DJ Cupidon & The Love Hoarders

Publicat în Dilema Veche nr. 940 din 14 – 20 aprilie 2022
DJ Cupidon & The Love Hoarders jpeg

● Partea 1. Iubirea Texte ale întregii echipe. Regia: Petro Ionescu, dramaturgia: Cosmin Stănilă și Petro Ionescu, scenografia: Alexandra Budianu, muzica: Alexandru Condurat, asistență de regie: Dominik M. Iabloncic, Ioana Toloargă, Roxana Țentea. Cu: Andrada Balea, Cătălin Filip, Alina Mișoc, Adonis Tanța și Octavian Voina. Spectacolul face parte din proiectul regizoarei Petro Ionescu, Trilogia Solidarității, și din programul multianual Perspective, derulat de Reactor de Creație și Experiment. Reactor de Creație și Experiment, Cluj-Napoca

„A trăi înseamnă a iubi, poruncește cartea cea mare / Dar dragostea nu-i de-ajuns – / Inima are nevoie de puțină zburdălnicie!” Cartea din 2019 a poetului ucrainean Ilya Kaminsky, Republica surdă (Casa de Editură Max Blecher), care pare scrisă azi, printre bombardamente, ocupanți și atrocități, are și scurte pasaje luminoase care accentuează, prin contrast, oroarea războiului. Cam așa este și spectacolul de la Reactor de Creație și Experiment din Cluj, Partea 1. Iubirea, în care dragostea se învecinează cu trauma familială, conflictul și suferința.

Spectacolul reprezintă debutul regizoral al lui Petro Ionescu, o dramaturgă care s-a format și a crescut odată cu Reactorul clujean și care acum își dezvoltă abilitățile conceptuale și performative prin regie. Este un debut inteligent și asumat riscant, în care regizoarea deturnează teatrul la limita performance-ului și documentarul la granița ficțiunii, iar narațiunea confesională și poezia sînt mixate. Aparent despre iubire, dar mai mult despre contextul ei contorsionat, spectacolul se bazează pe poveștile personale ale artiștilor, redate brut sau prelucrate ficțional, intercalate cu pasaje de ficțiune pură care frizează de multe ori clișeul – de la standardele muzicale din emisiunile radiofonice cu dedicații la tiparele conversațiilor din cuplu și familie. Scenografia Alexandrei Budianu configurează un spațiu interior ca pe unul exterior, în care se aglomerează grămezi de obiecte (in)utile, bagajul emoțional pe care îl tîrîm după noi. Imaginea este voit neglijentă, sugerînd o groapă de gunoi în care deșeurile emoționale se adună în răni și creează vulnerabilități. Intimitatea e anevoioasă, plină de gunoaie sub care ne cuibărim într-un confort al (auto)victimizării. Incapacitatea de a gestiona relațiile și emoțiile după ratarea acestora, lipsa inteligenței emoționale (nu există nici un fel de educație psiho-emoțională în sistemul românesc de învățămînt) ne fragilizează, lăsîndu-ne pradă emoțiilor brute, uneori ne pun la pămînt, alteori ne transformă în agresori. Precum mama ale cărei sentimente materne înfloresc dacă copilul se încadrează în normele de frumusețe ale societății (există studii care arată că atașamentul mamei față de copil crește dacă aspectul acestuia respectă tiparele impuse de societate). Reacția mamei este instinctivă. De altfel, o bună parte din spectacol analizează relația cu părinții, în special cu mama, nevoia de dragoste maternă, stîngăciile în manifestarea acestei iubiri în ambele sensuri și diversele forme de expresie ale ei, nu neapărat emoționale. Să muncești în străinătate pentru ca copilul tău să primească „pachete cu lucruri” e o formă de iubire foarte puternică. Dacă această formă este și cea mai bună, dacă de asta are nevoie în primul rînd un copil, este o altă poveste care ține, din nou, de educația emoțională pe care nu o avem. De altfel, dragostea apare în relație cu precaritatea în spectacol ca un semnal al realității, departe de imaginile și ideile stereotipe despre iubire.

rosencrantz partea 1 iubirea foto vlad braga 16 jpg jpeg

Desigur, spectacolul nu se rezumă la atît. E și despre dragoste fizică, identități sexuale anormative, îndrăgostirea candidă adolescentină și relații schizoide mature. Scena centrală a spectacolului este o masă în familie, în care disensiunile pornesc lent, cu ironii aparent inofensive, și se agravează pînă cînd explodează într-un conflict efervescent. Este aici ilustrat inteligent mecanismul tensiunilor familiale prin care se acumulează agresivitate care poate duce fie la violență domestică și abuz psihologic, fie la o banalizare a conflictului și la integrarea sa în cotidianul familial, asigurînd porția zilnică de nefericire.

Așa cum am remarcat deja, arhitectura dramaturgică și dramatică conține elemente de teatru și de performance, juxtapuse într-o producție hibridă, cu un limbaj propriu, în care teatralitatea narativă, bazată pe text, se altoiește simbiotic pe o instalație sonor-coregrafică unde domină sunetul și corpul. E de remarcat contribuția lui Alexandru Condurat aka DJ Cupidon, care creează universul sonor prin muzică live, cu o gamă largă de influențe care tușează uneori sonorități Radiohead, alteori amintesc de poemele suprarealiste ale Adei Milea. De altfel, muzica funcționează și ca un cadru regizoral, rama convențională este un concert cu DJ Cupidon & The Love Hoarders, doar că produsul fiind un hibrid performativ, concertul conține nu doar sunete, ci toate aceste imagini, stări, cuvinte, obiecte. Corpurile actorilor intră și ele într-un vizual al contrariilor și hibridității: sînt feminine, masculine, androgine, cu siluete și dimensiuni conforme normelor și anormative, un eclectism corporal care deschide diferite trasee, amoruri posibile sau stigmatizări. Și mai este aici o trupă de actori care a crescut la Reactor și al cărei potențial s-a tot rafinat. Alina Mișoc, Cătălin Filip și Adonis Tanța lucrează constant la Reactor și și-au găsit vocile individuale, o anume forță a afirmației la Alina, o expresie specială a reflexivității la Cătălin, o formă de fragilitate cu umor la Adonis. Sînt și doi actori foarte tineri, Andrada Balea, care vine cu un mix între autoironie și stăpînire de sine, și Octavian Voina, care aduce o doză de candoare.

Cu acest spectacol, Petro Ionescu își deschide drum printre formule performative hibride, dincolo de tiparele rigide ale teatrului convențional. Nu este un spectacol perfect. Dar nici iubirea nu e perfectă.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Vlad Braga

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cum a luat naștere Partidul Comunist, care urmărea dezmembrarea țării: Dobrogea să fie dată Bulgariei, Ardealul Ungariei, iar Basarabia „măreței Uniuni Sovietice“ VIDEO
La 8 mai 1921, a început la București Congresul Partidului Socialist din România, când s-a hotărât transformarea formațiunii în Partidul Comunist din România. În 1924, formațiunea politică a fost scoasă în afara legii.
image
Ce s-ar întâmpla dacă Rusia ar folosi o armă nucleară. De ce amenințarea nu trebuie ignorată
Cu cât NATO se apropie mai mult de Ucraina, cu atât Putin va flutura mai mult armele nucleare și cu atât mai mare este riscul ca el să le folosească, spune Christopher S. Chivvis, fost ofițerul național de informații al SUA pentru Europa în perioada 2018-2021
image
Gunoiul unora, comoara altora. Cât câștigă, zilnic, un român care adună PET-uri reciclabile din coșurile de gunoi
Gunoiul produs de unii s-a transformat, în ultimele luni, în comoara altora. La nivel național au apărut tot mai multe persoane care colectează PET-uri, din diverse locuri, pentru a obține garanția de 50 de bani în schimbul lor.

HIstoria.ro

image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a
image
Au reușit sovieticii să decripteze mesajele Enigma înainte de Bătălia de la Stalingrad?
Dacă despre succesele occidentalilor pe frontul invizibil se cunosc destul de multe aspecte, nu același lucru se poate spune despre reușitele sovieticilor. Au reușit sovieticii să decripteze comunicațiile Enigma?
image
Răscoala de la 1907 - Ieșirea de pe scena politică a Nababului
De-abia se stinseseră ecourile laudative ale Serbărilor din 1906, prilejuite de aniversarea a 40 de ani de domnie ai Regelui Carol I, privite ca o manifestare națională a românilor de pretutindeni, că România se va vedea confruntată cu o mișcare extrem de violentă, proprie Evului Mediu.