Poate fi România „acasă” pentru migranți?

Publicat în Dilema Veche nr. 944 din 12 – 18 mai 2022
Poate fi România „acasă” pentru migranți? jpeg

„Nu știu ce viitor voi avea în România”, zice Alexey Druz, un tînăr regizor ucrainean, participant la proiectul Becoming Romanian. Inițiat de Lora Krasteva, artistă și curatoare, și Claire Gilbert, producătoare, ambele din Marea Britanie, proiectul Becoming se derulează în Cehia, România, Germania și Marea Britanie și explorează identitatea migrantului și relația cu țara-gazdă, analizînd idei ca apartenență și naționalitate prin povești personale, într-un format artistic care include documentarea, dar nu se limitează la ea. Lora Krasteva, ea însăși imigrantă din Bulgaria, conduce o serie de ateliere cu migranți, artiști sau nu, prin care explorează aceste teme, provoacă autoinvestigarea identitară și construiește relații. Produsul atelierelor este o acțiune culturală, diferită în fiecare loc al proiectului în funcție de artiștii participanți, istoriile și sensibilitățile personale. În România, proiectul, derulat în aprilie la Centrul de Teatru Educațional Replika, a produs o expoziție performativă pentru că cei doi artiști participanți aici sînt pictori. Sameullah Attayee este un tînăr afgan care a venit în România din Franța, unde emigrase împreună cu familia atunci cînd războiul le-a ajuns acasă. Picturile lui, ca și cea realizată de sora sa, Zahra, participantă și ea la proiect, sînt rafinate tehnic, desene complexe cu multiple straturi de culoare, în nuanțe vii, și care vorbesc despre libertate și spații idilice în care se poate evada imaginar din spatele gratiilor. Valera Hrishanin vine din Ucraina și pentru el războiul este încă insuportabil de real. „Părerea mea și a altor ucraineni este că atunci cînd Putin nu va mai fi viu, abia atunci se va termina războiul”, crede el, conectat permanent la știrile de acasă. Toată furia pe care o simte o revarsă în desene. Linii groase, apăsate, converg în portrete: o femeie cu o coroniță de flori pe cap, o fetiță (desenată în timpul spectacolului), ambele în culorile Ucrainei, și o serie de patru tinere, în tușe negre, brăzdate de altele roșii – femeile agresate. În tablourile făcute acasă, înainte să plece, pentru armata ucraineană, Valera a desenat victoria. Aici însă simte suferința pentru că el știe bine ce înseamnă asta. Fost baschetbalist, a fost forțat să abandoneze sportul din cauza unei boli neurologice. Din depresia care a urmat l-a scos desenatul, lucru de care nu știa pînă atunci că e capabil.

Alături de cei doi artiști, în proiect au mai fost implicați alți cinci participanți, fiecare cu istoria lui de migrație. Zahra, sora lui Sameullah, este timidă, dar cu fiecare zi de atelier devine tot mai deschisă, se implică tot mai mult și comunică cu ceilalți. Pictează mai solar decît fratele ei, dar cu o tehnică la fel de complexă. Alexey, regizorul, prinde din mers ritmul de lucru, căci nu a fost aici de la început. Corina Cioflec a venit în urrmă cu 17 ani din Republica Moldova. Războiul din vecini i-a activat amintiri bine ascunse din copilărie căci e născută în Transnistria pe care a părăsit-o cînd era copil și a izbucnit conflictul. Deidre Matthee, care se autodefinește serial migrant, s-a născut în Africa de Sud, a plecat în Portugalia, apoi în România, de unde drumurile i-au oscilat între țara natală și cea de adopție. Sidonia Doica reprezintă sensul invers în acest proiect, este româncă plecată temporar la studii în Marea Britanie, de unde s-a întors deocamdată, deși încă nu și-a găsit un acasă. Despre plecarea, de multe ori forțată, a migranților și despre acasă este performance-ul lor cu o valiză și un drum pe care fiecare îl preia de la celălalt și îl încarcă emoțional cu propriile experiențe. Corpurile sînt grele, teama, deznădejdea, dar și mîngîierea însoțesc un drum care pornește dintr-un acasă spre nu se știe unde. Din valiză se scoate o pînză din care se face conturul României, un spațiu în interiorul căruia migranții își găsesc, cel puțin temporar, adăpost. Dar este România acasă pentru migranți? Unde este un migrant acasă?

944 15 foto centrul replika jpg jpeg

                                                            Foto: Centrul Replika

O altă direcție de explorare în proiect este comunicarea. Se lucrează prin traduceri, zice Lora, dar se traduce nu doar dintr-o limbă în alta, ci și dintr-un limbaj în altul. Sameullah și Zahra sînt hipoacuzici și au comunicat cu ceilalți prin limbajul semnelor (cu ajutorul Mirabelei Pană) pînă cînd semnele au început să devină o limbă comună care a fost integrată în performance. Pentru cei mai noi migranți, refugiații ucraineni, limba a devenit recent o problemă complicată din cauza războiului. Ucrainenii vorbesc pe scară largă rusă, care acum este limba agresorului. Alexey separă lucrurile categoric. „Rusa face parte din cultura familiei mele. În orașul meu (Nikolaev), 90% din locuitori vorbesc rusă. Limba nu face politică. Cred însă că acum trebuie să avem grijă de limba noastră ucraineană.” Valera nuanțează lucrurile. „Înțeleg că nu este voința tuturor din Rusia să fie război. Am rude în Rusia, mama mea comunică cu ele, însă eu nu pot, îmi este greu în momentul ăsta. Evident că ceva se schimbă în mine, dar o să fac tot posibilul ca să nu se schimbe într-atît de radical încît să nu mai vreau deloc să vorbesc limba rusă sau să mă uit la operele lor de artă.” Ca lucrurile să fie gestionabile emoțional, la ateliere a participat psihologul Bogdan Rusu, care are experiență de lucru cu migranții, iar după performance a avut loc o dezbatere cu sociologul Simona Guga care, de asemenea, lucrează cu refugiați. Ea a explicat, printre altele, diferențele dintre migrant economic, refugiat, expat și pe cele dintre perspectiva migrantului și cea a locuitorilor țării-gazdă asupra acesteia. Mi s-a părut importantă, de exemplu, precizarea că lucruri precum relațiile sociale sau asemănarea cu societatea din țara de origine pot conta mai mult pentru un migrant decît nivelul de trai din țara de adopție. Asta te obligă să privești din perspectiva celuilalt, ceea ce este un prim pas către o societate incluzivă.

Becoming Romanian a fost unul dintre puținele proiecte performative cu și despre migranți într-un moment în care la ușa României este războiul. Un război care aduce refugiați și ne obligă să ne regîndim identitatea și umanitatea.

Expoziția performativă Becoming Romanian, co-producție a Centrului Replika și a programului Perform Europe, poate fi vizionată aici.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto (sus): Sameullah Attayee (stînga), Valera Hrashinin (dreapta); credit foto: Centrul Replika 

Explorers of the Multiverse 1 jpg
„Am vrut să ștergem granița dintre real și virtual, dintre obiect și reflexie” – interviu cu membrii echipei H3, creatorii instalației „Explorers of the Multiverse”, prezentată de IQOS la Romanian Design Week
Instalația interactivă „Explorers of the Multiverse” este realizată de studioul de artă și tehnologie H3, în parteneriat cu IQOS, și propune o experiență multisenzorială imersivă, prin care vizitatorii sînt invitați la un proces de autocunoaștere.
Rețeaua Jane, r  Phyllis Nagy jpg
O poveste despre femei care au schimbat lumea deschide TIFF 2022: „Rețeaua Jane”
„Rețeaua Jane”, o poveste curajoasă despre drepturile femeilor, inspirată din realitățile Americii de la finalul anilor ’60, deschide cea de-a 21-a ediție TIFF, cu o proiecție de Gală organizată vineri, pe 17 iunie, de la ora 20:45, în Piața Unirii din Cluj-Napoca.
MRM 9iun landscape 1920x1080 png
„Moștenitorii României muzicale”. Recital susținut de pianistul Cristian Sandrin
Un eveniment la Sala Radio: Variațiunile Goldberg de Johann Sebastian Bach, interpretate de pianistul Cristian Sandrin, în cadrul proiectului „Moștenitorii României muzicale”, organizat de Radio România Muzical și Rotary Club Pipera, joi, 9 iunie, ora 19.00.
Utama, r  Alejandro Loayza Grisi jpg
12 „ficțiuni despre viață” în Competiția Oficială TIFF 2022
12 producții din toată lumea, printre care și două filme românești, intră în cursa pentru Trofeul Transilvania la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania.
QT Headshot   Photo Credit is art streiber JPG
„A fost odată la Hollywood”, debutul literar al marelui regizor Quentin Tarantino, cartea-eveniment în luna mai la Humanitas Fiction
Cartea va fi lansată miercuri, 25 mai, ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr.38) și sîmbătă, 4 iunie, ora 12.00, în cadrul Salonului Internațional de Carte Bookfest (Romexpo, Pavilion B2, standul Editurii Humanitas).
Clipboard01 jpg
Actrița Maia Morgenstern, Premiul de Excelență la TIFF 2022
Actrița Maia Morgenstern va fi omagiată la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca).
945 16 sus Romila jpg
Combinagii și vieți paralele
În „Șoferul din Oz” se asociază fericit umorul, ironia, tandrețea, caracterele hiperbolizate și inevitabila tentație a parabolei socio-politice cu priză imediată.
945 16 jos Iamandi jpg
Insațiabila nemulțumire a lui Stalin
Bolșevismul a fost exportabil și a produs rezultate „cvasiidentice” peste tot.
p 17 2 jpg
Dulce provincie
Găsim orășelul mic și netulburat în care toată lumea se cunoaște cu toată lumea, găsim jocul de putere aparent blajin între localnici și intrușii „de la centru”, găsim briza ușoară de nefericire care traversează, din direcții diferite.
945 17 Biro jpg
Aniversar
Gărîna. În materie de legende care eludează genurile, concertul Soft Machine s-ar putea să fie cel mai important concert al vremurilor recente pe teritoriul nostru.
TIFF 2022 Make Films Not War jpg
Îndemn la pace în campania de imagine TIFF 2022: Make Films, Not War!
Campania vizuală a celei de-a 21-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca) transmite un mesaj lipsit de orice urmă de echivoc: Make Films, Not War!
Afis Sala Radio 20 mai 2022 jpg
Violonistul Gabriel Croitoru interpretează unul dintre cele mai frumoase concerte de vioară compuse vreodată
Bruch se temea de succesul a ceea ce avea curînd să devină unul dintre cele mai des cîntate concerte de vioară compuse vreodată: Concertul nr. 1 în sol minor pentru vioară și orchestră.
Festivalul Filmului Francez ne invită să privim mai departe! jpeg
Festivalul Filmului Francez ne invită să privim mai departe!
Între 1 și 12 iunie 2022, la București şi în alte zece oraşe din ţară – Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Brăila, Brașov, Constanța, Sfîntu Gheorghe, Sibiu, Suceava şi Tîrgu Mureș – cinefilii sînt invitați la întîlnirea anuală cu cele mai recente și remarcabile filme franceze.
Koba înainte de moarte jpeg
Koba înainte de moarte
Romanul poate fi citit chiar așa: stalinismul explicat copiilor de 10 ani.
Metonimiile biograficului jpeg
Metonimiile biograficului
Poezia Laurei Francisca Pavel pare un construct format din prefabricate dispuse într-un flux bine controlat. Important, textele nu sună deloc fals, nimic nu pare artificial, nelalocul lui.
Victor Brauner, Pablo Picasso și „artele primare“ jpeg
Victor Brauner, Pablo Picasso și „artele primare“
„L-am văzut pe Picasso asamblînd obiecte aparent neînsemnate și aceste obiecte, odată așezate de către el într-o anumită ordine, capătă viață.”
Vocea: ţipete sau şoapte jpeg
Rîs și surîs
Degradarea rîsului se produce atunci cînd spectacolele îl cultivă sistematic.
Viață de cuplu jpeg
Viață de cuplu
Filmului îi reușesc mult mai bine scenele de criză, cele în care intensitatea e dată pe minus, iar cadrul se lasă măturat de un crivăț emoțional.
Hardcore jpeg
Hardcore
Melanjul acela brizant de muzică și politică este transplantat de cei doi Vylani și pe cel mai nou album al lor.
„Culturi cinematografice contemporane”, dezbatere organizată de Editura UNATC PRESS jpeg
„Culturi cinematografice contemporane”, dezbatere organizată de Editura UNATC PRESS
Vineri, 6 mai, începînd cu ora 16:00, la sediul instituției din strada Matei Voievod 75-77
Artă împotriva războiului – expoziția „Stop the War (in Ukraine)” jpeg
Artă împotriva războiului – expoziția „Stop the War (in Ukraine)”
Între 29 aprilie și 28 mai, în Piața Regelui Mihai din București, va putea fi vizitată expoziția Stop the War (in Ukraine), prin care opt artiști români și o serie de artiști ucraineni continuă să ia atitudine împotriva războiului din Ucraina și să militeze pentru pace, folosindu-se de arta lor pentru a mișca, a motiva și a împinge la acțiune.
Căsătoria lui Teofil jpeg
Căsătoria lui Teofil
La fel ca Irina, Maria și Teofana înaintea ei, Teodora s-a văzut transformată din „nimeni” în cel mai de seamă personaj feminin din imperiu.
O cineastă de redescoperit jpeg
O cineastă de redescoperit
Filmele Lanei Gogoberidze par să articuleze o preocupare pentru mutațiile istorice, pe care le altoiește cu o privire feminină, mereu dispusă la autoreflexivitate subtilă.

Adevarul.ro

image
Implicaţiile distrugerii crucişătorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagră | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.