Teatru de Piatră

Publicat în Dilema Veche nr. 1016 din 28 septembrie – 4 octombrie 2023
© Marius Sumlea, 7 de chibrituri sau Viata furata
© Marius Sumlea, 7 de chibrituri sau Viata furata

„Zona de siguranță este un spațiu al solidarității, nu al polarizării. (...) În zona de siguranță, accesul este permis tuturor, nu doar elitelor (intelectuale, economice sau politice).” Acestea sînt două afirmații ale directoarei Teatrului Tineretului, regizoarea dramaturgă Gianina Cărbunariu, care explică deviza celei de-a 34-a ediții a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamț (8-21 septembrie 2023). După ce anul trecut tema festivalului a fost 146 km, adică distanța dintre Piatra Neamț și granița cu Ucraina, marcînd astfel spațiul nostru sigur, pînă la marginea războiului, anul acesta conceptul de siguranță a fost pus în prim-plan într-o perioadă tot mai convulsivă și, prin urmare, nesigură pe mai multe planuri – politic și geopolitic, economic, artistic și care influențează, prin ricoșeu, aria personală a fiecăruia dintre noi. „A nu se confunda zona de siguranță cu zona de confort”, mai spune Gianina Cărbunariu. Și asta pentru că festivalul a creat un spațiu sigur pentru exprimarea tuturor ideilor, chiar inconfortabile, a tuturor opiniilor, pentru discuții și dezbateri, pentru gusturi și concepte artistice diferite. Un spațiu incluziv, non-elitist, eterogen ca public, eclectic artistic, dar mereu provocator, în care sînt chestionate lucruri, unele delicate sau tabu, uneori din perspective surprinzătoare. 

Dacă spațiul metaforic creat de festival trece de perspectivele convenționale, spațiul fizic depășește orașul, așa cum a făcut-o și în anii trecuți în orașele Roman și Tîrgu Neamț, cărora din acest an li s-au adăugat zone rurale – Pîngărați, Ruseni, Țibucani. Desigur, asta ține de misiunile unui teatru de provincie, unic în județ, care trebuie să fie accesibil, măcar cîteodată, întregii comunități, dincolo de municipiul în care se află clădirea instituției. „Teatrul nu e o clădire” e o expresie folosită de multe ori în a susține arta non-instituțională. Însă uneori teatrul este (și) o clădire care, pe lîngă multiplele beneficii și probleme pe care le creează, poate avea uneori și efecte negative prin circumscrierea rigidă a teatrului într-un spațiu limitat. Se creează, astfel, granițe invizibile între zona culturală și cea a vieții cotidiene. Ceea ce se întîmplă la Piatra Neamț face din clădirea teatrului o platformă de expresie și dezbateri și nu o închisoare elitistă pentru cultură. Și cred că ediția din acest an a festivalului, încă în derulare cînd scriu articolul, arată că această evadare dintr-un spațiu concentraționar funcționează.

Festivalul are o secțiune națională cu multe spectacole, producții independente și de stat, variate estetic, dar mai mereu cu o miză social-politică. I se alătură o secțiune internațională cu spectacole create de regizoare din estul și centrul Europei, inclusiv din Ucraina, și o alta, cu producțiile Teatrului Tineretului, și o serie de evenimente conexe, de la lansări de carte la vernisaje de expoziții. Un juriu de adolescenți va alege un spectacol cîștigător, un demers în care „miza nu este competiţia între creatori, ci implicarea tinerilor spectatori în experienţe formatoare, precum confruntarea de idei, bucuria de a trăi împreună momente de revelaţie, formularea unor criterii de valoare, asumarea şi argumentarea unei alegeri”. Curatoriat de Gianina Cărbunariu, Daniel Chirilă (regizor și dramaturg) și Raluca Naclad (consultant artistic), festivalul oferă teatru pentru copii, adolescenți și adulți, dans, performance, instalații, cărți și devine un prilej de autochestionare a locului, lumii și timpului. 

© Marius Sumlea, Rinocerii
© Marius Sumlea, Rinocerii

Cîteva dintre spectacolele prezentate în cele cinci zile cît am stat la Piatra Neamț, inclusiv unul din străinătate, pot fi văzute în continuare în țară. Rinocerii, producția Teatrului Tineretului în regia lui Radu Iacoban, arată că textul lui Eugen Ionescu este teribil de actual și o face prin crearea unui mecanism narativ care eludează absurdul textului și printr-un vizual luxuriant, în care măștile fac ca „rinocerii” să arate ca niște extratereștri. Spectacolul oferă partituri generoase actorilor care se descurcă foarte bine, cu un plus pentru cameleonicul Florin Hrițcu. O altă producție TT, Apocalipsa gospodinelor, creație colectivă sub conducerea Nicoletei Esinencu și cu contribuția Dorianei Tălmăzan (Teatru-Spălătorie, Chișinău), este un manifest feminist care analizează impactul patriarhatului într-o societate conservatoare. Construit din istorii personale ale artistelor și poeme create de Nicoleta Esinencu, spectacolul se bazează pe energia și dinamismul actrițelor – Lucreția Mandric, Corina Grigoraș, Ruxandra Maniu, Iulia-Paula Niculescu și Daria Tămăslăcaru (16 ani), o tînără performeră non-binară. Tot în zona feministă, Băgău de la Teatrul Național Craiova, în regia tinerei Cristina Giurgea, o adaptare după romanul Ioanei Bradea, vorbește despre idealuri (și) feminine strivite de realitatea economică, despre singurătăți care nu se întîlnesc niciodată, dar se alină pentru scurt timp printr-o linie erotică. Aici o performanță remarcabilă face actrița Iulia Colan. Instalația performativă produsă de Compania de teatru Amalgam din Cluj despre violența domestică, Unele rufe se spală în public, presupune ca cele trei performere să creeze o legătură unu la unu cu cîte un spectator, după ce aceștia au vizitat o expoziție de tricouri pe care sînt scrise mărturii reale privind abuzul fizic în cuplu. În funcție de biografia fiecărui spectator, se creează (sau nu) conexiuni performer-public. În 37 de chibrituri sau Viață furată, un colectiv bulgaro-german conectează povestea mitologică despre infern, unde cîinele lui Hades, Cerber, lasă să intre sufletele morților, cu cea a unei femei din Bulgaria care lucrează ca îngrijitoare în Germania. Lăsîndu-și în urmă familia, căreia îi trimite bani, ea se află între două lumi, cea de acasă, unde nu mai este dorită, și cea de la muncă, unde este exploatată. Este aici o metaforică poveste despre relația Est-Vest la nivel european, marcată de colonialism și precaritate. Spectacolul poate fi văzut și la Timișoara, pe 29 septembrie, în cadrul Festivalului Eurothalia. Într-o altă cheie, comic-cinică, Întoarcerea lui Karl May, producție a Quendro Multimedia din Kosovo, investighează aceeași relație Est-Vest prin prisma culturii, mai ales a rasismului și colonialismului care transpar din cultura vestică în raporturile sale cu Estul european.

Oana Stoica este critic de teatru.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.