Poate fi România „acasă” pentru migranți?

Publicat în Dilema Veche nr. 944 din 12 – 18 mai 2022
Poate fi România „acasă” pentru migranți? jpeg

„Nu știu ce viitor voi avea în România”, zice Alexey Druz, un tînăr regizor ucrainean, participant la proiectul Becoming Romanian. Inițiat de Lora Krasteva, artistă și curatoare, și Claire Gilbert, producătoare, ambele din Marea Britanie, proiectul Becoming se derulează în Cehia, România, Germania și Marea Britanie și explorează identitatea migrantului și relația cu țara-gazdă, analizînd idei ca apartenență și naționalitate prin povești personale, într-un format artistic care include documentarea, dar nu se limitează la ea. Lora Krasteva, ea însăși imigrantă din Bulgaria, conduce o serie de ateliere cu migranți, artiști sau nu, prin care explorează aceste teme, provoacă autoinvestigarea identitară și construiește relații. Produsul atelierelor este o acțiune culturală, diferită în fiecare loc al proiectului în funcție de artiștii participanți, istoriile și sensibilitățile personale. În România, proiectul, derulat în aprilie la Centrul de Teatru Educațional Replika, a produs o expoziție performativă pentru că cei doi artiști participanți aici sînt pictori. Sameullah Attayee este un tînăr afgan care a venit în România din Franța, unde emigrase împreună cu familia atunci cînd războiul le-a ajuns acasă. Picturile lui, ca și cea realizată de sora sa, Zahra, participantă și ea la proiect, sînt rafinate tehnic, desene complexe cu multiple straturi de culoare, în nuanțe vii, și care vorbesc despre libertate și spații idilice în care se poate evada imaginar din spatele gratiilor. Valera Hrishanin vine din Ucraina și pentru el războiul este încă insuportabil de real. „Părerea mea și a altor ucraineni este că atunci cînd Putin nu va mai fi viu, abia atunci se va termina războiul”, crede el, conectat permanent la știrile de acasă. Toată furia pe care o simte o revarsă în desene. Linii groase, apăsate, converg în portrete: o femeie cu o coroniță de flori pe cap, o fetiță (desenată în timpul spectacolului), ambele în culorile Ucrainei, și o serie de patru tinere, în tușe negre, brăzdate de altele roșii – femeile agresate. În tablourile făcute acasă, înainte să plece, pentru armata ucraineană, Valera a desenat victoria. Aici însă simte suferința pentru că el știe bine ce înseamnă asta. Fost baschetbalist, a fost forțat să abandoneze sportul din cauza unei boli neurologice. Din depresia care a urmat l-a scos desenatul, lucru de care nu știa pînă atunci că e capabil.

Alături de cei doi artiști, în proiect au mai fost implicați alți cinci participanți, fiecare cu istoria lui de migrație. Zahra, sora lui Sameullah, este timidă, dar cu fiecare zi de atelier devine tot mai deschisă, se implică tot mai mult și comunică cu ceilalți. Pictează mai solar decît fratele ei, dar cu o tehnică la fel de complexă. Alexey, regizorul, prinde din mers ritmul de lucru, căci nu a fost aici de la început. Corina Cioflec a venit în urrmă cu 17 ani din Republica Moldova. Războiul din vecini i-a activat amintiri bine ascunse din copilărie căci e născută în Transnistria pe care a părăsit-o cînd era copil și a izbucnit conflictul. Deidre Matthee, care se autodefinește serial migrant, s-a născut în Africa de Sud, a plecat în Portugalia, apoi în România, de unde drumurile i-au oscilat între țara natală și cea de adopție. Sidonia Doica reprezintă sensul invers în acest proiect, este româncă plecată temporar la studii în Marea Britanie, de unde s-a întors deocamdată, deși încă nu și-a găsit un acasă. Despre plecarea, de multe ori forțată, a migranților și despre acasă este performance-ul lor cu o valiză și un drum pe care fiecare îl preia de la celălalt și îl încarcă emoțional cu propriile experiențe. Corpurile sînt grele, teama, deznădejdea, dar și mîngîierea însoțesc un drum care pornește dintr-un acasă spre nu se știe unde. Din valiză se scoate o pînză din care se face conturul României, un spațiu în interiorul căruia migranții își găsesc, cel puțin temporar, adăpost. Dar este România acasă pentru migranți? Unde este un migrant acasă?

944 15 foto centrul replika jpg jpeg

                                                            Foto: Centrul Replika

O altă direcție de explorare în proiect este comunicarea. Se lucrează prin traduceri, zice Lora, dar se traduce nu doar dintr-o limbă în alta, ci și dintr-un limbaj în altul. Sameullah și Zahra sînt hipoacuzici și au comunicat cu ceilalți prin limbajul semnelor (cu ajutorul Mirabelei Pană) pînă cînd semnele au început să devină o limbă comună care a fost integrată în performance. Pentru cei mai noi migranți, refugiații ucraineni, limba a devenit recent o problemă complicată din cauza războiului. Ucrainenii vorbesc pe scară largă rusă, care acum este limba agresorului. Alexey separă lucrurile categoric. „Rusa face parte din cultura familiei mele. În orașul meu (Nikolaev), 90% din locuitori vorbesc rusă. Limba nu face politică. Cred însă că acum trebuie să avem grijă de limba noastră ucraineană.” Valera nuanțează lucrurile. „Înțeleg că nu este voința tuturor din Rusia să fie război. Am rude în Rusia, mama mea comunică cu ele, însă eu nu pot, îmi este greu în momentul ăsta. Evident că ceva se schimbă în mine, dar o să fac tot posibilul ca să nu se schimbe într-atît de radical încît să nu mai vreau deloc să vorbesc limba rusă sau să mă uit la operele lor de artă.” Ca lucrurile să fie gestionabile emoțional, la ateliere a participat psihologul Bogdan Rusu, care are experiență de lucru cu migranții, iar după performance a avut loc o dezbatere cu sociologul Simona Guga care, de asemenea, lucrează cu refugiați. Ea a explicat, printre altele, diferențele dintre migrant economic, refugiat, expat și pe cele dintre perspectiva migrantului și cea a locuitorilor țării-gazdă asupra acesteia. Mi s-a părut importantă, de exemplu, precizarea că lucruri precum relațiile sociale sau asemănarea cu societatea din țara de origine pot conta mai mult pentru un migrant decît nivelul de trai din țara de adopție. Asta te obligă să privești din perspectiva celuilalt, ceea ce este un prim pas către o societate incluzivă.

Becoming Romanian a fost unul dintre puținele proiecte performative cu și despre migranți într-un moment în care la ușa României este războiul. Un război care aduce refugiați și ne obligă să ne regîndim identitatea și umanitatea.

Expoziția performativă Becoming Romanian, co-producție a Centrului Replika și a programului Perform Europe, poate fi vizionată aici.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto (sus): Sameullah Attayee (stînga), Valera Hrashinin (dreapta); credit foto: Centrul Replika 

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.