Cîntă, zeiță, mînia ce-aprinse pe Venus Actrița

Publicat în Dilema Veche nr. 952 din 7 – 13 iulie 2022
Credit foto: Oana Monica Nae
Credit foto: Oana Monica Nae

Venus in Fur, de David Ives. Regia: Elena Morar. Scenografia: Ileana Zirra. Costume: Noir Morphosis. Light design: Dragoș Mărgineanu. Cu: Silva Helena Schmidt, Richard Bovnoczki. Unteatru.

„Pentru performerii care încheie unele producții fără să fie plătiți, dar cu stres post-traumatic cauzat de regizori sadici sau impostori și aplaudați de branșă ca genialitate. Pentru dățile cînd mi s-a spus că «actorilor le place să pui biciul pe ei», pentru dățile cînd actorii chiar au vrut să pun biciul pe ei.” Aceasta este (o parte din) dedicația făcută de regizoarea Elena Morar la finalul spectacolului Venus in Fur (unteatru). Mișcarea #metoo, în care artiștii denunță abuzurile, atît ca incidente izolate, cît și ca un comportament răspîndit și tolerat în relațiile de muncă, a ajuns și în România. Mărturiile din ultima vreme ale unor artiști despre abuzuri din universitățile vocaționale, teatre și industria cinematografică sînt primii pași spre conștientizarea și igienizarea mediului toxic din aceste domenii unde astfel de comportamente – intimidare, hărțuire, umilire, șantaj, climat de frică – sînt încă acceptabile. Venus in Fur este un spectacol despre relația de putere dintre bărbați și femei în mediul artistic și are la bază un roman, Venus im Pelz (1870), al scriitorului austriac Leopold Ritter von Sacher-Masoch, după care dramaturgul american David Ives a scris o piesă (2010), transformată în film (2013) de Roman Polanski. Să le luăm pe rînd.

Romanul lui von Sacher-Masoch, publicat și în limba română (Venus înveșmîntată în blănuri, Editura Trei, 2005) este o semi-ficțiune despre relația de cuplu dominator-dominat care exprimă, de fapt, fanteziile sexuale și fetișurile (femeile îmbrăcate în blănuri) reale ale scriitorului. Imaginînd o poveste în care personajele sînt atrase de raportul de putere dintre ele, von Sacher-Masoch pretinde că „femeia, aşa cum a creat-o natura şi cum o educă actualmente bărbatul, este duşmanul lui şi poate fi numai sclava sau despotul lui, însă niciodată tovarăşa lui. Asta va putea deveni abia cînd îi va fi egală în drepturi, cînd va fi de aceeaşi condiţie cu el prin cultură şi muncă”. Relația (erotică) dintre aristocratul Severin von Kusiemski și necunoscuta Wanda von Dunajew se derulează pe baza unui contract conform căruia el devine sclavul ei, poziție în care suportă umilințe și violențe fizice, căci prin durere ajunge la extaz (asta este partea de ficțiune pe care autorul a transferat-o în viața sa reală). Doar că cel care deține în mod real puterea nu este întotdeauna cel care domină, zice von Sacher-Masoch, iar viziunea sa asupra legăturii dintre erotism și durere l-a inspirat pe psihiatrul Krafft-Ebing să inventeze termenul de masochism.

Piesa lui David Ives adaugă perechii originale de personaje un cuplu contemporan, care reface în oglindă același tip de relație. Aici, scriitorul Thomas Novachek dramatizează romanul lui von Sacher-Masoch și vrea să creeze un spectacol, deși nu are nici o experiență în regie. El se poziționează din start ca autorul total (artistul/regizorul demiurg), care controlează întregul proces de creație. Deși actrița Vanda Jordan, agitată și haotică, întîrzie la audiție, îl forțează pe „marele bărbat al teatrului” să o accepte la probă. De aici, lucrurile intră pe firul narativ original. În timp ce cei doi joacă fragmente din dramatizarea romanului, relația lor se construiește la fel ca a personajelor pe care le interpretează: dominator-dominat, jocul cu aparențele, erotism, manipulare. Ce se reliefează aici este paradigma relației profesionale în teatru, care invadează „cu naturalețe” teritoriul personal și este mai tot timpul una ierarhică, avînd bărbații în vîrful ierarhiei și femeile la bază. Piesa lui Ives pare să fi intuit mișcarea #metoo.

Credit foto: Adi Bulboacă
Credit foto: Adi Bulboacă

Filmul lui Polanski face un pas mai departe. Cum la fiecare nivel (roman, piesă de teatru, film) sînt numai două personaje, importanța lor este crucială. Regizorul o distribuie în rolul Vandei pe soția sa, Emmanuelle Seigner, și în rolul dramaturgului-regizor pe actorul Mathieu Amalric, care face din personaj un alter ego al lui Polanski (îl imită perfect). Prin urmare, filmul ia o turnură personală în contextul în care Polanski a fost acuzat de mai multe ori de viol, ceea ce l-a determinat să se mute în Franța (unde a fost acuzat din nou de alte victime) ca să scape de Justiția americană. Mi-e neclar dacă el a vrut să se disculpe prin acest film cu argumentul că „așa sînt relațiile în artă” sau și-a permis să își arate fanteziile, însă e clar că i-a plăcut să se joace cu sensurile poveștii și cu mintea spectatorului.

Regizoarea Elena Morar folosește materialul, care are deja trei niveluri de interpretare, pentru a adăuga încă unul, pe fundalul mișcării #metoo. Morar accentuează motto-ul din Cartea Iudithei: „Domnul l-a pedepsit și l-a dat pe mîna unei femei”, care capătă alt sens în contextul #metoo și al lipsei de aderență la această mișcare, pînă de curînd, în teatrul din România (spectacolul este creat în 2019). În spectacol, relația dintre Vanda (Silva Helena Schmidt), actrița care aleargă de la un casting la altul, și regizorul debutant, dar cu veleități de monstru sacru (Richard Bovnoczki), se configurează în același mod ca aceea din roman – același tip de insinuare, perfidie, exploatare a slăbiciunilor, același joc de-a șoarecele și pisica ce se mută treptat din sfera profesională în cea personală/intimă. De la apariția ei șleampătă, gălăgioasă, cam din topor (stil Eliza Doolittle din Pygmalion de George Bernard Shaw) în fața unui regizor stîngaci, dar orgolios, pînă la diva care pretinde adorație și supunere, Vanda nu are nevoie de un profesor Higgins ca să devină zeiță, ea se autopropulsează ca dominatoare și eliberează agresorul de povara puterii. Vanda/Venus pulverizează misoginismul în teatru și o face cu eleganța și cruzimea aferente statutului ei de divă. Ea își ia înapoi ceea ce cutuma patriarhală din artă i-a furat: demnitatea și auctorialitatea. Dominația masculină în teatru se conectează „natural” cu sexismul, hărțuirea și șantajul sexual, intimidarea și umilirea (femeilor). Așa că Vanda/Wanda/Venus răzbună aici simbolic artistele, răsturnînd raportul de putere dintre sexe. Dar pentru ieșirea din paradigma puterii și stabilirea egalității între sexe în mediul artistic va fi nevoie de o revoluție.

Oana Stoica este critic de teatru.

Credit foto: Oana Monica Nae (sus), Adi Bulboacă (jos)

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.