Dansuri și vizite

Publicat în Dilema Veche nr. 1028 din 21 decembrie – 27 decembrie 2023
„Jérôme Bel” (foto: Claudiu Popescu)
„Jérôme Bel” (foto: Claudiu Popescu)

Toamna a adus cîteva spectacole de dans în București care au jonglat provocator cu variate forme de revizitare a universului creativ al unor artiști, Jérôme Bel, Pina Bausch sau Leonard Cohen. În cadrul Iridiscent. Festival internațional de dans contemporan și alte reconfigurări ale sensibilului (cred că e festivalul din România cu cea mai incitantă denumire), organizat de Centrul Național al Dansului (1 noiembrie – 1 decembrie), coregraful francez Jérôme Bel a prezentat o formulă performativă de arhivare și conceptualizare a propriei creații. „A prezentat” este un fel de a spune, atît timp cît artistul nu a fost prezent la București și nu este prezent nicăieri în lume unde este prezentat spectacolul său, deși acesta îi poartă numele și pe scenă se presupune a fi însuși artistul. Bel preferă să delege sarcina reprezentării sale și asta nu doar din motive ecologice. Ca alți artiști, precum Katie Mitchell și Simon McBurney, și Jérôme Bel este un activist pentru salvarea planetei și, din rațiuni ce țin de poluarea pe care o produce aviația, compania sa nu folosește avioanele pentru a se deplasa. Pe lîngă acest motiv, spectacolul, creat în timpul pandemiei, a încorporat și restricțiile de a călători, astfel că artistul a decis ca fiecare reprezentație să folosească resurse locale, inclusiv umane. Practic, spectacolul se recreează în locul în care este reprezentat (la fel se întîmplă și cu spectacolul Conference of the Absent creat de Rimini Protokoll), regia pentru versiunea română fiind asigurată de Mihai Mihalcea. În performance (o lectură performativă), un artist local, aici Cristian Nanculescu, citește de pe laptop, așezat la o masă, un text la persoana întîi, în care Bel își analizează creația, conceptele care au stat la baza spectacolelor și a seriilor sale performative, în timp ce pe un ecran se derulează fragmente video din acestea. O structură simplă, dar consistentă. Întîi, este textul lui Bel, cu o admirabilă acuitate a analizei într-un limbaj prietenos (în general, textele despre dans contemporan își fac un titlu de glorie din prețiozitatea limbajului). De exemplu, remarca – din care a pornit o serie întreagă de spectacole, minunatele Gale, una fiind prezentată și în România în 2017, tot de CNDB – privind corpurile anormative pe care le-a adus pe scenă ca o revoltă față de rigorile dansului, de standardul corporal cerut aici și de stereotipele percepții privind frumusețea, armonia etc. Cum acele corpuri erau anormative toate în același fel – tineri care sufereau de același tip de dezabilitate –, ele au devenit normă, astfel că pentru a le demonstra anormativitatea și a susține democratizarea corpului în dans a fost nevoie de mai multe tipuri de corp, deviate de la normă în diferite feluri, ba chiar și unele standard. Așa a apărut seria Gala, spectacole susținute de performeri cu diferite dizabilități, cu dimensiuni atipice pentru un dansator, fără pregătire în dans etc. Un alt element interesant în Jérôme Bel este prezența/absență a lui Bel, intermedierea sa printr-o altă persoană (nu neapărat artist). Dincolo de motivațiile deja enunțate, asta vine și ca o obiectivare a artistului în raport cu propria analiză: Bel este subiectiv și obiectiv în același timp pentru că textul său, deși scris de sine însuși, este redat de altcineva, ceea ce presupune o filtrare a subiectivității, interpretare. Și, nu în ultimul rînd, Bel se joacă aici cu ideea de performer absent, cu non-performerul, așa cum în urmă cu 30 de ani explora ideea non-dansului în sensul lipsei performanței fizice și a estetizării în spectacole. 

Café Müller, spectacol prezentat tot în Iridiscent, este o versiune solo a celebrei creații a Pinei Bausch realizată de artistul queer polonez Dominik Wiecek, care se raportează aici la două persoane: Pina și mama sa. Provenit dintr-o familie care a fost printre primii emigranți economici estici de după căderea Zidului Berlinului, Wiecek s-a reîntors în Polonia cînd avea doar 3 ani, după ce mama sa nu s-a adaptat în Germania. Spectacolul folosește mecanismul din piesa lui Bausch, pe care Wiecek o percepe ca pe o autoritate formatoare și un refugiu emoțional. Este aici o partitură sonoră de pași grăbiți, dublată de una vizuală, cu un singur corp care explorează zidurile, spațiul, luminile, aerul. În ambele lucrări sînt revizitate biografii proprii, Pina Bausch explora amintirile legate de tatăl său, care a lucrat într-o cafenea, iar Wiecek, pe cele legate de mama sa. Pina s-a simțit în sală, nu doar pentru că imaginea ei supradimensionată într-o statuetă de carton este adusă de Wiecek la final, ci și pentru că dansatorul este un alter ego vizual al Pinei, cu silueta sa androgină și părul strîns auster în coadă. De altfel, aruncîndu-și haina peste statueta coregrafei, Wiecek se identifică cu Pina. 

„Dance Me” (foto: Ciprian Zinca)
„Dance Me” (foto: Ciprian Zinca)

De altă factură este Dance Me, spectacolul creat de Andonis Foniadakis, Annabelle Lopez Ochoa și Ihsan Rustem la Ballets Jazz Montréal și prezentat la București în cadrul Întîlnirilor JTIDance Me este un spectacol bazat pe performanță fizică și o sincronie intenționat dezarticulată, cu proiecții impresionante și un design de lumini de-a dreptul spectaculos. Spectacolul explorează universul muzical al lui Leonard Cohen și a fost creat în timpul vieții acestuia, beneficiind de colaborarea cu starul canadian pentru coloana sonoră. Din păcate, Cohen a murit înainte de premiera spectacolului, care s-a transformat astfel dintr-o explorare a mitului cîntărețului într-un tribut adus acestuia. Așa că silueta lui Cohen bîntuie spectacolul, uneori multiplicată prin mai mulți dansatori, alteori în proiecții, un corp uriaș în penumbră care se dizolvă în neant. Văzînd silueta lui Cohen pe scenă mi-am dat seama că reprezentarea lui este asemănătoare cu cea a lui Fernando Pessoa: un bărbat cu pălărie și pardesiu negru. Universul sonor, care evită totuși să devină un playlist de hit-uri coheniene, este susținut de coregrafii de grup, traversate de siluetele lui Cohen sau cu intermezzo-uri muzicale, în care se fac reenactment-uri de concert. Designul de lumini amintește de creațiile lui Éric Soyer, colaboratorul lui Joël Pommerat în spectacole legendare (Pinocchio, Cendrillon, Reunificarea celor două Corei),în care luminile alcătuiau practic scenografia. Și aici, corpurile și spațiul sînt fragmentate de lumini, se dansează doar cu palmele sau cu gambele, reliefate de reflectoare, iar penumbra funcționează ca fundal pe care amintirile luminează ca niște flash-uri.

Oana Stoica este critic de teatru.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.