.