Cu sau fără de cale

Publicat în Dilema Veche nr. 960 din 1 septembrie – 7 septembrie 2022
image

Peter Brook, vorbind despre tatăl său, se amuza citînd manii de colecționari englezi care acumulează cînd cutii de chibrituri, cînd lingurițe, cînd mașinuțe sau altele. Colecționari minori din cauza derizoriului alegerii lor, dar colecționari autentici, posedați de o pasiune  omogenă și constantă. Satisfacția le provine din multiplicarea lui „același” fără deviere și fără ezitare. Obstinația îi definește și îi securizează. Ea se manifestă prin repetiție și fidelitate constantă. Colecționarul e maestrul și sclavul unei unice pasiuni. Abaterea de la ea îi e străină, iar consecvența deplină. Față de mașinuțe sau de obiecte patrimoniale, de lingurițe sau de arta maeștrilor, dispoziția e aceeași. O singură cale. 

Amatorul, în schimb, se pierde, se rătăcește, nu-și asumă un drum și plăcerea i-o procură tocmai incertitudinea. Coerența îi repugnă și refuză similitudinea alegerilor. El vrea să se identifice ca fiind eclectic pentru că e infidel unei opțiuni unice, refractar la un teritoriu strict balizat. El se lasă purtat de dorința imediată și rapid suscitată, fără opțiune repetitivă. Refuză să-și fie propriul prizonier și se consacră unor iubiri succesive, episodice și fără posteritate. Captivat de ceea ce e „diferit”. De ceea ce îl atrage imediat și îi procură o satisfacție spontană. El nu are o cale.

Colecțiile monomaniace sînt organizate, în timp ce ansamblurile eteroclite seduc prin libertate și prin absența unei cartografii. Colecțiile sînt dispuse conform unei geometrii lizibile ce revelează identitatea proprietarului, în timp ce amatorii constituie mai degrabă cabinete de curiozități ce le reflectă indecizia.  

Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii. 

Această antinomie o putem repera și în artă. Ea e pertinentă și ne permite să disociem artiștii care constituie și impun un univers propriu ce refuză o asemenea coerență. Mai cu seamă modernitatea a privilegiat artiștii care au reușit să-și afirme o identitate recognoscibilă revizitată la infinit. Autori ai unei lumi semnate și asumate. Giacometti și Miró, Mondrian și Modigliani – aceștia, asemeni colecționarului, definesc un teritoriu pe care îl cultivă, îl explorează și exploatează consecvent. Celebritatea le provine din această fidelitate față de un teritoriu care le e propriu și de care au sfîrșit prin a fi indisociabili. Îi recunoaștem, căci ei sînt previzibili, îi iubim, dar ne și plictisim. Putem călători în universul lor, putem aprecia o nuanță sau saluta o reușită, dar fără a ne putea rătăci nicidecum. 

Opusul lor sînt artiștii la care libertatea proprie amatorului e prioritară. Ei însă nu beneficiază de o egală reputație. Sînt considerați minori și, cel mai adesea, marginalizați. Unitatea e azi etalonul de valoare și nu diversitatea. Contra acestei convingeri s-a revoltat Picasso. El ar fi putut rămîne monarhul indiscutabil al perioadei roz sau albastre, dar a refuzat o asemenea stagnare și a cultivat ruptura cu tot ce a implicat ea ca reușită sau eșec. El a vrut să se afirme ca un artist fără cale, fără o singură cale. Și a contestat spiritul timpului favorabil identităților rigide, fără fisuri și nici fracturi. Cu el se înrudește Peter Brook, care nu s-a mulțumit cu o singură variantă de teatru, care s-a metamorfozat pentru a deveni, dintr-un mare regizor, un reformator de teatru, care a explorat marele repertoriu sau a revelat farse anonime. E ceea ce deseori i s-a reproșat. Asemeni lui Picasso, Brook s-a consacrat fără încetare unor cicluri distincte, succesive, pentru a rămîne „vital”. Nici unul, nici celălalt n-a adoptat o singură cale.

image

O distincție merită formulată. Aceea între unitatea unui univers și persistența unui stil. Azi se privilegiază evidența unui univers, consecință a opțiunii pentru o cale constant urmată și explicit afirmată, în timp ce artiștii din secolele precedente variau temele, dar își afirmau o unitate de stil, o emblemă proprie. Tizian nu-și definește un univers, dar își afirmă o paletă. Ea îi atestă geniul unic în ciuda diversității figurilor reprezentate. Aceasta e „calea” secretă, subterană și implicită a vechilor artiști, diferită de „calea” celor moderni, explicită și  restrictivă. 

Evident că identificarea unei posturi, în ciuda reducției pe care o presupune și a afirmării unei identități explicite, e sursa notorietății și, pe deasupra, dispune de o valoare mnemonică particulară. Nu-l uităm în teatru pe Bob Wilson sau pe Tadeusz Kantor – în schimb, persistența spectacolelor lui Peter Stein sau Patrice Chéreau e considerabil mai modestă. Chéreau, la sfîrșitul vieții, își manifesta totuși speranța: „O voi găsi”. Regizorul „fără cale” e mai degrabă asimilat unui interpret, în timp ce opusul lui, ca Wilson sau Kantor, accede la statutul de artist. În teatru, mai cu seamă, ambele ipostaze sînt necesare căci „interpreții” îi asigură existența cotidiană, în timp ce „artiștii” îi valorizează statutul. Uneori, o modificare pe parcurs poate interveni, ca la Andrei Șerban, care a evitat să se identifice definitiv cu marca de artist proprie Trilogiei antice pentru a accepta disponibilitatea de interpret al marilor texte. Alteori intervine o incertitudine a poziției și aceasta perturbă, de exemplu, în spectacolele lui Andriy Zholdak, care se plasează la răscrucea dintre cele două ipostaze. Imprecizia e cîteodată mai seducătoare decît decizia căci ea revelează o luptă între identitate și disponibilitate. Între un univers personal și interpretarea unui text. O sfîșiere. Ca la Silviu Purcărete. 

A alege și a urma o cale – aceasta-i o hotărîre cu urmări. „La șaizeci de ani am părăsit autostrada avangardelor și am luat-o pe poteca cimitirului”, spunea Kantor care, procedînd astfel, s-a impus cu Clasa moartă ca artist exemplar, unic. Apoi a continuat pe aceeași „cale” care nu s-a sclerozat și datorită decesului său brutal. Riscul există. Ca la Wilson, de altfel. 

A nu avea o cale, una singură, nu înseamnă imperativ un deficit de identitate, ci, dimpotrivă, în cazurile de excepție, deschidere și libertate. Mișcare și energie fără restricții și nici imobilizare. Ca la artiștii pe care-i prețuiesc mai presus de toți, Mozart și Shakespeare. 

Odată cînd, în ciuda sfaturilor lui Peter Brook, pentru a ajunge la Bouffes du Nord, teatrul său, m-am rătăcit, el mi-a spus: „George, nu trebuie să o iei la stînga sau la dreapta ca în țările de Est, trebuie să mergi drept înainte”. El asimila accidentul meu de orientare unei sechele de context politic. Se înșela… și a continuat cînd întreba un prieten: „De ce George nu are o țintă unică?”. Nu sesizase că eu am fost un amator fără de cale, nu prizonier al unei certitudini sau al identificării cu un singur model, ci un călător fără stea polară, atras de clipă și de neprevăzut. Fără altă vocație decît aceea a plăcerii de a mă recunoaște în emoția produsă de spectacole și de obiecte. De aceea nu sînt nici un colecționar, nici partizanul unui singur artist. Un Horațio dispersat, dar de fiecare dată fidel. 

Cu o cale sau fără o cale… that is the question.  

George Banu este critic de teatru. Cea mai recentă carte publicată: Les récits d’Horatio (Actes Sud), apărută în versiune românească la Editura Tracus Arte.

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

banner dan negru png
Prima reclamă a lui Dan Negru, după 30 de ani de televiziune: „E un brand de acum 500 de ani!” Ce sumă amețitoare i s-a propus ca să promoveze jocurile de noroc
Prima reclamă a lui Dan Negru, după 30 de ani de televiziune: „E un brand de acum 500 de ani!”. Câți bani a refuzat ca să promoveze jocurile de noroc?
A patra seara de proteste pentru Justiție in București FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
Soțul consilierei lui Ilie Bolojan a semnat petiția pentru justiție. Alin Bodnar acuză încălcarea independenței judecătorilor
Judecătorul Alin Bodnar de la Tribunalul București și secretarul general al Forumului Judecătorilor din România este printre cei 800 de magistrați care au semnat lista de susținere a celor din reportajul Recorder. Căsătorit cu consiliera lui Bolojan, Bodnar îl implică indirect și pe premier.
Michael Anton jpg
Cine a stat în spatele politicii externe anti-europene a lui Trump?
O nouă strategie de securitate națională a Statelor Unite, publicată săptămâna trecută, a provocat neliniște în capitalele europene.
Bermuda Foto destinationanalysts com
Descoperirea incredibilă făcută sub insulele Bermude. Structura uriașă de sub ape este unică
O descoperire de-a dreptul neașteptată a fost făcută sub arhipelagul Bermudelor. Este vorba despre o structură geologică uriașă, complet unică față de alte descoperiri făcute de-a lungul lumii. Experții spun că această descoperire ar putea explica un mister vechi legat de acest arhipelag.
Liceul Mihai Ciuca din Saveni FOTO Cosmin Zamfirache (1) jfif
Liceul din România care oferă o șansă unică la educație. Condiții moderne pentru sute de elevi de la țară
Un liceu modernizat integral cu bani publici, în orașul Săveni din județul Botoșani, a devenit un punct-cheie pentru educația adolescenților din nordul extrem al României. Reabilitat cu fonduri guvernamentale și completat cu un corp nou de clădire, Liceul „Mihai Ciucă” oferă condiții de studiu compa
odesa atac rusesc jpg
Rușii au găsit o tactică de bombardament care pune probleme reale Ucraine
Atacurile rusești asupra Odesei din 13 decembrie indică folosirea unei tactici deja testate, bazate pe lovituri masive concentrate asupra unor orașe, o abordare care creează dificultăți serioase pentru sistemul de apărare antiaeriană al Ucrainei și care este puțin probabil să fie abandonată în viit
meta
Meta atrage investitorii români. Gigantul mizează pe extinderea spre AI
Meta Platforms, compania mamă a Facebook și WhatsApp, stârnește interesul investitorilor români. Gigantul rămâne unul dintre cele mai puternice motoare de publicitate digitală din lume, însă apar tot mai multe întrebări cu privire la sustenabilitatea cheltuielilor sale și la direcția sectorului AI.
gunman gif
Teroare pe o plajă din Sidney, la un eveniment de Hanuka: 10 oameni uciși într-un atac armat. Eroul care l-a dezarmat pe atacator
Poliţia din statul australian New South Wales a anunţat că două persoane au fost arestate după un incident armat pe celebra plajă Bondi din Sydney, în timpul căruia au fost trase cel puţin douăsprezece focuri de armă. Cel puţin şase persoane au fost transportate la spitale locale.
Dennis Man (Sportpictures) jpg
Meci nebun cu șapte goluri în Olanda. Ce a făcut echipa lui Dennis Man
Românul a fost titular în duelul câștigat de echipa sa.