Pasărea-derviș

Publicat în Dilema Veche nr. 932 din 17 – 23 februarie 2022
Pasărea derviș jpeg

● Cel mai bun copil din lume. Text și regie: Alina Șerban, consultant artistic: Andrei Măjeri, asistent regie și consultant dramaturgie: Vera Surățel, costume: Cristina Milea, decor: Miruna Bălașa, coregrafie: Răzvan Rotaru, video: Boroka Biro & Cătălin Rugină, muzica: Lucas Dario Molina, sunet: Ștefan Azaharioaei, lumini: Roxana Docan, foto afiș: Bogdan Dincă. Un proiect al Asociației Untold Stories, co-finanțat de Primăria Capitalei prin ArCuB, produs de Centrul de Creație și Cercetare „Ion Sava” în cadrul programului 9G la TNB în colaborare cu UiPath Foundation. TNB.

„Mă bucur că nu m-am născut în sclavie. Să mă vîndă proprietarul în licitații de oameni și să ajung departe de mama. Mă bucur că nu m-am născut nici în Holocaust, să ajung în trenurile alea…” Așa începe recenta premieră de la Teatrul Național din București, Cel mai bun copil din lume, un one-woman-show autobiografic al actriței și regizoarei rome Alina Șerban. Prin istoria personală, Alina Șerban face o demonstrație a rasismului antirom latent și explicit din societatea românească. De multe ori, impactul acestui rasism este atît de puternic asupra etnicilor romi încît este preluat și internalizat la nivelul comunității sub forma lipsei de valorizare personală.

În acest spectacol sînt două premise importante care se conectează. Una vizează faptul că acesta este primul spectacol al TNB în care creatoarea (text, regie, interpretare) este romă, lucru care deschide o discuție despre semnificația cuvîntului „național” din denumirea instituției, cu referire la  perspectiva etnică. Adică ce areal de acoperire are TNB ca instituție reprezentativă pentru o națiune multietnică? O altă premisă este faptul că, în spectacol, perspectiva asupra identității rome și a rasismului antirom aparține unei artiste rome. Autoreprezentarea vine în legătură directă cu o discuție amplă legată de legitimitate în artă. Cine are dreptul să vorbească despre probleme sau să interpreteze personaje care aparțin unor grupuri sau comunități (etnice, sexuale, religioase etc.), altele decît majoritatea? În ce măsură reprezentarea acestora pe scenă și asumarea discursului în numele lor de către persoane din majoritate pot fi considerate inadecvate, chiar ofensatoare pentru cei în cauză? (Un exemplu din altă sferă decît cea etnică – Royal Shakespeare Company a anunțat că va produce un spectacol cu Richard al III-lea în care personajul titular, diformul rege, va fi jucat de Arthur Hughes, un actor cu dizabilități.)

Alina Șerban este singurul copil al unei familii de romi. Traseul ei este sinuos, de la copilăria marcată de sărăcie, într-un spațiu aproape impropriu locuirii, cu mama absentă în urma unei condamnări și tatăl decedat timpuriu, la studiile la Londra, la Royal Academy of Dramatic Art, și premiile internaționale pentru actorie și regie de film. În spectacol există o continuă glisare între vocea narativă, cerebrală, analitică, a cărei perspectivă este dinspre prezent spre trecut, și personajul teatralizat: Alina copil, Alina adolescentă, Alina studentă, Alina artistă. Și aici sînt două constante importante, una pozitivă, un curaj revigorant, aproape incredibil, de a îndrăzni acolo unde i se spune continuu că nu poate accede, dublat de rezistența la multiplele lovituri pe care le primește din exterior. Și aici apare cealaltă constantă, negativă, rasismul antirom care se manifestă în formule variate la nivelul instituțiilor (școală, Poliție, Justiție, asistență socială etc.) și la nivel personal, în interacțiunea directă cu oamenii. De la „Ne-a venit o cioară în clasă”, reacția copiilor cînd se mută la o școală nouă, pînă la „Sigur tu n-ai intrat pe locurile pentru romi?”, reacția colegilor de la UNATC, cînd a fost admisă la Facultatea de Teatru. O reacție directă, agresivă, disprețuitoare și una condescendentă, care-i devalorizează succesul. Ambele atitudini o însoțesc continuu în România și asta mă face să cred că spectacolul de la TNB, în ciuda prezentării unui destin de succes, vorbește, de fapt, despre înfrîngere.

932 17 rozencrantz 2 florin ghioca jpg jpeg

Ca să explic mai bine, ar trebui să fac din nou apel la două elemente. Unul este legat de cea mai puternică scenă din spectacol, în care Alina Șerban încarnează un personaj mitologic (mai bine zis mitologizat), gotic, o superbă pasărea neagră, cu o rochie (penaj) – pelerină amplă (excelentă lucrarea Cristinei Milea). Printr-un dans asemănător celui executat de derviși, la fel de hipnotic, ea se conectează, în transă, cu identitatea ei personală și cu istoria traumatică a etniei sale. Pasărea neagră, o ființă misterioasă și temută, este o cioară. Al doilea element important aici este un spectacol anterior, tot autobiografic, al Alinei Șerban. Declar pe propria răspundere (2011), regia David Schwartz, care vorbea despre asumarea identității rome după ce fusese negată, chiar vehement, în anii copilăriei, cînd tendința era de a se asocia cu majoritatea, inclusiv prin eforturi de albire a pielii. Reacția ei, instinctivă, de negare a identității etnice este consecința rasismului internalizat, iar conștientizarea și asumarea identității, la 16 ani, reprezintă un pas esențial spre maturizare și autovalorizare, dar și o dovadă a conștientizării rasismului societății și al comunității însăși. Acel spectacol era unul al victoriei, al afirmării identității. Spectacolul de acum este, din acest punct de vedere, unul al înfrîngerii. După ce face studii universitare (singura din familie) și se afirmă ca actriță, după alte studii la Londra și New York, după filme în care joacă sau pe care le regizează (Singură la nunta mea – pentru care primește patru premii internaționale pentru interpretare –, Gipsy Queen, Bilet de iertare – un film pe care l-a și regizat despre despre sclavia romilor, pe aceeași temă a făcut și spectacolul Marea rușine), la revenirea în țară continuă să se confrunte cu rasismul cotidian. „Ce pot să fac mai mult?” – replica ei de final are răceala bisturiului. Ce ar fi putut face mai mult ca să oprească rasismul?

Cel mai bun copil din lume se joacă nu doar pe scena TNB, ci și în școli și comunități rome din Capitală. Pentru comunitatea romă, spectacolul poate fi vindecător căci oferă un exemplu de ieșire din cercul vicios al stigmatizării și precarității. Pentru ceilalți, majoritari sau nu, el poate constitui o lecție căci ne lipsesc informațiile obiective despre istoria și prezentul romilor. Pentru toți, este un îndemn la empatie.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: B. Dincă (sus), F. Ghioca (jos)

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Mii de tineri ruși mor în războiul din Ucraina. Familia unui soldat de 18 ani ucis pe front: „Abia aștepta să se înroleze”
Moscova cheltuiește milioane de euro pentru a încerca să modeleze o nouă generație dispusă să își dea viața în serviciul militar.
image
Pericolul din prăjituri. Substanța cu aromă de unt care ne poate afecta ADN-ul
Un nou studiu a descoperit că substanțele chimice dăunătoare pentru ADN ar putea să se ascundă în dulciurile preferate.
image
Un bărbat de origine romă care a violat o fată de 12 ani scapă de pedeapsă. Instanța a decis că „face parte din cultura sa”
Un tribunal spaniol a achitat un bărbat care a violat o fetiță de 12 ani, după ce a stabilit că relația lor face parte din cultura romă, relatează Daily Mail.

HIstoria.ro

image
Efectele surprinzătoare ale prezenței ofițerilor ruși în Bucureștiul anului 1877
În cadrul Războiului ruso-turc din 1877, după declararea de Război Imperiului Otoman, trupele ruse intră în România, în drum spre Turcia. Ca urmarea a acestui fapt, Bucureștii lui 1877 sînt luați cu asalt de ofiţerii ruși, gata să-și cheltuiască banii nebunește.
image
Cine au fost „indezirabilii”?
Fondul „Bruxelles” al Arhivei Ministerului Afacerilor Externe păstrează în dosarele secțiunii consulare a Legației României la Bruxelles câteva istorii ale unor personaje de rang secund, aventurieri, delincvenți, propagandiști – așa-numiții „indezirabili”.
image
Atacul lui Cuza asupra masoneriei bucureștene
Modernizarea țării, pe care toți românii o doreau, dar care avea reprezentări diferite de la un grup social la altul, a generat tensiuni în tânărul stat. Programul de reforme al lui Cuza a început să fie contestat.