Palatul minții și palatul de păpuși

Publicat în Dilema Veche nr. 948 din 9 – 15 iunie 2022
image

Festivalul Internațional de Teatru „Shakespeare“ de la Craiova, Ediția a XIII-a (19-29 mai) a avut două coperte interesante: 887, un spectacol de și cu Robert Lepage, și The Tiger Lillies perform Hamlet, creat de trupa britanică la prințul danez acasă. 

Spectacolul canadianului Lepage, creat în 2015 la compania sa, Ex Machina, și jucat de însuși creatorul lui, este o incursiune în memorie, între amintire și uitare, cu o continuă trecere între planul personal și cel general, între familie și politică. Spectacolul pornește de la un eveniment la care lui Lepage i s-a propus să recite pe de rost poemul lui Michele Lalonde Speak White (1968), un text împotriva dominației (cu tușe rasiste a) anglo-americanilor, exprimată prin acest „speak white” adresat quebechezilor care nu vorbeau engleză. Lepage nu reușește să rețină poezia și recurge la o tehnică de memorizare, „palatul minții”, în care conectează textul cu elemente concrete din viața personală. Incidentul devine un pretext să recupereze amintirile de familie și să chestioneze perioada de trezire a Québec-ului, anii ’60-’70, cînd provincia canadiană a înregistrat ascensiunea feminismului, lupta muncitorilor pentru drepturi și și-a afirmat identitatea prin folosirea limbii franceze, ajungînd pînă în pragul desprinderii de Canada.

887 era numărul blocului de apartamente de pe Murray Avenue din Québec City în care locuia familia Lepage, tatăl, șofer de taxi, mama, trei copii, cel mai mic fiind artistul, și bunica bolnavă de Alzheimer. Între imposibilitatea de a memora a lui Lepage și amnezia progresivă a bunicii, amintirile ies fracturate și se conjugă fragmentar pe mai multe planuri: copilăria și maturitatea lui Lepage, politica și socialul în anii ’60 și din prezent. Asta pentru că Lepage leagă copilăria sa într-o familie de muncitori de șansele pe care (nu) le-a avut ca să studieze și de prezentul în care studiile de teatru par să fie accesibile numai celor avuți. Este vorba despre clasă socială și oportunități, sugerează Lepage, iar mișcările sociale sînt generate de inegalitate și sărăcie. Aici spectacolul amintește de sociologul francez Didier Eribon (Întoarcerea la Reims) și de scriitorul Édouard Louis (Cine l-a ucis pe tata?), care au explorat universul provincial al muncitorilor francezi și modul în care precaritatea i-a determinat pe aceștia să devieze spre extrema dreapta în anii ’80.

Ce este spectaculos la Lepage ține de laturile performativă și scenografică. Singurul performer de pe scenă, el e ajutat de cîțiva tehnicieni aproape invizibili să manevreze o construcție ingenioasă, rotativă, care devine cînd casa din copilărie, cînd interior contemporan, cînd spațiu de reprezentare politică. Lepage lucrează cu figurine miniaturale – un Charles de Gaulle mititel într-o mașinuță Lincoln este aclamat de cetățeni liliputani, dar, folosindu-și smartphone-ul, artistul augmentează anumite detalii sau își proiectează propriul chip lîngă personajele miniaturale. Este un permanent joc cu dimensiunile – blocul de locuințe este înalt cît artistul, populat cu jucării și ecrane mici, dar interioarele din prezent sînt în mărime naturală în cadrul aceleiași structuri scenografice. Nu este vorba doar de virtuozitatea și ingeniozitatea manipulării și creării acestor spații și figurine, ci și de o ilustrare a modului în care funcționează memoria. Unele amintiri sînt neclare sau se reduc la un detaliu, care este supradimensionat, altele sînt complete. Jocul proporțiilor este o reprezentare a amintirilor din palatul minții. Aici, spectacolul lui Lepage se înrudește cu The Encounter al lui Simon McBurney în care performerul, și el singur pe scenă, manipula microfoane și obiecte banale pentru a crea o dramaturgie sonoră în sistem binaural.

image

Spectacolul de final al festivalului, The Tiger Lillies perform Hamlet, este o formulă de teatru-concert, realizat împreună cu Teatrul Republique, Copenhaga. Structura este concertistică (song/teatru/song), estetica este exacerbat teatrală, cu personaje-marionete, suspendate de sfori imense sau ale căror corpuri sînt augmentate (Polonius devine o păpușă imensă care o ocrotește pînă la sufocare pe Ofelia). Personajele sînt reduse la cele esențiale, unele create sub alte forme decît umane. De exemplu, Rosencrantz și Guilderstern sînt „jucați” de Hamlet care, în „nebunia” lui, inventează o scenetă (alta decît Cursa de șoareci) în care îi manevrează ca pe niște păpuși pe Ofelia, Gertrude, Polonius și Claudius, transformîndu-i în cei doi prieteni ai săi. Tot o reprezentare este și Fantoma, un chip proiectat pe grupul personajelor aproape nude – prin urmare, imaginea se amprentează pe pielea lor. Fantoma are nevoie de trupurile altora pentru a se materializa, însă sugestia care se susține și în alte scene – Fantoma, sub forma unei voci fără trup, oprește agresiunea lui Hamlet asupra mamei sale – este că ea este conștiința tînărului prinț. Ideea se leagă de rama spectacolului – personajele sînt marionete, textul este redus la narațiune reprezentată teatral, cu tușe suprarealiste, și Martyn Jacques, clovnul dement de la The Tiger Lillies, cu a sa voce falsetto, devine un raisonneur emoțional și psihologic al personajelor, adică ocupă spațiul alocat în text lui Horatio (inexistent în spectacol). Prin urmare, în timp ce unele personaje evoluează narativ conform textului, altele se abstractizează: Guilderstern și Rosencrantz sînt personaje neîntrupate, Fantoma este conștiința lui Hamlet, iar Martyn/Horatio, vocea emoțiilor și a psihicului său. Scene emblematice sînt redate exclusiv vizual, cu elemente de acrobație – scena de dragoste dintre Ofelia și Hamlet, suspendați orizontal în aer, cea a certei dintre ei, cu Ofelia făcînd echilibristică pe spătarul de metal al patului, sinuciderea Ofeliei, care se scufundă vertical într-o apă proiectată pe fundal etc. După milioane de variante de Hamlet, Tiger Lillies găsește o nouă perspectivă în care jonglează chiar cu clișeele deja înrădăcinate ale reprezentărilor standard: prințul e lucid, pasional și blond, Ofelia e (grațioasă ca o) balerină, Gertrude, erotomană, Claudius, un burtos vicios, Polonius, un pion al puterii, Laertes nu are prea multă minte, dar are un orgoliu imens etc. Printre aceste personaje plasate într-o casă de păpuși, cei trei muzicieni de la The Tiger Lillies dezlănțuie cabaretul lor macabru, cu flagelări emoționale, care a ridicat sala în picioare.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Albert Dobrin (sus), Erick LabbÇ (jos)

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.